View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
trondh Veteran
|
Posted: 21.10.2004 08:04 Post subject: |
|
|
Leeds: kjøpe, kjøpe, kjøpe, kjøpe, kjøpe => ikke lykkes (dårlig samspill) => bli blakk => bli veldig blakk => begynne å få til litt spill => Bli nesten konkurs => selge, selge, selge => rykke ned => miste de siste spillerne => begynne på nytt |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 21.10.2004 08:21 Post subject: |
|
|
Leeds hadde en ypperlig periode før årtusenskiftet. I sesongen 1999-2000 endte de på tredje plass i ligaen, etter Man U og Arsenal. Påfølgende CL-sesong, 2000-2001, gikk det også strålende - de kom til semifinalen etter å ha slått Deportivo la Coruña 3-2 i kvart'en.
Dette gav grunnlag for optimisme! Med litt mer satsing kunne laget selvfølgelig gå helt til topps både i PL og i CL. Manager Peter O'Leary var i grunnen på alles lepper etter CL-suksessen.
Ja, satset gjorde de, med dyre innkjøp og høye lønninger. De knuslet ikke, neida: 100 millioner pund ble lagt inn.
Men suksessen uteble: 2000-2001 endte de på fjerdeplass i Premier League, 2001-2002 på femteplass. Det medførte at Leeds ikke kunne kvalifisere seg til Champions League.
Og så satt de der, med gode spillere på dyre kontrakter, og fikk ikke inntekter som kunne betale for dette.
Resultat:
januar 2001 - Lee Bowyer selges til West Ham, Olivier Darcourt selges til Roma
juli 2002 - Leeds selger Rio Ferdinand til Man U
juli 2002 - Manager Peter O'Leary sparkes, Terry Venables tar over
september 2002 - Robbie Keane selges til Tottenham
november 2002 - En milliard i gjeld
mars 2003 - Manager Terry Venables sparkes, Peter Reid tar over
mars 2003 - Årets underskudd har økt til rundt 200 millioner kroner, styreformann Peter Ridsdale går av
sesongslutt 2003 - Leeds rykker ned
juli 2003 - Keeper Paul Robinson selges til Aston Villa
juli 2003 - Harry Kewell selges til Liverpool
november 2003 - Manager Peter Reid går av, Eddie Gray overtar
desember 2003 - Leeds forhandler om salg av selve klubben
januar 2004 - Klubben ber spillerne gå 30 % ned i lønn
februar 2004 - Leeds kjemper desperat med 100 millioner pund i gjeld, trues med å bli satt under økonomisk administrasjon som første klubb i England
mai 2004 - Alan Smith selges til Man U
mai 2004 - Manager Eddie Gray går av
juli 2004 - Mark Viduka til Middlesbrough, Dominic Matteo til Blackburn, Ian Harte til spanske Levante
juli 2004 - Omtalt som et av Englands største talenter - James Milner selges til Newcastle
høst 2004 - Leeds selger treningsfeltet sitt ved Thorp Arch
høst 2004 - Leeds prøver å selge stadion, Elland Road
oktober 2004 - Leeds på 13. plass i første divisjon (av 24)
Dette er naturligvis et ekstremtilfelle, men det viser hva som kan skje om en klubb prøver å basere fremtidig satsing på bl.a. forventede CL-inntekter.
PS - nei, jeg er slett ikke Leeds-supporter, Google er min venn! |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 21.10.2004 09:25 Post subject: |
|
|
Jepp Leeds er et ekstremtilfelle. De var en gammel storhet og kom tilbake på 90-tallet. Entusiasmen var stor og pengene fløyt fritt.
Utgangspunktet er jo litt annerledes. RBK har penger på bok, mens Leeds lånte penger de trodde skulle komme tilbake som følge av suksess.
Likevel så snart tippeligaen nå er over bør RBK gjøre følgende.
1. Trener spørsmålet må avklares. Sett utenfra mener jeg Ola er riktig mann. Men dette må dem i RBK avgjøre. Det jeg mener er viktig er at RBK har en trener som har en fast filosofi om hvordan dette skal gjøres.
Uansett, dette må klargjøres.
2. Royal League ofres som turnering. Rosenborg benytter denne til å bygge seg opp på nytt. Selvsagt håper vi dette ender i suksess, men det er ingen nedtur om resultatene kommer først til våren.
3. Ola eller ny trener må gå gjennom spillerstallen og finne hvilke spillere som passer til sin filosofi. Resten av stallen selges. Nye spillere hentes etter de spillertyper treneren ønsker.
4. Vinteren/RL brukes til å sette laget.
Ny sesong ny RBK-suksess.
Lett i teorien, vanskeligere i praksis, men kanskje en forutsetning for videre suksess. |
|
Back to top |
|
 |
Jalla Junior
|
Posted: 21.10.2004 13:55 Post subject: |
|
|
Det er jo fatiktisk sånn at hvis ikke RBK hadde vært med i CL så hadde de gått ca 35 mill i underskudd og det viser jo at klubben er sårbar for ikke å være med i CL http://www.rbkweb.com/vis/3094 |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 21.10.2004 14:09 Post subject: |
|
|
Vet ikke helt, 80 mill er jo brutto inntekt. Halvparten går vel da ut i bonuser o.l. pga dette. Da skal det vel være ca. 40 mill i overskudd.
Tidligere har hvertfall RBK gjort det slik at budsjettene skal gå i balanse uten CL, men faren er selvsagt alltid der. |
|
Back to top |
|
 |
Jedidalen Rutinert

Joined: 24 May 2004 Posts: 513 Location: Mellom de syv fjell
|
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 21.10.2004 14:32 Post subject: |
|
|
Det var flere feil hos google ja. Manageren het David O'Leary, og keeper Robinson (forresten engelsk landslagskeeper) gikk til Tottenham i sommer ikke Villa i fjor. |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 21.10.2004 16:09 Post subject: |
|
|
trondh wrote: | Jepp Leeds er et ekstremtilfelle. De var en gammel storhet og kom tilbake på 90-tallet. Entusiasmen var stor og pengene fløyt fritt.
Utgangspunktet er jo litt annerledes. RBK har penger på bok, mens Leeds lånte penger de trodde skulle komme tilbake som følge av suksess.
Likevel så snart tippeligaen nå er over bør RBK gjøre følgende.
1. Trener spørsmålet må avklares. Sett utenfra mener jeg Ola er riktig mann. Men dette må dem i RBK avgjøre. Det jeg mener er viktig er at RBK har en trener som har en fast filosofi om hvordan dette skal gjøres.
Uansett, dette må klargjøres.
2. Royal League ofres som turnering. Rosenborg benytter denne til å bygge seg opp på nytt. Selvsagt håper vi dette ender i suksess, men det er ingen nedtur om resultatene kommer først til våren.
3. Ola eller ny trener må gå gjennom spillerstallen og finne hvilke spillere som passer til sin filosofi. Resten av stallen selges. Nye spillere hentes etter de spillertyper treneren ønsker.
4. Vinteren/RL brukes til å sette laget.
Ny sesong ny RBK-suksess.
Lett i teorien, vanskeligere i praksis, men kanskje en forutsetning for
videre suksess. |
Er helt enig i alt du siger. Selv om jeg selvfølgelig håber at det ikke kun bliver et reservepræget Rosenborg som skal spille RL. Men hvis Talenterne/reserverne absolut skal slippe til så er RL vel det rigtige sted. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 17.11.2004 12:27 Post subject: |
|
|
VerneTroyer wrote: | Dessuten kan man jo alltids legge om til kunstgress. Både NIF, UEFA og FIFA er jo forkjempere for at det skal gjøres på så mange stadioner som mulig. |
I forrige uke besluttet UEFA at E-cupkamper kan spilles på kunstgress. NISO reagerer kraftig:
- NISO synes det er utrolig at NFF ikke tar spillernes bekymring på alvor. Det er spillerne som hver dag skal benytte gresset som sin arbeidsplass, og som må slite med skadene, sier NISO-leder Silje Johannessen til VG.
Les også: Invalid av kunstgress - refser UEFA-vedtak |
|
Back to top |
|
 |
KristerK Senior
|
Posted: 08.12.2004 01:05 Post subject: hva skjer me Lerkendal Stadion kommende år? |
|
|
hva skjer egentlig me Lerkendal Stadion kommende år?
vil det komme tak?
vil de røde stole bli skiftet ut?
vil hjørnene bli tettet igjen?
synes igrunn dei skal gjøre alt det,så får vi en kanon stadion  |
|
Back to top |
|
 |
arnt Veteran

|
Posted: 08.12.2004 12:43 Post subject: Re: hva skjer me Lerkendal Stadion kommende år? |
|
|
Helt enig! Jeg bryr meg ikke så hardt med de røde setene, men jeg ser det som nødvendig at hjørnene tettes. Da, og kun da, vil Lerkendal oppleves som en skikkelig stor-arena for fotball.
Tak, hadde jo også vært fint da, men jeg mener det burde være mulig med en mere elegant løsning enn den tegningen som er blitt presentert tidligere. Det ser jo ut som en romstasjon, og pillarene som trengs for å støtte opp taket ser ut (ihvertfall for mitt utrente øye) til å ville være en hindring for bygging av hjørnetribuner. _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!" |
|
Back to top |
|
 |
Jomer Rutinert
|
Posted: 09.12.2004 00:19 Post subject: |
|
|
Med de røde setene sier jeg bare drøm videre... _________________ ultras nidaros |
|
Back to top |
|
 |
langtind Junior

|
Posted: 10.12.2004 04:51 Post subject: |
|
|
Hvorfor i all verden ble de røde stolene kjøpt i utgangspunktet? Tilbud hos IKEA??
De får vel ny storskjerm til neste år. Greit at hele stadionen får muligheten til å se høydepunkter o.l.
Ellers vil jeg vel anta at svingene ikke blir bygd igjen før stadionen er oftere utsolgt... |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 10.12.2004 09:52 Post subject: |
|
|
langtind wrote: | Hvorfor i all verden ble de røde stolene kjøpt i utgangspunktet? Tilbud hos IKEA?? |
De røde stolene gjorde at tribunen passet meget godt sammen med løpebanen i sin tid. Et pent helhetlig utseende. Så lenge vi hadde løpebane var rødt en dominerende farge på Lerkendal:
Det ble vel bare ikke prioritert å skifte ut hele dritten når løpebanen forsvant. |
|
Back to top |
|
 |
Svennie Senior

|
Posted: 10.12.2004 12:30 Post subject: |
|
|
Jeg håper ihvertfall vi får tak og at vi får byttet ut de grusomme røde stolene. De passer ikke inn på Lerkendal i det hele tatt. Hvis det blir gjordt kommer Lerkendal til å bli enda finere  _________________ Rosenborg - Stolt fortid - Stor fremtid. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.01.2005 17:22 Post subject: |
|
|
Det blir fast storskjerm mellom tribune vest og Bygger'n:
"(...) den nye skjermen [vil] kunne roteres og vendes ut mot parkeringsområdet og Klæbuveien. Dermed vil den også kunne fungere som en informasjonskanal utenom kampdag."
Les mer: Storskjerm nr. 2 på plass for seriestart |
|
Back to top |
|
 |
HoldBrillan Veteran

|
Posted: 20.01.2005 19:10 Post subject: Re: hva skjer me Lerkendal Stadion kommende år? |
|
|
Quote: | Tak, hadde jo også vært fint da, men jeg mener det burde være mulig med en mere elegant løsning enn den tegningen som er blitt presentert tidligere. Det ser jo ut som en romstasjon, og pillarene som trengs for å støtte opp taket ser ut (ihvertfall for mitt utrente øye) til å ville være en hindring for bygging av hjørnetribuner. |
Hvilken skisse?? _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 21.01.2005 09:47 Post subject: |
|
|
(her) |
|
Back to top |
|
 |
Stvn Gerrard Junior

|
Posted: 21.01.2005 17:32 Post subject: |
|
|
Håper RBK priorieter å fjerne de røde setene på adidas tribunen først, men tak på lerkendal høres kult ut  _________________ Liverpool til finale i CL! |
|
Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 21.01.2005 18:12 Post subject: |
|
|
Vet du 2mas om noe kommer til å skje med "tak-planene", og om de røde stolene blir kastet ut, eller om hjørnene blir tettet?
Håper på svar!  |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 21.01.2005 19:02 Post subject: |
|
|
Stvn Gerrard wrote: | Håper RBK priorieter å fjerne de røde setene på adidas tribunen først, men tak på lerkendal høres kult ut  |
Jeg vil nu hellere have taget først, synes det er lidt vigtigere end nogle røde stole. Hvis tribunen er fyldt kan man jo ikke se farven på dem alligevel
Men for al del de skal selvfølgelig helst væk på et tidspunkt. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.01.2005 19:05 Post subject: |
|
|
Baadshah/Tab wrote: | Vet du 2mas om noe kommer til å skje med "tak-planene", og om de røde stolene blir kastet ut, eller om hjørnene blir tettet? |
Har planlagt å ta en prat med Skutle med det aller nærmeste.
Stay tuned!  |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 21.01.2005 19:21 Post subject: |
|
|
Noen spm. til Skutle som du gjerne kan ta med....
Kan du da være så vennlig å spørre Skutle hvordan de har regnet ut ROI ( return on investment ) på et takprosjekt ?
Er det gjennomført lignende prosjekter andre steder med positiv sportslig og økonomisk utbytte ?
Hvor mye ekstra publikum trenger de i hvor mange år før investeringen er inntent ?
Hvor avhengige vil en være av fortsatt deltakelse i internasjonale turneringer for å få innteningen ?
Hva vil den sportslige gevinsten være, målt opp mot sportslige gevinster av andre tiltak ?
Hvilke andre tiltak blir takprosjektet vurdert opp mot ?
Hvordan kan en ha råd til tak når en ikke har råd til ett organisert talent-speidings system ?
Hvem er det som faktisk utreder problemstillingene ?
LitjEggen |
|
Back to top |
|
 |
erlendmf Rutinert

|
Posted: 21.01.2005 22:48 Post subject: |
|
|
2.az wrote: | Grunnen til at hjørnene ikke blir tettet er vel fordi gresset ikke får nok luft, og vil dermed dø.
Selv om noe snø vil komme inn på banen, vil jeg heller ha det enn å måtte se på en Lerkendal-matte som blir gravd opp hver sommer. |
Jeg har en idé!
Jada, dette var bare en kjapp skisse. Vet det skal bli storskjerm der jeg tegnet på et hjørne, men det var bare for å vise dere hva jeg mener.
Jeg tenkte at de to hjørnene det ikke skal være storsjerm neste sesong. Kan det være to Halvbygde tribuner. Nederst i hjørnet er det "luftehull", mens på øvre er det tribuner. Dermed kan man bygge ut hjørnene mens gresset får luft. |
|
Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 22.01.2005 10:12 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Baadshah/Tab wrote: | Vet du 2mas om noe kommer til å skje med "tak-planene", og om de røde stolene blir kastet ut, eller om hjørnene blir tettet? |
Har planlagt å ta en prat med Skutle med det aller nærmeste.
Stay tuned!  |
Hyggelig å høre!
Hjertelig TAKK for at du svarte!
[quote="erlendmf"] 2.az wrote: | Grunnen til at hjørnene ikke blir tettet er vel fordi gresset ikke får nok luft, og vil dermed dø.
Selv om noe snø vil komme inn på banen, vil jeg heller ha det enn å måtte se på en Lerkendal-matte som blir gravd opp hver sommer. |
Da kan jo kunstgress også være en ide! |
|
Back to top |
|
 |
|