| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
jfudh Senior
|
Posted: 07.05.2026 11:45 Post subject: |
|
|
Broholm passet også perfekt inn i systemet til Johansson. Kunstgressdribler som var god i stillestående angrep.
På samme måte var Duris en total mismatch for Johansson - han trenger hurtig spill i lengderetningen, og vil forhåpentligvis få en ny vår nå fremover. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 07.05.2026 12:22 Post subject: |
|
|
Listen på spillere som ikke fikk ut potensialet sitt er uendelig under Alfred. Broholm er den eneste som han kan ta æren for, da han passet til et stillestående RBK. Nypan var bedre under Rekdaj og hadde ikke den utviklingen han burde.
Vi skal være sjeleglad for at han er borte. Blir spennende å se hvilke spillere som nå vil blomstre. |
|
| Back to top |
|
 |
binocu Junior
|
Posted: 07.05.2026 14:26 Post subject: |
|
|
At det finnes spillere i RBK-stallen med uforløst potensiale trenger ingen å være uenig i. Det finner du i absolutt alle fotballklubber i hele verden. Men i stedet for å bare slenge ut en påstand om at listen er uendelig kunne du kanskje gjøre kommentaren din interessant ved å peke på noen eksempler og utdype hva de eventuelt er gode på som AJ ikke har klart å utnytte? Slik som kommentaren om Duris like over her.
At Broholm er den eneste AJ har hatt en positiv betydning for er jeg uenig med deg i. Hvor tror du f.eks. at spillere som Volden og Reitan-Sunde hadde vært i dag under en trenertype à la Rekdal? AJ er vel sannsynligvis den Rosenborg-treneren gjennom tidene som har turt å satse mest på unge spillere. Dog kan man innvende at det delvis har vært nødvendig av økonomiske årsaker.
Selvfølgelig var ikke Nypan bedre under Rekdal. Han var 16 år, involvert i 8 kamper og spilte 515 minutter. |
|
| Back to top |
|
 |
Mighty Proff

|
Posted: 07.05.2026 14:42 Post subject: |
|
|
Ulrik Yttergård Jensen - Enorm forandring fra 23 til 24. Også stødig i 25.
Tobias Dahl - ser ut til å bli en kanonspiller
Tomas Nemcik - Mange himler bedre enn prislappen på 2 mill skulle tilsi
HÃ¥kon Volden
Jesper Reitan-Sunde
Emil Ceide
Mikkel Ceide
Alle disse spillerne har hatt utvikling fra tidspunktet AJ tok over, selv om noen har vært opp og ned i perioden og mange har sett ut som fjerdedivisjonsspillere siden Mainz-kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 07.05.2026 14:48 Post subject: |
|
|
Det er ganske åpenbart at dette har vært en katastrofal utvikling. Dette av historiske proporsjoner. Det er det svakeste vi har levert siden 1976. Hele laget har underprestert og det er AJ som har hatt hovedansvaret, i sin tredje sesong med fem overgangsvinduer.
Jeg mener at til og med at det er åpenbart at han er en dårligere trener i dag enn da han kom hit som juniortrener. Da gjorde han ting enklere og klarte i hvert fall periodevis å få spillerne til å spille god fotball.
Det blir absurd for meg i diskutere om en trener for RBK med under et poeng i snitt den siste tiden, har fått ut potensialet av spillerne. Det er åpenbart at han ikke har gjort det. Men, vi får nå se. Spiller de bedre eller dårligere med vår nye trener (når han kommer). Det vil være fasiten. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 07.05.2026 15:08 Post subject: |
|
|
Man kan ha fått ut potensial av en del spillere selv om man ikke har klart å få ut potensial av et lag. Man kan ha fått spillerne til å utvikle seg individuelt, selv om man ikke har fått spillerne til å fungere sammen som et lag.
Det trenger ikke være enten eller begge deler nødvendigvis.
Jeg tror ikke AJ nødvendigvis gjorde ting enklere i starten, men at han skulle forsøke å endre lagets defensive struktur inn mot 25-sesongen fordi vi åpenbart var svake defensivt i 24. Der måtte det tas grep. Så fikk han aldri helt til den defensive strukturen i laget, og han klarte heller ikke få de endringene som da kom i den offensive strukturen til å fungere like bra. Så har han helt sikkert forsøkt å gå mer tilbake til det som fungerte bra i 24, men han måtte uansett løse den defensive strukturen annerledes enn han gjorde i 24 fordi den fungerte ikke. Så ble alt bare rot og ingenting fungerte eller hang sammen. Han fant rett og slett ikke svarene han trengte å finne.
Så sier det jo sitt om han som satt med ansvaret for spillerlogistikken at de eneste midtstopperne vi har hentet utenfra etter at AJ ble ansatt er Nemcik og Racic. De kom i hvert sitt vindu i 2024. Mikkel Ceïde var i troppen fra før av, Volden ble forfremmet fra eget akademi mens Røsten var 1,5 sesong på lån i Ranheim. UYJ var også her fra før. Vi forfremmet også Dahl på den ene backen, og i fjor sommer hentet vi Witry og i vinter Svensson. Begge i hovedsak høyrebacker, men vi skulle da bruke den som kom sist på venstreback ble løsningen. Jeg skjønner jo på en måte at man ville ha inn Svensson når muligheten bød seg, men helt optimalt var det allikevel ikke. AJ har jo også vært involvert i dette, så han er ikke fritatt for ansvar her heller.
Så skjønner jeg jo at man kanskje har vært redd for å blokkere veien til Røsten/Volden og gjort den for lang med å hente en ny midtstopper som skal rett inn på laget. Det er jo to midtstoppere som kommer fra eget akademi som er gode talenter, spesielt Volden er det. Problemet er bare at vi har hatt Mikkel Ceïde som en slags stedfortreder, delvis sammen med UYJ som har vært best på venstrebacken under AJ sin tid her.
Racic var aldri i nærheten, men det var jo en gambling som kom billig fordi vi trengte bredde. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 07.05.2026 15:25 Post subject: |
|
|
Skjønner utmerket godt at man har lyst til å utvikle talenter fra eget akademi. Det fungerer dog ikke slik at det er bare å kaste juniorer inn på laget i eliteserien og forvente suksess. Sinnsykt naivt. De må være gode nok.
Dan Peter Ulvestad (36) i kbk er bedre enn feks. Volden, Røsten og Ceide |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 07.05.2026 16:11 Post subject: |
|
|
Men hvor mye av grunnen til at det gikk galt, lå egentlig på AJ? Kan det tenkes at han andre svensken var den som sto for mye av den angivelige fryktkulturen? _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 07.05.2026 16:25 Post subject: |
|
|
| Men det henger jo i hop. Selv om vi mangler bevis er oddsene lave på at Marcus var et arrogant rasshøl med en kjip defensiv spillestil. Men om Alfred ikke var mere sjæf enn at han kunne holde kontrol på han er det et like stort problem. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 07.05.2026 16:26 Post subject: |
|
|
For en messiasskikkelse. Om 2000 år kommer noen fortsatt til å tanne videre på rbkweb om hvor nær han var til å gjøre vann til vin og gå på vannet før han tok på seg alle synder og døde på korset til stor bespottelse i den tiden Gotaas Johnsen var landshøvding i Syria elns. Ser for meg den siste nattverden der han sitter og har Dino og Fossum tett ved sin side mens Ole Sæter sitter helt på enden av bordet og såvidt får være med. Spiser skalker og potetskrell. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 07.05.2026 16:28 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Men om Alfred ikke var mere sjæf enn at han kunne holde kontrol på han er det et like stort problem. |
Det er jeg helt enig i _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 07.05.2026 16:53 Post subject: |
|
|
Dan Peter Ulvestad er bedre i Kristiandsund enn hva våre midtstoppere hadde vært, men tror ikke han nødvendigvis hadde vært klart bedre enn noen andre enn Ceïde i Rosenborg.
Handler litt om hva slags ferdigheter som vektlegges også.
Men viktig å finne riktig balanse, samtidig som det er kjipt å eventuelt miste store talenter fordi man ikke slipper de til. Problemet i mine øyne var at vi i 2024 valgte å satse på Mikkel Ceïde, selv om han i 2024 presterte overraskende bra (kanskje fordi forventingene til ham var lav så man lettere ble positivt overrasket?). Og at vi ikke tok noen grep sommeren 25 på stopperplass når ting fortsatt ikke fungerte og Nemcik uansett var skadet. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 07.05.2026 17:05 Post subject: |
|
|
| Oppmannen wrote: | | For en messiasskikkelse. Om 2000 år kommer noen fortsatt til å tanne videre på rbkweb om hvor nær han var til å gjøre vann til vin og gå på vannet før han tok på seg alle synder og døde på korset til stor bespottelse i den tiden Gotaas Johnsen var landshøvding i Syria elns. Ser for meg den siste nattverden der han sitter og har Dino og Fossum tett ved sin side mens Ole Sæter sitter helt på enden av bordet og såvidt får være med. Spiser skalker og potetskrell. |
Enhver trener som ønsker å bygge et lag og et kollektiv hadde skjønt at Sæter ikke er noen man kan satse på. Hva er det meste han har spilt i løpet av en sesong da tro?
I underkant av 1400 minutter, altså såvidt over 50% av potensielle minutter i løpet av en sesong i ES. Det var i 2022 under Rekdal, og da var vel Sæter oftere i gymmen og drev på med alternativ trening enn han var ute på feltet og hovedfokuset var å få ham klar til kamp. Noe av grunnen er at Rekdal som trener er mer avhengig av individuelle prestasjoner offensivt enn å få til et fungerende kollektivt samspill offensivt. Og det kan fungere bra det om det er det man ønsker fra en trener.
Sæter tåler ikke livet som toppidrettsutøver, det gikk jo ikke lange tiden før han ble skadet i Vålerenga heller.
AJ slår meg litt som Horneland, en trener som åpenbart er faglig dyktig men som ikke hadde de riktige virkemidlene i sin verktøykasse til å få Rosenborg til å fungere. Så får vi se hvordan trenerkarrieren til AJ blir i fremtiden, kanskje han også lærer litt mer om hvem som bør være i teamet hans og hvordan det bør se ut. Horneland har jo ikke benyttet seg av Emberland i etterkant for å si det sånn.
Kanskje har AJ også godt av å bli en del av noen andre sitt team en periode for å se om det er noe han kan plukke opp på den måten?
Det AJ leverte var for dårlig, og mye av det må han selv ta ansvar for. Samtidig er det lov å påpeke at klubbens problemer stikker dypere enn bare AJ og at det er vanskeligere å være fotballtrener i en klubb som har problemer som starter øverst. Og selv om AJ ikke fikk det til heller betyr ikke det at han er svak fotballfaglig, en dårlig trener og lignende.
Er det en klubb som har fått både trenere og spillere til å se dårlig ut så er det jo Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 07.05.2026 19:09 Post subject: |
|
|
Forrige sesong var nær krisedårlig og starten av årets sesong var fullstendig krise. Tre mål på sju kamper. Det ble etter hvert keiserens nye klær på fotballbanen. Store ord fra sidelinja, men omstendelig spill og knapt sjanser skapt på banen. Spillere som underpresterer over hele linja og en rotasjon knapt noen skjønner noe av. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.05.2026 19:23 Post subject: |
|
|
Syns vel at Johansson kort sagt viste seg å være litt Rekdal i fåreklær. Til tross for store ord om offensiv spillestil osv. så var han mer opptatt av motstanderlaget enn eget lag.
Som nevnt over ganske typisk svensk. |
|
| Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 08.05.2026 06:05 Post subject: |
|
|
| Ganske ulike de to. Reka parkerte bussen og kontret primært. Affe nekter å ta kontringer/evner ikke å få til presspillet og omstilling til angrep hurtig nok. |
|
| Back to top |
|
 |
David Lee Gorgoroth Senior
|
Posted: 08.05.2026 08:31 Post subject: |
|
|
| Alfred Johansson kommer til å gjøre en knalljobb i neste klubb han trener. Og det laget kommer til å knuse RBK. Det er bare i RBK man klarer å lage gråstein ut av gull. |
|
| Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 08.05.2026 10:28 Post subject: |
|
|
Fin fyr - men virker ikke å være veldig god lagbygger.
Han kan bli en klassetrener om han fikser den biten, men etter hvert som ting lekker ut sitter jeg mer og mer med et inntrykk av at han nok virket i overkant splittende på en del spillere; ref. "rottene" i fjor, Sæter Out og nå med ryktene om at han jobbet med å få ut Pereira. Kanskje UYJ faller innunder dette også? |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 08.05.2026 10:43 Post subject: |
|
|
| Tordenbukser wrote: | Fin fyr - men virker ikke å være veldig god lagbygger.
Han kan bli en klassetrener om han fikser den biten, men etter hvert som ting lekker ut sitter jeg mer og mer med et inntrykk av at han nok virket i overkant splittende på en del spillere; ref. "rottene" i fjor, Sæter Out og nå med ryktene om at han jobbet med å få ut Pereira. Kanskje UYJ faller innunder dette også? |
Det er veldig lite som tyder på at han blir en klassetrener. Hans fremste prestasjon så langt i karrieren er å lande jobben som hovedtrener i Rosenborg. Han forlater klubben plassert på kvalikplass i Eliteserien. _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 08.05.2026 10:55 Post subject: |
|
|
@David Lee Gorgoroth
Skulle jeg ha satt penger på noe, ville jeg gått for det du sier. Rent bortsett fra at han ikke kommer til å jobbe i Norge, så sjansen for at hans lag skal komme i en situasjon hvor han får gruse RBK ikke er så store. _________________ "At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 08.05.2026 16:59 Post subject: |
|
|
| Mighty wrote: | Ulrik Yttergård Jensen - Enorm forandring fra 23 til 24. Også stødig i 25.
Tobias Dahl - ser ut til å bli en kanonspiller
Tomas Nemcik - Mange himler bedre enn prislappen på 2 mill skulle tilsi
HÃ¥kon Volden
Jesper Reitan-Sunde
Emil Ceide
Mikkel Ceide
Alle disse spillerne har hatt utvikling fra tidspunktet AJ tok over, selv om noen har vært opp og ned i perioden og mange har sett ut som fjerdedivisjonsspillere siden Mainz-kampen. |
Rart å ha med Emil Ceïde på den listen her. Først fordi han ikke var her da AJ kom. Andre fordi han ikke har utviklet seg siden han kom tilbake. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 08.05.2026 18:39 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | Syns vel at Johansson kort sagt viste seg å være litt Rekdal i fåreklær. Til tross for store ord om offensiv spillestil osv. så var han mer opptatt av motstanderlaget enn eget lag.
Som nevnt over ganske typisk svensk. |
Enig. Brann borte i fjor ble litt for avslørende for min del.
Last edited by Kjello on 09.05.2026 09:22; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 08.05.2026 20:07 Post subject: |
|
|
Mitt siste innlegg på AJ tråden.
Til all dere som har trodd og håpet og skrevet det ene forsvars innlegget etter det andre. Lange innlegg .
Mitt siste innlegg til dere, dere hvert hvem dere er, blir et spørsmål.
Hvorfor kunne RBK og Glimt slå toppen i internasjonale fotball!!!
Kanskje dere finner svaret en gang, men Jeg tviler. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 08.05.2026 20:12 Post subject: |
|
|
| Jeg også, resten av oss mangler din fotballintelligens |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 08.05.2026 20:36 Post subject: |
|
|
Mitt siste innlegg også.
Vi tok sjansen på en trener som ikke hadde vært trener på seniornivå. Ingen kunne dermed vite hvordan han ville gjøre det som trener.
Nå har vi fasiten og han er var en svært svak trener med store mangler på mange områder. Samtidig ble han ikke bedre med erfaringen han fikk - han ble kanskje svakere. Da er det totalt håpløst.
Karrieren hans på dette nivået bør være over, men samtidig ønsker jeg han lykke til videre med permer, laptoper og Excelark. |
|
| Back to top |
|
 |
|