English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK-styret
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
waterfalls
Veteran

PostPosted: 08.05.2026 15:36    Post subject: Reply with quote

Ja, det er en bevisst strategi bak det. Men den grunnleggende klubbdriften fra et økonomisk perspektiv er fortsatt ikke bra.

Vi har litt penger på bok på grunn av Nypan-salget og aksjesalget.
Back to top
View user's profile Send private message
Fightegutta
Junior

PostPosted: 10.05.2026 18:56    Post subject: Reply with quote

"Varsler som holdes unna styrerommet" på banner før kampen i dag, hva sikter det til?
Back to top
NA
Junior

PostPosted: 10.05.2026 21:57    Post subject: Reply with quote

Det eneste jeg har fått med meg er at det var noe rundt Berdal for en god stund siden, uten at det ble noe mer av det, hvis det ikke er denne som det refereres til aner jeg ikke.
Back to top
Votten
Proff

PostPosted: 12.05.2026 18:04    Post subject: Reply with quote

Kom en artikkel fra Josimar i dag. Er nok denne banneret sikter til.

https://josimar.no/artikl...-om-varsel
Back to top
Fightegutta
Junior

PostPosted: 12.05.2026 18:09    Post subject: Reply with quote

Nok en grunn til å støtte Josimar. God journalistikk! Takk for tips. Fra artikkelen (men les den også for å gi dem klikkene de fortjener):

«Varsel – forhold knyttet til ledelsespraksis fra daglig leder i Rosenborg Ballklub, samt bekymringer rundt klubbdriften.
Til styreleder i Rosenborg Ballklub.
Jeg sender dette som et formelt varsel etter arbeidsmiljøloven kapittel 2 A.»

«Jeg varsler derfor om:
Bruk av uklare og udokumenterte paÌŠstander mot ansatte.
Svært korte frister kombinert med trussel om ensidige beslutninger.
Manglende reell kontradiksjon i alvorlige personalsaker.
En lederstil som skaper utrygghet og helsemessig belastning.
Svikt i informasjonsflyt i saker av prinsipiell betydning.
Jeg ber styret vurdere disse forholdene uavhengig av min personlige sak, som et spørsmål om forsvarlig styring, ledelse og arbeidsmiljø i Rosenborg Ballklub.»
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 12.05.2026 19:52    Post subject: Reply with quote

"Rosenborgs styreleder Cecilie Gotaas Johnsen svarer følgende på Josimars spørsmål:
– Dersom Rosenborg mottar en henvendelse som kan være et varsel, behandles saken i samsvar med klubbens etablerte rutiner og de krav som følger av arbeidsmiljøloven. Først vurderes det om henvendelsen gjelder et kritikkverdig forhold i arbeidsmiljølovens forstand, eller om saken etter sitt innhold hører hjemme i et annet spor, for eksempel som en personalsak.

– Varslingssaker behandles konfidensielt. Det innebærer at opplysninger om varsler, den det varsles om og sakens nærmere innhold ikke deles med flere enn det som er nødvendig for en forsvarlig behandling. Rosenborg har derfor lagt opp til at slike saker behandles av et begrenset varslingsutvalg, bestående av styreleder og ett styremedlem av motsatt kjønn. Ved behov kan det innhentes ekstern juridisk bistand.

– Som arbeidsgiver har klubben plikt til å ivareta konfidensialitet, personvern og hensynet til både varsler og den det varsles om. Jeg kan derfor ikke kommentere konkrete påstander som fremsettes offentlig. Jeg kan likevel opplyse at det i min tid som styreleder ikke har vært saker som etter klubbens vurdering har kvalifisert som varsel etter arbeidsmiljølovens bestemmelser. (Min utheving).

– Jeg vil avslutningsvis understreke at Rosenborg har etablerte rutiner for håndtering av bekymringsmeldinger og eventuelle varsler, i tråd med arbeidsmiljøloven. Arbeidet med arbeidsmiljøet skjer i nær dialog med de tillitsvalgte og arbeidsmiljøutvalget."

"Arbeidstilsynet forklarer i en video hva det betyr. Varsling er når «arbeidstaker sier ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen til noen som direkte eller indirekte har myndighet til å gjøre noe med det».

Blant eksempler på kritikkverdige forhold nevnt i arbeidsmiljøloven finner vi myndighetsmisbruk og uforsvarlig arbeidsmiljø.

– Et varsel er egentlig bare at noen sier ifra om noe de mener kritikkverdig. For arbeidsgiver handler det uansett om at man skal gjøre tilstrekkelig med undersøkelser. Det er opp til arbeidsgiver å beslutte hva de skal gjøre, men noe må de foreta seg, forklarer Mari Verling, partner i Kvale Advokatfirma, med arbeidsrett som felt."

Jeg visste ikke at arbeidsgiver har definisjonsmakt overfor hva som er et varsel eller ei, når arbeidstaker/varsler tydelig skriver at dette er et varsel.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 13.05.2026 08:24    Post subject: Reply with quote

Fightegutta wrote:
Nok en grunn til å støtte Josimar. God journalistikk! Takk for tips. Fra artikkelen (men les den også for å gi dem klikkene de fortjener):

«Varsel – forhold knyttet til ledelsespraksis fra daglig leder i Rosenborg Ballklub, samt bekymringer rundt klubbdriften.
Til styreleder i Rosenborg Ballklub.
Jeg sender dette som et formelt varsel etter arbeidsmiljøloven kapittel 2 A.»

«Jeg varsler derfor om:
Bruk av uklare og udokumenterte paÌŠstander mot ansatte.
Svært korte frister kombinert med trussel om ensidige beslutninger.
Manglende reell kontradiksjon i alvorlige personalsaker.
En lederstil som skaper utrygghet og helsemessig belastning.
Svikt i informasjonsflyt i saker av prinsipiell betydning.
Jeg ber styret vurdere disse forholdene uavhengig av min personlige sak, som et spørsmål om forsvarlig styring, ledelse og arbeidsmiljø i Rosenborg Ballklub.»

Forbausende stille fra Adressa...
Looney
Senior

PostPosted: 13.05.2026 08:46    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Jeg visste ikke at arbeidsgiver har definisjonsmakt overfor hva som er et varsel eller ei, når arbeidstaker/varsler tydelig skriver at dette er et varsel.

Uten å ta stilling til denne saken: Det er ikke automatisk et varsel selv om den som sender inn saken skriver «Dette er et varsel». For at noe skal regnes som et varsel, må det som regel være oppfylt bestemte kriterier.
Var man i tvil i denne saken, kunne man med fordel ha innhentet en nøytral vurdering fra en tredjepart, for eksempel en advokat.

At ingen andre skriver om dette, kan vel enten bety at saken har begrenset troverdighet, eller at man forsøker å få opplysningene verifisert før noe publiseres. Verken lokale eller nasjonale medier vil la en slik sak passere dersom det er hold i den. Rosenborg er rett og slett for godt stoff, og genererer for mange klikk Rolling Eyes
Macha
Veteran

PostPosted: 13.05.2026 08:49    Post subject: Reply with quote

Ã… skrive og ta imot varsler - kjempeviktig.
Men skyt meg gjerne da men dette fremstår som en klassisk drittpakke av et varsel. Ingenting konkret, bare vagt svada, kan ikke brukes til noe som helst. Jeg har selv sett varsler som ikke er annet enn folk som er generelt misfornøyd og ikke evner å ta tak i egen situasjon, men peker på leder/kollega/alle andre. Og mengden kloakk det genererer er så ødeleggende for en organisasjon. Syns ikke det taler til varslers fordel at det er så lite konkret her.

Så kan jeg ta feil, og varslet inneholde mer graverende ting (da bør varslet peke på det..). Og da er det synd hvis det er behandlet feil. Men mest sannsynlig er dette en stor nothing-burger som man med rette har droppet å dra hele veien gjennom den formelle byråkratitrakta fordi det er nettopp bare tull.

Med forbehold om at varselet ikke inneholder noe mer konkret enn det som er gjengitt over er dette storm i vannglass, men nå har media noe å kose seg med hvertfall Tommel'n opp!

Ellers veldig greit for folk å få med seg det Looney skriver over.
Back to top
Mighty
Proff

PostPosted: 13.05.2026 09:17    Post subject: Reply with quote

Slik det står fremstår saken som tynn suppe.

Synes for øvrig CJG svarer ut sakens formaliteter godt.

Hvorfor Josimar er så insisterende på at dette skal behandles av hele styret fremstår søkt i mine øyne. Det er de fleste organisasjoner aller best løsning at varsler behandles i et passende utvalg.
Back to top
NA
Junior

PostPosted: 13.05.2026 12:58    Post subject: Reply with quote

Når ikke engang kronisk negative Løfaldi har slengt seg på så sier det jo egentlig ganske mye, det hadde jo ikke tatt lang tid å skrive en sak hvis det var mer der
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 16.05.2026 22:28    Post subject: Reply with quote

Er noen medlemmer i klubben i ferd med å samle nok stemmer til å få gjennomført et ekstraordinært årsmøte? Noen som vet noe? Mange vil fjerne CGJ…
Back to top
Rbkmannen1917
Junior

PostPosted: 17.05.2026 00:31    Post subject: Reply with quote

GCJ må gå så fort som overhodet mulig Mad
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 17.05.2026 00:56    Post subject: Reply with quote

Styret har fått ett varsel som ingen aner hva er og folk er sinte for hvordan dette ukjente varselet behandles. Har jeg forstått det riktig?
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 17.05.2026 07:27    Post subject: Reply with quote

Har inntrykk av at de fleste som vil fjerne CGJ - i hvert fall i kommentarfeltene til Adressa - vil fjerne henne fordi hun ikke ansatte KÃ¥re Ingebrigtsen som hovedtrener fem sekunder etter at Affe 1 fikk sparken...
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 17.05.2026 07:34    Post subject: Reply with quote

Da har du et veldig feil inntrykk.
Back to top
Rbkmannen1917
Junior

PostPosted: 17.05.2026 09:59    Post subject: Reply with quote

Selvfølgelig må hun gå
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25
Page 25 of 25

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb