View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 05.03.2008 12:55 Post subject: |
|
|
VIF vil ha 22 000 plasser for 500 mill:
Reguleringen kan være ferdig til neste år og stadion stå klar i 2011/2012.
Les mer: Slik blir VIFs drømmestadion |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 05.03.2008 17:35 Post subject: |
|
|
Håpløst lite kapasitet, det bør være utbyggingmuligheter til 30.000 på den arenaen. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.03.2008 17:40 Post subject: |
|
|
30 000 på Vålerenga-kamp? |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 05.03.2008 17:41 Post subject: |
|
|
Utbyggingsmuligheter
Potensialet er veldig stort |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.03.2008 17:48 Post subject: |
|
|
Nja. Jeg sliter med å se det potensialet. Er ikke mange år siden det ikke var stort flere enn 4-5000 på Vålerengakamp. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 05.03.2008 17:55 Post subject: |
|
|
Hva har det med potensialet til Vålerenga å gjøre? De har i dag et snitt på 14-15 000, en ny stadion er nærmest garantert et løft. Stadion står ikke ferdig før om 3-4 år og med bare halvparten av stigningen vi har hatt de siste 3-4 årene så vil de kunne ligge på rundt 19.000 i snitt. Stadion kan med stor sannsynlighet bli for liten allerede før den har blitt tatt i bruk.
På Lerkendal har vi et snitt på 20.000, dette i en by med 165 191 innbyggere.
I Oslo er det 560 484 innbyggere, kan du ærlig talt ikke se at Vålerenga har et ubrukt potensiale?
En stadion på 22.000 kan forsvares, hvis de har laget stadioen med løsninger som gjør at det er lett og billig å øke til 30.000.
Bygger de en stadion som nærmest er låst på 22.000, så er det en skandale. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.03.2008 18:04 Post subject: |
|
|
Det er en del faktorer her som du overser. Som tidligere nevnt så ligger norsk fotball på en gigantisk høykonjunktur som er nødt til å falle. Derfor tror ikke jeg at man kan regne med slike stigninger som du gjør. Stammen av Vålerenga-supporter er atskillig lavere enn hva som er tilfellet med Brann og Rosenborg. Brann og Rosenborg har stort sett hatt et snitt på 10 000 siden 60-tallet, og dette snittet har fordoblet seg de siste årene. I Vålerenga sitt tilfelle har snittet TREdoblet seg til dagens 16 000.
I tillegg kommer faktorer som at Oslo er en smeltedigel av folk fra hele landet, mens Brann og Rosenborg står sterkt i Bergen og Trondheim.
Og sist men ikke minst, vestlendinger og trøndere er mye mer fotballinteresserte enn hva tilfellet er med oslo-folk.
Altså i Trondheim og Bergen kan man spekulere med utbygging til 30 000 eller flere. For Oslos vedkommende synes jeg 22 000 høres fornuftig ut. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.03.2008 18:12 Post subject: |
|
|
En grei metafor for å forklare fenomenet fotball i Oslo kan være da Lyn for et par år siden delte ut gratis-billetter på Blindern.
De billettene jeg fikk var tilfeldigvis til henholdsvis Tromsø og Bodø/Glimt. Og hvor i Norge finner man flere nordlendinger samlet på et sted enn på Blindern?
Resultatet var at både TIL og Glimt tok solide seire på Ullevål med entusiastisk støtte fra nordnorske tilhengere på tribunen av et slikt format at man nærmest kunne tro at de spilte på hjemmebane. |
|
Back to top |
|
 |
JellyFish Veteran
|
Posted: 05.03.2008 18:12 Post subject: |
|
|
Et lite tillegg til det robbie sier, er at Oslo med Østlandet i tillegg har flere lag å "ta av." Lyn i samme by, og flere andre i kjøreavstand. Noe som gjør at prosenten av befolkningen som har tilhøre til VIF blir mindre. _________________
Mikael Dorsin wrote: | Fotball er ganske enkelt når man gjør det enkelt. |
|
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 05.03.2008 18:16 Post subject: |
|
|
22.000 er fornuftig i dag, men kanskje ikke om 10 år. Man kan ikke kun se på dagens situasjon, man må se lenger frem. Uansett hvor mye du snakker om tilhørighet og innflyttere, så kommer du ikke bort fra at man i Oslo har en befolkning på 560. 000 personer som man kan lokke på kamp.
Det vil i mine øyne være å skyte seg selv i foten hvis den stadion blir bygd med en kapasitet på 22.000 tilskuere og nærmest ingen utbyggingsmuligheter. Hadde jeg vært Vålerenga så hadde jeg bygd oppunder 28.000 med en eneste gang, da det blir billigst.
Hvis de ikke takler de tomme setene, så ville jeg bygd stadion med 22.000 tilskuere og åpne hjørner som gjør at utbyggingsmulighetene er billige og enkle. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 05.03.2008 18:17 Post subject: |
|
|
robbie wrote: | En grei metafor for å forklare fenomenet fotball i Oslo kan være da Lyn for et par år siden delte ut gratis-billetter på Blindern.
De billettene jeg fikk var tilfeldigvis til henholdsvis Tromsø og Bodø/Glimt. Og hvor i Norge finner man flere nordlendinger samlet på et sted enn på Blindern?
Resultatet var at både TIL og Glimt tok solide seire på Ullevål med entusiastisk støtte fra nordnorske tilhengere på tribunen av et slikt format at man nærmest kunne tro at de spilte på hjemmebane. |
Dette sier mest om det ubrukte potensiale disse klubbene har, Lyn og Vålerenga har mye å jobbe med rent markedsføringsmessig. |
|
Back to top |
|
 |
JellyFish Veteran
|
Posted: 05.03.2008 18:21 Post subject: |
|
|
Vil være enig med deg om at utbyggingsmuligheter bør være tilstede ved et ny stadion. Det er helt klart, en vet jo aldri. _________________
Mikael Dorsin wrote: | Fotball er ganske enkelt når man gjør det enkelt. |
|
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.03.2008 18:23 Post subject: |
|
|
Vel, når snittet er på 16 000, så tror jeg ikke de skal håpe på så mye mer enn 22 000.
Dessuten så må du huske at av de 560 000 som bor i Oslo, så er det ikke så voldsomt mange som definerer seg som Oslo-folk. Det bor JÆVLIG mange TIL, RBK, Viking og Brann-fans i Oslo. Oslo er tilflytter-byen.
Så har man det med at Lillestrøm, Stabæk og Strømsgodset alle er populære lag i Oslo-gryta.
Og ikke minst, de fleste som kjenner Oslo-folk, vet hvor mye de bryr seg om fotball. |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 05.03.2008 19:47 Post subject: |
|
|
Om jeg ikke har forstått noe feil, så tenker Vålerengen å ta opp et lån på nærmere 500 mill? Håper det er noe jeg ikke har lest... for deres del.. Om de da ikke er pappagutter og får ting dekt av en reder... |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.03.2008 19:50 Post subject: |
|
|
Hvordan skal de da finansiere resten? Må de låne enda mer?
"Prislappen for anlegget med næringsområder kommer på vel to milliarder." |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 05.03.2008 20:07 Post subject: |
|
|
Hehe, ser ut til at de kan gjøre seg til gjeldslaver for "et par" år ja... Ønsker de det så for all del...  |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.03.2008 21:56 Post subject: |
|
|
joko- wrote: | Dette sier mest om det ubrukte potensiale disse klubbene har, Lyn og Vålerenga har mye å jobbe med rent markedsføringsmessig. |
Når Ullevål fylles opp av nordlendinger når Lyn deler ut gratis billetter i Oslo, så forteller det meg at vekstgrunnlaget for fotballinteresse i Oslo er omtrent like stort som for Tulipaner på finnmarksvidda.
Helt ærlig tror jeg sjansen for at Micheal Collins får rett i sine spådommer om Tore Reginiussen er atskillig større enn at Vålerenga skal trekke 30 000 på Valle Hovin. |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 05.03.2008 22:33 Post subject: |
|
|
Ullevål skal bygges ut til 30,500 plasser.. Dem skal bygge dene tribunen: opp en etasje, sånn at alle sidene blir helt like.
+ at dem skal kanskje bytte navn fra "Cola svingen" Til "Bendit svingen" |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 06.03.2008 09:33 Post subject: |
|
|
5000 ekstra seter ved å bygge én ekstra etasje?! Kan bli et ganske "flott" utseende på stadion om den tribunen blir høyere enn de andre... |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.03.2008 10:02 Post subject: |
|
|
Tribunen blir vel litt slakere og dypere i bakkant.
Tidl. Colasvingen har vært en av de beste supportertribunene i landet. Får vel muligens oppleve en ny cupfinale der før rivinga. |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 09.03.2008 02:23 Post subject: Tippeligae stadioner |
|
|
Tromsø - Alfheim
Vålerenga, Lyn og Norge - Ullevaal
Viking - Viking Stadion
Fredrikstad - Fredrikstad stadion
Lillestrøm - Åråsen
Molde - Aker stadion
Aalesund - Color Line
Strømsgodset - komplett.no
Ham/kam - Briskeby
Stabæk - Nadderud
Bodø/Glimt - Aspmyra
Rosenborg - Lerkendal
Brann - Brann stadion
Hvilken stadion er finest?
Sett opp en lista fra 1-13 i den rekkefølgen du syntes er finest. (Fineste setter du øverst)
*Klikk på bildene for og se større bilde
(Fant ikke bedre av: Marienlyst, Briskeby og Nadderud)
Last edited by Trondheim on 09.03.2008 16:36; edited 5 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 09.03.2008 16:28 Post subject: |
|
|
Min liste:
1 - Vikings stadion
2 - Aker Stadion
3 - Lerkendal
4 - Ullevaal
5 - Fredrikstad stadion
6 - Color Line
7 - Brann stadion
8 - Åråsen
9 - Komplett.no
10 - Aspmyra
11 - Nadderud
12 - Alfheim
13 - Briskeby |
|
Back to top |
|
 |
Limax Senior
|
Posted: 09.03.2008 17:04 Post subject: |
|
|
Ambisiøse stadionplaner fra små klubber dukker opp med jevne mellomrom. Men det spørs om ikke Randaberg nå "tar kaka". I den vesle klubben som holder til like nord for Stavanger, er planene nå å kopiere Stabæk. I Rogalands avis kunne man for en tid tilbake lese følgende:
Randaberg vil utfordre Viking
Randaberg har et offisielt mål om 1. divisjon. De uoffisielle planene er mer oppsiktsvekkende: De vil opp i eliten for å kjempe mot Viking.
-------------
Rogalands Avis vet at klubbens søkkrike velgjører Fred Ingebrigtsen svært gjerne ser at klubben etablerer seg ved siden av Viking i eliteserien. Sportslig leder Arvid Løkke bekrefter også at ambisjonene nok er større enn det som er uttalt.
-------------
Stabæk er forbilde
For å klare det må RIL tenke stort – både når det kommer til stadion, arrangement, nedslagsfelt og økonomi. Klubbleder Stein Revang innrømmer at det tenkes stort omkring en ny arena – større enn de 8000 plassene det foreløpig har vært snakk om.
– Det har vært tanker og ideer om et stadion med 15.000 plasser. Sannsynligvis ender vi på en mindre løsning – med muligheter for å bygge ut ved en senere anledning, sier han.
Randaberg ser mange likheter i sitt eget eventyr med det som Stabæk hadde da de gikk fra 4. divisjon til eliteserien på begynnelsen av 1990-tallet. RIL er kontinuerlig i kontakt med bærumsklubben for å få hjelp med sitt prosjekt
Lokalavisen bygdebladet har nå presentert de foreløpige planene:
Stemning for stadion
RIL fotball og Spring Capital AS fikk formannskapets støtte til å gå videre med sine stadionplaner i Myrå.
Slik ser arkitektene for seg Randaberg stadion i Torvmyrveien. Tårnet til venstre er et 23-25 etasjers leilighetshotell. Stadion kan ta 10.000-12.000 tilskuere. (Illustrasjon: se.arkitekter.as)
Randaberg kommune har forøvrig i underkant av 10 000 innbyggere. |
|
Back to top |
|
 |
Angriff Proff

|
Posted: 09.03.2008 17:05 Post subject: |
|
|
Ok. Jeg tar bare med de som ser noenlunde bra ut:
1. Aker
2. Viking
3. Ullevaal
4. Color Line
5. Brann
6. Lerkendal
7. Fredrikstad |
|
Back to top |
|
 |
PUmaster Junior
|
Posted: 10.03.2008 17:26 Post subject: |
|
|
Vi har hatt en voldsom vekst av nye stadion siden Bondevik åpnet (Nye) Molde stadion (nå Aker stadion) i 1998. En del stadion fremstår i dag etter min mening som vakre fotballanlegg, mens noen av dem dessverre kunne sett langt bedre ut og ikke minst vært mye mer ”supportervennlige”. Å sette opp en rangering av de beste arenaene i Norge blir jo en smakssak og ikke minst veldig subjektivt, men ut ifra det jeg selv mener er viktigst for hvordan en stadion fremstår har jeg kommet frem til en slags ”ti-på-topp” liste. De viktigste punktene for hvorvidt en stadion kommer godt ut eller ikke, er basert på supportervennlighet, intimitet og ikke minst hvordan den ser ut. I tillegg velger jeg å ta med noen av anleggene som er under bygging, noe som kanskje blir litt feil, men allikevel er tatt med på bakgrunn av hvordan jeg tror de blir seende ut. Listen min blir derfor seende slik ut:
1.Viking stadion
2.Aker stadion
3.Sør arena
4.Ullevaal stadion (etter cola-tribunen blir erstattet)
5. Fornebu arena
6.Brann stadion (når den er ferdigstilt)
7.Nye briskeby (når den er ferdigstilt)
8.Fredrikstad stadion
9.Lerkendal stadion (vil komme vesentlig høyere opp med eventuelle svinger)
10.Color line stadion
Åråsen stadion (får nye gule seter til sesongstart), Komplett.no arena og Skagerak arena følger rett bak. Marienlyst, Alfheim og Aspmyra ender i bånn. |
|
Back to top |
|
 |
|