| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 05.05.2026 12:32 Post subject: |
|
|
| Vassflua wrote: |
Av alle ting å kritisere Gotaas for synes jeg ikke det at hun takker av en trener på ryddig vis er en av det. Ingen grunn til å kaste han under en buss eller brenne noen bro. |
For ikke å si ekstremt uprofesjonelt og ustrategisk med tanke på muligheten for å tiltrekke oss en ny god trener.. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
| Back to top |
|
 |
Toilling Veteran
|
Posted: 05.05.2026 12:36 Post subject: |
|
|
Nå er vel Naustan mest sannsynlig "hovedtrener" men vil vel ikke være hovedtrener.
Sånn ser jeg det værtfall, tenker Tettey er i virkeligheten assistenten til Naustan. |
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 05.05.2026 12:40 Post subject: |
|
|
Meget godt innlegg i Adressa i dag, mitt kjære RBK på debattsiden.
Setter fingeren på strukturen i klubben som de store årene konsekvent har generert dårlige resultater ,spillere som ikke utvikler seg, spillere som selges/gis bort til andre klubber etablerer seg som nøkkelspillere.
Problemet stikker dypere enn AJ |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 05.05.2026 13:28 Post subject: |
|
|
| Ahh. Tusen takk for at vi er kvitt Alfred. Nå er det ihvertfall ett håp om bedre tider. |
|
| Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 05.05.2026 13:42 Post subject: |
|
|
Takk for forsøket, men du var ikke klar enda. Jeg tror absolutt AJ kan få en god trenerkarriere, men han få denne jobben litt på avstand og få god erfaring fra andre, mindre klubber. Det var på tide å skille lag.
Så har RBK vist at de gjerne lar trenere prøve 2 og 3 ganger. Som Eggen, som måtte innom Moss og Orkla før han igjen fikk sjansen i RBK og resten er historie. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 05.05.2026 15:21 Post subject: |
|
|
Lykke til videre Alfred. Jeg tror du har en stor trenerkarriere foran deg, men i rbk gikk det ikke.
Om det var tilfeldigheter, tilnærming eller tankegods som gjorde det, er det vanskelig å si, men noe var det.
Og måtte Tettey lykkes over alle mine villeste drømmer! _________________ "At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 05.05.2026 15:25 Post subject: |
|
|
Trist at det endte sånn, men den langvarige negative utviklinga måtte strengt tatt føre Alfreds ferd til veis ende hos oss. Da han kom var jeg optimistisk, ikke minst fordi klubben turte å gjøre noe nytt, og at Alfred fikk tillit over tid, inkludert muligheten til å feile uten å halshogges med én gang. Men det ble etter hvert tydelig at han ikke klarte å omsette lærdommen fra det sterke 2024 og svake 2025 i form av forbedring og synlig utvikling. Dermed måtte det komme et skifte. Jeg ønsker Alfred lykke til videre og håper han kan lære av feilene fra tida i Rosenborg og vokse som inspirator og en som klarer å gå fra teori til praksis.
Forutsetningene i Rosenborg har ikke bare vært enkle for ham dog. De langvarige alvorlige skadeproblemene i klubben har påvirka både Alfred og forgjengerne. Ustabil økonomi i deler av perioden har til en viss grad begrensa muligheten til å styrke stallen, selv om han etter hvert fikk sette mer av sitt preg på den. Sist men ikke minst er ikke Alfred den første treneren som mislykkes hos oss, da det har skjedd med andre trenertyper også, med større meritter og sportslig bakgrunn. Klubben og den ledelse må først og fremst gå i seg selv og finne ut av hvorfor så mange trenere og spillere mislykkes i Rosenborg men lykkes andre steder. Vi er fortsatt en stor klubb målt etter økonomi og ressurser, selv om prestasjonene har gått feil vei i flere år. Dette må klubben forvalte mye bedre, og da må ledelsen ta riktige valg. Første mulighet til forbedring er å TREFFE på neste treneransettelse. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 05.05.2026 15:35 Post subject: |
|
|
Du kan ikke trene et lag med en laptop.
Du kan heller lære deg teorien bak peps Barca fra 2009 og tro du
er fotball trener.
Du kan ihvertfall ikke tro det er mulig å implementere den via interne møter på kontoret til norske ES spillere.
Ung, naive og uerfaren
Helt håpløst prosjekt som det var lett å se ikke ville
gjøre oss til noe annet enn et bunnlag.
Noen av oss så det tidlig, styret alt for sent. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 05.05.2026 16:13 Post subject: |
|
|
Personlig stemmer jeg på Neeskens som ny RBK-trener. Han har stålkontroll på alt AJ gjorde galt, sitter åpenbart på fasiten på hva som skal til (og hva som ikke fungerer, så er han usikker kan han bruke eliminasjonsmetoden) og har både trenerkurs og trenererfaring.
Neida, det var usaklig av meg. Beklager, men regner med @neeskens tåler en spøk!
Du fikk rett om AJ til slutt, det skal du ha. Har null problem med å innrømme akkurat det.
Men synes det er vanskelig å diskutere med deg når du hele tiden skal være så bastant i alt du sier. Det er lite rom for forståelse for andre synspunkt og meninger, du har fasit osv.
Satt på spissen så føler jeg det er typisk sånn gubbe på 50+ stil som vet alt best selv. På et diskusjonsforum så er det vanskelig å diskutere når det er stilen synes jeg da. |
|
| Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 05.05.2026 17:57 Post subject: |
|
|
https://www.youtube.com/w...ryeNdXF_XA
Tøft gjort å stille opp på noe sånt.
Lykke til videre Alfred! _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 05.05.2026 18:03 Post subject: |
|
|
Ja litt som Kjetil Knudsen, gubbe 50+
Det handler om fotball kompetanse water, kun det _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Bandido Junior
|
Posted: 05.05.2026 18:03 Post subject: |
|
|
| Noen som aner hva dette kostet? |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 05.05.2026 19:37 Post subject: |
|
|
Mye mer enn nødvendig pga kontraktsforlengelsene ut 2028 på alle tre i fjor høst, men forhåpentligvis mye mindre enn et nedrykk vil koste.
I rene sluttpakker kanskje mellom 5 og 10 millioner, men så kommer alt annet om må ordnes i etterkant, så vi kan vel fort ende opp med 20-25 millioner i utgifter. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 05.05.2026 19:46 Post subject: |
|
|
| dags wrote: | Mye mer enn nødvendig pga kontraktsforlengelsene ut 2028 på alle tre i fjor høst, men forhåpentligvis mye mindre enn et nedrykk vil koste.
I rene sluttpakker kanskje mellom 5 og 10 millioner, men så kommer alt annet om må ordnes i etterkant, så vi kan vel fort ende opp med 20-25 millioner i utgifter. |
Tja, alt avhenger jo av hva som står i kontraktene ved tidlig avbrytelse av arbeidsforhold pluss at det alltid er litt forsøk på forhandlinger uansett.
Om vi i tillegg ikke trenger å kjøpe fri ny(e) trener(e) fra nåværende kontrakter så blir det jo ikke så dyrt, da er det vel eventuell(e) signeringsbonus(er) og lønn ut denne sesongen som først og fremst blir ekstrakostnadene for 2026.
I 2027 så blir det eventuell forskjell på lønnsnivå som utgjør den største ekstra kostnaden rundt dette siden jeg regner med man betaler ut/skriver av alt regnskapsmessig i 2026 så det ikke blir dratt over i budsjett/regnskap for 2027.
Men nå er ikke jeg hverken noen økonom eller regnskapsfører da. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 05.05.2026 20:15 Post subject: |
|
|
Basert på den lite sjanseskapende og omstendelige stilen til AJ så er det rart at flere her inne ser for seg at AJ kan komme tilbake om noen år. Har vi skapt færre sjanser noen gang de siste femti årene enn det siste året?
Koblet med rare valg som å ikke trene på kunstgress før kunstgresskamper, et utall skader, avskiltingen av Henriksen og spillere som flyttes rundt i alskens posisjoner så er det rart at noen vil klubben noe så vondt  _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 05.05.2026 20:47 Post subject: |
|
|
| Neeskens wrote: | Du kan ikke trene et lag med en laptop.
Du kan heller lære deg teorien bak peps Barca fra 2009 og tro du
er fotball trener.
Du kan ihvertfall ikke tro det er mulig å implementere den via interne møter på kontoret til norske ES spillere.
Ung, naive og uerfaren
Helt håpløst prosjekt som det var lett å se ikke ville
gjøre oss til noe annet enn et bunnlag.
Noen av oss så det tidlig, styret alt for sent. |
Desember 2024 sa du selv i denne tråden at du var imponert og kalte han et trenertalent. Er ikke bittelitt etterpåklokskap mon tro? Lov til å endre mening altså, men nå er du veldig bastant. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 05.05.2026 20:49 Post subject: |
|
|
Det folk kaller “chatgpt-aktig” treffer egentlig ganske bra på Alfred Johansson. Ryddig, korrekt, faglig flink – men det er jo ikke det som skiller de beste.
Topptrenere er topptrenere fordi de har en formidlingsevne og lederegenskaper som er på et helt annet nivå enn alle andre. De klarer å få en hel stall til å tro, til å dra i samme retning og til å prestere langt over det man egentlig skulle tro var mulig. Det er akkurat den egenskapen som skiller de beste fra de som bare blir… helt ok.
Og det er nettopp der Johansson er svakest. Det blir for maskinelt, for lite menneskekunnskaper og for lite personlighet. Han når ikke gjennom på den måten som kreves.
Derfor er jeg ganske sikker på at han aldri kommer til å bli en topptrener. Han kan sikkert bli en grei trener, men det nivået over – det mangler han rett og slett det viktigste for å nå. Enten har du det - eller så har du det ikke.
Samtidig mener jeg at det var riktig av oss å prøve dette. Samtidig ser jeg at vi kanskje prøvde på dette litt for lenge... |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 05.05.2026 21:22 Post subject: |
|
|
| Rånny wrote: | https://www.youtube.com/watch?v=tryeNdXF_XA
Tøft gjort å stille opp på noe sånt.
Lykke til videre Alfred! |
Samtidig litt synd vi ikke fikk en Meråker 2.0 seanse á la Perry  |
|
| Back to top |
|
 |
håpløs Veteran
|
Posted: 05.05.2026 21:33 Post subject: |
|
|
Tøft?
-etter nesten 30mnd, sang fra ØØ sist nå og deilig lønn med fallskjerm skal det da bare mangle.
Men han har jo ingenting å komme med. Hverken der eller avskjeden med spillerne (!) |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 05.05.2026 21:51 Post subject: |
|
|
| quentez wrote: | Samtidig litt synd vi ikke fikk en Meråker 2.0 seanse á la Perry  |
Perry var på Midtnytt i kveld. Ekspertuttalelse på temaet trenersparking. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 05.05.2026 23:21 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: | Det folk kaller “chatgpt-aktig” treffer egentlig ganske bra på Alfred Johansson. Ryddig, korrekt, faglig flink – men det er jo ikke det som skiller de beste.
Topptrenere er topptrenere fordi de har en formidlingsevne og lederegenskaper som er på et helt annet nivå enn alle andre. De klarer å få en hel stall til å tro, til å dra i samme retning og til å prestere langt over det man egentlig skulle tro var mulig. Det er akkurat den egenskapen som skiller de beste fra de som bare blir… helt ok.
Og det er nettopp der Johansson er svakest. Det blir for maskinelt, for lite menneskekunnskaper og for lite personlighet. Han når ikke gjennom på den måten som kreves.
Derfor er jeg ganske sikker på at han aldri kommer til å bli en topptrener. Han kan sikkert bli en grei trener, men det nivået over – det mangler han rett og slett det viktigste for å nå. Enten har du det - eller så har du det ikke.
Samtidig mener jeg at det var riktig av oss å prøve dette. Samtidig ser jeg at vi kanskje prøvde på dette litt for lenge... |
Du tenker det ikke er mulig å lære av sine feil og utvikle seg på de områdene hvor manglene var størst da eller?
I tillegg så er det også et samspill mellom trener og spillergruppe, det som fungerer veldig bra i en spillergruppe fungerer ikke alltid like bra med en annen spillergruppe.
Horneland har utviklet seg etter han var i Rosenborg. Eggen utviklet seg underveis i Rosenborg, husk at spillerne var drittlei ham og nesten ga ham "sparken" på et tidspunkt.
Jönsson hadde stor suksess i Stabæk, men klarte ikke gjenskape det i Rosenborg.
Kåre Ingebrigtsen har vel egentlig bare hatt suksess i Rosenborg, men ingen andre klubber hverken før eller etterpå.
Det er nesten ingen trenere som "alltid" lykkes uansett. Du har gode poenger altså, men du bommer når det virker som du forutsetter at lederegenskaper og formidlingsevner ikke kan forbedres og utvikles siden du konkluderer med at det er disse manglene som gjør at AJ ikke kommer til å bli en topptrener.
Du sier enten har man det eller så har man det ikke. Men det stemmer rett og slett ikke. For da burde det jo vært sånn at alle de som har det alltid klarer å få med seg spillergruppa og skape resultater så lenge det fotballfaglige er i orden?
Og hva med trenere som først har med seg spillergruppa før de mister den?
Din kritikk av Johansson er jeg ikke uenig i. Jeg er uenig i at han ikke kan utvikle seg på disse områdene i fremtiden og jeg mener uansett at hvorvidt man "har det eller ikke" er veldig situasjonsbestemt og det har mye å si hvorvidt ens personlighet er en god match med spillergruppa. Det er dermed også ganske "dynamisk" hvorvidt man har det eller ikke har det vil jeg også påstå. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 05.05.2026 23:26 Post subject: |
|
|
| Oppmannen wrote: | | quentez wrote: | Samtidig litt synd vi ikke fikk en Meråker 2.0 seanse á la Perry  |
Perry var på Midtnytt i kveld. Ekspertuttalelse på temaet trenersparking. |
Perry har også vært ute i Nidaros og ment litt.
Leses på eget ansvar.
https://www.nidaros.no/hv...113-838026 |
|
| Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 05.05.2026 23:50 Post subject: |
|
|
Det er verdens enkleste øvelse å være etterpåklok og skråsikker om årsaker og konsekvenser i etterkant. Både om hva som skaper suksess og om hva som ikke gjør det.
Og med ganske stor forutsigbarhet underkommuniserer denne etterpåklokskapen tilfeldighetens betydning. Med fasit i hånden er det lett å mene sterke ting om mye, men faktum er at det er ekstremt vanskelig å si nøyaktig hva som funket og ikke funket.
De av oss som husker Eggen på nittitallet husker kanskje også at han kunne være ekstremt krevende for omgivelsene, men at han ble tolerert fordi han lykkes. Litt mer stang ut i kritiske perioder, og så hadde han vært ute også.
Nå om dagen hylles Knudsen for sine verdier og lagbygging. Men faktum er jo at det er tretten på dusinet av trenere som har de samme verdiene, uten at de kommer seg til Champions league av den grunn. Litt mindre stang inn i kritiske faser, så kunne han vært en av de tretten.
På dager som dette tror jeg det kan være lurt å tøyle skråsikkerheten om folks ferdigheter, kapasitet og framtidsutsikter. Trenergjerningen er ikke et enkelt mekanisk problem med enkle innskuddsfaktorer som kunnskap, formidlingsevne eller autoritet. Det er tvert i mot et komplekst systemisk problem hvor tilfeldigheter spiller en mye større rolle en vi liker å tenke på. Det er en situasjon hvor de dyktige er heldige, men også motsatt at de heldige blir dyktige. _________________ "At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast |
|
| Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 06.05.2026 09:18 Post subject: |
|
|
Ifølge TV2 sin podcast ( https://open.spotify.com/...bnMBnKcRMQ )
Så var det Finbogason som var pådriveren til å få en ny trener. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 06.05.2026 09:20 Post subject: |
|
|
| Det er velg ganske naturlig. Han er øverste ansvarlig for sport. Det ville vært fullstendig uhørt om styret sparket en av hans underordnede bak ryggen hans. |
|
| Back to top |
|
 |
|