|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
^Mirth Veteran

|
Posted: 15.04.2005 04:03 Post subject: RBK og avslutninger |
|
|
Jeg må si en ting som skuffer meg VELDIG med RBK for tiden... Det er avslutningene.
Personlig synes jeg RBK har slurvet litt i selve avslutningen på mål.
Dette er ikke helt uvant kost fra RBK de siste årene, men dette har tydeligvis blitt noe verre i det siste. Da jeg var på Lerkendal på søndag og så på Aalesundkampen slo det meg og fler hvor få avslutninger RBK egentlig hadde mellom stengene, til tross for stort spilleovertak og tisvarende brukbart antall skudd. Dette har nok også litt med at motstanderne stresser spissene litt, men når du har nesten tjue avslutninger, bør man jo kunne forvente at litt rundt 60-70% (på et såpass godt lag) treffer innenfor stengene ihvertfall.
Av de avslutningene RBK har, så er det altfor dårlig innstilt skuddfot, eller heading i de aller fleste tilfeller. Jeg forventer på langt nær ikke mål for hver bidige avslutning, men det hadde jo vært fint om ihvertfall keeperen til motstanderlaget ble svett...
I papirutgaven til VG fra mandag 11/04-05 sier statistikken at RBK hadde 16 avslutninger på mål, hvorav 7 var innenfor rammene. Med såpass mange avslutninger, synes jeg kanskje RBK burde ha puttet et til... Men da burde de hatt litt større treffprosent på avslutningene.
RBK var forresten blant de lagene i tippeligaen fra første serierunde som hadde flest bomskudd.
Når det gjelder RL-kampen mot København i går, ergrer det meg voldsomt at det var ENDA verre. RBK har det spillemessige overtaket. Har ballen mest, avslutter mest, men treffer nesten ikke målet i det hele tatt. Statistikken til TVNorge etter kampen, (denne er tatt fra hukommelsen, så tar forbehold om at den ikke er helt korrekt), viste at RBK hadde 14 eller 15 avslutninger på mål, men kun TO som traff innenfor stengene... Sier seg selv at det ikke blir mye mål ut av det! Skuffende!!!
Jeg håper virkelig dette bedrer seg. For pr. tidspunkt opplever vi "Europatilstander" i alle kampene til RBK. Motstanderen slipper til en to-tre sjanser og scorer på nesten alle. Man blir hardt straffet for litt slurv bakover, mens man fremover ikke makter å omsette sjanser til tellende resultater.
Jeg vet at det bare er statistikk, men av og til sier slikt mye. Og akkurat nå forteller det om et lag som er så fryktelig ineffektivt. Synes faktisk det skal bli litt interessant å se om dette er noe som bedrer seg snart, eller om det kommer til å vedvare. Dersom det siste er tilfellet, klarer neppe RBK seriemesterskapstittelen i år... |
|
| Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 15.04.2005 04:33 Post subject: |
|
|
Vil gjerne også påpeke at når det gjelder avslutninger imot, synes jeg ikke det er rart at motstanderne den siste tiden har scoret flere eller like mange mål på langt færre avlsutninger.
I de seneste kampene ser det ut som man ønsker at motstanderne bare skal skyte når de er på 16-17 meters hold, for at deres angrep skal bli ferdig og RBK atter kan ta over ballen. Motstanderen blir jo nesten invitert til skudd et par ganger i hver kamp.
Mot København i går skjedde det to ganger som jeg fikk med meg, at en motspiller fikk skyte forholdsvis upresset og udekket fra dette holdet. En gang tidlig i første omgang, hvor avslutningen var så dårlig at dette ikke engang kunne regnes som en målsjanse for danskene. Og siden det som skulle resultere i seiersmålet. Nørregaard får stå veldig fritt et lite øyeblikk fra nevnte hold, og mer skal ikke til.
Imidlertid er ikke dette noe nytt. I kampen mot Aalesund sist søndag, scoret Hoseth (?) fra samme hold, også han forholdsvis upresset.
Dette har skjedd i noen av treningskampene i vinter (som jeg har sett glimt fra på sportssendinger). Videre har dette også skjedd i en rekke andre RL-kamper i vinter.
For meg ser det ikke lenger ut som det er tilfeldig... Det er rett og slett for dårlig press på skyttere i forsvaret til RBK, det skal da ikke kunne gå an å få fyre av skudd fra denne distansen så ofte upresset. Blir normalt mange mål imot av slikt, og det har da sannelig RBK også fått.
Selv om dette ikke akkurat gjelder avslutninger, så om jeg føyer til at pasningene og bevegelsene offensivt fortsatt har mye å gå på, ser det for meg ut som RBK per tidspunkt har mye å jobbe med i begge ender av banen... Dog synes jeg selve avslutningsøyeblikkene er det viktigste å rette opp, og dette er kanskje noe som kan rettes litt raskere enn samhandlingen som har vært savnet lenge nå (Med unntak av noen blaff som mot Malmö). Ihvertfall den gode, gamle samhandlingen. Håper virkelig ting ser bedre ut allerede mot Bodø/Glimt til helgen, skjønt jeg er redd det vil ta ganske mye lenger tid... |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 15.04.2005 16:13 Post subject: |
|
|
Jeg syns avslutterne til RBK er for ivrige, utolmodige, ubeveglige og lite smarte.
Når RBK får ballen høyt opp og presser så trykkes alle sammen rundt 14-16 meter fra motstanderens mål og motstanderens forsvars-spillere får bare ett område å dekke opp. Det blir trangt med spillere og masse bein og ingen får tid til å stokke beina for avslutning.
Om noen får kontroll på ballen så er det heller ikke noe rom til en stikker, og en kan ikke slå ballen innenfor for der har keeper full kontroll.
Kanskje skulle Johnsen og co. ventet på innleggene fra 16-20 meter for å få større rom å angripe i og selvfølgelig så må det mer bevegelse til.
En står stille på 15 meter og venter på avslutningsjanser.... _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 27.04.2005 20:04 Post subject: |
|
|
Jeg følger opp denne tråden likevel, selv om det for det meste blir diskutert alle andre steder...
Mot Bodø/Glimt hadde RBK tre avslutninger på mål og tre utenfor, ifølge VG-statistikken. Denne kampen var heller svak på det meste for RBK's del, og ikke noen vits i å kommentere noe nærmere.
Ifølge VG-statistikken hadde RBK mot Fredrikstad 27 skudd mot mål totalt, hvorav 10 utenfor... Egentlig brukbar "treffprosent", noe som sier noe om hvor gode avslutningene ellers har vært når man ikke scorer. (Eventuelt keeperen).
Og dermed er det jo selvsagt bra trenerne også mener at avslutninger trenger ekstratrening!
RBK er også pr. tidspunkt det fjerde minst effektive laget ifølge samme VG, med svake 13% utteling på sjanser. (Kun Molde 8%, Tromsø 11% og Bodø/Glimt 12%, er svakere... med unntak av Tromsø er dette sannsynlige nedrykkslag. Det er ikke disse vi vil RBK skal bli sammenlignet med utover ihvertfall). Dog har sesongen såvidt begynt foreløpig, heldigvis!
Beklager at jeg ikke har noen link til disse tallene, men såvidt jeg vet har bare VG denne statistikken i papirutgavene... |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.04.2005 21:38 Post subject: |
|
|
RBK-trenerne innser at laget har vært for udyktige foran mål i de siste kampene, og trener avslutninger for fullt for tida.
Les mer: RBK terper avslutninger |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.04.2005 12:34 Post subject: |
|
|
- Vi har ikke vært effektive nok, ingen tvil om det. Men det eneste vi kan gjøre er å øve, øve og øve på å score mål. Til slutt løsner det, tror Perry.
Les mer: Rosenborgs bomstart |
|
| Back to top |
|
 |
Ingrid Junior
|
Posted: 30.04.2005 18:20 Post subject: |
|
|
Jeg er enig, jeg.
Av en eller annen grunn får ikke RBK ballen i mål.
Perry har jo rett, det eneste man kan gjøre er å øve.
RBK har jo også et stort press på seg, som seriemestere i 13 år på rad, da forventer jo folk at de gjør en god kamp.. Men alle kan jo gjøre feil.
Vi får bare håpe at RBK snart luker vekk sine. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |