| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 30.08.2026 21:18 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Byttet fra Tangvik til Wahlstedt koster oss nok fort potensielt type 15 poeng denne sesongen. Burde vært gjort noe dette vinduet, burde ikke vært spesielt vanskelig å finne noen som er bedre. Sikkert flere andre keepere i ligaen som er bedre. |
Sikkert flere ting som spiller inn. Ok lønn, klarer ikke låne han ut, fryse han ut ser sikkert ikke bra ut.
Skyve Sandberg til 3. Keeper er også uheldig, visst nok en sinnsykt viktig fyr i garderoben. Om ikke den beste.
Uvisst hvordan de gjør det i Chelsea når de sitter på 3. Førstekeepere samtidig og bytter månedlig men. Selv om andre tilsynelatende får det til (med uendelig pengesekk) er det vel ikke til å anbefale mtp garderoben. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.08.2026 21:32 Post subject: |
|
|
Det er nok en del faktorer som spiller inn ja. Det ene er jo at keepere også trenger selvtillit for å lykkes, særlig når det store problemet til Wahlstedt er guts i feltet på høye baller.
Men alt du sier gir mening. Og Sandberg er mr vibes på benken, så ikke bra om han nedgraderes.
Og målene imot idag er like mye om ikke mer på stoppere (og Pereira) som taper dueller, ikke kommer seg foran mann eller i kropp nok til å forstyrre.
Så er det klart at Ivers har rett i at når keeperen ikke går ut så får spiss ganske arbeidsro og kun trenger å fokusere på å slå nærmeste mann, og ikke time det så man kommer i forkant av keeper også. |
|
| Back to top |
|
 |
Elver Galarga Junior
|
Posted: 10.09.2026 15:23 Post subject: |
|
|
– Nå er jeg da også omtrent der jeg skal være. Jeg har fått bygget meg opp og holder et mer stabilt nivå. Jeg føler meg i veldig god form, sier sisteskansen.
https://www.adressa.no/sp...svarer-han |
|
| Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 10.09.2026 16:33 Post subject: |
|
|
| Glad for at Freyr beskytter Wahlstedt i media og dysser ned keeperbehovet, men han er rett og slett ikke god nok for måten vi ønsker å spille på, og RBK bør ha topp 2-3 keepere i eliteserien om vi har ambisjoner om å være med i toppen neste år! Alfred må på jobb i vinter! |
|
| Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 10.09.2026 18:19 Post subject: |
|
|
Sitter med følelsen av at det sitter mellom ørene på ham. Har beviselig vært god før, og det skal kanskje ikke så mye til for å bli god igjen. Var god da han hadde medgang, men bare møtt motgang siden, og det kan være uheldig i en rolle der selvtillitt betyr mye. Kan umulig være heldig hvor lite tiltro vi supportere har heller. Ikke at vi kan eller bør late som vi er fornøyd, han har vært langt unna hva vi trenger, men...
Har vi fremdeles psykolog i teamet? Føler den mentale styrken til B/G kanskje er det mest imponerende med dem, og det er mye man kan lære. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 10.09.2026 18:31 Post subject: |
|
|
Er nok mye der. Jeg synes nå det er en litt passiv mentalitet å si at Oliver Kahn sin tilnærming å gå på alt i feltet er gammeldags, ihvertfall når virkeligheten er at Wahlstedt står på 9 av 10 baller og er en shotstopper på linja, fremfor en som tar plass i feltet.
Vi sliter på innlegg og dødballer, at vi har en keeper som ikke tar plass, ikke tar dueller og ikke vinner baller i lufta gjør at vi slipper inn mål.
Men selvtillit for en spiss betyr å gå for avslutninger. Selvtillit for en keeper betyr å gå ut og ta dueller i lufta.
Så kan godt være at det sitter mellom øra. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 11.09.2026 00:59 Post subject: |
|
|
Funfact: Har ikke han uvanlig mange clean cheets etter VM i forhold til å bli så slakta?
Jeg skjønner at vi har et godt førsteforsvar og angrep er det beste forsvar osv, men likevel... _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
Vassflua Junior
|
Posted: 11.09.2026 08:59 Post subject: |
|
|
Er det en funfact når du kommer med et spørsmål?
Etter VM-finalen har han stått i 6 kamper, holdt nullen i 3:
27/7: RBK 4-0 Fredrikstad
02/8: Brann 3-2 RBK
09/8: LSK 0-2 RBK
14/8: RBK 2-2 Viking
30/8: Bodø 4-2 RBK
05/9: RBK 4-0 Hamkam |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7456 Location: South-west coast exile
|
Posted: 11.09.2026 09:08 Post subject: |
|
|
| I forhold til, altså sammenligna med å bli så slakta, har han mange clean sheets etter VM. |
|
| Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 11.09.2026 10:21 Post subject: |
|
|
Greit at det ikke var clean sheet, men han slapp da bare inn ett mål mot Viking.
Tror også at "etter VM" skal forstås som "etter VM-pausen", med litt godvilje. _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 11.09.2026 14:34 Post subject: |
|
|
Han har vel ikke blitt satt stort på prøve hverken mot Hamkam eller FFK. Ikke som jeg kan huske ihvertfall.
Han stod strålende i LSK-kampen. Der fikk han spilt på sine beste ferdigheter som shotstopper i rene dueller.
Problemet er at Brannkampen kostet han oss nesten på egenhånd. Så det å holde clean sheet i kamper han ikke blir satt på prøve på er litt tidlig å konkludere med at dette er på rett vei.
Vi slapp inn masse på dødball mot Glimt, fordi vi har en keeper som ikke tør/vil gå ut i feltet. Og det kunne jeg fint tilskrevet litt nerver/selvtillit, men når han selv går ut ganske hardt om at det å gå på alt i feltet er gammeldags så lurer jeg på om det rett og slett er en mentalitetgreie.
En defensiv keeper. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 11.09.2026 14:46 Post subject: |
|
|
I intervjuer virker det jo som han har selvtillit, så tror ikke det er der det ligger, tror rett å slett han ikke er noe bedre enn det han viser for tiden.
Men han trenger ikke å selges, det er 2. keeperen vi må selge og erstatte med ny førstekeeper, vi må slutte å være snille fordi han er en fantastisk fin fyr. Både Viking og B/G ble straffet for å ha for dårlige 2. keepere denne uken. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 11.09.2026 23:14 Post subject: |
|
|
| Rent bur en del ganger ja, men ikke så ofte av egen fortjeneste. Har sluppet inn 26 mål på 22 i xGOT, ikke spesielt imponerende. Når han i tillegg har middelmådig distribusjon så er han ingen toppkeeper. Han har sannsynligvis mer å gå på, men det er over tre år siden han var særlig god, og det var egentlig ikke over en spesielt lang periode. Kanskje var 2022-23 et blaff og han makset potensialet sitt fullstendig i den perioden og det vi nå ser er mer terningkast fire relativt til eget toppnivå. Hvis han kommer opp på terningkast fem så er han god nok kanskje. |
|
| Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 12.09.2026 01:19 Post subject: |
|
|
Jeg synes kanskje at Wahlstedt skal få starte med blanke ark under Freyr i likhet med en full spillertropp som hadde prestert helt forjævlig i 6-12 måneder før det.
Å gå inn i en spillergruppe som er manko på selvtillit og har null evne til å forsvare seg i alle spillets faser, er svært krevende som keeper. Nå har han holdt nullen i 5 av 8 kamper. Kampen mot Brann kunne han tatt på sin kappe om ikke hele venstresiden i tur og orden ropte at de var Spartacus på 2-2.
Wahlstedt har mye å jobbe med i mange faser av spillet selv, men det er mye lettere å forbedre seg når det ikke sitter hundrevis av fans som ønsker å få føle skadefryd mot egne spillere som har fått passet påskrevet. |
|
| Back to top |
|
 |
Vassflua Junior
|
Posted: 12.09.2026 10:54 Post subject: |
|
|
| kevinpieter wrote: | Greit at det ikke var clean sheet, men han slapp da bare inn ett mål mot Viking.
Tror også at "etter VM" skal forstås som "etter VM-pausen", med litt godvilje. |
Fair! Hvis vi med VM-pausen mener fra 5. juli, og jeg noterer rett resultat i farta:
05/7: RBK 2-1 Molde
12/7: RBK 3-0 Kristiansund
18/7: Start 0-3 RBK
27/7: RBK 4-0 Fredrikstad
02/8: Brann 3-2 RBK
09/8: LSK 0-2 RBK
14/8: RBK 2-1 Viking
30/8: Bodø 4-2 RBK
05/9: RBK 4-0 Hamkam
Da går vi fra 3 clean sheets på 6 kamper til 5 clean sheets på 9 kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2865 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 12.09.2026 17:29 Post subject: |
|
|
Bra det! Men når du utelater treningskampen mot United er det vel også fair å utelate treningskampen mot Molde?
Så da har Walhstedt gått fra
- 18 baklengs på 11 kamper (1,63 pr kamp), holdt nullen i 2 (18,2%)
til
- 8 baklengs på 8 kamper (1 per kamp), holdt hullen i 5 (62,5%)
...så å hevde at han har hatt uvanlig mange clean sheets i forhold til tidligere, er en ganske ukontroversiell påstand. Så kan man selvsagt krangle over hvor mye av dette som kommer av forsvaret foran ham, hvor mye man skal tilskrive økende selvtillit på streken, osv. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
| Back to top |
|
 |
Vassflua Junior
|
Posted: 12.09.2026 18:25 Post subject: |
|
|
| Absolutt enig! Hadde helt glemt det, og falt meg ikke inn å tenke på at man har treningskamp mot Molde midt i sesongen, så tok med den. ManU kampen teller såklart heller ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
|