|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
machiavelli Veteran
|
Posted: 11.09.2026 16:51 Post subject: |
|
|
Vi vet vel ingenting om detaljene eller rammene her nei.
Kan godt være han har fått et ganske spennende tilbud et annet sted og prøver å få RBK til å matche det, men at de er uvillige til å gjøre det.
Eller kanskje han bare vil ha en ny utfordring.
Eller kanskje tilbudet er for dårlig selv om han ikke har noe annet i gjære.
Kanskje han er forespeilet en rolle som rotasjonsspiller og ikke er interessert i det.
Vi får se hva som skjer. Men jeg kjenner jeg ikke er så bekymra, selv om det hadde vært kjipt å miste Mikkel. Jeg tror det ligger i korta at Mampassi kommer til å bli førstevalg neste år etter å blitt "faset inn".
Så vi slutter å tape de jævla luftduellene. |
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 13.09.2026 12:22 Post subject: |
|
|
Kampen mot Tromsø er et godt bilde på Mikkel. Ser ut som en million mens RBK kjører kampen og jobben hans er å starte angrep, vende spillet, stå høyt og bryte foran oppe ved midtbanen. MEN, straks RBK skal forsvare egen boks så mangler han mye.
Det første målet til Tromsø kommer brått på når TIL bryter en ball på RBKs banehalvdel. Nemcik er nærmest ballfører og går i press, Ceide er på vei inn i støtte. Ballen slippes ganske bra vekk fra begge to og skuddet blir upresset. Begge stopperne gjør egentlig sitt beste ut i fra posisjonene de har når bruddet skjer, hvertfall ikke Mikkel sin feil at det blir mål imot her.
Det andre målet derimot syns jeg derimot er typisk Mikkel. Sover litt og er passiv frem til det er for sent, lukter faren sent og gjør for lite når det brenner på dass. Det duelleres om en ball, Mikkel i utgangspunktet greit plassert i forhold til sin mann av sin mann men står bare og glor på utfallet av duellen og lar sin mann få alt for mye rom å løpe i og havner langt bak. Wahlstedt blir satt 1v1 og lager straffe.
Det tredje målet er heller ikke noe stort forsvarsspill. Mikkel er godt plassert for å støtte Sahsah og ta over mann hvis han blir passert. Kommer inn mellom ballfører og målet og er i god posisjon, men er helt tafatt i duellen. Nekter å ta kroppkontakt, stikker bare ut en tå og blir vendt rundt slik at ballfører kan få ballen over på den andre foten og stå på femmeteren(!) og slå ballen på tvers i feltet.
På målene er det selvsagt ikke 100% patent forsvarsspill av alle øvrige RBK-spillere, men syns dette skjer hele tiden med Mikkel. Når egen boks skal forsvares et det mye passivt, slurv og hvertfall halvdårlig forsvarsspill. Han er en midtstopper som gjør hovedvekten av forsvarshandlingene sine rundt midtsirkelen mens RBK står høyt, men gjør alt for lite for å forsvare eget mål. I kamper/perioder hvor RBK ikke står høyt og kjører kampen så blir det alt for lett mål i mot. Det han driver med rundt egen boks kommer til å bli grovt utnyttet gang på gang mot bedre lag. Helt ærlig tror jeg han hadde vært en bedre defensiv midtbanespiller enn midtstopper. Hadde sikkert fungert strålende som en av to sittende i en 4-2-3-1 sånn at han har støtte bak seg, eller som høyre midtstopper i en treer sånn at han har nærmere støtte på innsiden og kan ta markering og dueller bredere, men når RBK spiller med to midtstoppere og én sentral så kommer dette til å forbli et problem. Da blir det noen jævlig tøffe kamper spesielt borte mot lag som Glimt og Viking, og hvis vi kommer oss til Europa så blir Mikkel spist levende. |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 13.09.2026 12:46 Post subject: |
|
|
Enig på mål nummer to.
På mål nummer 3 mener jeg at det er Nemcik som skal plukke opp og få kroppskontakt med spissen som kommer inn i hans sone, heller enn Selnæs som er for langt unna. Jeg skjønner ideen med å være sikring for Mikkel, men jeg tenker at det er større sjanse for Selnæs å rekke inn i den posisjonen hvis ballfører vender bort Mikkel. Så er det selvfølgelig mye vanskeligere når man må gjøre de vurderingene på noen brøkdels sekunder.
Dette synes jeg vi generelt, og Nemcik spesielt, er dårlige på. Hvis du får kroppskontakt med angriper som løper inn i din sone har du mye større sjanse til å vinne duellen din.
Mikkel får, ganske fortjent, kritikk når han svikter i markeringer og ikke følger løp bak seg, mens Nemcik i stor grad slipper unna. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 13.09.2026 14:25 Post subject: |
|
|
| oppgitt wrote: | | Helt ærlig tror jeg han hadde vært en bedre defensiv midtbanespiller enn midtstopper. Hadde sikkert fungert strålende som en av to sittende i en 4-2-3-1 sånn at han har støtte bak seg, eller som høyre midtstopper i en treer sånn at han har nærmere støtte på innsiden og kan ta markering og dueller bredere, men når RBK spiller med to midtstoppere og én sentral så kommer dette til å forbli et problem. |
Godt poeng! Kan hende hadde han fungert bedre der, hvor han kunne ha brukt evnene sine enda bedre og oftere. Eventuelt må han spille på et lag som dekker så godt opp for hans defensive svakheter at de ikke blir utslagsgivende... |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 14.09.2026 20:37 Post subject: |
|
|
En god analyse fra Oppgitt. Men det er likevel ting vi allerede vet. Alle kan se at Mikkel er god med ball og har tempo. Men samtidig sliter han med konsentrasjon og posisjonering. Og i en kamp som mot Tromsø kan vi virkelig se hans Jekyll&Hyde-tendenser.
Men akkurat nå klarer vi å leve bedre med svakhetene hans fordi vi skårer 3-mål pluss i hver kamp. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.09.2026 23:07 Post subject: |
|
|
- Jeg syns vi i forsvaret gjør en god jobb sammen. Jeg prøver selvfølgelig være en leder der bak, og jeg syns jeg og Tomas har veldig god kjemi. Jeg liker ekstremt godt å spille på det laget her!
- Hva skal til for at du forlenger kontrakten?
- Det blir jo mellom meg, agenten og klubben. Men når vi spiller sånn som vi gjør, er det selvfølgelig veldig vanskelig ikke å tenke på den muligheten. Vi får se hva skjer. Men jeg er veldig glad for å være her, og jeg tror også at klubben er glad for å ha meg her. Det er en god tone i hvert fall.
Les mer: - Jeg skal ta ballen fra ham!
Ble ikke at jeg presset ham mer. Men tilsynelatende mer positiv enn i andre uttalelser. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 14.09.2026 23:10 Post subject: |
|
|
Kanskje det er for lenge siden til å si at Mikkel Ceide i utgangspunktet er en defensiv midtbanespiller!? Det var det han var "fostret" opp som.
Slik laget spiller nå, og ønsker å fremstå, så vil jeg heller ha Mikkel Ceide i forsvar enn en "tannløs erkeforsvarspiller". Skal du ha en spiller som håndterer begge deler og er opp mot landslagsnivå, så er det kanskje Henrik Falchener som er nærmest i norsk eliteserie... |
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 15.09.2026 11:26 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | En god analyse fra Oppgitt. Men det er likevel ting vi allerede vet. Alle kan se at Mikkel er god med ball og har tempo. Men samtidig sliter han med konsentrasjon og posisjonering. Og i en kamp som mot Tromsø kan vi virkelig se hans Jekyll&Hyde-tendenser.
Men akkurat nå klarer vi å leve bedre med svakhetene hans fordi vi skårer 3-mål pluss i hver kamp. |
Ja, er jo nettopp det. Til tross for sine svakheter virker han å passe lagets spillestil under Freyr, så enn så lenge får man kanskje bare leve med at han er defensivt suspekt når det brenner på dass. Der RBK er nå så handler det mest om å konsekvent vinne kamper i Eliteserien mot lag som KBK, Sandefjord og Sarpsborg, ikke å slå Glimt/Viking borte for å sikre seriegullet. Enn så mye jeg syns Mikkel er en av de dårligste midstopperne RBK har hatt på mange sesonger så er han nok det beste valget akkurat nå. Så får man håpe at hvis Mikkel signerer ny kontrakt så viser han forbedring med tanke på å forsvare eget mål. Hvis ikke så er vi helt avhengig av å score jævlig mye mål for å gjøre opp for de unødvendige baklengsmålene hver gang vi møter brukbare lag. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |