Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene. Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
Og selv om VM-kampene produseres av Fifa i 4K og HDR, har både NRK og TV 2 bestemt seg for å sende VM i 1080p HD til seerne.
– Det korte svaret er jo at 1080p er stødig og virker bra, sier Birkeland.
Han forklarer at stadig flere ser på TV gjennom strømmetjenester som TV 2 Play, og at dette stiller store tekniske krav. Ikke bare krever 4K-oppløsning og HDR høyere bitrate, men det krever også mer prosesseringskraft fra maskinvaren til seeren.
– Vi må sørge for at alt dette virker så godt som mulig på så mange ulike maskiner som mulig, sier digitaldirektøren.
I tillegg forventer TV 2 rekordhøye seertall under VM i år. Da må de være sikre på at de takler trykket.
NRK derimot sier at det rett og slett ikke er mulig for dem å sende VM i 4K eller HDR.
– Det er begrensninger i NRKs nåværende sende- og produksjonskjede som er årsaken til at vi ikke leverer 4K og HDR til publikum under fotball-VM, opplyser Stian Fjellestad, leder for mediehåndtering og publisering i NRKs teknologiavdeling til Tek.no.
Mye rar TV-produksjon ifm. videodømming så langt i VM - utover at man bruker altfor lang tid på å legge fram beviser på offisde i form av linjer/animasjoner.
I Brasil - Haiti filmet man feirende brasilianske supportere i ett minutt til tross for at linjemannen hadde hevet flagget. Og var merkelig lite fokus på trolig offside i Belgia - Iran nå nettopp.