View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 26.08.2007 16:06 Post subject: |
|
|
La oss innse at noen her ikke liker Tettey uansett hvor han spiller og hvor bra han gjør det ute på banen. Forstår ikke hvorfor vi skal drivere å bry oss om det 2 - 3 tettey hatere mener når 99% av oss pluss div trenere (inkl. landslagstreneren) ser det de fleste av oss ser. En ung spiller med stort potensialle som bare blir bedre og bedre og det beste av alt, han er RBK spiller. Selv om noen har helst ser at vi kvitter oss med han.
Jeg støtter meg til at Tettey nok ble vraket fordi alle ser at vi har så dårlig forsvar at vi trenger 3 midtstoppere, noe Riseth i praksis blir. Vi slapp jo inn mål i hver eneste kamp og det ble nesten slik at vi måtte score 4 da vi visste at vi kom til å slippe inn 3.
Tettey er nok bedre som indreløper enn sentralt enn så lenge, men laget har mye å vinne på ved å bruke han sentralt. Det gir plass til Ciljan som er alt for god til å sitte på benken, og vi får en MC som har enorm auksjonsradius og som kan bidra sterkt offensivt men også rydder godt opp deffensivt når det er nødvendig. Så at han er "bedre" som indreløper er ikke det samme som å si at han ikke gjør en mer enn tilfredstillende jobb sentralt selv om han naturligvis bare kommer til å bli bedre og bedre. Med et bedre forsvar kommer også Tettey til å blomstre mer sentralt da han tar større sjanser både med pasninger og løp uten å være livredd for at en ball som snappes opp havner rett i mål pga av udugelige forsvarere.
At Riseth blir regnet for å gjøre en bedre jobb defensivt enn Tettey er vel heller det at han ikke i like stor grad som Tettey søker å gå på løp eller føre ballen når laget bryter og går fort opp i angrep. Tettey etterlater seg mer rom siden vi har blitt/vært mye dårligere på å få avsluttet angrepene våres eller komme til farlige sjanser. Vi har hatt en lei tendens til å bry for så miste ballen når spillerne våre har stormet opp. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 26.08.2007 16:06 Post subject: |
|
|
Tettey har hatt noen bra måneder nå, men IKKE si at Tettey har god skuddteknikk. Han har hatt den mot Tromso og den nå mot Vif, men fortsatt er største parten av skuddene hans sleivspark.
Det er ikke sånn at man får skuddteknikk over natta fordi man lager et par fine mål.
Last edited by longns on 26.08.2007 16:36; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 26.08.2007 16:14 Post subject: |
|
|
Maradona wrote: | Riseth opptrer mer som en 3. midstopper når han spiller sentral og Tettey opptrer nesten som en 3. indreløper når han spiller sentral, |
Dette er tufte-nivå analyse, bare tull. |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 26.08.2007 17:16 Post subject: |
|
|
joko- wrote: | Tettey har hatt noen bra måneder nå, |
Fotball er jo en sommeridrett i Norge..... _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 26.08.2007 17:25 Post subject: |
|
|
Hva prøver du å si? |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 26.08.2007 18:11 Post subject: |
|
|
EvilDane på FootballUnlimited wrote: | Jeg ved fra en kilde i direktionen i FC København, at man her i august har haft en forspørgsel på Alexander Tettey, men at RBK ikke var villige til at sælge før sæsonnen var slut.
Med andre ord, jeg tror ikke at han spiller i Rosenborg efter vinterpausen, om FCK køber ham eller ej. |
Hva tror folket om dette? |
|
Back to top |
|
 |
Johnny W Veteran
|
Posted: 26.08.2007 18:15 Post subject: |
|
|
Jeg tror at Eggen/Bratseth skal henge i å skrive langtidskontrakt med Tettey. Dævven jeg blir rasende hvis de selger han til FCK. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 26.08.2007 18:42 Post subject: |
|
|
joko- wrote: | Tettey har hatt noen bra måneder nå, men IKKE si at Tettey har god skuddteknikk. Han har hatt den mot Tromso og den nå mot Vif, men fortsatt er største parten av skuddene hans sleivspark.
Det er ikke sånn at man får skuddteknikk over natta fordi man lager et par fine mål. |
Tettey har mye å jobbe med på dette punktet, om han i det hele tatt har potensiale til å bli en jevnt god skytter. Det kan godt hende har forblir en type skytter som får inn ett pangskudd for hvert 20. i pølsebua.
MEN. Akkurat skuddfoten er kanskje det minst viktige hos en defansiv midtbanespiller. Hadde selvfølgelig vært knall med en god skuddfot der også, men jeg ser heller på det som et pluss om han har det, i stedet for et minus fordi han ikke har det. Så vidt jeg veit har han jobba mye med to ting i det siste; hodespill og skuddteknikk. Jeg er i hvertfall overlykkelig over at det er hodespillet han har forbedret, når det først er "bare" en av de to han har blitt bedre på. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 26.08.2007 19:02 Post subject: |
|
|
Tror ikke Tettey drar allerede i vinter. Vil være synd om han gjør samme tabben som Iversen gjorde, det å reise ut alt for tilig. Forventer at han tilbys en 5-årskontrakt ved neste reforhandling. _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 26.08.2007 20:01 Post subject: |
|
|
Jeg klarer ikke se at Tettey ikke har blitt det minste bedre på skuddteknikk. Han treffer fremdeles ikke så ofte, men to på forholdsvis kort tid er uvanlig kost fra den kanten. Jeg skal ikke si for sikkert, men for meg kan det se ut som at Tettey har forbedret seg også på skuddteknikk.
Forøvrig synes jeg også Tettey ble bedre i andreomgang mot VIF, selv om han var meget god også i første. Kanskje er det fordi hele laget ble bedre, men jeg ser ikke bort fra at det også kan ha sammenheng med at han ble flyttet inn i den sentrale rollen.
Jeg kan ikke se for meg at Rosenborg har noen planer om å selge Tettey. Og jeg tror Tettey er fornøyd med tilværelsen i Rosenborg så lenge han får så mye spilletid som nå. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 26.08.2007 20:06 Post subject: |
|
|
ballaballaballa wrote: | Harald wrote: | Nu spiller Tettey heller ikke fremover på banen. Det er tydeligt at se at han bliver brugt i en defensiv midtbane position centralt.
Det gør ingen forskel om han har et godt skud eller ikke, selv om det selvfølgelig er at foretrække, det er ikke det som definerer en klasespiller. De manglene Tettey har er allesammen nogle som ting bliver forbedret med tillid og erfaring, og at du ikke kan se potentialet er jeg, Tørum, Ingebrigtsen, Riseth osv. uenige i. |
Selv Harald har jo sagt at han har en defensiv rolle. |
Ja, det har han sagt, men hva er poenget ditt? Det ligger i den sentrale rollens karakter at den er mer defensiv enn f.eks. en indreløperrolle.
ballaballaballa wrote: | Torbjørn wrote: | Nå dumpet Tørum nettopp Riseth til fordel for Tettey i den sentrale posisjonen. Dermed er det så enkelt at Tettey er god i denne rollen.
Tørums ord er jo din lov, ballaballaballa. |
Som sagt så var det ikke jeg som startet trener maset, men Riseth ble foretrukket fra start, og hva som er grunnen til at han gikk ut vet vi ingenting om. Kanskje Riseth var sliten? Kanskje Tørum ville gi PCS spilletid? |
Så når Riseth blir vraket passer det deg å spekulere i årsaker, mens når vi ser på årsaker til at Riseth ble foretrukket, later du som du er skråsikker på at det var pga at han er så mye bedre. Her må vi være saklige, bbb.
ballaballaballa wrote: | Og hva er det som er feil med følgende utsagn da?
Quote: | (...) han mangler overblikk, duellstyrke og passningstryggheten som anker. Har sagt det før og sier det igjen, Tettey har en fremtid som en god indreløper, men ikke noe annet. |
Svak i dueller er han enda, overblikket er ikke noe å skryte av da passningene stort sett får bakover eller sidelengs. Selv indreløperpåstanden har jeg rett i. |
Det meste er feil med utsagnet ditt. Tettey har gått seirende ut av utallige dueller, han er god til å vinne ballen fra motspillere. Og å si at Tettey ikke har pasningstrygghet.. ja da lurer jeg på om du har sett han spille. Han slår knapt feilpasninger, samtidig som han oftere og oftere benytter seg av pasningsmuligheter som ligger foran han i banen. Og når du så sikkert slår fast at "Tettey har en fremtid som indreløper, men ikke noe annet", så tar du nok feil.
Det eneste jeg er enig med deg i er at han må trene på å orientere seg oftere og tidligere. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 26.08.2007 20:09 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | EvilDane på FootballUnlimited wrote: | Jeg ved fra en kilde i direktionen i FC København, at man her i august har haft en forspørgsel på Alexander Tettey, men at RBK ikke var villige til at sælge før sæsonnen var slut.
Med andre ord, jeg tror ikke at han spiller i Rosenborg efter vinterpausen, om FCK køber ham eller ej. |
I think it is just pure speculation ja. Med slik dekning at "Canadas Vieira" har blitt brukt på kanten, tviler jeg på både at FCK ser på Tettey allerede, eller at han skulle bry seg om å gå til FCK. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 26.08.2007 21:42 Post subject: |
|
|
Er det noen som fortjener livstidskontrakt (slik Tomasz Sokolowski har i Lyn) så må jeg si at det er nettopp Alexander Tettey og Per Ciljan Skjelbred. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.08.2007 22:37 Post subject: |
|
|
Maradona wrote: | Hvilken klubb ga han pengene til? |
Sikkert Kolstad. |
|
Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
Posted: 26.08.2007 23:18 Post subject: |
|
|
Tettey er vel den av spillerne i år som har hatt best prosent på pasningskvaliteten, selv Sappy slår ikke Tettey der - om vi ser bort fra de 10 assistene han har. Han startet ikke sesongen så sterkt, men for det meste har han vært beinsolid i pasningene. _________________ Rock. |
|
Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 26.08.2007 23:24 Post subject: |
|
|
Nå fordrer da både posisjonen og spillestilen til sapara flere "risky" pasninger enn Tettey: det skal forventes og være slik at den sentrale har bedre treffprosent, og Sapara prøver som sagt litt vanskeligere. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 27.08.2007 01:56 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | EvilDane på FootballUnlimited wrote: | Jeg ved fra en kilde i direktionen i FC København, at man her i august har haft en forspørgsel på Alexander Tettey, men at RBK ikke var villige til at sælge før sæsonnen var slut.
Det der er bare bullshit. |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 28.08.2007 20:26 Post subject: |
|
|
Hareide lover ham nesten spilletid mot Hellas allerede:
"Tettey vil absolutt være aktuell til å spille mot Hellas. Han har stor styrke og løpskapasitet. Jeg tror kampen mot Hellas er en kamp som vil passe han bra", avslutter Hareide. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 28.08.2007 20:59 Post subject: |
|
|
Det er vel Champions League på vei også. Jeg mener trenerne må sette ned foten for U-21 kamper i denne perioden hvis han er i troppen til landslaget. Han har godt av en fridag. |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 28.08.2007 21:03 Post subject: |
|
|
De eneste trenerne med autoritet til å sette ned foten for U21-kamper utover høsten, hvis han i tillegg er med for a-landslaget er vel Åge Hareide og Øystein Gåre. Såvidt meg bekjent kan ikke Tørum nekte Tettey noen verdens ting hva angår landslagsspill. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 28.08.2007 22:32 Post subject: |
|
|
Hvis RBK nekter å sende Tettey til landskamper som er bestemt av uefa, så vanker det BOT, og den er ikke liten.. Men Tettey vil spille mest mulig kamper, så det er ikke noe problem.... _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
Posted: 28.08.2007 22:40 Post subject: |
|
|
Løsningen:
 |
|
Back to top |
|
 |
ballaballaballa Veteran
|
Posted: 29.08.2007 17:12 Post subject: |
|
|
Torbjørn wrote: |
Ja, det har han sagt, men hva er poenget ditt? Det ligger i den sentrale rollens karakter at den er mer defensiv enn f.eks. en indreløperrolle. |
Poenget mitt er at påstanden om at Tettey nermest fungerer som en 3. indreløper mens Riseth er fungerer som en 3. stopper og at de har to vidt forskjellige roller som anker er feil
Quote: | Så når Riseth blir vraket passer det deg å spekulere i årsaker, mens når vi ser på årsaker til at Riseth ble foretrukket, later du som du er skråsikker på at det var pga at han er så mye bedre. Her må vi være saklige, bbb. |
Jeg brukte enkelt og greit situasjonen for å påpeke idiotien i folks tidligere uttalelser, og for å vise at de møtte seg selv i døra,. Når Tettey spillte sentralt så brukte folk Tørum som en bektreftelse på sine påstander, men når Tettey så vrakes så kommer de med unnskyldninger. Som sagt så brukte jeg situasjonen for å påpeke hvor dumt det er å trekke slutninger.
To eksempel:
Harald wrote: | Tja, du får tro hvad du vil. Jeg tror nu nærmere han blev flyttet ud som indreløber fordi vores svage forsvar har brug for en ekstra stopper i form af Riseth. |
Maradona wrote: |
Riseth opptrer mer som en 3. midstopper når han spiller sentral og Tettey opptrer nesten som en 3. indreløper når han spiller sentral, |
MÃ¥ si det er litt komisk at Harald tidligere sa at det er TYDELIG at Tettey brukes defensivt.
Quote: |
Det meste er feil med utsagnet ditt. Tettey har gått seirende ut av utallige dueller, han er god til å vinne ballen fra motspillere. Og å si at Tettey ikke har pasningstrygghet.. ja da lurer jeg på om du har sett han spille. Han slår knapt feilpasninger, samtidig som han oftere og oftere benytter seg av pasningsmuligheter som ligger foran han i banen. Og når du så sikkert slår fast at "Tettey har en fremtid som indreløper, men ikke noe annet", så tar du nok feil.
Det eneste jeg er enig med deg i er at han må trene på å orientere seg oftere og tidligere. |
Om du mener at Tettey har gått seirende ut av utallige dueller så foreslår jeg at du lærer deg å telle litt lenger enn det du kan nå. Tettey har ikke engang vert i utallige dueller, og langt ifra vunnet utallige dueller. Han konsentrerer seg først og fremst om å dekke rom.
Og når jeg ser på om en spiller har passningstrygghet ser jeg ikke på passninger som er på 5-10m sidelengs. Ett minimumskrav er at passningen er på 15m og at den har kraft i seg. En ting jeg har lagt merke til er at flere av passningene hans totalt mangler kraft.
Å sammenligne Tettey og Sapara bare på % av fullførte passninger blir som å sammenligne Adin Brown med Kone på mål/ sjanse. Ikke det at Sapara slår flere passninger enn Tettey, men pga at Sapara slår en helt annen type passninger enn det Tettey gjør, han prøver langt mer på passninger som kan skape ting, og ikke bare å levere fra seg ballen.
Ja, han slår flere passninger fremover enn han gjorde i vår, men passningene er fortsatt ikke skapende. En standardpassning er på 10m til indreløper som er kanskje 3m forran han i bana, eller rett sidelengs til en back.
Maradona wrote: | ballaballaballa wrote: |
Dette viser jo hvor mye du legger merke til når du ser på kamp. Tettey lå stort sett på 40m+ i andreomgang i går, flere ganger lå han på midtbanestreken. |
Denne komentaren sier det meste om deg... |
Gjør den egentlig det? Foreslår at du tar en titt på den omgangen du. Da ser du at Tettey sjelden er lenger fremmen enn det 3. "feltet" fra midten. Noe som er ca 15m fra streken. Lerkendal er vel 105m lang og da får vi 105/2-15=37.5, altså ca 40m fra mål.
De gangene han går fremover i banen er stort sett når det åpner seg store rom, ellers ligger han bare bake og venter. Sier ikke at dette er feil av han, men sier at din påstand om at han er en 3. indreløper er totalt feil, og særst beskrivende. |
|
Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 29.08.2007 17:41 Post subject: |
|
|
AndreasR wrote: | Tror ikke Tettey drar allerede i vinter. Vil være synd om han gjør samme tabben som Iversen gjorde, det å reise ut alt for tilig. Forventer at han tilbys en 5-årskontrakt ved neste reforhandling. |
Hva er dette med "neste reforhandling" egentlig? Jeg har mast om at man skriver ny kontrakt med Tettey i lang tid allerede. Et av poengene mine har vært at markedsverdien til spillere sjeldent raser etter landslagsopptredner, CL-spill og liknende. Tettey tok noen tydelige steg i riktig retning i vår, og det ble tydelig at RBK kan ha bruk for han i lang tid fremover. Spørsmålet mitt er hvorfor de ikke er raskere med å tilby en kontrakt når de så tydelig kan se at Tettey-aksjene er på vei opp i taket? Må man på død og liv vente til han har vist seg fram i verdens største klubbturnering og 12 andre klubber står på døra før man tilbyr ny kontrakt?
Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere: spillere som Tettey og PCS utgjør en helt unik ressurs i klubben. Mye bør ofres for å sikre at disse blir i RBK frem til en eventuell storklubb (nei, ikke FCK eller Hoffenheim) er klar for å grave dypt i lommeboka. Frem til det skjer bør man la være med å gamble med kontrakter som kun strekker seg et drøyt år frem i tid. _________________ Sparken så'n bli still. |
|
Back to top |
|
 |
|