English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ã… HERREGUD!
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
^Mirth
Veteran

PostPosted: 10.03.2005 22:29    Post subject: Reply with quote

Kommentar etter første omgang mot Malmö:

Etter min mening er Solli knallgod som sentral midtbanespiller akkurat nå... Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 10.03.2005 22:38    Post subject: Reply with quote

Må si meg enig med Sunset her. Skammelsrud ble heller ikke født som sentral midtbanespiller. Rom ble ikke bygd på en dag. Det er tendenser til ting i spillet til Solli nå som lover veldig godt. Bare han får spilt på seg litt selvtillit i rollen.

Hvorfor er vi så flinke til å kritisere våre egne spillere og bare se kvaliteter hos motstanderne?
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 11.03.2005 00:11    Post subject: Reply with quote

Bare et par-tre farlige ballmist i dag, og mye bra offensivt.

Jeg er definitivt positivt overrasket over Solli i dag. Men han har mye mer å bevise.
Back to top
Zbegra
Rutinert

PostPosted: 11.03.2005 00:12    Post subject: Reply with quote

Hvis han fortsetter på denne måten, og spiller på seg selvtillit og erfaring i posisjonen så kan han bli meget god, men tror ikke vi skal ta noe på forskudd.

RBK
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 11.03.2005 00:30    Post subject: Reply with quote

Solli hadde en god første omgang, men fall litt ned i presisjonen når han ble sliten. Mye bedre enn jeg forventet...fortsetter han utviklingen og plukker av seg feila så skal jeg med glede bite i meg kritikken...men han får prestere i flere kamper på rad før jeg gjør det. Det må også sies at bevegelsen på midtbanen og flankene var god noe som ga mange pasningsalternativer slik han slapp å løpe seg inn i trøbbel.
Forumsjef

PostPosted: 11.03.2005 00:49    Post subject: Reply with quote

Er enig i at Solli spillede en god kamp idag(i hvertfald i det kampreferat jeg har set), men han skal præstere over tid hvis han skal have blåstempel fra mig. Mindes en hvis landskamp hvor han var meget god, men spillede dårligt for RBK i kampene efter.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
^Mirth
Veteran

PostPosted: 11.03.2005 02:01    Post subject: Reply with quote

Litjeggen skrev:
Quote:
Solli hadde en god første omgang, men fall litt ned i presisjonen når han ble sliten.

Dette er jo ikke uvanlig da... Slikt skjer alle, og Solli er fortsatt ny her.
(Ja, jeg vet at å trekke den setningen uta v sammenhengen din var litt urettferdig. Da du ikke mente det som kritikk og ganske sikkert er enig).

Litjeggen skrev:
Quote:
Det må også sies at bevegelsen på midtbanen og flankene var god noe som ga mange pasningsalternativer slik han slapp å løpe seg inn i trøbbel.

Nå er det vel sikkert slik det faktisk er ment at det skal være også... Tror nok Hansens uttalelser slik de står skrevet i Adressa, kan ha hatt litt lett for å ha blitt feiltolket mot at alt skal være bygd på Solli.

For Solli nok pasningsalternativer rundt seg, så er han god nok til å bruke dem, og han slipper å gå for mye med ball når det ikke er mulig. Han må kanskje trene litt mer på presisjon, men i denne kampen var den ganske så bra synes jeg.

Dessuten så skal vel en del pasninger gå på et bevegelsesmønster man har på trening. Det vil vel si at i en del situasjoenr skal man også kunne slå blindt og vite at en spiller er på løp der, om ikke det skjer kan en slik pasning se veldig håpløs ut. Så om særlig den sentrale midtbanen (gjerne Solli nå) slår blindt og ingen kommer på løp, eller startet for sent, er ikke dette nødvendigvis Sollis feil i utgangspunktet...

RBK's angrepsspill er jo gjerne tuftet på mange pasningsalternativer og et så samkjørt lag at man nettopp skal kunne slå en del pasninger i overganger blindt og VITE at noen kommer der... Dette er jo noe av det som gjør RBK så gode...

Derfor meget viktig at særlig kantspillerne er villige til å starte og komme på løp. Dette er av og til Braaten litt dårlig på, men han kommer seg og han var meget god i går. (Men Braaten er så god på så mye at man legger merke til ham uansett på en positiv måte, ofte vrient å få med seg en del av det han ofte ikke gjør som han burde gjort). Bare for å bruke Braaten som et eksempel. Mener ikke nødvendigvis at Storflor eller Ødegaard er perfekte på å starte på løp hver gang... Smile

Men Malmökampen viste at mye er på rett vei for RBK nå før seriestart! Får håpe at det nå holder seg slik og gjerne enda noe bedre! Smile
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 11.03.2005 10:13    Post subject: Reply with quote

var nok lettere å spille på midtbanen i denne kampen siden bevegelsene fremover stemte så mye bedre.
solli var ok,men heller ikke mer.han slet etterhvert med presisjonen i dag også.
mitt største problem med solli den rollen er at man legger opp til at det er ok å føre ballen,noe jeg mener er helt feil.
men ingenting vil glede meg mer enn om solli blir en glimrende sentral midtbanespiller og jeg må bite i meg all min sure kritikk Smile
Back to top
Raem
Senior

PostPosted: 11.03.2005 11:42    Post subject: Reply with quote

Hadde skrevet et langt og interesant innlegg men mista nettforbindelsen så det ble visst borte... Gidder ikke å skrive alt igjen men kommer med en kort oppsummering:

solli spilte greit fordi han fikk rom til å vende opp, forsere med ballen og tid til å sende pasningene... Det vil aldri skje med motstandere som presser høyt og det er det som er interessant om man skal dømme Solli's evne til å kle den rollen...Kampen igår gav med andre ord ikke noe godt bilde av det...

Å påstå at kantene ikke går på løp er sprøyt... Det er nettopp det de gjør.... gang på gang på gang.... men dårlige timede pasninger har ødelagt for de tidligere og selv om det tok seg opp igår kan jeg lett komme på 10 forskjellige situasjoner igår hvor kantene kommer på løp hvor de ikke blir brukt....
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 11.03.2005 11:44    Post subject: Reply with quote

Føringa er grei den , om den blir brukt som ett middel for å finne pasningsalternativer, og det blir gjort med lav risiko. Om den blir brukt isteden for pasning så er det feil... ( jmf Tobias Grahn )

Det viktige for Solli nå er at han får spille på samme plass fast
Veteran

PostPosted: 11.03.2005 16:31    Post subject: Reply with quote

Raem skrev:
Quote:
Å påstå at kantene ikke går på løp er sprøyt... Det er nettopp det de gjør.... gang på gang på gang.... men dårlige timede pasninger har ødelagt for de tidligere og selv om det tok seg opp igår kan jeg lett komme på 10 forskjellige situasjoner igår hvor kantene kommer på løp hvor de ikke blir brukt....

Følte at den var litt rettet mot meg... Jeg vil bare si at man må se an NÅR kantspillerne starter på løp... Man skal også time løpene... Det er forskjell på å løpe og løpe til RETT TID.

Når det er sagt, hvis du tar utgangspunkt i denne kampen her så har så var kantene meget bra. Men også i går, SÅ jeg at det ihvertfall var et par ganger de startet for sent... MEN jeg forventer heller ikke at ting skal være perfekt...

Dessuten er det ikke alltid det er rett å bruke kantene, men løper kantene skaper de rom for andre spillere... Så spiller jo ingen rolle om de kommer på noen løp noen ganger og ikke blir brukt...

Forresten, føring av ball trenger nødvendigvis ikke å gå så tregt heller... Det gikk jo slettes ikke ås tregt i dag de gangene Solli valgte å føre, (og det var korrekt)... Enig i Litjeggens siste innlegg rett over på denne biten ja...

Uansett, jeg gleder meg til å se Solli i fortsettelsen utover... Malmö er nok ikke så dårlige... Med andre ord tror jeg derfor at RBK var veldig, veldig gode... (Man skal ikke rakke ned på motstanderen og forringe RBK's prestasjon). Dette var gledelig spill... Så får man se om det kan holde seg på et slikt nivå en liten stund og utvikle seg videre herifra når serien starter... Da kan det bli en morsom sesong i år Smile
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 14.03.2005 19:53    Post subject: Reply with quote

Klart det er en stor fordel om den sentrale midtbanespilleren kan gå med ballen!
- Dette kan JGS og nettopp derfor er jeg en forsiktig optimist.
Og etter det han viste i Malmøkampen så er det i mine øyne fortsatt en GOD grunn til å være optimist.
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
TomH
Veteran

PostPosted: 14.03.2005 19:55    Post subject: Reply with quote

Forøvrig synes jeg Mirth har skrevet mye bra her - og takk for at du forsvarer JGS! Han får ufortjent mye pepper.
La oss være optimistiske, og håpe og tro at både Hareide og Perry har greie på fotball....
Takk.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 14.03.2005 20:15    Post subject: Reply with quote

he he, jeg svarer på mine egne innlegg her nå (mye bra her, Tomh....)

vi må ikke glemme at den rollen Perry vil at JGS skal ha, krever bedre kvaliteter enn det Bent Skammelsrud (BS) hadde!!
Det er en ting å ligge foran midtstopperne å fordele pasninger (som BS gjorde). Det er noe helt annet å være pasningsfordeler både defensivt og offensivt. BS var knapt over midtbanenen og uhyre sjeldent avslutter av angrep. Perry vil at JGS skal være både angrepsspiller og forsvarsspiller og egentlig er det genialt om RBK finner en spiller som kan bekle en slik rolle - og JGS har de kvalitetene (som Risholt og Bernier). Om den sentrale midtbanespilleren kan dra av sin mann vil det jo stadig skapes overtallssituasjoner. Med BS var det hele tiden undertallssituasjoner (satt noe på spissen), fordi BS IKKE kunne forsere forbi sin mann. Han slo bare pasninger. Igjen satt noe på spissen, betydde det at selv om det var rom, ville ikke BS sette fart og utfordre det rommet. I stedet ville han bare slå en pasning. Og det var jo enkelt for motstanderlaget - litt press på BS og det kom en pasning til spillere man hadde oppdekket på forhånd. (Riktig nok kompensenerte RBK med ekstrem bevegelighet og løpskraft, men beholder man bevegeligheten og løpskraften vil motstanderlaget svært ofte oppleve undertallssituasjoner om JGS utfordrer. Og det må han få lov til! Det vil gjøre RBK til et LANGT VANSKELIGERE lag å møte. Man blir nødt til å lege seg bakpå).
Takk.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 14.03.2005 21:10    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:

vi må ikke glemme at den rollen Perry vil at JGS skal ha, krever bedre kvaliteter enn det Bent Skammelsrud (BS) hadde!!
Det er en ting å ligge foran midtstopperne å fordele pasninger (som BS gjorde). Det er noe helt annet å være pasningsfordeler både defensivt og offensivt. BS var knapt over midtbanenen og uhyre sjeldent avslutter av angrep.

TØYS. Det der er så j.. bullshit!
BEDRE kvaliteter? Bull..
ANDRE kvaliteter, ja!

Hva annet enn et offensivt våpen kan du kalle de pasningene til Benta som han vridde ut til vingene? Bents evne til å lynraskt vri spillet over til motsatt flanke og "drepe" lags defensive sideforskyvning var kanskje RBKs VIKTIGSTE angrepsvåpen. Den siste setninga i quoten er så latterlig at den er knapt verdt å kommentere.

Solli har lenge igjen før han rekker Bent til knotta.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Harald
Forumsjef

PostPosted: 14.03.2005 21:13    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
he he, jeg svarer på mine egne innlegg her nå (mye bra her, Tomh....)

Det er en ting å ligge foran midtstopperne å fordele pasninger (som BS gjorde). Det er noe helt annet å være pasningsfordeler både defensivt og offensivt. BS var knapt over midtbanenen og uhyre sjeldent avslutter av angrep. Perry vil at JGS skal være både angrepsspiller og forsvarsspiller og egentlig er det genialt om RBK finner en spiller som kan bekle en slik rolle - og JGS har de kvalitetene (som Risholt og Bernier). Om den sentrale midtbanespilleren kan dra av sin mann vil det jo stadig skapes overtallssituasjoner. Med BS var det hele tiden undertallssituasjoner (satt noe på spissen), fordi BS IKKE kunne forsere forbi sin mann. Han slo bare pasninger. Igjen satt noe på spissen, betydde det at selv om det var rom, ville ikke BS sette fart og utfordre det rommet. I stedet ville han bare slå en pasning. Og det var jo enkelt for motstanderlaget - litt press på BS og det kom en pasning til spillere man hadde oppdekket på forhånd. (Riktig nok kompensenerte RBK med ekstrem bevegelighet og løpskraft, men beholder man bevegeligheten og løpskraften vil motstanderlaget svært ofte oppleve undertallssituasjoner om JGS utfordrer. Og det må han få lov til! Det vil gjøre RBK til et LANGT VANSKELIGERE lag å møte. Man blir nødt til å lege seg bakpå).
Takk.

Fatter ikke at du kan sige at Solli er en bedre spiller end GUD. For det første, som du selv pointerer, er det 2 forskellige roller for det andet er Solli lige nu langt fra GUDs niveau. Solli havde vel 1 vellykket kamp i sidste sesong og har haft 1 i opkøringen. I 2003 spillede han ok, men det gør ham langt fra bedre end Skammelsrud. Og hvordan **** kan du sige at GUD ikek bidro offensivt?
Solli har helt klart potentiale, men at sige at han nu har flere kvaliteter end Skammelrud er langt ved siden af mål.

Medlem nr. 2477
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 14.03.2005 22:40    Post subject: Reply with quote

Mange her som glemmer at BS var nærmere tretti da han hadde sine beste år som sentral midtbanespiller. Den erfaringen har selvsagt ikke JGS enda. Og som TomH sier så dro BS sjelden eller aldri av spillere. Og avslutningene ble færre og færre med åra. Men JGS har litt å leve opp til når det kommer til pasningskvalitet ja.
TomH
Veteran

PostPosted: 14.03.2005 22:45    Post subject: Reply with quote

Til Harald:
Jeg har aldri sagt at Solli er bedre enn BS (les en gang til).
Jeg har heller ikke sagt at han har bedre eller flere kvaliteter (les en gang til). Det er den nye rollen som krever det.

Det jeg skrev var på et helt generelt grunnlag. Jeg sammenlignet den nye rollen (den rollen Perry ønsker at JGS skal ha. Jeg skrev IKKE; den rollen JGS behersker) med den rollen BS hadde før. Imidlertid, som jeg har skrevet noen ganger før, er jeg en forsiktig optimist med tanke på at JGS kan gjøre en god jobb i den nye RBK rollen, fordi jeg ser at han har en del av kvalitetene til å fylle rollen, men bedre enn BS, nei det er han ikke i øyeblikket. For RBK sin del, har jeg dog et håp om at han kan bli vel så god.

Til Recon:
Jeg er helt enig med deg i at BS var en særdeles god pasningslegger, også på tversoverpasninger og crossballer (som du fremhever). Jeg er også enig med deg i at det var et meget godt offensivt angrepsvåpen. Og, ja da, han er langt bedre enn JGS på dette.

- Imidlertid er det ikke dette skrev om (les en gang til).
Takk.

Last edited by TomH on 14.03.2005 23:00; edited 1 time in total
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 14.03.2005 22:56    Post subject: Reply with quote

Til Recon:
.... Derimot ser jeg at Mikkmakk har oppfattet hva jeg skrev om.
Og så vidt jeg forstår, er ikke Mikkmakk og jeg helt uenige.
BS skapte ikke overtallssituasjoner! Han BARE slo pasninger.

Finner RBK en midtbanespiller (fx JGS) som BÅDE kan slå pasninger og utfordre fremover på banen, har man funnet mannen Perry ønsker senralt. Foreløpig bare prøves JGS i denne rollen. Bortsett fra JGS (som jeg håper har kvalitene til på sikt å kunne ha en slik rolle) tror jeg bare Bernier og Risholt kan fylle en slik rolle av spillere i Norge. I mine øyne passer de faktisk langt bedre enn JGS.

Recon, det er dette jeg skrev om.
Takk.
Back to top
Harald
Forumsjef

PostPosted: 14.03.2005 23:04    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Vi må ikke glemme at den rollen Perry vil at JGS skal ha, krever bedre kvaliteter enn det Bent Skammelsrud (BS) hadde!!

Kan du så forklare mig hvad du mener med det der. Fordi for mig ser det ud som om du siger Solli er en bedre spiller end skammelsrud. Eller siger du at det kræver en bedre fodboldspiller at beklæde den plads som Solli skal have nu end den GUD havde?
Hvis ikke forstår jeg ærglig talt ikke hvad du mener. Og hvis du siger at en spiller har bedre kvaliteter( går igen udfra du mener kvaliteter som fodboldspillere) end en anden spiller, mener du så ikke han er en bedre spiller ?

Medlem nr. 2477
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 14.03.2005 23:52    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Til Recon:
.... Derimot ser jeg at Mikkmakk har oppfattet hva jeg skrev om.
Og så vidt jeg forstår, er ikke Mikkmakk og jeg helt uenige.
BS skapte ikke overtallssituasjoner! Han BARE slo pasninger.

Det stemmer jo helt enkelt ikke! Bent var jo også der fremme, men seffern ikke like langt inn i feltet som indreløperne, men det er jo fordi jobben hans var å balansere, og holde igjen litt, og selv om han ble mindre målfarlig mot slutten, så putta han da sin del mål fra den posisjonen.

Bent hadde forøvrig ikke mye til innkjøring i den rollen. Han var Norges dyreste spiller da han kom til RBK fra MFF for 550 000 i -91.
Han spilte da indreløper av den naturlige grunn at Brandy fortsatt spilte. Etter at Brandy la opp tok han over sentralt, og det tok vitterlig ikke lange stunda før man ikke savna Brandy stort!

Jeg tviler virkelig på at JGS i den nærmeste 8eller oerskuelige) framtid vil få oss til å "glemme" Gud.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 15.03.2005 06:44    Post subject: Reply with quote

Hei Harald:
Ditt alternativ to er det jeg mener: "Eller siger du at det kræver en bedre fodboldspiller at beklæde den plads som Solli skal have nu end den GUD havde?".
Dette mener jeg fordi den nye sentrale spilleren også skal gå på løp og utfordre offensivt med ball. Skammelsrud hadde en betydelig mer defensiv (og enklere) oppgave. I dag er det Solli som er påtenkt denne rollen og jeg er en forsiktig optimist og håper han klarer dette.

Hei Recon:
Yes, som du selv påpeker - oppgaven til BS var å holde igjen. Nettopp derfor er den nye sentrale rollen vanskeligere og den krever av denne grunn en bedre spiller enn Skammelsrud. BS var særdeles god til å fordele baller, men IKKE til å utfordre. Skal den nye ballfordeleren lykkes må han holde omtrent samme nivå som BS når det gjelder å slå pasninger OG i tillegg kunne utfordre med ball. Denne spilleren må gjøre langt flere kritiske vurderinger i løpet av en kamp.

For å forsvare JGS - han har heller ikke fått mange kamper etter hverandre til å spille seg inn i den nye sentrale rollen. Foreløpig har han vært en potet.
Takk.
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 15.03.2005 07:49    Post subject: Reply with quote

Når den sentrale midtbanespilleren har en spillestil som innebærer forseringer av motstander med løp med ball så må en nødvendigvis få en del balltap på vei framover. Dess bedre motstand, dess flere ballmist.

Hvem skal være den defensive sikringen når Solli mister ballen ?
Skal en av indreløperne ALLTID holde igjen og dekke rommet bak Solli ?
Skal backrekka stå mye høyere og pushe opp hver gang ?

Det er to ulike problemer knyttet til JGS som sentral midtbanespiller. Den defensive utfordringen og den offensive.

Offensivt så frykter jeg at spillet blir sinket og at ballen kommer for sent fram, samt at en blir veldig forutsigbare, og at gode initiativ av offensive spillere blir ignorert siden Solli springer med blikket på ballen og motstanderens forsvars-spiller..

Jeg frykter også at en av indreløperne alltid må holde igjen og at vi derfor mister offensivt trykk.

Defensivt så frykter jeg at en får masse ballmist i en sårbar fase av spillet ( alle på vei fram ) , dess bedre motstand, dess flere ballmist, og at en av midtsopperne alltid må fram og støte når Solli mister ballen, slik at vi blir stående med kun 3 igjen i backrekka når motstanderene vinner ballen fra en førende Solli.
Legende

PostPosted: 15.03.2005 11:57    Post subject: Reply with quote

Litjeggen har helt rett.punktum for denne debatten!
Back to top
JonasJHH
Senior

PostPosted: 15.03.2005 14:09    Post subject: Reply with quote

Nettopp pga spillestil, passer JGS bedre som indreløper enn sentral midtbane. Spillerne må kjøpes for å passe i klubbens spillestil, spillestilen skal ikke tilpasses spillerne.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb