| View previous topic :: View next topic |
| Hvem blir tøffeste utfordrer til seriemesterskapet? |
| Bodø/Glimt |
|
85% |
[ 42 ] |
| Brann |
|
2% |
[ 1 ] |
| Fredrikstad |
|
0% |
[ 0 ] |
| HamKam |
|
2% |
[ 1 ] |
| KFUM Oslo |
|
0% |
[ 0 ] |
| Kristiansund |
|
0% |
[ 0 ] |
| Lillestrøm |
|
4% |
[ 2 ] |
| Molde |
|
0% |
[ 0 ] |
| Sandefjord |
|
0% |
[ 0 ] |
| Sarpsborg |
|
0% |
[ 0 ] |
| Start |
|
0% |
[ 0 ] |
| Tromsø |
|
0% |
[ 0 ] |
| Viking |
|
6% |
[ 3 ] |
| Vålerenga |
|
0% |
[ 0 ] |
| Aalesund |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 49 |
|
| Author |
Message |
machiavelli Veteran
|
Posted: 04.09.2026 13:29 Post subject: |
|
|
| ola. wrote: |
| machiavelli wrote: | | (…) På prinsipiell basis bør klubben tjene sine egne penger sjøl, og holde pengesterke personlige interesser langt unna. (…) |
Det er nettopp denne prinsipielle motstanden jeg sikter til. Prinsippfasthet kan være prisverdig, men når prinsippet innebærer at man avviser et potensielt nyttig virkemiddel uavhengig av betingelser, kontrollmekanismer og konsekvenser, kan det fort bli det motsatte av klokt.
Ekstern kapital og ekstern styring er ikke det samme. Rosenborg kan beholde både eierskapet, identiteten og den sportslige beslutningsmyndigheten, samtidig som klubben vurderer en kontrollert form for investorsamarbeid.
Et prinsipp bør beskytte klubben, ikke hindre den i å benytte løsninger som kan gjøre den sterkere. |
Jeg avviser ikke investorer kun av prinsipp. Jeg avviser også investorer av de helt uungåelige konsekvensene og mekanismene som ligger i å ha kapitalsterke enkeltpersoner med formell og uformell kontroll i klubben.
Det er problematisk nok med innflytelse fra selskaper og enkeltpersoner når det er ren spons, men når disse personene blir en part i så får de makt inn i organisasjonen. Så kan man rent formellt organisere det på en måte som tilsier at de ikke skal ha innflytelse, men reellt så får man en stemme inn på brakka som ønsker å drive innflytelse fordi det er i deres økonomiske interesse av at RBK driver og gjør sportslige valg på en viss måte.
Den bekymringen er ikke rent prinsipiell, det er bare en risikovurdering, helt klart fundert i mine verdier som ikke ønsker at kapitalsterke enkeltpersoner skal ha makt over fotballklubben min. |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 04.09.2026 14:57 Post subject: |
|
|
| Noterer meg at motargumentene fortsatt overser hovedpoenget. Investorstøtte er i praksis blitt en forutsetning for å være en stabil toppklubb i 2026, fra Eliteserien og oppover på ligarankingen. Noterer meg også at fakta ikke møtes med fakta, men med følelsesstyrte prinsipper og skremselsbilder. Det er vanskelig å kalle det annet enn idioti. |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 04.09.2026 15:22 Post subject: |
|
|
Er det ikke fakta at Bordeaux går ad undas altså?
Du skulle gått på talerstolen da det ble behandlet på årsmøtet og kalt oss andre for idioter og sett hvor mange du hadde fått med deg på den argumentasjonen  _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 04.09.2026 17:08 Post subject: |
|
|
https://www.aperopet.no/kal-kaos/
| Quote: | | Tidligere har det dessverre vært slik, i alle fall i perioder, at trenere har hatt direkte kontakt med Trøim som har blandet seg inn i alt fra treneransettelser til nye spillere. Trenere har gått rett på han og bedt om penger til spillere, og ryktene sier at han også har trumfet igjennom nye, dyre, spillere når han føler for det – som klubben ikke alltid har bedt om. Dette kan ikke Vålerenga innrømme, fordi det er brudd på idrettens regelverk. |
Investorer <3 <3 <3 <3 |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 04.09.2026 19:18 Post subject: |
|
|
| ola. wrote: | | Noterer meg at motargumentene fortsatt overser hovedpoenget. Investorstøtte er i praksis blitt en forutsetning for å være en stabil toppklubb i 2026, fra Eliteserien og oppover på ligarankingen. Noterer meg også at fakta ikke møtes med fakta, men med følelsesstyrte prinsipper og skremselsbilder. Det er vanskelig å kalle det annet enn idioti. |
Merkelig at i perioden 2023-25 har RBK hatt røflig 30 millioner mer i omsetning enn Viking. Men det er altså noen millioner fra investorer som betyr alt?
Fryktelig forenklet syn på "fakta" om man mener at om eksempelvis KFUM får noen millioner fra investorer så stiller de bedre enn RBK i jakten på suksess? Penger fra investorer er selvsagt en del av bilde, men langt fra hele bilde. Så er det mange fakta-eksempler der investorer har sendt klubber ut i krise. |
|
| Back to top |
|
 |
apekatt Senior
|
Posted: 05.09.2026 14:03 Post subject: |
|
|
| Det ligger vel i ordet alene hvorfor man helst bør unngå investorer. Hvis de INVESTERER i klubben, så forventer de tilslutt AVKASTNING. Og vil da helst se enkelte salg, kjøp, valg gjennomføres for å få til dette. Hvis man ikke står i en situasjon der man absolutt er nødt til å få inn en redningsmann for å redde klubben, ser jeg ikke for meg at det er en eneste grunn til å få inn noen til å investere i klubben. Fordi det gjør det vanskeligere å fokusere på det sportslige. |
|
| Back to top |
|
 |
aalen Proff
|
Posted: 13.09.2026 18:38 Post subject: |
|
|
| Skal bli tøft å komme seg forbi Molde på tabellen. Virker som LSK har løftet seg også. Håpet må være at de får det litt i møte med Europa. Tromsø og Brann heldigvis på nedadgående 🤞 |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 13.09.2026 19:28 Post subject: |
|
|
Vi har Molde hjemme 28/11, må nok vinne den.
Molde og LSK møtes på Åråsen 11/10, der må minst en av de avgi poeng.
Molde skal også møte Brann borte, Viking hjemme og Glimt hjemme, så de har nok et hardere program enn oss.
Det er ganske jevnt på målforskjell, så bør ta det seriøst også når vi leder 5-0.
Det avgjørende blir kanskje om vi klarer prestere bra også på kunstgress mot presumptivt svakere motstand ut sesongen. |
|
| Back to top |
|
 |
Kom_igjen_troillan Veteran
|
Posted: 13.09.2026 19:30 Post subject: |
|
|
Husk at M***e har dette programmet på sine 6 siste:
Brann borte
Sandefjord borte
Glimt hjemme
RBK borte
Viking hjemme
Fredrikstad borte
Fire av seks er bortekamper, og de to hjemme er mot Glimt og Viking. Jeg tipper at de tar bare 6-7 poeng på de seks siste. Nøkkelen blir å slå de på Lerkendal, da er jeg ganske sikker på at vi går forbi. _________________ – På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.
Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE  |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 13.09.2026 21:55 Post subject: |
|
|
| At vi går forbi Lillestrøm tar jeg som en selvfølge. De har absolutt ikke stall til å spille ES og europa. Kommer til å miste masse poeng utover høsten. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 13.09.2026 22:21 Post subject: |
|
|
Det innbyrdes oppgjøret blir helt avgjørende ja.
Problemet er at dette Moldelaget ser veldig spennende ut, begynner å sette seg med nye spillere.
Og at RBK-Molde er en kamp som har en tendens til å leve sitt eget liv uansett forutsetninger.
Så den blir jævlig spennende.
Jeg tror og håper at Molde dropper en del poeng på oppløpssiden. Det er mye kjipe og harde kamper de skal ha. |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 13.09.2026 22:41 Post subject: |
|
|
| Bør vel også nevnes at selv om vi har «enklere» lag igjen, så er 6 av 10 siste kampene våre borte på kunstgress. Ikke akkurat vært vår forse de siste årene. |
|
| Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 14.09.2026 12:08 Post subject: |
|
|
Jeg synes jo ikke formen vår på kunstgress nødvendigvis er så dårlig. Nå var vi riktignok litt heldige i Kristiansand, og 0-3 var ganske flatterende, men en av våre bedre omganger under Freyr var jo borte mot Glimt.
Det viktigste er at vi har KFUM og Molde hjemme. Om vi opptrer som vi gjorde den første halvtimen på Aspmyra klarer jeg ikke å se at KBK, S08, HamKam, Fredrikstad, Aalesund eller VIF skal by på de store utfordringene. Unntaket kanskje VIF som har en tendens til å mobilisere mot oss, og kanskje ligger med kniven på strupen i nedrykksstriden.
For all del, ingen kamper er enkle, men om vi først skal ha 6 av de siste 10 kampene på kunstgress, synes jeg likevel vi er heldige med terminlisten. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
| Back to top |
|
 |
Mortenlj77 Veteran
|
Posted: 14.09.2026 12:13 Post subject: |
|
|
| God form eller ikke så ligger det vel i kortene at Ole Sæther blir matchvinner når vi møter vif borte. Eneste målet han kommer til å score i hele år. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7456 Location: South-west coast exile
|
Posted: 14.09.2026 12:43 Post subject: |
|
|
| Neida, han kommer 100% til å være skada. Fyren har spilt under 200 minutter ES-fotball i år. |
|
| Back to top |
|
 |
Choirboy Rutinert
|
Posted: 18.09.2026 13:44 Post subject: |
|
|
| Er vel bare for supporterne at kampen om 3.plass eller 4.plass er viktig i år. I Europa er det ingen forskjell på disse 2 plassene. Begge skal inn i CO Q2 og har nøyaktig like lang vei til ligaspillet. Men skjønner sånn sett at for den jevne supporter så er det en viktig forskjell. Og dreier seg i realiteten om å komme seg foran på tabellen en annen klubb. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 18.09.2026 13:58 Post subject: |
|
|
Tredjeplass er godt for moralen. Fjerdeplass er trøstepremie.
Selv om premiene i Europa er de samme. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Veteran
|
Posted: 18.09.2026 14:07 Post subject: |
|
|
| Høyere premiepenger også, og "medalje" |
|
| Back to top |
|
 |
Thulian Veteran

|
Posted: 18.09.2026 14:47 Post subject: |
|
|
Er det forandret i år?
3dje plassen ga kvalik til EL sist år. |
|
| Back to top |
|
 |
Choirboy Rutinert
|
Posted: 18.09.2026 15:07 Post subject: |
|
|
I år gikk Norge inn på en 11.plass.
Neste år går vi inn på en 14.plass.
Forskjellen mellom de 2 plassene er at cupvinneren i mai 2027 går inn i EL Q3 mot Q4 i år. Og at nummer 3 i ES i år havnet i EL Q2 mens neste år havner nummer 3 i CO Q2.
Nummer 2 i serien skal egentlig i CL Q2 League Path med begge plassene sånn sett. Men pga at Aston Villa kvalifiserte seg til CL via hjemlig seriespill så ble det en ledig plass i gruppespillet som Shakhtar Donetsk tok. Og som etterlot seg en ledig plass i kvalifiseringen . |
|
| Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 18.09.2026 15:25 Post subject: |
|
|
| Stemmer jo ikke! Tredjeplass kan med stor sannsynlighet gi Europa Leauge-kval, siden den går til tredjeplassen om Viking eller Glimt vinner cupen. |
|
| Back to top |
|
 |
Choirboy Rutinert
|
Posted: 18.09.2026 15:36 Post subject: |
|
|
Du pleier vanligvis ikke å diskreditere meg på Diskutopia Duncan. Nå legger du inn en del forutsetninger som ikke nødvendigvis blir oppfylt.
Jeg snakker om hva som står i Access List hos UEFA. Ikke hva som skjer dersom nummer 1 eller 2 i årets Eliteserie skulle finne på å vinne cupen også.
Du har forsåvidt rett i at dersom nummer 1 eller 2 i årets Eliteserie skulle vinne NM i 2027 så vil nummer 3 få plassen i Europa League. |
|
| Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 18.09.2026 15:42 Post subject: |
|
|
Jeg ga en respons på flere brukeres påstand om at det ikke er forskjell på tredje- og fjerdeplass.
Jeg er ikke på dette forumet du snakker om, så vet ikke hva du mener med det.. |
|
| Back to top |
|
 |
Choirboy Rutinert
|
Posted: 18.09.2026 16:01 Post subject: |
|
|
For meg er cupen bingo. Klart det kan skje at enten nummer 1 eller 2 kan vinne den. Skulle Viking eller Glimt vinne cupen så vil det være en stor forskjell på 3.plass og 4.plass. Da vil jo sånn sett nummer 5 i årets Eliteserie få muligheten i Conference League kvalifiseringen.
Beklager misforståelsen angående bruker på et annet forum. Siden det finnes en bruker som har samme nick som deg på dette forumet så trodde jeg det var snakk om samme person. |
|
| Back to top |
|
 |
|