| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
waterfalls Veteran
|
Posted: 13.01.2026 18:07 Post subject: |
|
|
Man kan jo også selv bidra til at det blir bedre stemning ute på sidene om man står der og vil at det skal være bra trøkk der man står.
Like bra trøkk som langt fremme og i midten får man vel uansett ikke siden der står de aller ivrigst, men hvis noen forsøker å få til bra trøkk også på sidene så kanskje flere slenger seg med.
Skjønner problemstillingen, men flagg er en del av supporterkulturen og stemningen på lik linje som pyro osv. kan være det. Også ser det jo enda kulere og mer livlig ut med flagg da, men noen ganger kan det være litt irriterende selvsagt. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.02.2026 01:00 Post subject: |
|
|
– Jeg føler at jeg har gjort mitt. Det var på tide å gi stafettpinnen videre til nestemann, sier Skar til Adresseavisen.
Dermed rykker nestleder Inge Braa opp. Han er Kjernens nye leder.
(...)
– Min jobb blir først og fremst å legge til rette for Kjernens hovedoppgave, som er å fasilitere at folk kommer seg på kamp, sier Braa - og fortsetter:
– Men også at jeg, sammen med resten av styret og gode ressurspersoner rundt, jobber videre med å skape et åpent og inkluderende miljø for folk som er glad i RBK.
Les mer: Han er Kjernens nye leder |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 15.03.2026 14:31 Post subject: |
|
|
| Javel. Så da ønsker Kjernen å svare for alt Rosenborg-supportere måtte finne på framover? Jeg skal innrømme at jeg trodde det var stikk motsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 17.03.2026 10:18 Post subject: |
|
|
Var vel strengt tatt det man ikke fikk sjansen til denne gangen. Adressa og Farstad gikk rimelig langt i å plassere ansvaret for hets hun har mottatt til øvre øst.. _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 17.03.2026 11:23 Post subject: |
|
|
| I adressa sitt svar så mener de å ha gitt Kjernen mulighet til å svare uten at sjansen ble benyttet? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 06.05.2026 13:42 Post subject: |
|
|
| Fair og greit behandlet av kjernen imo. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 06.05.2026 14:24 Post subject: |
|
|
| Quote: | I en e-post til Adresseavisen svarer Gotaas Johnsen på oppfordringen fra Kjernen.
– Vi setter pris på at styret i Kjernen er tydelig på at de tar avstand fra hets og sjikane. Vi må sammen sette standarden for hvordan vi omtaler hverandre i og rundt klubben. Det handler om respekt og likeverd, til tross for at vi har ulike meninger og perspektiver, skriver hun.
Og følger opp:
– Kjernen og klubben må jobbe aktivt for å hindre hets og sjikane. Vi tror dette kan løses bedre gjennom å jobbe sammen, og ønsker å invitere ledelsen i Kjernen til et møte for å diskutere hvordan vi sammen kan forebygge slike hendelser i fremtiden. |
| Quote: | – Stemmer det at dere har avslått Kjernens forespørsel om innsyn? I tilfelle: hvorfor?
– Meldingene som er sendt til Ingvild Farstad er private, og de inneholder personopplysninger om både avsenderne og mottakeren. Slike opplysninger kan ikke styret i Rosenborg eller klubben forøvrig dele videre. Styret er informert om at Farstad har delt meldingene med pressen, som opererer under andre regler, blant annet retten til kildevern, skriver Gotaas Johnsen. |
Skikkelig HR-svar her altså. _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
NA Junior
|
Posted: 06.05.2026 14:54 Post subject: |
|
|
| Jeg synes det er bra at de unngår å bryte loven |
|
| Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 06.05.2026 15:17 Post subject: |
|
|
Rosenborg kan ikke levere ut ting som inneholder personopplysninger, det er ikke lov.
At Kjernen ber om det er greit, når de ikke får det kan Kjernen enkelt si at de ikke får gjort noe mer med det nå, men at de ønsker å markere avstand fra slike holdninger og slik oppførsel.
Noe de forsåvidt gjør, men samtidig virker det som Kjernen ønsker å markere at de ikke får gjort noe mer istedet for å bare markere at slike ting ikke er greit. Jeg syns ikke Kjernens svar om at det hviler et ansvar på anklager. er helt på sin plass Det blir veldig tungt for noen å først motta personhets, for så å få videre kritikk for at de ikke gjør nok i etterkant.
Jeg tenker at Kjernen ikke trenger å ta det som kritikk mot seg at det har blitt sagt fraksjoner på Øvre Øst. Kjernen er ikke et offer her. Ta avstand, prøv å løs opp i det, gå videre. |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 06.05.2026 16:55 Post subject: |
|
|
Hvem kan ikke utlevere dette, egentlig?
Dersom en person sender meg stygge meldinger på privaten, kan ikke jeg sende dette til andre enn pressen fordi det inneholder personopplsyninger? Jeg henger ikke helt med. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 06.05.2026 17:32 Post subject: |
|
|
| Ingen kan tvinge deg til å dele dine private tekstmeldinger med noen. Om du selv har valgt å dele noen med pressen er irrelevant. Din mobil og dine meldinger er ditt privatliv. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 06.05.2026 17:35 Post subject: |
|
|
| Zzyzx wrote: | Rosenborg kan ikke levere ut ting som inneholder personopplysninger, det er ikke lov.
At Kjernen ber om det er greit, når de ikke får det kan Kjernen enkelt si at de ikke får gjort noe mer med det nå, men at de ønsker å markere avstand fra slike holdninger og slik oppførsel.
Noe de forsåvidt gjør, men samtidig virker det som Kjernen ønsker å markere at de ikke får gjort noe mer istedet for å bare markere at slike ting ikke er greit. Jeg syns ikke Kjernens svar om at det hviler et ansvar på anklager. er helt på sin plass Det blir veldig tungt for noen å først motta personhets, for så å få videre kritikk for at de ikke gjør nok i etterkant.
Jeg tenker at Kjernen ikke trenger å ta det som kritikk mot seg at det har blitt sagt fraksjoner på Øvre Øst. Kjernen er ikke et offer her. Ta avstand, prøv å løs opp i det, gå videre. |
Poenget til Kjernen er at de kan ikke løse opp i det når de ikke vet hvem avsenderne er eller om de som har sendt i det hele tatt hører til der Farstad hevder.
Det er ingen som bestrider at Farstad har opplevd å bli hetset eller lignende her. Men selvsagt hviler det et ansvar på anklager om at dit man peker i spørsmål om hvem som står bak/er skyldig faktisk er korrekt. Det er ikke fritt fram å anklage hvem som helst, i verste fall blir jo "fraksjoner av ØØ" stemplet som personer som driver med hets og sjikanering overfor personer i Rosenborg uten å ha faktisk ha bedrevet hverken hets eller sjikanering overfor personer i Rosenborg.
Ingen har kritisert Farstad for å ikke gjøre nok. Kjernen har tvert i mot forsøkt å ta Farstad på alvor, men når klubben sier de ikke kan dele opplysningene de sitter på av hensyn til personvernet så er det kun klubben som kan ta tak i dette og sanksjonere de som står bak.
Kjernen kan ikke gjøre så mye annet enn å ta avstand fra hetsen og overlate resten til klubben så lenge de har null mulighet til å ettergå påstandene om at det stammer fra "fraksjoner av ØØ". Hvordan mener du de skal kunne løse opp i dette uten å ha noen andre opplysninger enn at "fraksjoner av ØØ" står bak? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.05.2026 17:41 Post subject: |
|
|
| Flyttet en del innlegg hit. |
|
| Back to top |
|
 |
DarthJohansen Proff
|
Posted: 06.05.2026 18:01 Post subject: |
|
|
Farstad har kommet udokumenterte påstander om at noen på ØØ har hetset henne. Frem til hun viser noe er det kun en Schrødingers hets. Men ved å gå ut i media å henge ut Kjernen og andre på ØØ har hun bidratt til hets av folk der, spesielt de som har jobben med å være i media å uttale seg. Bevisene for den hetsen er det bare å søke opp i kommentarfeltene til sakene som omhandlet dette temaet.
Så det er helt på si plass at Kjernen viser at de har tatt saken meget seriøst, vært villig til å ettergå medlemslister og eventuelt straffe de som har begått hetsen. Dette har ikke Farstad vært villig til å gjøre. Noe som tyder på at hun hadde helt andre motiver enn å få bukt med hetsingen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 07.05.2026 08:13 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Ingen kan tvinge deg til å dele dine private tekstmeldinger med noen. Om du selv har valgt å dele noen med pressen er irrelevant. Din mobil og dine meldinger er ditt privatliv. |
Det ble hevdet at "RBK" ikke kan videreformidle hvem denne hetsen kommer fra til kjernen på grunn av personvern. Det er nok bare en dårlig unnskyldning. Det er ikke noe i GDPR som tilsier at Farstad som privatperson kan dele personopplysninger med presse men ikke andre privatpersoner. Hvis Farstad ikke vil dele det så stiller det jo hennes anklager i et dårlig lys, det kommer man ikke bort i fra. Det RBK kan gjøre er jo å utestenge disse personene på egenhånd. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 07.05.2026 09:37 Post subject: |
|
|
| NA wrote: | | Jeg synes det er bra at de unngår å bryte loven |
Du har selvfølgelig helt rett. Jeg var ikke klar over at personvernlovene var så strenge som de er. Så kan man selvsagt mene at når man sender hetsende meldinger til andre at man bør stå for dette, men loven er som den er.
Klubben burde uansett vært langt mer proaktive for å få utestengt folk som skaper bråk og sørger for bøter i millionklassen (kumulativt). _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 07.05.2026 13:29 Post subject: |
|
|
| waterfalls wrote: | | Zzyzx wrote: | | Rosenborg kan ikke levere ut ting som inneholder personopplysninger, det er ikke....... |
Poenget til Kjernen er at de kan ikke løse opp i det når de ikke vet hvem avsenderne er eller om de som har sendt i det hele tatt hører til der Farstad hevder.
Det er ingen som bestrider at Farstad har opplevd å bli hetset eller lignende her. Men selvsagt hviler det et ansvar på anklager om at dit man peker i spørsmål om hvem som står bak/er skyldig faktisk er korrekt. Det er ikke fritt fram å anklage hvem som helst, i verste fall blir jo "fraksjoner av ØØ" stemplet som personer som driver med hets og sjikanering overfor personer i Rosenborg uten å ha faktisk ha bedrevet hverken hets eller sjikanering overfor personer i Rosenborg.
Ingen har kritisert Farstad for å ikke gjøre nok. Kjernen har tvert i mot forsøkt å ta Farstad på alvor, men når klubben sier de ikke kan dele opplysningene de sitter på av hensyn til personvernet så er det kun klubben som kan ta tak i dette og sanksjonere de som står bak.
Kjernen kan ikke gjøre så mye annet enn å ta avstand fra hetsen og overlate resten til klubben så lenge de har null mulighet til å ettergå påstandene om at det stammer fra "fraksjoner av ØØ". Hvordan mener du de skal kunne løse opp i dette uten å ha noen andre opplysninger enn at "fraksjoner av ØØ" står bak? |
Jeg mener at Kjernen gjør sitt ved å prøve å finne ut av det, og når de ikke har midlene til å finne ut mer av det så er det bra nok. Marker klart og tydelig at personhets ikke er ok, og at Kjernen har andre bedre verdier enn som så. Det er nok.
Senere i tråden, etter ditt innlegg her er det jo nettopp det folk skriver her også, at det er udokumenterte påstander, og at Farstad har et eller annet krav på seg til å dele meldingene. Det er ganske stor forskjell på å måtte dele meldinger om seg selv som enkeltperson, og det å si at noen på et tribunefelt har kommet med noen meldinger til henne.
DarthJohansen her sier jo til og med at Farstad har noen form for andre motiver med å si ifra om at hun har vært hetset.
Jeg syns ikke folk skal kreve av henne å måtte vise frem meldinger, og jeg føler meg heller ikke truffet av at hun sier at noen på det tribunefeltet har skrevet noe til henne. Til tross for at jeg mange år har vært medlem av Kjernen, og mange år har stått på Øvre Øst så syns jeg det er ganske lett å ikke føle meg truffet av hennes kritikk. |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 07.05.2026 13:40 Post subject: |
|
|
Veldig merkelig sak.
RBK eier for så vidt ikke denne informasjonen og kan nok som de sier ikke dele informasjonen videre. De kunne selvsagt fått godkjennelse av Farstad til å dele de, men det har de tydeligvis ikke fått eller ønsket å få.
Om RBK sitter på informasjon som gjelder hets fra navngitte personer i miljøet rundt Øvre Øst så bør RBK i det minste forklare hva de gjør med saken. Samme om det gjelder medlemmer eller andre personer med tilhørighet på andre deler av Lerkendal.
Om det ikke finnes noe koblinger mellom hetsen og personer på Øvre Øst bør Farstad komme med en beklagelse. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 07.05.2026 17:18 Post subject: |
|
|
| Zzyzx wrote: | | Jeg syns ikke folk skal kreve av henne å måtte vise frem meldinger, og jeg føler meg heller ikke truffet av at hun sier at noen på det tribunefeltet har skrevet noe til henne. Til tross for at jeg mange år har vært medlem av Kjernen, og mange år har stått på Øvre Øst så syns jeg det er ganske lett å ikke føle meg truffet av hennes kritikk. |
Siterer bare det som er relevant for det jeg svarer på.
Selv om enkeltindivider ikke føler seg truffet fordi de vet de ikke er skyldige, så handler dette om Kjernen som en gruppe. Jeg føler meg ikke truffet jeg heller, selv om jeg, akkurat som deg, er medlem i Kjernen og har mange kamper på ØØ.
Men jeg skjønner at leder i Kjernen reagerer på vegne av sine medlemmer som indirekte blir mistenkeliggjort på grunn av påstandene. For hvilke fraksjoner sikter hun til? Er det Ultrasgrupperingene? Er det enkeltindivider som til sammen utgjør fraksjoner?
Så i et forsøk på å både kunne sanksjonere overfor de som eventuelt er skyldige og "renvaske" alle uskyldige så mener jeg det er riktig og også gå ut offentlig med at de ikke har mulighet til å gjøre noe fordi klubben ikke har delt nødvendige opplysninger eller vist interesse til å bistå Kjernen med å komme til bunns i dette.
For hennes anklager skaper jo, om man vil det eller ei og uavhengig av om man føler seg truffet, et slags "stigma", eller hva jeg skal kalle det, om at folk på den tribunen driver med hets og sjikane av personer i og rundt Rosenborg, uten at man får muligheten til å i møte gå disse anklagene. Og folk stoler mer på Farstad og klubben enn de gjør på Kjernen dessverre.
Synes også det er rart at klubben ikke har tatt hardere tak i dette i etterkant av årsmøtet med tanke på hvor kraftig de gikk ut i media og tok avstand fra dette og brukte ganske store ord osv.
Rett og slett svakt håndtert av klubben å ikke ta skikkelig tak selv, men heller ikke forsøke å bistå Kjernen innenfor det de mener er lovens grenser i å oppklare hvem som har hetset og om disse har tilhørighet på ØØ. For det var jo en stor og viktig sak når den kom ut i media. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.05.2026 18:24 Post subject: |
|
|
| DarthJohansen wrote: | | Farstad har kommet udokumenterte påstander om at noen på ØØ har hetset henne. Frem til hun viser noe er det kun en Schrødingers hets. |
Ble fristende å påpeke at mamma og tidligere styremedlem Synnøve var en av de mest profilerte programlederne i Schrödingers katt. Duoen er vel etter all sannsynlighet historiske som første mor og datter med styreverv i RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
|