| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
TomH Veteran
|
Posted: 15.03.2005 14:14 Post subject: |
|
|
Niks Henning!
fremstillingen til Litjeggen er enkel og grei og selvfølgelig delvis rett, men han ser ikke at RBK faktisk blir mer UFORUTSIGBARE med en midtbanesentral som kan gå med ballen. Ja, RBK spiller med større risiko, men de blir samtidig også vanskeligere å møte. Den som intet våger, vil heller ikke utvikle seg.
Det er også helt sikkert en avveingssak av trener før hver enkelt kamp hvor offensiv den sentrale spilleren skal være. Samtidig blir det svært interessant å se hvor god JGS utvikler seg til å bli i den nye rollen. Om han ikke lykkes må vi hente Bernier eller Risholt.
Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 15.03.2005 14:44 Post subject: |
|
|
Vi må gjerne være uenige ang forutsigbarhet når det gjelder den sentrale midtbanerollen.
For meg så virker det langt mer forutsigbart og enkelt å demme opp for en Solli som fører ball i tre sekunder enn en spiller som i løpet av 3 sekunder har levert ballen fram på motsatt flanke.
Forutsigbarheten ligger i om spillet MÅ gå om den sentralemidtbane-spilleren eller ei, ikke så mye i hva han gjør med ballen.
Solli`s evner som ballfører kan utnyttes også med han som indreløper, med en oppspillsvariant der han henter ballen, i tillegg til den tradisjonelle ballfordeler-rollen fra Skammelrudrollen.
Men det er godt mulig jeg er både blind og døv for det uforutsigbare med Solli som sentral midtbanemann , og ber om å få det forklart.... _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 15.03.2005 15:00 Post subject: |
|
|
dessuten,dersom man har flere løp foran ballfører så vil man automatisk være uforutsigbar.rbk på sitt beste under eggen var jo forutsigbar i den forstand at motstanderen visste hvilke roller og løpsmønster rbk brukte,men de klarte likevel ikke å demme opp for det.man blir uforutsigbar i det øyeblikket ballfører har flere løp, og dermed valg, foran seg.
føring av ball har en tendens til å drepe bevegelse,ikke skape bevegelse |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 15.03.2005 15:40 Post subject: |
|
|
ja ja ja klart det, men det dere tydeligvis ikke har fått med dere er at Solli ikke MÅ gå med ballen. Han kan velge. Det er her uforutsigbarheten kommer inn. I dag er det slik at hvis motstanderlaget har like løpssterke midtbanespillere som RBK, kan motstanderlaget markere dem ut av kampen. Da er det bare å legge litt press på den sentrale midtbanespilleren som da mangler oppspillspunkt fremover. Om man da har en sentral midtbanespiller som av og til kan variere med å gå selv, også når andre går på løp, vil RBK automatisk skape uforutsigbarhet og overtallssituasjoner.
Tidligere var det jo slik at Skammelsrud BARE slo pasninger. Denne forutsigbarheten ble kompensert med ekstrem løpsvillighet og bevegelighet. Kan man i dag beholde både bevegeligheten og løpsevnen og i TILLEGG ha en ballfordeler som av og til selv forserer med ballen vil dette skape problemer - for hvem skal da ta ballfører? Da vil en av de som markerer sone eller mann måtte forlate sin plass og overlate et tomrom. Da gjelder det bare å angripe disse tomrommene som oppstår!
Det helt komplette ville i tillegg vært en spillende midtstopper som også fra tid til annen kunne bli med opp - både med ball og som oppspillpunkt (slik Hoftun av og til har gjort). Selvfølgelig litt større risiko, men selvfølgelig også vanskeligere for motstanderlaget. Kanskje Koppinen kan bli en slik midtstopper. Han har kvalitetene. Det spørs bare på hvor mye risiko treneren ønsker at laget skal ta.
Men dette er jo enkelt og logisk og helt sikkert undøvendig å forklare. Jeg har forøvrig nettopp skrevet mye om dette til både Harald og Recon (god påske til dere forresten) på side 2 (les det først).
Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 15.03.2005 15:55 Post subject: |
|
|
Henning, du tar feil!
Man blir ikke uforutsigbar bare ved å ha løp foran ballfører!
Det er ikke løpene som gjør at man blir uforutsigbar, men hvilke løp som blir gjort når, altså timingen OG at man skaper overtallsituasjoner. Det hjelper ikke å ha mange løp når motstanderlaget har oppassere i de sonene man løper inn i. Man må oppsøke soner i overtall! Da vil den forsvarende spiller trenge hjelp og noen andre fra det forsvarende laget må forlate sin mann eller sone for å hjelpe til. Man har da skapt en overtallsituasjon et sted på banen og det har da skapt rom et eller annet sted på banen som kan angripes av andre.
Dessuten skriver jeg at man blir MER uforutsigbar med en sentral ballfordeler som også av og til går på løp - og det er jo logisk! Tenk etter.
At du sier at ballføring dreper løp er også galt. Imidlertid er det en stor fare for at det KAN skje (om ballføringen blir for lang), men poenget med løp er ikke annet enn å skape rom (for seg selv eller andre). For å sette det litt på spissen: Jeg tror Roar Strand løper villig vekk en hel kamp, hvis JGS stadig får rom til å gå med ballen selv og komme til målsjanser.
Rollen JGS prøves ut i i disse dager krever mye taktisk innsikt. Han må hele tiden vurdere om han skal spille eller gå selv. Han har fått en rolle som krever MYE erfaring og den er vanskelig! Han må tid på seg til å skaffe seg erfaring.
Takk.
Last edited by TomH on 15.03.2005 16:07; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 15.03.2005 16:04 Post subject: |
|
|
Hej TomH
Se det nu jeg bliver totalt forvirret. Først skriver du dette her:
| TomH wrote: | Til Harald:
Jeg har aldri sagt at Solli er bedre enn BS (les en gang til).
Jeg har heller ikke sagt at han har bedre eller flere kvaliteter (les en gang til). Det er den nye rollen som krever det. |
Bagefter skriver du:
| TomH wrote: | Hei Harald:
Ditt alternativ to er det jeg mener: "Eller siger du at det kræver en bedre fodboldspiller at beklæde den plads som Solli skal have nu end den GUD havde?".
Dette mener jeg fordi den nye sentrale spilleren også skal gå på løp og utfordre offensivt med ball. Skammelsrud hadde en betydelig mer defensiv (og enklere) oppgave. I dag er det Solli som er påtenkt denne rollen og jeg er en forsiktig optimist og håper han klarer dette.
|
For MIG at se modsiger de to beskeder hinanden.
Du siger at man skal være en bedre fodbold spiller for at beklæde den plads Solli har en den Bendt havde. For det første synes jeg bedre er et dårligt valgt ord, for det er to forskellige positioner der bliver snakket om som kræver forskellige kvaliteter. Det ville jo være det samme som at sige at angrebsspillere er bedre til at spille fodbold end forsvarsspillere.
Og det at Solli er en bedre fodbold spiller end Bendt er jeg dybt uenig i. Ved ikke om han har potentialet til at blive det, for potentiale har han, ved bare ikke om der er nok. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 15.03.2005 16:10 Post subject: |
|
|
herlig arrogant tone du kjører,men det er helt greit det
synes innlegget ditt smaker litt av kverrulering:
"Man blir ikke uforutsigbar bare ved å ha løp foran ballfører!
Det er ikke løpene som gjør at man blir uforutsigbar, men hvilke løp som blir gjort når. Altså timingen."
det var forsåvidt underforstått,men greit nok-kunne sikkert vært mer presis.
"Dessuten skriver jeg at man blir MER uforutsigbar med en sentral ballfordeler som også av og til går på løp - og det er jo logisk! Tenk etter"
Dette er forsåvidt også greit nok, men jeg tror at (den eventuelle) gevinsten i uforutsigbarhet er lavere enn (den potensielle) risikoen som ligger i en ballførende midtbanespiller.for litt lyst til å kverrulere jeg også;rbk blir ENDA MER uforutsigbar om espen johnsen går på løp
"At du sier at ballføring dreper løp er også galt. Imidlertid er det en stor fare for at det KAN skje"
ja,det er få naturlover i fotball.jeg tror sannsynligheten for at det "KAN skje" er stor,men jeg tror ikke at det skjer alltid
anser dette for å være mitt siste innlegg i denne debatten |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 15.03.2005 16:16 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | Kan man i dag beholde både bevegeligheten og løpsevnen og i TILLEGG ha en ballfordeler som av og til selv forserer med ballen vil dette skape problemer - for hvem skal da ta ballfører? Da vil en av de som markerer sone eller mann måtte forlate sin plass og overlate et tomrom. Da gjelder det bare å angripe disse tomrommene som oppstår!
|
Ballfører tas uansett om han fører eller søker en pasning ( om noen da ikke praktiserer ett stokk gammeldags mann-mann system og denne sitter på ræva 10 meter bak )
Selvfølgelig vil det være større uforutsigbarhet dersom en spiller med gode pasningskvaliteter OG ballføreregenskaper kan variere i valgene sine.
Problemet er bare at Solli IKKE har veldig gode paningskvaliteter og kun middels gode kvaliteter som ballfører. Når en da i tillegg oppnår større risiko ved å føre ball så er sluttresultatet negativt.
Ingen logiske eller retoriske grep kan vise hva som er rett, det vil vise seg på banen når en møter GOD motstand, men jeg føler at argumentasjonen om større forutsigbarhet hviler på en oppfatning av at Solli allerede besitter gode pasningskvaliteter - og at variasjon med ballføring vil tilføre noe i tillegg. Problemet er at Solli IKKE har de kvalitetene enda. _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 15.03.2005 16:19 Post subject: |
|
|
Til Harald:
Jeg skriver det jeg skriver fordi det i dag er JGS som har den posisjonen. Neste uke kan det være en annen som har den plassen og da ville jeg brukt det navnet.
Men som jeg sa: "jeg skriver på et helt generelt grunnlag".
Bli ikke forvirret!
Jeg uttaler meg helt generelt og rangerer ikke JGS opp mot BS.
(men det er ikke dette som jeg vil dere skal henge dere opp i).
Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 15.03.2005 16:23 Post subject: |
|
|
Til Henning:
Takk for ditt gode humør!
Jeg er egentlig svært ydmyk.
Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 15.03.2005 16:28 Post subject: |
|
|
Til Litjeggen:
Selvfølgelig går man for å ta ballfører og den som da går fåt å ta ballfører overlater da et rom. Dette rommet fikk man ikke med BS.
Ut fra det du skrev ser jeg at vi er ganske enige, bortsett fra at du er mer negativ til JGS enn meg. Mulig jeg velger å være en forsiktig optimist helt frem til sommerferien. Men, vi får se...
Har ikke JGS slått til før sommerferien, må vi nok hente Bernier.
Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 15.03.2005 17:13 Post subject: |
|
|
TomH: | Quote: | | Dette rommet fikk en ikke med BS |
Det er jo ikke noen forskjell på om det er BS eller JGS som har ballen, de får det samme presset fra motstanderene, og det eventuelle ekstra rommet som blir tilgjengelig med press på JGS er jeg uforstående til. JGS kan selv skaffe seg noe ekstra rom ved å utfordre og passere sin motspiller, men det er det eneste.
Hadde jeg vert sjef på benken mot ett RBK med Solli sentralt så hadde jeg prøvd å tvinge Solli til å utfordre/føre mest mulig, for så å utnytte ballmistene...
Nå tror jeg forøvrig at jeg gir meg i denne tråden og heller følger ekstra nøye med på Solli i neste kamp, og heller kommenterer innsatsen som sentral midtbanemann når jeg får se hvordan han løser oppgaven.
Takk for meningsutvekslingen.  _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 17.03.2005 09:09 Post subject: |
|
|
Litjeggen, beklager at jeg ikke finner det igjen, men har lest en del tråder samtidig her... Du hadde noen spm til meg angående hvorfor jeg ville ha Solli sentralt fremfor Hangeland...
Vel, jeg er av de som mener Solli kan bli veldig god sentralt i midten på RBK. Og den rollen han tiltenkes ser jeg på som meget spennende, jfr. forøvrig TomH. Mulig er ikke Solli rett mann her, men jeg har nå tenkt å la gutten/mannen få noen sjanser i den rollen først. fortsetter han som mot Malmö, og utvikler seg derifra, blir han knallgod sentralt!
Når det gjelder Brede P. Hangeland, så kan han ikke fylle en slik rolle som den Solli er tiltenkt, hos RBK. Han ville blitt nettopp det du (LitjEggen) ønsker, en defensiv midtbanemann... Slik jeg ser det tror jeg ikke Hangeland kan dra av en mann eller to. Han er heller ikke spesielt hurtig. Og jeg tviler litt på om han har et godt skudd som av og til kunne fyrt av. Dessuten aner jeg ikke om pasningskvaliteten hans er noe bedre enn Solli sin... OG Hangeland har jo knapt nok noe erfaring fra rollen fra før... (Var han guttespiller sist han spilte der).
Når dette er sagt, dersom RBK skulle ha kjøpt Hangeland OG Hangeland lykkes som sentral midtbane, ville denne spilleren få noen profftilbud med en gang, og trolig gå. Dermed ville den innkjøringen vært forgjeves, og RBK må lete etter andre. (Dette blir bare rene spekulasjoner, og muligens kan det samme skje med Solli. Dog anser jeg at denne risikoen hadde vært større med Hangeland).
Så alt i alt synes jeg at det å fyre av kanskje oppimot 20 millioner for Hangeland, for at han skal fylle en sentral midtbanerolle hos RBK, vil være rent sløseri. Jeg klarer ikke under noen omstendigheter å se for meg at han hadde passet der på RBK. Mulig han gjør det i Viking, men ikke i RBK...
Så selv om også Solli har liten erfaring med denne rollen, synes jeg at en type som han er det mest spennende vi kan få der... Og jeg begynner å helle mye mot at skulle ikke Solli lykkes, kanskje Bernier og Risholt kunne vært to andre...
La Solli spille seg inn sentralt, mye billigere OG bedre om han lykkes!
Er forsåvidt greit for meg at du, Litjeggen, er uenig, jeg bare lurer på hvorfor du ville foretrukket Hangeland der... (Om det skulle vise seg at du ikke var helt utdebattert på dette emnet likevel)  |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 17.03.2005 11:35 Post subject: |
|
|
Fordi at den defensive delen av RBK`s midtbane er vår akilleshæl noe som blir avslørt gang på gang.
For tippeligaspill er det ikke så nøye, men har en ambisjoner om å vinne kamper mot bedre lag enn Molde og Brann så må en ha større kvalitet defensivt på midtbanen.
Brede Hangeland vil også kunne tilføre en ekstra dimensjon ved dødballer, både defensivt og offensivt, noe som også er av stor betydning i internasjonale kamper. _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 17.03.2005 12:06 Post subject: |
|
|
| Litjeggen wrote: | Fordi at den defensive delen av RBK`s midtbane er vår akilleshæl noe som blir avslørt gang på gang.
For tippeligaspill er det ikke så nøye, men har en ambisjoner om å vinne kamper mot bedre lag enn Molde og Brann så må en ha større kvalitet defensivt på midtbanen.
Brede Hangeland vil også kunne tilføre en ekstra dimensjon ved dødballer, både defensivt og offensivt, noe som også er av stor betydning i internasjonale kamper. |
Hangeland minus: Absolutt ikke den hovmesteren Bent var. mtp pasningsfot.
Hangeland pluss: Gjør oss (endelig) mindre avhengig av å ha Frode på banen med hodespillet som eneste unnskyldning. God defensivt. Gir ikke ballen til motspiller i 9 av 10 pasningsforsøk. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 20.03.2005 21:28 Post subject: |
|
|
Hei Litjeggen:
Det du ikke forstår og som jeg ikke skrev, fordi det for meg var så opplagt: I den nye midtbanerollen skal den sentrale spilleren variere mellom å slå pasninger og utfordre sin oppasser med ball og gå forbi. Når det skjer må en annen fra motstanderlaget forlate sin plass og prøve å ta ballfører. Det er dette rommet jeg snakker om; det rommet som oppstår ettar at man har gått forbi sin oppasser og en ny motspiller må forlate sin plass. Dette skjedde ALDRI med BS. Han gikk ikke forbi motspillere med ballen og derfor skaffet han heller ikke rom for sine medspillere. BS kun videreformidlet ballen.
Håper dette var til oppklaring. Jeg reiser nå på påskeferie og kommer derfor ikke til å utdype dette noe mer.
Harald: For din skyld valgte jeg nå å ikke bruke JGS sitt navn - da dette bare skaper forvirring om hvem som er best av BS og JGS.....
Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 20.03.2005 21:50 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | Harald: For din skyld valgte jeg nå å ikke bruke JGS sitt navn - da dette bare skaper forvirring om hvem som er best av BS og JGS.....
Takk. |
Tak, selv om jeg ikke bliver enig med dig af den grund  _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 27.04.2005 20:24 Post subject: |
|
|
Så langt denne sesongen synes jeg vitterlig Solli har klart seg MEGET bra... Og på rundens lag i VG etter Fredrikstadkampen med karakteren 8 (forøvrig det samme som "keeperhelt" Sørlie) sier en god del.
Derimot synes jeg dessverre Berg har virket noe svak så langt, men er nok trolig langtidsskadens feil... Han får nok snart spilt seg opp i god gammel form.
Men fortsetter Solli som nå vil han bli en ny midtbanedirigent av klasse for RBK... |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 27.04.2005 21:08 Post subject: |
|
|
FFK kampen var god den fra Solli`s side men midtbanen til FFK ble jo utradert. B/G var ikke hans kamp. Vi får se mot LSK om han er på vei mot å finne rollen...
Blir han kvitt ryggsekken på avslutningene og fortsetter stabilt med like god prestasjon mot andre lag så kan det jo hende han fortjener plassen likevel... _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
Makkverk Veteran

|
Posted: 27.04.2005 22:03 Post subject: |
|
|
| Litjeggen wrote: | FFK kampen var god den fra Solli`s side men midtbanen til FFK ble jo utradert. B/G var ikke hans kamp. Vi får se mot LSK om han er på vei mot å finne rollen...
Blir han kvitt ryggsekken på avslutningene og fortsetter stabilt med like god prestasjon mot andre lag så kan det jo hende han fortjener plassen likevel... |
nå er jeg ikke herifra men jeg fikk med meg at han var blant banens beste _________________
| kentosd wrote: | | Gratulerer til Makkverk med innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb. Forøvrig et makkverk av et innlegg. Som seg hør og bør. |
|
|
| Back to top |
|
 |
|