English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Finter
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 18:39    Post subject: Finter Reply with quote

Noen som har sett vakrere finter før?

Arrow Superfinte av Zdenek Senkerik , en av de beste ever.
Arrow Utrolig finte av Riquelme dette
Arrow Og denne begynner allerede å bli en klassiker

Gleder meg allerede til å øve på den øverste i sommer. Spytt ut med deres favorittfinter her.
Back to top
View user's profile Send private message
longns
Veteran

PostPosted: 11.01.2008 18:44    Post subject: Reply with quote

Husker når jeg var mindre, så pleide jeg å ta en skikkelig stilig brasse variant. Har aldri sett noen profesjonelle gjøre dette i kamp, men den er utrolig stilig.

Prøver meg på en liten forklaring:

Når ballen kommer mot deg, så tar man armene ned i bakken og løfter opp kroppen din slik at beina kommer opp i lufta og klinker ballen i mål.

Noen som vet "navnet" på denne varianten?

PS: Kanskje litt dårlig forklart Smile

Last edited by longns on 11.01.2008 18:47; edited 1 time in total
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 18:47    Post subject: Reply with quote

Hmm, har aldri sett noe lignende gitt, men høres jævlig kult ut.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 11.01.2008 19:02    Post subject: Re: Finter Reply with quote

knerten_10 wrote:
Noen som har sett vakrere finter før?

Arrow Superfinte av Zdenek Senkerik , en av de beste ever.
Arrow Utrolig finte av Riquelme dette

Gleder meg allerede til å øve på den øverste i sommer. Spytt ut med deres favorittfinter her.

Den øverste har jeg ikke sett før. Den ser avansert ut, men er egentlig bare en rulle med to påfølgende hælklakker. Spørsmålet er om det blir for små marginer i utførelsen av den slik at risikoen for å "snuble" i ballen og miste den blir for høy.

De to nederste er forholdsvis enkle å utføre, etter å ha smålekt med de innimellom noen ganger på trening får jeg de til. Men å gjøre noe uten motstand på trening sammenlignet med å gjøre det i kamp er to vidt forskjellige ting, og jeg har ikke tatt de i kamp. Det som er fint med de er at til tross for at de er greie å øve inn, så ser de superlekre ut når man lykkes med de Smile

Endret litt på innlegget mitt, knerten.

Last edited by Torbjørn on 11.01.2008 19:05; edited 2 times in total
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 19:04    Post subject: Reply with quote

Utførelsen er ikke noe spesielt vanskelig etter å ha øvd en del nei. Er mer å bruke de på riktig tidspunkt og få de til vellykket i kamp som er kunsten, som du sier. Gjerne spe på hvis du har videoer av andre fete finter. Hvilke finter bruker du i kamp selv, forresten?

EDIT: Ser det, men hvilke bruker du i kamp? Smile
Ja, er fantastisk herlig å lykkes med slike finter, det ser jo utrolig vakkert ut. Rart slike triks ikke brukes mer i Tippeligaen. Den med Riquelme bør man også ha en god porsjon flaks med for å få til tunnellen
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 11.01.2008 19:51    Post subject: Reply with quote

Ja, man skal alltid ha litt flaks med seg. Men ofte kommer ballen så uventet på motspilleren at ballen ruller forbi, selv om den gjerne er innom foten hans eller lignende. Men klart: på Riquelme-finten ser det ekstra pent ut når det er tunnel i tillegg. Da pisser man virkelig på motspiller Wink

I kamp bruker jeg bare de fintene som jeg har fått "under huden" gjennom mange år med fotball, dvs de fintene som sitter som støpt som en del av repertoaret. Det gjelder bl.a. overstegsfinten, Cruyff-vendingen og Zidanes to-fots såledragning. Til en viss grad bruker jeg også den finten hvor du såleruller ballen på skrått fremover med den ene foten, før du later som du skal gjøre det samme på nytt med den andre foten, ved å føre den andre foten over ballen, og dermed får motspiller ut av balanse, før du fortsetter i retningen du rullet ballen. Om du forstår hvilken finte jeg sikter til Smile

Noen finter og vendinger øvde jeg på da jeg var 14-15-16 år og var bevisst på å prøve de ut i kamp, og det har betalt seg - jeg kan de ut og inn nå. Det gjelder spesielt overstegsfinten. Der kan jeg kjøre på i skikkelig Denilson-stil, men det lønner som seg som regel å ta en eller to oversteg med skikkelig tyngeoverføring for hvert "fotisett", dytte ballen med motsatt fots utside, og så akselerere. Supereffektiv finte dette, og man kommer seg regel lett forbi motspiller når man bruker den - så lenge timingen er rett selvfølgelig (men det gjelder jo alle finter). Jeg bruker også kombinasjoner av finter og/eller varianter av overstegsfinten. En er at jeg tar en eller to oversteg og deretter går direkte på en tyngeoverføringsfinte hvor jeg later som jeg skal dytte kula med yttersiden og sette fart (som man vanligvis gjør når man er ferdig med en overstegsfinte..), men i stedet fører foten bak og forbi ballen, setter ned foten og med utsiden av motsatt fot drar den til motsatt side i stedet (en tidligere barcelona-ving gjorde dette, og det finnes video av det, men jeg husker ikke navnet). En klassisk tyngeoverføringsfinte med andre ord, hvor du får motspiller skikkelig ut av balanse. En annen variant er den hvor man i en og samme bevegelse drar ballen med seg med innsiden av foten, og deretter tar en vanlig oversteg med samme fot man dro ballen med. Ganske effektiv denne også, og man kan ta den i stor fart! Ronaldinho gjør vel denne, om jeg husker riktig. Jeg vet forresten ikke om det er mulig å forstå hvilke finter jeg prater om her, hehe.

Cruyff-vendingen ble også øvd inn som ung, og den sitter som støpt med begge bein nå. Bruker den relativt ofte. Jeg mister regelrett aldri ballen når jeg bruker overstegsfinten eller cruyff-vending. Lav risiko - stor effekt!

Zidane-rullen sitter autonomt bare til den ene siden, dvs med høyrefoten først Smile Dersom jeg toucher ballen med venstrefoten først (altså den andre veien) går den ikke like automatisk, og således blir det sjeldent den veien i kamp.

Hvor gammel er du nå, knerten? Var det 16 år? Tipset mitt dersom du vil bli trygg på fintene dine er uten tvil som følger: Vær bevisst på å bruke nye finter du har øvd på på trening i kamp. Det skjer ikke av seg selv, men må ofte tenke aktivt at "i denne kampen skal jeg prøve den eller den finten minst en gang". Slik får du de til å sitte og bli en del av ditt naturlige eller ubevisste handlingsmønster på banen.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 20:28    Post subject: Reply with quote

Veldig bra innlegg, herlig å se at det er noen andre enn meg som er interessert i "fintefaget". Er 16 år ja. Er du ving du også, Torbjørn? Selv tok jeg noen finter i kamper på slutten av fjorårssesongen, da jeg endelig ble flytta til vingen. Da gikk det i overstegsfinter, Cruyff-finter, Zidane 360-en og tofotsfinter. Sistnevnte er spesielt genial når du har flere spillere rundt deg.

Torbjørn wrote:
Til en viss grad bruker jeg også den finten hvor du såleruller ballen på skrått fremover med den ene foten, før du later som du skal gjøre det samme på nytt med den andre foten, ved å føre den andre foten over ballen, og dermed får motspiller ut av balanse, før du fortsetter i retningen du rullet ballen.

Okocha-finta ja, kjenner godt til den, har brukt den mye på trening i vinter faktisk, gleder meg til å prøve den ut i kamp, kanskje allerede i treningskampen i morgen.

Har hørt om alle overstegsvariantene du sikter til, og er enig i at overstegen er meget bra. Spesielt den siste du sikta til, der du drar ballen med høyrefoten og tar oversteg med samme fot, er virkelig genial. Cruyff-vendingen har jeg brukt veldig mange ganger, skikkelig bra vending når du ja, rett og slett skal vende av en motspiller.

360en til Zidane, eller tofots såledragning som du kaller det, er også en fin finte, spesielt med folk rundt deg. Husker en trening da jeg kom i duell med to midtstoppere, rundlurte begge med dem og satte fart mot målet - fantastisk effektiv finte!

Tofotsfinter som jeg siktet til er i følge meg veldig geniale. Ettersom jeg, alderen tatt i betraktning, har et ganske bra rykk, er det ofte veldig effektivt å sette inn en slik finte, og deretter bare rykke fra.

Jeg liker også å prøve meg på de aller feteste fintene, som f.eks. Hokus Pokus-finta som jeg linket til øverst. I tillegg synes jeg Ronaldinhos FlipFlap er en veldig bra finte når man lykkes med den. Men den mest geniale finta er en jeg aldri har sett blitt utført i kamp av noen før, jeg husker rett og slett ikke hvor jeg har sett den.

Den begynner slik som den du siktet til med at man ruller ballen med høyre såle på skrå mot venstre, og tar et steg over ballen med venstre fot. Men i stedet for å da eksplodere mot venstre side, tar jeg ballen med høyre foten som nå står "bak" venstre foten, og chipper den mot høyre med en svak touch (Hoff-sparket, vet du). Det er den mest avanserte finta jeg kan.

I det siste har jeg også begynt å interessere meg litt for tunnellfinter også, og har lyktes med et par på trening. Den ene er den der du stopper ballen med høyre såle og så slår den med venstre innside gjennom (som D. Villa gjør her). Den andre er såledragningstunnellen, ta ballen bakover med høyre såle og kjør tunnell med høyre utside ( kan ses etter 4:10 her)

Du høres forresten ut som en meget bra dribler Torbjørn, repertoaret ditt virker å overgå tilnærmet hele Tippeligaen, iallfall hva de viser. Er jo en sjeldenhet at vi ser ordentlige finter i kamper i Tippeligaen, dessverre. Med din unorske spillestil, kan / kunne du aldri gått hele veien, altså til Tippeligaen?

Forresten er jeg alltid takknemlig hvis folk gir meg tips til nye finter, vil ALLTID lære det, gleder meg allerede fryktelig til sommeren. Takk for alle tipsene Torbjørn, skal finte i kamp og "rapportere" om det her.

Last edited by SunsetSalami on 11.01.2008 20:45; edited 1 time in total
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 11.01.2008 20:44    Post subject: Reply with quote

Artig emne det her. Finnes det noen finter som er helt uvanlige? Da tenker jeg på at man later som man faller, tar en salto eller noe gjør noe annet sprøtt og uventet? Jeg føler meg ganske sikker på at det er mye nytt og oppfinnsomt man kan gjøre som faktisk fungerer effektivt, uten at dette var de beste eksemplene. Wink
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 20:46    Post subject: Reply with quote

Bli her i 2 sekunder, så skal du få deg en god latter, skal finne frem noen klassikere.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 20:49    Post subject: Reply with quote

Vil si denne er rimelig uventet og spektakulær: http://youtube.com/watch?...foKHLERvHU
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 11.01.2008 20:50    Post subject: Reply with quote

Man har jo lissetrikset til Solli Crying or Very sad
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 20:51    Post subject: Reply with quote

Haha Very Happy Se her! Gravesen, folkens, som tyr til uortodokse metoder for å kompensere sitt begrensede finterepertoar: http://youtube.com/watch?...nn2Yy0xpQ0
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 11.01.2008 21:02    Post subject: Reply with quote

Hehe, Kanchelskis si finte var spektakulær, men den kan vel knapt kalles en finte siden den nesten gikk mer utover han selv enn forsvareren. Gravesen si var elegant. Nå var det kanskje ikke planlagt, men slike finter fungerer utmerket. Smile

Ja, det lissetullet er jeg glad for at han begynte med i Brann, ikke her.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 21:03    Post subject: Reply with quote

Huff, solli og de der "triksene" sine. Han kan å trikse, greit, men klarer ikke å omsette det til effektive finter brukt i kamp.
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 11.01.2008 21:04    Post subject: Reply with quote

Lillestrøm har forøvrig en litt stilig frispark variant hvor de samler en hel gjeng med spillere som løper mot og hopper over ballen før sistemann fyrer av. Hvor effektiv den er kan jo diskuteres, men er alltid morsomt med litt nye ting.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 21:11    Post subject: Reply with quote

Ja, de lærte den vel av et guttelag synes jeg å huske. Var ganske artig ja, men som du sier kanskje ikke så effektivt. Ellers så er vel den beste "fintefilmen" jeg vet om, denne: Viva Futbol 19
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 11.01.2008 22:00    Post subject: Reply with quote

Kanchelskis hadde mer på lager, la jeg merke til.

http://www.youtube.com/wa...c&NR=1
Erik
Veteran

PostPosted: 11.01.2008 22:29    Post subject: Re: Finter Reply with quote

knerten_10 wrote:

Niuewlaat Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedley
Veteran

PostPosted: 11.01.2008 22:42    Post subject: Reply with quote

joko- wrote:
Husker når jeg var mindre, så pleide jeg å ta en skikkelig stilig brasse variant. Har aldri sett noen profesjonelle gjøre dette i kamp, men den er utrolig stilig.

Prøver meg på en liten forklaring:

Når ballen kommer mot deg, så tar man armene ned i bakken og løfter opp kroppen din slik at beina kommer opp i lufta og klinker ballen i mål.

Noen som vet "navnet" på denne varianten?

PS: Kanskje litt dårlig forklart Smile

skal ikke si det sikkert, men tror det var en afrikansk keeper som brukte den i VM for en god del år siden. Ikke resulterende i mål da selvfølgelig.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.01.2008 22:47    Post subject: Reply with quote

RBKfan100%, du tenker vel på denne?
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 12.01.2008 00:10    Post subject: Reply with quote

Ikke helt sånn jeg tenker på, men ikke så langt unna...

Forskjellen er at man tar hendene ned i gresset og kaster bena opp i lufta og klinker til ballen med hælen. Omtrent samme bevegelse som når du skal stå på henda, bare at du gjør det i fart og treffer ballen i det du er på vei opp.

Når jeg tenker meg om, så kan det være en stilig frispark variant. En spiller lobber ballen opp i lufta og den andre kommer løpende mot ballen og tar den "brassen". Man får faktisk et ganske hardt tilslag når man fyrer av med hælen på den måten...
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 12.01.2008 00:25    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
RBKfan100%, du tenker vel på denne?

Ja, må nesten ha vært den der ja:) Takk!
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 12.01.2008 00:39    Post subject: Reply with quote

joko- wrote:
Forskjellen er at man tar hendene ned i gresset og kaster bena opp i lufta og klinker til ballen med hælen. Omtrent samme bevegelse som når du skal stå på henda, bare at du gjør det i fart og treffer ballen i det du er på vei opp.

Jeg prøvde en del på det samme sjøl i min ungdom, men jeg traff bare ballen skikkelig godt en eneste gang. Tilslaget blir rimelig hadt, men ulempen er uansett at du har bortimot null kontroll på hvor ballen går, pluss at det er vanskelig å holde oversikt over hvor med- og motspillerne din er.

P.S. Skal du gjør dette i en frisparksituasjon inn i feltet og klarer å unngå at dommeren blåser av for høyt spark/farefullt spill, må du enten være dverg eller at dommeren har et skarpsyn på linje med Espen Berntsen.
longns
Veteran

PostPosted: 12.01.2008 01:05    Post subject: Reply with quote

Dags wrote:

P.S. Skal du gjør dette i en frisparksituasjon inn i feltet og klarer å unngå at dommeren blåser av for høyt spark/farefullt spill, må du enten være dverg eller at dommeren har et skarpsyn på linje med Espen Berntsen.

Ikke i feltet selvfølgelig, men på samme måte som på indirekte frispark. Når en spiller bare toucher ballen såvidt og en annen fyrer av. Isteden for å såvidt touche ballen, kan man lobbe den opp og personen som skal fyre av kan ta denne brasse saken.

Selvfølgelig mindre effektivt enn å skyte vanlig, men for et mål det ville blitt Smile
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 12.01.2008 03:37    Post subject: Reply with quote

Jeg spilte midtstopper når jeg var 10-15 år, og jeg husker pleide å ta en finte når en motspiller (hovedsaklig spiss) prøvde å finte meg ut (jeg vet egentlig ikke om det kan kalles en finte, men det får dere bestemme).
Altså, når en spiss klarte å få ballen forbi meg, så pleide jeg å sette ut et bein bakover mot ballens retning, jeg klarte faktisk i de fleste tilfeller å få tak i ballen, mens motspilleren sto å måpte. Cool
Ganske morsom finte, siden spissen ikke forventer slike ting og allerede er på vei mot mål, men så plutselig har jeg ballen og er på vei framover...

Dette er en nokså risikabel finte siden jeg var stopper. Men det var et mottrekk fra min side siden jeg var nokså treg som stopper. Smile

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb