View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
longns Veteran
|
Posted: 30.09.2007 22:28 Post subject: |
|
|
Den beste kortidsløsningen er Nils Arne Eggen, håper virkelig det er den veien det jobbes. Takler ikke et år uten Europacup igjen... |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 30.09.2007 22:36 Post subject: |
|
|
Ja, Julegrisen, det er en grunn til det, men det må da være lov å slå ned på dårlige prestasjoner? Hadde folk gjort slike tabber i arbeidslivet hadde de nok fått fyken. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 30.09.2007 22:39 Post subject: |
|
|
Hvis det er noe som helst ryggrad hos Tørum bør han trekke seg i morgen formiddag. Nå setter han seg selv foran laget. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 30.09.2007 22:43 Post subject: |
|
|
Ryggraden forsvant hos de fleste i fotballen, den dagen det ble ekstremt mye mer lønnsomt, økonomisk, å bli sparka framfor å gå med verdighet. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 30.09.2007 22:44 Post subject: |
|
|
Er det egentlig så økonomisk lønnsomt i lengden? Må jo se mye bedre ut at du har trekt deg fra enn jobb enn at du fikk sparken på CV´en. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 30.09.2007 22:45 Post subject: |
|
|
Det må jo se bedre ut å bli sparket... Total kapitulasjon er vel ikke å foretrekke over "sportslige uoverenstemmelser".
Last edited by Hedning on 30.09.2007 22:46; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 30.09.2007 22:46 Post subject: |
|
|
Så lenge "alle" gjør det, og fotballen, spesielt i Norge, er så preget av resirkulering av trenere spiller det jo ingen rolle. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
SirAleksander Junior
|
Posted: 30.09.2007 22:46 Post subject: |
|
|
Er vel nettopp det som er noe av problemet. Folk tenker ikke på det, bare på pengene. Litt som RBK spillerne for tiden. Gjør vel ikke noe om de presterer, så lenge de får betalt... |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 30.09.2007 22:49 Post subject: |
|
|
Dårlige prestasjoner i RBK er det lov å slå ned på.........Det som er viktigere er at hovedtrenerne evner å gi spillegruppa så mye selvtillit at de tror de kan slå hvem som helst på egne premisser....det ligner ikke på dt med Tørum.....
Se på Viking under Røsler......fra å være et lag uten struktur og selvtillit, ligger Viking an til å ta top- tre plass.......med samme mannskap som holdt på å rykke ned ifjor......
Noe som nevnte hovedtrenerens betydning ? |
|
Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 30.09.2007 22:52 Post subject: |
|
|
joko- wrote: | Den beste kortidsløsningen er Nils Arne Eggen, håper virkelig det er den veien det jobbes. Takler ikke et år uten Europacup igjen... |
Det er bare å forberede seg: Neste år blir det IKKE Europacup. Da ville jeg blitt svært overrasket...
I øyeblikket sitter vi med et lag som ikke gidder, en trener som ikke klarer å få motivert/samspilt dem, og en (stor) administrasjon som mener at penger er til for å tjenes utenfor banen.
Og dessverre er det for kort tid igjen til å rette Tippeliga skuten. |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 30.09.2007 23:12 Post subject: |
|
|
Jeg er veldig redd du har rett bluenova. Det blir ikke e-cup til nesteår, og det er for sent å få skuta opp igjen.
Av den tidligere omalte VGartikkelen kan vi lese:
Quote: |
- Vi skulle gå ut med høyt press og være aggressive. I stedet var det FFK som slo oss på den samme taktikken, forteller Strand.
|
Jeg mener det er et tegn på at det er spillerne som svikter. Ikke vet jeg måten Tørum uttrykte planen på, men da vi vet det har fungert før, må det være fra spillernes sted det svikter. En ny trener som ikke tilgir slikt spill er kanskje det som trengs, en sterk trener som også har taktiske egenskaper. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 30.09.2007 23:52 Post subject: |
|
|
Som flere har vært inne på, vi trenger en trener som har baller til å si ifra meget klart og tydelig - hele veien. Det er ganske oppsiktsvekkende at Konè blir lei seg av å få kjeft av Tørum. Da skjer det rett og slett for skjelden. Dorsin og Sapara skulle hatt mental voldtekt for det de gjorde i dag, samt stopperene for det de ikke gjorde i dag.
NAE tror jeg også ville vært en glimrende løsning i hvertfall ut året. Eggen hadde evnen til å tvinge det beste ut av spillere - hver gang. Dette er treneren som ga Mini blodkjeft fordi han ikke ga maksimalt i en cup-kamp for en del år sida. Stillinga på det tidspunktet mener jeg ver 13-0 til RBK. Eggen kunne kjørt inn spillere med meget streng hånd. Han kunne også satt varige spor i laget, og kanskje gjort spillere som Sapara og Konè enda bedre, ved å kjøre inn samhandling.
Det er på tide vi får en hovedtrener nå. Det har vi ikke hatt siden Hareide, og det har egentlig blitt værre og værre siden da, med unntak av fjorårdet, hvor vi levde med ny-trener-effekten. Det har vist seg gang på gang at kortsiktige positive løsninger, kun er kortsiktige. Tørum gjorde det bra i fjor høst, det samme gjorde Per Mathisen(?) i VIF, og delvis Bjørnebye i Start. Alle disse trenerene har tryna i år. Men man lærer ikke. Vi er på tredje assistenten på rad nå, og VIF vurderer Aabrekk fulltid, fordi han har hatt noen gode resultater i høst.
Vi må ha en med bra CV som HOVEDTRENER.
EDIT: Det er også viktig å ta med at det ikke bare er Tørum som skal ha cred for høstinnspurten i fjor. Han gjorde et par geniale småting, som fungerte over en kortere periode. Han delegerte mye anvar til Iversen og Riseth (noe jeg vil anta undergravde hans egen integritet som absolutt sjef på treningsfeltet), slik at vi nærmest hadde to spillende trenere i tillegg til kaptein og hovedtrener. Vidar hadde ansvar for det defensive, og Iversen for det offensive. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 01.10.2007 00:20 Post subject: |
|
|
Quote: | ..det samme gjorde Per Mathisen(?) i VIF, |
Du mener sikkert Petter Myhre...
Og jeg er enig i det meste du skriver! |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 01.10.2007 00:26 Post subject: |
|
|
Petter Myhre stemmer ja! Fikk helt hjerneteppe der, og prøvde meg på det første og beste, med utgangspunkt i initialene. Var riktignok så langt unna at det er flaut!  _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
micke Proff
|
Posted: 01.10.2007 02:22 Post subject: |
|
|
Flere enn meg som er DRITT LEI? Assistenten etter assistenten har rykka opp uten grunn og blitt hovedtrener med skikkelig tur. Når skal assistent skolen slutte å dele ut eksamener når man ikke består? Ikke bare RBK dette gjelder, men hele tippeligaen. Når og hva er grunnen til at det hele startet?
Uansett, jeg sier nok en gang at Tørum skal gå. KTE sier at Tørum har jobb frem til Onsdag, og hvilken gulerot drar han opp av lomma da? Seg selv som Hovedtrener frem til en ny kommer? Har KTE det som trengs til å lede RBK opp? Det gikk skeis i Fredrikstad, og de fleste vet hvilke "middelmådige" prestasjoner han fikk til der. I min drømmeverden er det Trond Sollied som blir guleroten på Onsdag. Et resultat som sender "tha rbk destroyer" hjem til bergen med halen mellom bena.
Rett meg om jeg tar feil, men jeg syns det er mange her som skriver at Tørum har det som trengs, men at det er spillerne som ikke duger til noe? Min oppfattning er at det er spillerne motiverer seg selv når det virkelig gjelder(chelsea kampen). Tørum burde være litt som Jan Jönson som tok ut Gunnarson i dag, pga sure miner og som da Rössler sendte LSK spillerne ut på gress matta midt på natten etter et tap i 2005 eller var det 2006 sesongen.
Prestasjonene i CL mener jeg kommer kun og alene av at spillerne kan når de vil, mens i Tippeligaen blir det den kjedelige hverdag. Kun Ivers og Lars får positivt av meg i dag. Ivers suttret like mye som alltid, men han puttet da noen mål. Hadde FFK hatt mere uflaks hadde Rbk vunnet med Ivers sine mål. Men hey, vi lever jo ikke i drømme land.
Bye Bye Tørum Bye bye _________________ Han kan ikke skyte med venstre, han kan ikke heade, han kan ikke takle og han scorer ikke mange mål. Men ellers er han helt all right. |
|
Back to top |
|
 |
ssjovold Proff
|
Posted: 01.10.2007 03:46 Post subject: re: Tørum |
|
|
Vi kan jo ringe Jose Murinho, han er jo ledig. Fabio Capello også. Og Petter Myhre...
Hadde faktisk trua på Ola By, men han var ikke moden for øverste hylle selv om han hadde vært assistent under Nils, Trond og Åge. Med den landslagserfaringen han har nå (se hvor mye bedre landslaget faktisk har spilt etter at han kom inn i teamet...), kan det jo hende... Eller kanskje Åge forlater landslagsjobben hvis vi taper mot Bosnia og kommer tilbake...
Og når Trond Sollied ikke kom tilbake sist, men gikk til Gent (!), tror jeg vel egntlig ikke at han kommer tilbake til RBK... men man kan jo håpe...
Knut Torbjørn er akkurat der han skal være. Trond Henriksen blir assistenten til assistenten.... Hoftun fikk ikke Bodø-Glimt opp... Rune Bratseth har vel egentlig aldri vært trener. Skarsfjord i Haugesund må vel trene et orntli lag først (jfr. Perry) før han får pondus i RBK... Drillo trener Irak. Nils Johan Semb er for trivelig en kar til å lede et orntli lag. Tom Nordlie har aldri passet inn i det hele tatt (men jeg mistenker nok mange på styrenivå om å flørte med den tanken...) Og Nils Arne og Bjørn Hansen er pensjonister og kommer ikke tilbake.
Jeg ser ærlig talt ikke noen som kan ta opp arven og utvikle den langsiktig. Å komme til dekket bord krever visst uendelig mye mer enn å bygge huset selv... Knut Tørum er en meget smart mann som har tatt generasjonsskiftet på alvor, men som ikke har det forsvaret han trenger for å byge stabilitet og trygghet i laget. Å sparke Knut vil ikke snu opp ned på det fundamentale problemet. Så lenge bortskjemte østerrikere ikke vil flytte vekk fra mamma, har vi rett og slett et problem...
Vi kan jo sparke Tørum og sette inn Rune Bratseth, Knut Torbjørn og Hoftun i en kommitedrevet trenerstilling i et desperat trekk for å prøve å redde UEFAcup-plassen... eller vi kan vente til sesongen er over (det er 4 runder igjen) og se hvordan Knut Tørum har taklet motgangen. Men jeg tviler vel egentlig på at RBK har tålmodighet til å prøve og feile. _________________ Svein Sjovold |
|
Back to top |
|
 |
spællåtmæ Veteran
|
Posted: 01.10.2007 04:28 Post subject: |
|
|
det mer jeg ser viking spille, jo mer ønsker jeg meg en trenertype som røsler i rbk......gamlegutta basma, riseth, ivers osv trenger en trener som ikke tåler piss. savner litt hensynsløshet i trenerteamet. |
|
Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
Posted: 01.10.2007 08:31 Post subject: |
|
|
Det med at Kone blir lei seg kan jo ha nokså naturlige årsaker. Tror nok Tørum bare har baller til å kjefte på afrikanerne ettersom de ikke har særlig makt/navn i klubben. Tror nok Kone hadde tatt det med bedre fatning om folk som fortjente kjeft mye mer og lenge før ham hadde fått det av og til. Kan ikke moro å være trenerens syndebukk. [/ville spekulasjoner] |
|
Back to top |
|
 |
SirAleksander Junior
|
Posted: 01.10.2007 09:32 Post subject: |
|
|
Mye bra her, og det er klart at RBK er nødt til å ha en trener som umiddelbart kan sette seg i respekt, og tørre å kjefte huden full om det trengs.
Det som skal til, har ikke Tørum. Ikke hadde Perry det, ikke Per-Matias, og Ola var en for sindig type, selv om jeg er sikker på at han hadde respekt. Ola vant jo faktisk både serien, og tok laget til CL, selv om serien ble vunnet med minste mulige margin.
Noen nevner Üve Rösler, vi nærmer oss sier jeg. Han har autoritet, og tør å si ifra umiddelbart (jmf natt-til-17.mai-trening).
Hadde jeg vært RBK-trener i går, hadde jeg byttet ut Dorsin i pausen, bare fordi spillerne må skjønne at selv om man ikke har noen direkte reservedekning på plassen, får ikke spillerne klippekort av den grunn. Det synes jeg Dorsin har fått i for stor grad i år.
Liker engasjementet til Tom Nordli, muligens mye fordi han ikke legger fem flate i mellom for å si hva han mener. La spillerne få høre det når de gjør noe elendig. De tjener jo faktisk masser av penger på favoritthobbyen sin, og hvis de ikke klarer å DA gi jernet hele tiden, får de søren meg overgi plassen til noen andre som i alle fall står på.
Det at assistenttreneren tar over og blir hovedtrener, gang på gang på gang, er typisk norsk. Fryktelig naivt. Og det finnes (nesten) bare i Norge. Og i Chelsea for øyeblikket. Bortsett fra det, er det uhyre skjelden at et engelsk Premier League-lag gir ansvaret til assistenttreneren, i allefall permanent. Det er en linje vi i Norge burde begynne å følge. Så får heller de assistentene som har lyst til å være hovedtrenere, ta trenerkurs. Engelske, franske, tyske og spanske klubber ler av mentaliteten vår. Den er like naiv som at nordmenn ikke rynker på nesen om de må betale 40 spenn for en halvliter med vann på Deli-De-Luca. Få opp øya!
NAE var bra, eller eksepsjonell da han sa han skulle kappe av Mini beina. Og noe av grunnen til at RBK var et 'norsk' lag på den tiden, var nok han heller middelmådige engelskkunskaper. Men det fungerte, fordi han tynet spillere til de ikke hadde mer å gi, og de som ikke ga alt, fikk høre det, eller måtte sitte på benken. Men også NAE må få trekke seg tilbake en gang. På lik linje med alle andre. Men man må gjerne prøve å fa han tilbake. Han uttalte jo tross alt at hvis han noen gang skulle returnere til treneryrket, ville det være i RBK, når han fikk tilbud fra VIF i sommer.
En blanding av Rösler/Nordli er vel det nærmeste vi kommer per dags dato. Da faller jeg lett på Rösler, av den grunn at han har evnen til å ta RBK hele veien, det tror jeg ikke Nordli har. (Se LSK nå for.eks).
Osgå må man slutte å bruke millioner på spillere som ikke passer inn i system, og samhandling. (Les: Koné, greit han scorer jo litt, men han spiller ALDRI ballen. Konan, benket, burde spilt spiss i et 4-4-2. Solli, også 4-4-2.) Kjøp inn spillere som kan gå rett inn på laget. FFK gjorde det med Gashi og Wehrmann, bra! Og så vidt jeg husker så pissa de på RBK i går...
Synes en trener burde følge etter Eggen på dette: http://www.youtube.com/wa...mp;search=
Når man skal snakke til noen som er veldig langt unna, må det jo høres.
Jeg er altså snart 50 år, og spille ballen og så løpe kan jo ikke være noe problem det.
Last edited by SirAleksander on 01.10.2007 09:42; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
blackwater Proff
|
Posted: 01.10.2007 09:40 Post subject: |
|
|
KTE var jo utolig "mild" i kommentarene sine etter kampen til han å være. Her er det nok besluttet at uansett resultat i Fredrikstad så sitter alle trygt, da de ønsker mest mulig arbeidsro inn mot CL kampen onsdag.
SÃ¥ vi skal nok ikke forvente noe pressekonferanse i dag. |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 01.10.2007 09:50 Post subject: |
|
|
Ser ikke helt vitsen med å gi Tørum fyken nå, vi kan ikke rykke ned, vi kan ikke ta medalje, kun fire kamper igjen i serien allikevel. Kun CL igjen å spille for og der spiller jo gutta til de blør ut av ræva, so what's the big deal? Det her tar vi etter sesongen, men det blir nok en løsning som styret er kjempefornøyde med.
"N.N. er den vi har vært på jakt etter hele tiden, han er rosenborger i sjel og sinn og har de riktige holdningene som skal til for å føre RBK tilbake til toppen."
Er det ikke sånn ca. standardfrasen til brakka dette da? _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 01.10.2007 15:29 Post subject: |
|
|
Vel, vi bør hvertfall holde oss over 7. plass. Havner vi lengre bak blir vi ikke engang tilbudt intertoto om de foran oss skulle takke nei... |
|
Back to top |
|
 |
micke Proff
|
Posted: 01.10.2007 16:10 Post subject: |
|
|
http://fotball.adressa.no...e91199.ece <-- Få ganger jeg sitter og nikker når jeg leser eller hører det Kroksæter sier. Men jeg er også litt enig i det Kjærnen sier, men ingen av dem kritiserer spillerne.
Jeg mener Tørum må gå, for det er ikke nok pondus i han til å være sjef i kamp og på trening. Men også spillerne må ta ansvar, ja de gjør det i garderoben etter kamp, men hva med under kampen? Er veteranene så gammel at de har glemt hva som skal til for å heve seg? Sitter Tørum og sympatiserer med spillerne og forklarer med en stemme på 20dB i pausen? Jeg husker godt hvordan nye spillere under Nils Arne Eggen fikk sjokk og uttalte i media at Eggen var en surpomp og kjefte smelle. Det virker på meg som om spillerne liker å ha det trygt og godt under Tørum. Det blir fort likegyldighet av slikt.
Rbk er jo godt vant med trenerskifter nå. Hvorfor ikke bytte en gang til? Ja, vi mister en flott fyr, men når resultatene blir røde så har han ingenting her å gjøre. Vi er inne i en ond sirkel, men for all del, om disse prestasjonene fortsetter i neste sesong under Tørum tar det ikke lang tid før laget og spillergruppen er nede på Sandefjord nivå og kjemper i nedrykk striden. Vi er inne i en ond sirkel, og den må brytes nå, vi kan forlenge og utsette den litt ut ved å bytte trener, men det må være på middlertidig basis til vi finner en sabla god trener med mange meritter bak seg. Heller det enn å se at rbk taper alle bortekampene og spiller ujevnt på lerkendal i 2008 under Tørum. _________________ Han kan ikke skyte med venstre, han kan ikke heade, han kan ikke takle og han scorer ikke mange mål. Men ellers er han helt all right. |
|
Back to top |
|
 |
ssjovold Proff
|
Posted: 01.10.2007 16:57 Post subject: |
|
|
micke wrote: | ... til vi finner en sabla god trener med mange meritter bak seg. Heller det enn å se at rbk taper alle bortekampene og spiller ujevnt på lerkendal i 2008 under Tørum. |
Nevn en. Tror du Viking gir opp Rösler? Og tror du Rösler er en langsiktig løsning? _________________ Svein Sjovold |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 01.10.2007 17:02 Post subject: |
|
|
Det er mye snakk om hva Eggen vil gjøre med Tørum, og det er vel hans ord som oftest ligger til grunn, men husk at det er styret som til syvende og sist avsetter og ansetter trenere. For alt jeg vet, kan det godt hende at det er uenigheter mellom den sportslige ledelsen og styret om hva som bør skje. Kanskje er det Svendsen som tviholder på Tørum pga. forhistorien med trenersparking? Ulikt Rosenborg, men ikke umulig. |
|
Back to top |
|
 |
|