English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Aktuelle trenere
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 48, 49, 50  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 13.12.2007 00:05    Post subject: Reply with quote

For å legge Jacobsen-diskusjonen død: Han har byttet jobb fra Felleskjøpet til Julius Maske.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ballahl
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 01:58    Post subject: Reply with quote

Og Ola By Rise har for 1-2 måneder siden signert en ny toårs-kontrakt med Norges Fotballforbund.
Hvorfor skulle han bryte den etter så kort tid?
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 02:28    Post subject: Reply with quote

jeg har alltid hatt lyst på sånn bart som jacobsen har. husker jeg ble stor i øynene når han hastet over krysset mellom dronningens gate og nordre med en bart større enn resten av trynet
Back to top
View user's profile Send private message
Jokio Sokomekki
Junior

PostPosted: 13.12.2007 06:06    Post subject: Reply with quote

Adressa har en pågående sak hvor du kan stemme på hvem som bør bli ny trener. I skrivende stund topper gamlefar Eggen øverst på listen. Håper ikke de Brakka bruker dette som rådgivning før en treneransettelse. Nå trengs nytt og friskt blod i trenergjerningen på Lerkendal. Håper det kommer en med baller som tør å si ifra, deg være seg både ledere og spillere.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 13.12.2007 09:22    Post subject: Reply with quote

Alle ser at RBKspillerne trenger en autoritær trener med pisk. Spillerene klarer tydeligvis ikke en integrerende lederstil der de får ansvar selv. Da kommer de i dårlig form og trener ikke godt nok. Det har vi sett i flere år nå. Det er ganske utrolig at man må bruke pisk når man tjener flere millioner i året, men det er det vi trenger. Det er stor forksjell på fotballgutta og handballjente når det kommer til seriøsitet og trening.

I den forbindelse forstår jeg ikke hvorfor Ola By Riise blir lansert og ønsket. Han var uønsket av spillergruppa fordi det var ikke god nok på treningsfeltet. I tillegg hadde han ikke den erfaring for å ta over en slik storklubb. Det haklet og gikk sån akkurat at vi vant serien med et nødskrik. Det er vell et tankekors at med en gang Hareide gidde seg slapp vi inn mer mål med en eneste gang og at spillerne hadde nesten aldri vært i så dårlig fysisk forfating som da.

Ola By fikk en kald behandling av RBK og det er kritikkverdig. Men i realiteten må folk slutte å synes at Ola er en sikkelig god trener bare fordi han fikk en dårlig behandling. Har han vist noe som helst bortsett fra at han er en god assistent(og det ene seriegullet vi vant med flaks?hadde vi møtt Vålerenga den siste kampen hadde vi tapt seriegullet. Det er jeg sikker på!)

Ingen kan være uenig i at vi trenger en trener med pisk. VI må ha en som stiller krav og blir ikke dette tatt seriøst så må det få konsekvenser!! Han må ha evnen til å riste Brakka på hodet. Få Skutle, Eggen, Bratseth fra soveputa!! Få folk på tå hev!!!
Back to top
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 09:38    Post subject: Reply with quote

I dagens Adressa sier Ciljan og Tettey at de ønsker en trener som er sjef over alle spillerne. En bekreftelse på at mistankene mange har hatt stemmer. Her har det vært fri barneoppdragelse litt for lenge.
Back to top
Cingo
Junior

PostPosted: 13.12.2007 09:54    Post subject: Jan Jönsson Reply with quote

Skutle har gått ut og sagt at trener situvasjonen kan drøyest til sommern.

Trur det er veldig lurt å få en trener på plass for å få spelera til klubben.
Min favoritt til å ta over trenerrollen er i dag Jan Jönsson. Tviler på at han kommer til klubben men det hadde vert fantastisk! Du ser kva han har gjort med Stabæk i dei siste 2 sesongene!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
DenRodeBaron
Proff

PostPosted: 13.12.2007 10:00    Post subject: Reply with quote

Ja, Stabæk har virkelig spilt morsom fotball, med høy god-fot-faktor. Spørs om Jan Jönsson blir for snill for vårt stjernegalleri, however!
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 13.12.2007 10:39    Post subject: Reply with quote

Ciljan og Tettey vil ha en sterk leder
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 10:49    Post subject: Reply with quote

- Jeg mener at dette laget trenger en autoritær trener. Han må kunne fremstå som en sjef over absolutt alle spillerne, understreker Tettey.

Et aldri så lite hint fra Tettey om at enkeltspillere har gjort som de har villet uten at det har fått konsekvenser fra treneren eller trenerne de siste årene.
Back to top
SoZo
Rutinert

PostPosted: 13.12.2007 11:15    Post subject: Reply with quote

Men etter det Adresseavisen forstår vil Henriksen vegre seg for å takke ja til et eventuelt tilbud om å bli hovedtrener i RBK. En av årsakene til det er at han tror RBKs manglende suksess med å forfremme assistenttrenere tidligere, vil være en ekstra belastning i jobben.

Jeg har full forståelse for Henriksens standpunkt her, og håper han står ved det hvis noen på Brakka presser på for å få ham som hovedtrener. Hvis han skulle få noen tap til og begynne med vil det bli stort press på ham med en gang. det er en nesten umulig forutsetning å starte trenergjerningen med.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 11:30    Post subject: Reply with quote

Ingeman wrote:
Jeg har lyst på Morten Olsen!

Greit det, men er det ikke best ta det med han under fire øyne?
skjæringen
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 12:31    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:

- Jeg mener at dette laget trenger en autoritær trener. Han må kunne fremstå som en sjef over absolutt alle spillerne, understreker Tettey.

Et aldri så lite hint fra Tettey om at enkeltspillere har gjort som de har villet uten at det har fått konsekvenser fra treneren eller trenerne de siste årene.

Dette kommer fra de to mest fremmadstormende, seriøse spillerne i klubben. Selfølgelig har de rett; de må ha blitt fustrert over å ha sett lagkamerater drive med noe helt annet enn "toppidrettsmentalitet" over lang tid.

Last edited by skjæringen on 13.12.2007 14:31; edited 1 time in total
Back to top
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 12:38    Post subject: Reply with quote

Adressa skrev vel at Semb har blitt diskutert på brakka. Og uten at jeg skal forskuttere andres meninger, regner jeg med at de fleste RBK-tilhengere er sterkt i mot at han i det hele tatt blir vurdert.

Spørsmålet mitt er imidlertid om det i det hele tatt er mulig at man på brakka vurderer Semb som en aktuell kandidat. Har man sunket så dypt i sin desperasjon?
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 13:14    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke Semb er diskutert som et seriøst treneremne på brakka. Adressa snapper kanskje opp navn som blir nevnt over lunchbordet, av hvem som helst. Tviler på at de har spesiell innsideinformasjon.
Back to top
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 13:28    Post subject: Reply with quote

Stop the hate! Semb ville vært en flott kandidat for RBK, og var mitt personlige førstevalg da en ny trener skulle ansettes etter Tom Nordlie. Dette fordi jeg som Viking-supporter husker Semb i tospann med Benny Lennartson for U21-landslaget. Da sto han for en offensiv 4-3-3 formasjon. Norge knuste Italia 6-0 blant annet. Jeg skjønner ikke hvordan man kan utelukke en trenerlegende med internasjonal erfaring og god kjennskap til Tippeligaen. I tillegg har han vel fått mer pondus nå.
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 13:36    Post subject: Reply with quote

HeiaVincent wrote:
...Jeg skjønner ikke hvordan man kan utelukke en trenerlegende...)

Tror du må slå opp på definisjonen av ordet legende før du bruker det i denne sammenhengen.
Back to top
Clasiker
Rutinert

PostPosted: 13.12.2007 13:36    Post subject: Reply with quote

Hadde voldsom tro på Sollied og ble satt ut på tirsdag når Skutle avslørte resultatet av belgiaturen sin.

Hamrén er velkommen om han klarer å holde den profesjonelle linja som det tidligere har blitt vist til. Om Ivers står på at han legger opp om det blir mer seriøst, sier jeg legg opp Ivers. Lek og morro har vi plass til, men ikke glem at du er på jobb og har forpliktelser du må forholde deg til.

På sammetid så vil jeg ikke se RBK bli en LSK eller Ham-Kam, som hamrer lange baller og peser etter. Med den tekniske midtbanetrioen vi har i Traore, Sapara og Ciljan vil det være en hån å spille med langballer.

For meg er det noen få ting jeg ser på som viktigere enn noe annet hos en trener i RBK:

- Temperament, autoritet og engasjement. Dette er litt ala Henriksen. Synes dette har vært mangelvare hos både Tørum, By Rise og Høgmo. Usikker på om Perry var 'helt der'.

- Ha et taktisk fotballklokt hode, ikke bare i team før kampen, men også under kamp på sidelinja. En trener som tør å ta risiko, tør å gjøre endringer før 80. spilte minutter, og som er trygg på egne valg.

- Spille possesionfotball. Da mener jeg ikke nødvendigvis tversover og støttepasninger til stadighet, men at lag som tør å holde i ballen, spille seg opp igjennom midten, slik vi har sett nå i høst. Dog gjerne med fokus på retningsbestemte pasninger og tempo i lengderetning. Altså slutte med disse langballene Riseth og Koppinen tidvis har hatt mange av i årets sesong.

Lykke til, Eggen Jr.!
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 13:50    Post subject: Reply with quote

Jeg hater ikke Semb, men jeg synes han er en overvurdert trener som har fått urettmessig store jobber i forhold til det han var kvalifisert for.

Når han var assistent for Benny Gullhår var han såvidt fylt 30, og assisten og ikke hovedtrener. At Norge med Svindal Larsen i spissen knuste italienske unggutter 6-0 i 1991, skal selvsagt hovedtreneren ha æren for.

Trenerlegende? Ordet legende er utvasket nok fra før om du ikke måtte dra Semb inn i det også...

Internasjonal erfaring og god kjennskap til Tippeligaen har han, men den kjennskapen til Tippeligaen har Truls Dæhli også, uten at det gjør ham mer kvalifisert som trener.

Jeg kan godt liste opp mine hovedpunkter for hvorfor Semb ikke bør være aktuell for en klubb som RBK:

- Skutle har idag sagt at de leter etter en trener som spiller offensiv og underholdende fotball (uavhengig av formasjon). Semb er en forsiktig og analytisk trener som stort sett har stått for en lite underholdende og offensiv type fotball. Han har også vist seg feig i avgjørende kamper (som mot Slovenia i 2000). Når han var U21-trener og vi kom til sluttspill i 1998 spilte vi noe av den mest håpløst kjedelig defensivt orienterte fotballen jeg kan huske å ha sett (selv med mange stjernespillere), og vi var ikke noe veldig mye bedre i EM-sluttspillet to år senere heller.

- Resultatmessig var det ok pluss å komme til EM 2000, men det var ikke den verste puljen akkurat. Vi kom ikke videre fra sluttspillet den gangen. Vi var nære, men det var mer pga flaks enn noe annet. Mot Spania ble vi utspilt, men vant på en stor keepertabbe. I kvalifiseringen til 2002 hadde vi den enkleste puljen av alle, men var langt unna å kvalifisere oss. I neste kvalifisering nådde vi en play-offkamp, men der vil jeg si at vi falt totalt igjennom. Totalt sett vil jeg si at han ikke har noen spesielt gode resultater å skryte av.

- Han har ingen erfaring som klubbtrener, med unntak av et Vestfold-lag langt nede i divisjonene for snart 20 år siden. Å da begynne i en storklubb som RBK (eller Viking for den del) blir nesten verre enn å ansette en ny assistent. Vi vet ingenting om hvor bra han er i treningsarbeidet og å lede et klubblag der han ikke kan analysere ihjel motstanderen mange uker i forveien og må plukke spillere fra en på forhånd definert stall.

- Etter han gikk av som landslagstrener har det kommet frem at han ikke spredte like mye humør og teamfølelse som det f.eks. Hareide har gjort i etterkant. Dette vil merkes enda mer på et klubblag.

- Til slutt tviler jeg også på hvor gode kunnskaper han har om fotball. Jeg mistenker ham for å være en Drillo-kloning med noen egne nyanser, men lite kreative tanker og ideer som skiller seg fra andre norske trenere. Dette vet jeg selvsagt ikke, men har en følelse ut fra bl.a. kommentatorjobben han nå har hatt i flere år for TV2, og før det NRK. Der er det mye selvfølgeligheter og lite å lære. Hører man f.eks. Nils Arne Eggen kommentere bilder fra en fotballkamp sitter man ofte igjen med ny kunnskap og a-ha-opplevelser i etterkant. Det gjør jeg aldri etter å ha hørt på Semb. Og jeg har hørt mye på ham...
Back to top
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 14:06    Post subject: Reply with quote

Du skal ha skryt for å ta deg tid til å argumentere og formulere deg på en måte som er applausverdig. Med legende mente jeg ikke en ukritisk hyllet helgen, men at Semb er berømt. Kanskje jeg burde ha skrevet det ordet i stedet.

Men det virker som om du svarer på spørsmålet: Er Semb en trener i internasjonal toppklasse. Det virker ikke som om du svarer på om Semb ville vært gunstig for RBK akkurat nå. Det tror jeg. Jeg vet det er litt vanskelig å tro på, og det er mange gode motargumenter for dette. Men jeg tror at til syvende og sist så er Semb en profesjonell fyr som vil kreve ryddigere forhold i klubben deres. Samtidig vil han, selv om han ikke skriker og skråler og truer Basma med buksevann (det virker som om det er dette dere ønsker), forvente toppidrettsmentalitet fra spillerne dere har i stallen. Når det gjelder taktikk så syns jeg det begynner å bli hårreisende hvordan majoriteten ikke prioriterer resultater fremfor minner fra en svunnen tid da norsk fotball kunne bli dominert av ett lag. For det er, i min ærlige mening, nostalgi som preger ønsket om heidundrende, offensiv festfotball.

Uansett så er det i det defensive spillet deres at skoen trykker, ikke i det offensive, så hvorfor skal da en defensiv Semb (og det er godt mulig han vil foretrekke en offensiv taktikk med deres spillerstall) være negativt?
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 13.12.2007 14:13    Post subject: Reply with quote

Jeg er i grunn veldig enig med Vincent. Men Semb har vel takket nei til mange andre tilbud fordi han ikke er villig til å flytte på seg.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 14:23    Post subject: Reply with quote

Berømt blir vel også litt villedende. B-kjendis er mer passende Razz

Er nok uenig med deg i at Semb ville passet for RBK nå (var det jeg forsøkte å argumentere mot). Ja, han er sikkert profesjonell, men det var også Høgmo uten at det var nok for RBK. At han vil forvente toppidrettsmentalitet er så, men hvor flink han er til å oppnå det og løse opp i konflikter er jeg usikker på. 'Slagene i Drammen' kunne f.eks. blitt håndtert på en bedre måte enn hva han gjorde. Der virket han svak og med lite gjennomslagskraft. Jeg sier ikke at den ønskede RBK-treneren skal sparke spillerne hardt i knærne hvis han føler for det (slik Brian Clough gjorde), men han bør ha naturlig autoritet samtidig som han sprer humør og skaper et lag med stor L.

Jeg syns vel at spillet vårt er for dårlig både defensivt og offensivt så vi trenger skjerping på begge deler. Defensivt sliter vi med personlige feil, oppofrende kjemping, posisjonering og å holde lagdelene samlet. Offensivt mangler vi et bra samhandlingsmønster og evnen til å utnytte de beste egenskapene til hver enkelt spiller.

Jeg er uenig med deg i at det er nostalgitanken som styrer oss som ønsker å se 'festfotball'. Tror det handler mer om kunnskap og stake hos trenerne.
Back to top
Clasiker
Rutinert

PostPosted: 13.12.2007 14:26    Post subject: Reply with quote

Som du sier er Semb defensivt orientert, og jeg kan være veldig enig i at det er defensivt rbk sliter mest. Men jeg synes ikke det er enbetydende med at en defensiv orientert trener, er best for laget. En trener skal selvfølgelig stramme inn både defensivt og offensivt, men om en trener er defensivt eller offensivt orientert kommer mye av tankegangen hans og av prioritering. Mulig burde RBK prioritert defensivt arbeid, men jeg vil mye heller se en trener som spiller på RBKs styrker framfor RBKs svakhet.

En defensiv trener vil fort prioritere å jobbe med lagets forsvar, hvilket også ofte gir utspring i lagets holdning på banen og oppmerksomhet rundt det spesifikke leddet.

En offensiv trener vil fort prioritere å jobbe med lagets angrep, angrepsmønster og offensive holdning. Dette blir da ofte lagets fokus på banen og oppmerksomheten flyttes til dette leddet.

Jeg personlig, vil gjerne se at fokuset ligger på RBKs kreative midtbane og offensive spill. Jeg tror vi er skjønt enige om at uavhengig av hvilken trener som kommer vil alle lagdeler terpes på, altså tror jeg en treners holdning vil gi utspring i lagets holdning på banen.

Gi meg en offensiv trener som tør å spille på lagets styrker.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 14:34    Post subject: Reply with quote

Bra skrevet, Clasiker. Som et apropos til dette kan jeg nevne at Nederland før de tok fotballverden med storm under VM i 1974 la om til 4-3-3 og en offensiv, ballbesittende stil fordi de hadde et dårlig forsvar.

Planen var å ha ballen mest mulig på motstanderens banehalvdel og innad i laget, slik at forsvarsproblemene ble mindre synlig.
Back to top
julegrisen
Rutinert

PostPosted: 13.12.2007 14:36    Post subject: Reply with quote

Den dagen Semb kommer til Lerkendal i treningsdress på feltet, skjønner jeg og mange med meg at noen i styret på Lerkendal jobber for Brann...
Ordet "trenerlegende" må vel i Sembs tilfelle være en dårlig spøk Vincent ?
Vask munnen din i såpe gutt........ Rolling Eyes
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 48, 49, 50  Next
Page 45 of 50

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb