View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
longns Veteran
|
Posted: 12.01.2008 17:01 Post subject: |
|
|
Thor Arild wrote: | Tviler på det skjer noe med antrekket til trener og støtteapparat før avtalen med Adidas skal reforhandles. De har garantert en paragraf i avtalen som regulerer dette. Da hjelper det lite hva folk mener en trener skal ha på seg, så lenge det ikke vil være mulig å gjøre noe med det.
. |
Jaha? Sitter du på facts som gjør at du kan si dette? |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 12.01.2008 17:03 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Thor Arild wrote: | Dødfødt diskusjon... |
Nå, det går an å heve seg til et prinsipielt nivå. |
Greit nok, men jeg ser ikke vitsen med en hypotetisk diskusjon om hva en voksen mann skal ha på seg. Iallefall ikke så lenge det garantert står i kontrakten hva han skal ha på seg til enhver tid.
Forøvrig er jeg helt enig med deg. Trenere bør bruke dress. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.01.2008 17:06 Post subject: |
|
|
Spør igjen, er dette fakta eller antakelser fra din side? |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 12.01.2008 17:08 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke så forferdelig glad i hypotetiske diskusjoner selv (spillere vi ikke har vist interesse for ol.), men fikk litt blod på tann nå siden enkelte mener at det ikke betyr noe som helst. Da har de ikke begrep om hvordan forskjellige, tilsynelatende ubetydelige elementer i verden kan påvirke folk. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 12.01.2008 17:40 Post subject: |
|
|
joko- wrote: | Spør igjen, er dette fakta eller antakelser fra din side? |
Jeg er 99% sikker på at det er regulert i avtalen med Adidas hva trener og sportslig støtteapparat skal ha på seg offentlig. _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 12.01.2008 17:41 Post subject: |
|
|
Jepp, på samme måte som direktør kontra leder Dessuten tviler jeg på at det står i Hamréns kontrakt at han skal bruke det og det antrekket. Han står nok fri til å velge selv. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 12.01.2008 17:46 Post subject: |
|
|
SÃ¥ lenge det er av merket Adidas. Det nermeste de kommer dress i kolleksjonen, er den gode gamle grilldressen. _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.01.2008 17:59 Post subject: |
|
|
Thor Arild wrote: | joko- wrote: | Spør igjen, er dette fakta eller antakelser fra din side? |
Jeg er 99% sikker på at det er regulert i avtalen med Adidas hva trener og sportslig støtteapparat skal ha på seg offentlig. |
Hva er det som gjør at du er 99% sikker på det? Din egen fantasi?
Adidas har hvertfall ikke det som noen vane, så hvorfor skulle det være 99% sikkert at de har en sånn avtale med oss?
Her er treneren til Djurgården:
Jeg kan også nevne mange andre lag med Adidas hvor treneren har på seg dress.
Hodgson og Prahl hadde f.eks dress i en liten periode i Viking. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 12.01.2008 18:16 Post subject: |
|
|
Håper virkelig Hamrén vill bruke dress. Det er så sinnsykt harry med den grilldressen, fotballsko, boblejakke og stoppeklokka på brystet. Med dress virker man mer formell, profesjonell og korrekt.
Men jeg frykter for at han blir omvendt og kopi lik f.eks Ola By Riise |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.01.2008 18:21 Post subject: |
|
|
martinbk wrote: | Tillykke Rosenborg
I har skrevet under med den måske bedst klædte træner i hele verden.
Se blot denne gennemgang af det noble og smukke stil-ikon Erik Hamrén:
Se hvorledes Erik kigger ned i tabellen for at se AaB's konkurrenter
Her i pinstripes hvor han peger i retningen mod flere mål
Her får dommer Claus Bo Larsen besked om at flette fissen og annulere et af modstanderens mål
Her gør en som sædvanlig smukt klædt Hamrén klar til at indfange endnu en kæmpe signing til AaB (Nomvethe)
Erik Hamrén vil blive savnet i det Nordjyske efter han forhåbentligt har ledt AaB til guld. |
Vs
Hvem synes du ser mest profesjonell ut? Hvem ser mest autoritær ut? Hvem ser smartest ut?
Tørum ser ut som en trener for et småguttelag, Hamren som en topptrener. Jeg mener bestemt at man vil virke mer autoritær i en dress.
Jeg hadde f.eks aldri latt en eindomsmegler som var kledd i joggebukse selge huset mitt.Han kunne sagt det samme og gjort det samme som en eindomsmegler i dress. Men han ville virket 10x så lite troverdig, proffesjonell og dyktig.
Hvordan du kler deg er utrolig viktig for hvordan mennesker rundt deg ser på deg.
En eindomsmegler skal selge hus, en fotball trener skal selge en plan og et budskap. Hvordan du ser ut kan ha stor betydning for hvordan det du selger blir tatt i mot. |
|
Back to top |
|
 |
Jokio Sokomekki Junior
Joined: 22 Oct 2007 Posts: 51 Location: Nordre Trondhjæms Amt
|
Posted: 12.01.2008 19:05 Post subject: |
|
|
joko- wrote: |
Jeg hadde f.eks aldri latt en eindomsmegler som var kledd i joggebukse selge huset mitt.Han kunne sagt det samme og gjort det samme som en eindomsmegler i dress. Men han ville virket 10x så lite troverdig, proffesjonell og dyktig.
Hvordan du kler deg er utrolig viktig for hvordan mennesker rundt deg ser på deg.
|
Hva hvis megleren i joggebukse hadde solgt huset ditt for 300000 mer enn dressmannen hadde greid, hvem hadde du hatt størst respekt for da?
Jeg mener ord og handlinger er mere viktig for å få respekt enn klesstilen. Se på Eggen sr der han vagget rundt som ei gås røykende i joggedress. Hadde han stil? Nei. Respekterte spillerne han? Utvilsomt ja!
Mener du at Eggen hadde virket 10x mere troverdig, proffesjonell og dyktig i dress?
Last edited by Jokio Sokomekki on 12.01.2008 19:12; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
fab4fan Proff
|
Posted: 12.01.2008 19:11 Post subject: |
|
|
Når det kommer til respekt, så er det ikke noen automatikk i at en trener skal få nyte den respekten som forventes. I utgangspunktet har spillere respekt for rollen trener, men personen som skal bekle den rollen, må gjøre seg fortjent til respekten. Man kan ha illusjoner om at spillerne respekterer treneren sin siden det er påkrevd og forventet, og tilsynelatende virker sånn utad, men det er ikke noe man bare kan bestemme seg for. Respekt bygges og rives ned gjennom interaksjon, og der kan klær som gir asossiasjoner til autoritet, stabilitet og trygghet, være med å bidra til respekt fra spillerne.
-------------------------------------------
Fantastisk skrevet og argumentert Attach, lærebok materiale
Er forøvrig også enig Attach sitt innlegg, men dog også enig i at respekt i større grad bygges opp og ned av resultater og interaksjon. Likevel kan bruk av en mer autoritær klesstil virke positivt for å bygge respekt. _________________ - När det gäller att "anfalla Rom" tänker jag först och främst på Hannibal och hans 37 vältränade krigselefanter.
PeterStorey |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 12.01.2008 19:17 Post subject: |
|
|
Joko har så absolutt et poeng. At en person er velkledd er noe man kanskje ikke tenker veldig bevisst over, men underbevisstheten trekker til seg signaler og danner seg et bilde. Som joko så glimrende sier ville han ikke latt en person som dukket opp i joggedress selge huset hans. Dette handler blant annet om de tankene du selv har om at en selger skal se ut, dvs hvilke signaler han sender ut. Tropper han opp i dress og en dokumentmappe sier derimot underbevisstheten din at dette er en mann som mener alvor. Dette er et utgangspunkt, det skaper et førsteinntrykk hos deg, men sier ingenting om hvor gode de forskjllige er i faget sitt, det gjør ikke klesstilen noe med. Det er mange måter å komme i mål på, å sende de riktige signalene (dvs at her er vi proffe, vi mener alvor og vi vil få til noe) er en vei. Har du lurt på hvorfor firmaer i mange ulike bransjer, særlig de som gjør oppdrag for andre, har så fine kontorlokaler? Dette er for å gi et profesjonelt uttrykk og vise at her hart vi saken i orden.
Husker Thodesen fikk pes da han hadde på dress under cupfinalen da Sandefjord spilte der for et par år siden. Da slo "ikke kom og tro du er bedre enn oss"-holdningene til gitt. Jeg vil ikke ha en tippeliga med en gjeng dandyer, men det er lurt å være bevisst på hvilke signaler som sendes. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 12.01.2008 19:24 Post subject: |
|
|
joko- wrote: | Thor Arild wrote: | joko- wrote: | Spør igjen, er dette fakta eller antakelser fra din side? |
Jeg er 99% sikker på at det er regulert i avtalen med Adidas hva trener og sportslig støtteapparat skal ha på seg offentlig. |
Hva er det som gjør at du er 99% sikker på det? |
Ikke gjør deg dummere enn du er!
I Rosenborg er det vanlig at trenerne stiller i treningsdress eller lignende på kamp. Det er derfor mer enn sannsynlig at de får penger for dette. Ellers ville de vel ikke gjort det? _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 12.01.2008 19:32 Post subject: |
|
|
Man stiller i treningsdress fordi man ikke har kultur for noe annet. Forhåpentligvis får man endret på den kulturen når man til neste år sansynligvis har minst to trenere som liker dress på sidelinja. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.01.2008 19:36 Post subject: |
|
|
Thor Arild wrote: | joko- wrote: | Thor Arild wrote: | joko- wrote: | Spør igjen, er dette fakta eller antakelser fra din side? |
Hva er det som gjør at du er 99% sikker på det? |
Ellers ville de vel ikke gjort det? |
Hva faen vet du om det? Er det så utenkelig at man velger treningsdress fordi man ikke vil stikke seg ut i fotball-norge? Eller at de synes treningsdress er det mest passende antrekket? Treningsdress er nærmest kles-koden i fotball-norge, en forbanna tragisk kles-kode. Så at trenerene i Rosenborg selv har valgt å gå med det, er vel ikke så utenkelig?
Forstår ikke hvorfor det skal være så selvskrevent at Rosenborg har en sånn avtale med Adidas, når en drøss av andre klubber ikke har det. Viking har f.eks Adidas, men Hodgson og Prahl stilte opp i dress ved flere anledninger.
For alt jeg og du vet, så KAN det finnes en slik avtale. Men at det er 99% sikkert er jo bare tøv. |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 12.01.2008 19:44 Post subject: |
|
|
I mange andre idretter, ihvertfall ski, er det regler i avtalern som brestemmer hva utøverne skal ha på seg i når de er synlige for allemennheten, når de blir intervjuet av media f.eks. Av og til ser du utøvere skifter, tar på seg lue med reklame på når de skal intervjues like etter renn. Hva Rbks avtale går ut på vet ikke jeg, men vi kan ikke utelukke et det er noe i denne retning. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 12.01.2008 19:46 Post subject: |
|
|
Ingen som utelukker det?
edit: presisering.
Last edited by Hedning on 12.01.2008 19:48; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 12.01.2008 19:47 Post subject: |
|
|
Jeg tror heller ikke at det finnes en bestemmelse som sier at treneren må ikle seg Adidas. Avtalen innebærer nok heller at han ikke har lov til å gå med klær som direkte konkurrerer med Adidas, f.eks. en joggedress fra Nike. Penklær ligger selvsagt utenom.
Takk, fab4fan. 
Last edited by attach on 12.01.2008 19:47; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.01.2008 19:47 Post subject: |
|
|
Rotkaill`n wrote: | joko- wrote: |
|
Hva hvis megleren i joggebukse hadde solgt huset ditt for 300000 mer enn dressmannen hadde greid, hvem hadde du hatt størst respekt for da?
Jeg mener ord og handlinger er mere viktig for å få respekt enn klesstilen. Se på Eggen sr der han vagget rundt som ei gås røykende i joggedress. Hadde han stil? Nei. Respekterte spillerne han? Utvilsomt ja!
Mener du at Eggen hadde virket 10x mere troverdig, proffesjonell og dyktig i dress? |
NAE har respekt og autoritet i forhold til de sinnsyke resultatene han oppnådde, disse resultatene kan ikke Tørum, Høgmo, Perry eller Hamren lene seg tilbake på. NAE kan legge frem verdens dårligste taktikk til spillerene, å de vil tro på det uansett.Det kan ikke disse nevnte trenerene, derfor er det å ha en autoritær klesstil en god start for å virke seriøs og troverdig.
Selvfølgelig er ord, handlinger og faglig ballast det desidert viktigste. Men å si at det er helt uvesentlig hvordan du kler deg, synes jeg er feil.
PS: Fyren i joggedress ville aldri fått sjangsen til å selge huset mitt...
Jeg velger som "fab4fan" å henvise til et godt innlegg fra Attach:
Attach wrote: |
Når det kommer til respekt, så er det ikke noen automatikk i at en trener skal få nyte den respekten som forventes. I utgangspunktet har spillere respekt for rollen trener, men personen som skal bekle den rollen, må gjøre seg fortjent til respekten. Man kan ha illusjoner om at spillerne respekterer treneren sin siden det er påkrevd og forventet, og tilsynelatende virker sånn utad, men det er ikke noe man bare kan bestemme seg for. Respekt bygges og rives ned gjennom interaksjon, og der kan klær som gir asossiasjoner til autoritet, stabilitet og trygghet, være med å bidra til respekt fra spillerne. |
|
|
Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 12.01.2008 19:52 Post subject: |
|
|
Thor Arild wrote: | I Rosenborg er det vanlig at trenerne stiller i treningsdress eller lignende på kamp. Det er derfor mer enn sannsynlig at de får penger for dette. Ellers ville de vel ikke gjort det? |
Det ville isåfall vært en merkelig avtale, da ingen store klubber i Europa, ingen lag i noen av de store ligaene, har på seg sponsormerket joggedress, selv om klubben de representerer har Adidas/Nike mm. som utstyrsleverandør. Det skal da holde om treneren bruker treningsdress hvor den hører hjemme? På treningsfeltet. Der kan treneren gjerne bruke treningsdress. |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 12.01.2008 19:58 Post subject: |
|
|
Her ble det mye pissprat om en bagatell.
Bruker Hamrén dress på treningsfeltet ? Nei.
Bruker Svennis dress på treingsfeltet ? Nei.
Bruker de det på kamp ? Ja.
Hvorfor ? Fordi kampdag er en festdag og markeres deretter og fordi personligheten til en trener ikke har noe med kleskodeks å gjøre.
Har de en naturlig autoritet uten at man ligner Keiko på sidelinja ? Ja
And now, cut the crap . |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 12.01.2008 23:45 Post subject: |
|
|
*gjeeesp*
Ufattelig kjedelig debatt! _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 13.01.2008 15:12 Post subject: |
|
|
For min del kan Hamren gå naken, bare han skaffer RBK gode resultater... _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
Posted: 13.01.2008 16:03 Post subject: |
|
|
1. Å bruke dress på sidelinja under kamp er helt klart med på å bygge opp under autoritet/profesjonalitet - og ikke bare overfor egne spillere. Hvorfor er det da så mange trenere som gjør det? Jeg NEKTER å tro at det er fordi de føler seg mer ledig og løs i snippen og kan bevege seg mer. Det er fordi det har en signaleffekt om både seg selv og laget.
2. At RBKs trenere ikke har gjort det handler om den "løse" stilen vi alltid har hatt i klubben. Her er vi alle like og velkommen inn på en kaffe. Tror ikke det er snakk om klestvang her - det handler om en innarbeidet kultur. En kultur Hamrén er velkommen til å forandre litt på.
Utover det synes jeg kanskje kleskodedebatten er litt kjørt nå. ;) _________________ Rock. |
|
Back to top |
|
 |
|