|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 13.01.2005 13:05 Post subject: RBK, økonomi og CL |
|
|
Jeg har ofte hørt at "RBK aldri har budsjettert med CL-inntekter, og at CL-inntektene aldri kommer inn på driftsbudsjettet."
Hvor riktig er egentlig dette?
Budsjetteringen: Stemmer vel omtrent; det budsjetteres vel bare med kvalik-kampene (og én runde med UEFA-cup?).
Men at vi aldri har brukt CL-penger, penger fra bok, til drifta ... kan det stemme? Noe må vel ha gått til spillerinnkjøp de siste ti åra?
Hvor mye har vi egentlig fått inn, totalt, fra CL?
Thomas! Du kjeder deg sikkert. Finn ut dette.  |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 13.01.2005 13:26 Post subject: |
|
|
Jeg fant disse, i alle fall:
Driften av Rosenborg som Tippeliga-klubb går med 10 millioner kroner i underskudd i år 2000. "Vi er stadig avhengige av Champions League og spillersalg for å gå i pluss. Det er veldig mye også vi må bli bedre på," sier Nils Skutle.
http://www.dagbladet.no/s...26990.html
RBK har nemlig innsett at pengene for deltakelse i Champions League gir en «falsk» budsjetttrygghet i kassen på Lerkendal. I budsjettet for 2001 viser tallene at RBK ville gått 20 millioner kroner i minus hvis de bare tok med de norske inntektene (billettinntekter og markedsinntekter).
http://www.dagbladet.no/s...76310.html
Kun ekstraordinære inntekter fra E-cup hindrer underskudd for RBK i 2003. Årets sesong, med et overlegent seriemesterskap, cupfinale, og videre spill i UEFA-cupen, ender faktisk med et driftsunderskudd på rundt 15 mill.
http://www.orapp.no/overs...pport/8700 |
|
Back to top |
|
 |
pshyconaut Junior
|
Posted: 13.01.2005 13:40 Post subject: |
|
|
Uten at jeg har innsikt i budsettet og regnskapet til rbk, så er det sannsynlig at penger er BRUKT til dette. Derimot budsjetterer ikke rbk med inntekter fra E-cup (regnes som ekstraordinære inntekter). I driftsresultatet er det kun inntekter som regnes som jevnlige og ordinære som er tatt med.
Men jeg regner med at rbk bruker en del av disse ekstraordinære inntektene. Har prøvd å finne 2003 regnskapet til rbk, men har ikke funnet det på nettet.
Hilsen økonomen |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.01.2005 14:12 Post subject: |
|
|
RBK budsjetterer ikke med CL-inntekter, men selvsagt benytter man seg av inntektene man får. Det mest håndfaste er nye spillere og ny stadion.
Regnskapet for 2004 er (naturlignok) ikke ferdig ennå, men i høst så regnestykket ut til å bli rundt 200 mill. kr i omsetning, med et overskudd på fin-fine 35 mill.
- Den ordinære, norske aktiviteten går fortsatt med noen millioner kroner i underskudd. Det kan jeg ikke være fornøyd med, sier Nils Skutle.
Les mer: Forventer overskudd på 35 mill.
For øvrig ligger 2005-budsjettet på 125 mill. kr. |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |