English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Årsmøte Rosenborg BK
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 26.02.2005 20:20    Post subject: Ã…rsmøte Rosenborg BK Reply with quote

På mandag er det årsmøte i RBK, og nytt styre skal velges.

Ove Snuruås har vært konstituert formann etter Knut Skoglund gikk bort 22. mars i fjor, og blir etter alt å dømme valgt som formann for to nye år.

Varamedlem Per Arne Kaarstad stiller ikke til gjenvalg. Hele innstillingen til valgkomiteen (Thorbjørn Aass, Jan Olaf Lunde, Gøran Sørloth):

Nestleder:
Terje Svendsen (ny, 1 år)

Styremedlemmer:
Bjørn Rime (ikke på valg)
Frode Moe (gjenvalg, 2 år)
Ragnhild Meirik (ny, 2 år)

Varamedlemmer styret:
Thor Robert Johanssen (gjenvalg, 1 år)
Jens Brattgjerd (ny, 1 år)

Altså tyder mye på at RBK for første gang får et kvinnelig styremedlem.

Les mer: RBK slipper ikke kvinnekravet
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 28.02.2005 11:17    Post subject: Reply with quote

Anne Katrine Slungård mener at fru Meirik er et godt valg av valgkomiteen til RBK:

- Ragnhild Meirik er en drivende dyktig dame. Men at valgkomiteen velger å fremheve det som en kvalifikasjon at hun er gift med en tidligere storspiller, provoserer meg. Det gjør det tydelig at Rosenborg har en stor utfordring når det gjelder rekruttering til egne rekker, sier Slungård.

Samtidig tror gammel-ordføreren at RBK vil få et problem om det bare er tidligere spillere eller personer som er gift med dem som er kvalifisert til å sitte i styret.

- Rosenborg er ikke bare en fotballklubb, de er også en stor bedrift forretningsmessig. Tar ikke organisasjonen inn nytt blod, vil den ikke utvikle seg, sier Slungård.

Les mer: Provosert av RBK

Noen flere RBK-medlemmer som tenker seg på årsmøtet i kveld, eller?
Back to top
pelun
Proff

PostPosted: 28.02.2005 16:12    Post subject: Re: Ã…rsmøte Rosenborg BK Reply with quote

2mas wrote:
Varamedlem Per Arne Kaarstad stiller ikke til gjenvalg.

Bra at vi slipper han Peer Gynt Tours fyren. Endelig har Rosenborg skjønt alvoret!!! Håper bare at de også går over til å bruke noen andre, eller iallefall la markedet bestemme i denne saken.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 28.02.2005 19:05    Post subject: Reply with quote

Leder i Sør-Trøndelag Idrettskrets, Tore Rømo, tror medlemmene i Rosenborg overkjører innstillingen til valgkomitéen:

- Jeg har tiltro til at de rydder opp, og at årsmøtet i kveld får på plass to kvinnelige medlemmer i styret, sier han.

Les mer: Årsmøtet overkjører valgkomitéen?

Vi får se hva som skjer. Stikker innom Lerkendal snart nå.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 28.02.2005 23:33    Post subject: Reply with quote

Giddet ikke ta det opp på årsmøtet siden jeg er usikker på reglene, men oppfyller RBK egentlig reglene til NIF med ei dame i styret (Ragnhild Meirik) og et kvinnelig varamedlem (Else Stræte)?

Noen som vet?
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 01.03.2005 00:36    Post subject: Reply with quote

Det mest interresante er ikke hva ulike hylekor skulle mene men hvilket styre vi nå har fått.

Er det noen som kan belyse litt hva disse nye styremedlemmene står for, hvor de kommer fra og hvilke bindinger/connections de har ?

Foreslår forøvrig at våre nye mye omtalte kvinnelige styre-representanter intevjues av rbkweb om fotball, RBK og framtid uten ett eneste spørsmål om politikk, kjønn og programforpliktet svada....
Sjef

PostPosted: 01.03.2005 00:54    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Er det noen som kan belyse litt hva disse nye styremedlemmene står for, hvor de kommer fra og hvilke bindinger/connections de har ?

Ikke overraskende fikk Bygger'n-Snuruås og Fokus-Svendsen fortsette som formann og nestleder.

Sponsoravtalene med RBK og disse to bedriftene går ut etter inneværende sesong, og forhandlinger pågår om forlengelse. Tør vedde mye på at begge to får forlenget avtalene sine! Confused
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 01.03.2005 01:32    Post subject: Reply with quote

..så når en skal ivareta RBK`s interesser og gå etter maks i utbytte for sponsorprofilering og gå aktivt ut etter nye potensielle sponorkandidater så sitter styret på DEN ANDRE sida av bordet ?

....i ett eventuellt rettskaffent styre vil det med andre ord bli stor bruk for varamedlemmene...

Er Eva Joly interresert i fotball tro ?

..det må jo bli spin-offen på hele kvinne-andelsbråket , å sette litt fokus på styremedlemmene rent generellt og hvilke dobbeltroller de har.

Jeg setter fotballelskerne og kapitalhaterne Michelet og Solstad på saken - de elsker å grave i slikt....eller finnst det lokale krefter ?
Veteran

PostPosted: 01.03.2005 09:44    Post subject: Reply with quote

2mas, fant denne artikkelen i Dagbladet og utifra den så kommer de seg unna med reglementet. Det er godt nok.

http://www.dagbladet.no/s...24844.html

Men fra før var det bare 2 klubber av 14 som hadde tilfredsstillende nok damer med i styret. Det var vel Tromsø og Fredrikstad. (Høres egentlig helt bak mål ut, nok damer med i styret). Jeg må si for min egen del at det har godt litt over stokk og stein med likestillingsloven de siste årene. Med å sette opp kjønnskvoter undergraver du klubbene/bedriftenes integritet. At kjønn skal være et kvalifiseringsspørsmål høres så håpløst ut at jeg finner ikke ord.
Back to top
pelun
Proff

PostPosted: 01.03.2005 09:47    Post subject: Reply with quote

...men ikke utifra denne artikkelen: http://www.adressa.no/spo...455561.ece
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.03.2005 10:52    Post subject: Reply with quote

pelun wrote:

Da hadde jeg tolket reglene rett, da! Smile
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.03.2005 11:03    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Foreslår forøvrig at våre nye mye omtalte kvinnelige styre-representanter intevjues av rbkweb om fotball, RBK og framtid uten ett eneste spørsmål om politikk, kjønn og programforpliktet svada....

Føler sjøl ikke at det er så interessant å høre hva fru Meirik og fru Stræte mener om dette - de er lite involverte i den daglige driften av klubben.

Her får du likevel ønsket ditt delvis oppfylt:

"Etterpå sto mennene (...) i kø for å klemme Ragnhild Meirik. Og hennes programerklæring er offensiv:

– Jeg registrerte at Nils Skutle sa han ønsker å opprettholde det sportslige nivået i klubben. Jeg vil heve den ambisjonen. Vi behøver ikke å gjøre det så spennende som sist serieavslutning for min del, sier Meirik."

Les mer: RBK ga etter for kjønnskritikken
Back to top
kms
Senior

PostPosted: 01.03.2005 11:34    Post subject: Reply with quote

Stano_11 wrote:
At kjønn skal være et kvalifiseringsspørsmål høres så håpløst ut at jeg finner ikke ord.

Jeg ønsker ikke å dra i gang en debatt på kjønnskvoteringen generelt eller for den saks skyld spesifikt hos RBK, det har foregått nok i media de siste dagene. Men jeg ville bare poengtere en sak som svar til det Stano_11 skriver.

Du har helt rett, Stano_11, at kjønn ikke skal være et kvalifiseringsspørsmål. Det er derfor det legges inn kjønnskvotering. Det har seg gjerne slik at den almenne valgkomite og til en viss grad generalforsamling stort sett ser på kjønn, og særlig hankjønn, som kvalifiserende -- uten at de nødvendigvis gjør dette bevisst. Hensikten (rettere sagt, en av hensiktene) med kjønnskvoteringen er å sørge for at man tvinges til å vurdere kvalifiserte kandidater som man ellers ikke hadde vurdert pga. kjønnsblindhet.

Så far man mene det man vil om det er rett eller ikke at det er et tvungent krav. Jeg er i hvert fall glad for at generalforsamlingen ordnet opp i dette så man kan gå tilbake til å fokusere på det viktige i RBK, nemlig det sportslige!

RBK
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.03.2005 11:37    Post subject: Reply with quote

Samtidig må det sies at media, med rødstrømper i Adressa i front, har satt RBK i et dårligere lys enn rett er, med tanke på situasjonen ellers i Norge: 12 av 14 klubber bryter loven
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.03.2005 12:58    Post subject: Reply with quote

For øvrig virker det ut som om gårsdagen var en stor årsmøtedag i Tippeliga: Brann, LSK, Tromsø og RBK hadde alle møte.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.03.2005 13:01    Post subject: Reply with quote

pelun wrote:

Tromsø har valgt samme løsning som RBK: ei dame i styret og et kvinnelig varamedlem.

- Ideelt sett bør det være to kvinnelige representanter i hovedstyret i et idrettslag. Men dersom TIL har en praksis som tilsier at den vararepresentanten stiller på alle møter, mener jeg at TIL overholder NIFs krav, sier Roald Nyborg i Troms Idrettskrets.

Les mer: Kun én kvinne i TILs nye hovedstyre
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 09.03.2005 20:55    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Litjeggen wrote:

Her får du likevel ønsket ditt delvis oppfylt: RBK ga etter for kjønnskritikken

Og her er enda mer: Meirik, Eggen og gubbene på veggen
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 10.03.2005 04:31    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
2mas wrote:
Litjeggen wrote:

Her får du likevel ønsket ditt delvis oppfylt: RBK ga etter for kjønnskritikken

Og her er enda mer: Meirik, Eggen og gubbene på veggen

Ikke noen tanker om RBK/fotball der....
Legende

PostPosted: 10.03.2005 09:31    Post subject: Reply with quote

Hahahaaa...

"- Hvordan var de første møtene med Rosenborgmiljøet på 70-tallet?
- Spennende. Mitt første møte var som kjæreste med Erling på treningsleir i Spania, kult for en ung fysioterapistudent. Jeg traff mannen min på håndballbanen. Pluss at han var kjæreste med venninna mi."

Flere som ser en morsom detalj her?

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Stano_11
Veteran

PostPosted: 10.03.2005 10:04    Post subject: Reply with quote

Kjønnskvotering er en ting som også ikke hører hjemme noen plass. Så en post under tråden der hun/han vil ha dette. Var vel kms det kalte seg. Jeg er ikke mye enig med FRP, men det Siv Jensen sa i et debattprogram på NRK at slik kjønnskvotering er å stakkarslikgjør damer, ja der er jeg enig. Når man setter en kvota på kvinner og menn, ja da går kjønn forran kompetanse. Og si noe annet ja da er vedkommende ikke med. Ved å innføre slike kvoter så har man latt kvinnegruppa Ottar vinne, en organisajon som består av mannehatende traktorlesber som vil utrydde mannen en gang for alle. Burde vært kastet på havet hele gjengen.

Når det er sagt virker hun som er den første kvinne i styret til Rosenborg til å ha hodet på rett plass. Virker som en dyktig kvinne. Håper hun har den kynismen som er totalt fraværende i ledelsen nå og som må til for å få Rosenborg tilbake og enda bedre enn de var i slutten på 90-tallet. Her må det ytes maks. Ingen kjære mor.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 10.03.2005 10:18    Post subject: Reply with quote

Stano_11 wrote:
Når det er sagt virker hun som er den første kvinne i styret til Rosenborg til å ha hodet på rett plass.

Dersom du leser Byavisa-artikkelen, ser du at Meirik ikke er det første kvinnfolket i RBK-styret:

Quote:
Nils Skutle fastslår at fru Myrenget satt i styret i 1993, "det året jeg ble valgt inn som formann".

Uansett er jeg enig med deg, Stano, fru Meirik virker ut til å være ei kompetent dame.
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 10.03.2005 10:24    Post subject: Reply with quote

Recon: Mye var LITT annerledes på 70-tallet... Wink

Stano:

nokså urelevant med ottargreiene da....

Ang vårt nye styremedlemm så tror jeg slett ikke at hun vil bidra med noe kynisme. Eller at kynisme er noe en trenger mer av. Det hun eventuellt kan bidra med er det hun kan noe om, altså lederutvikling og personal/organisasjonsmessige spørsmål og på det området så har klubben kanskje en utfordring... ( jmf Ola )
Forumsjef

PostPosted: 10.03.2005 15:52    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Hahahaaa...

- Spennende. Mitt første møte var som kjæreste med Erling på treningsleir i Spania, kult for en ung fysioterapistudent. Jeg traff mannen min på håndballbanen. Pluss at han var kjæreste med venninna mi."

Fik en cola-ud-af-næsen oplevelse da jeg læste det der.
"HÃ¥ndballbanen" Rolling Eyes

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
2mas
Sjef

PostPosted: 10.03.2005 16:00    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Ikke noen tanker om RBK/fotball der....

Her derimot:

- Det er nære bånd mellom det å jobbe med helse og det å jobbe med RBK. Jeg er utdannet fysioterapeut, og ser at en viktig side av RBKs rolle er det helsefremmende aspektet - og da mener jeg for folk flest. RBK har stor betydning for folkehelsa i Trøndelag, både på det fysiske, sosiale og mentale plan. RBK representerer samhandling, resultatorientering vitalite og påvirker et registeret av fysikk og følelser, jubel, lidenskap, glede, aggresjon og avkobling. Det er en side av RBK som vil prege mitt styrearbeid, og som ikke skal undervurderes, skriver Ragnhild Meirik.

Les mer: "Damelaget" - RBK 2 -0
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 10.03.2005 16:07    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Recon wrote:
Hahahaaa...

Fik en cola-ud-af-næsen oplevelse da jeg læste det der.
"HÃ¥ndballbanen" Rolling Eyes

Hehe, det også, men tror Litjeggen tok den.
"Jeg traff mannen min på håndballbanen. Pluss at han var kjæreste med venninna mi." Tommel'n opp!

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb