English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Johansson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 138, 139, 140 ... 144, 145, 146  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bart1
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 12:39    Post subject: Reply with quote

Det er bare detaljer som mangler for at dette blir bra. Problemet er at det er mange detaljer som mangler. Det er derfor viktig å få inn en trener med erfaring som kan ordne opp i dette. Jeg setter hele mitt dårlige rykte på at om Horneland kommer inn - vil vi i løpet av en måned eller tre se store forbedringer. Vi vil se et helt annet RBK enn det vi har gjort siden i fjor sommer.
Back to top
View user's profile Send private message
AndreasR
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 12:51    Post subject: Reply with quote

Trenger egentlig en som kan Rosenborgfotball og samtidig kan blåse litt entusiasme inn i spillergruppa og rundt klubben. Det siste litt som det Hamren gjorde i sin tid.
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 12:58    Post subject: Reply with quote

Vi trenger en som kan gjøre med RBK som Carrick har gjort med ManUnited
waterfalls
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 13:43    Post subject: Reply with quote

siggen1 wrote:
Jeg må ærlig innrømme jeg er litt skeptisk til Horneland.
Spillestilen er ikke typisk Rosenborgsk.
Jeg vil heller ha en midlertidig trener som er billig i drift til vi finner den typen vi burde ha etter en lengre research.

Du mener som vi gjorde i 2023, da vi til slutt endte opp med Alfred Johansson?

Eller som vi gjorde i 2018, da vi til slutt endte opp med Erik Horneland?

Eller som vi gjorde i 2014, da vi til slutt endte opp med vikaren som selv hadde solgt seg inn som vikar?

Skal sies at den 2014-varianten ga stor sportslig suksess da. Ser at Mini ønsker et gjensyn med samme vikaren, som tilfeldigvis også er bestekompisen hans. Kåre Ingebrigtsen.

Jeg har null tiltro til at en lang prosess vil gi noe bra resultat, det ender bare opp med at de øverst på lista blir utilgjengelig fordi vi bruker for lang tid osv.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 13:54    Post subject: Reply with quote

Tror også det beste vi kan håpe på er å ha flaks med den midlertidige ansettelsen som kommer inn i VM-pausen. I 2014 gikk det veldig bra, i 2023 ikke fullt så bra.
oxbailla
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 14:27    Post subject: Reply with quote

Rini Coolen gjorde det bra som caretaker i 2018, med seriegull, cupgull og EL-gruppespill.
2,21 poeng per kamp på de 14 seriekampene han fikk, 3 seire av 3 mulige i NM, utslått av Celtic i CL-kvalik, men gikk gjennom to kvalikrunder til EL. Ble dessverre for små i gruppespillet.

Trond Henriksens vikariat etter Hornelands avgang i 2020 ga også god avkastning.

Det ble 8 seire, 3 uavgjort og 2 tap i serien (pluss seier i første kvalikrunde Europa League) mens klubben ventet på Hareide. Viser igjen at det var noe uforløst i laget som Horneland ikke fikk til, når postbudet snittet på 2,1 poeng.
Back to top
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 14:37    Post subject: Reply with quote

At de skal fortsette med å gi han en kamp til framover blir for dumt. Hva skal de gjøre om vi plutselig vinner 4-0 i helgen. Er han da rett mannen igjen plutselig? Få slutt på dette. Riv av plasteret NÅ
siggen1
Rutinert

PostPosted: 04.05.2026 14:39    Post subject: Reply with quote

[quote="waterfalls"]
siggen1 wrote:
Spillestilen er ikke typisk Rosenborgsk.
Jeg vil heller ha en midlertidig trener som er billig i drift til vi finner den typen vi burde ha etter en lengre research.

Eller som vi gjorde i 2014, da vi til slutt endte opp med vikaren som selv hadde solgt seg inn som vikar?

Skal sies at den 2014-varianten ga stor sportslig suksess da. Ser at Mini ønsker et gjensyn med samme vikaren, som tilfeldigvis også er bestekompisen hans. Kåre Ingebrigtsen

Det blir helt feil å sammenligne med tidligere situasjoner i en.periode da ting har gått kontinuerlig trått. Det man har er en situasjon at man nå må kjøpe en trener og dets team ut av en kontrakt om man skal få de samme trenerne om man ventet til markedet hadde 90% flere valg som og sannsynligvis ble billigere.

Klubben tok ett valg med Johanson og staket ut en ny kurs,forsøket var greit tenkt men ble for dårlig utført da det ikke ble profesjonell utført og overlatt til tilfeldigheter ved at AJ fikk gullbilleten til å gjøre whatever you want Sir.

Dette laget trenger trygghet og en kraftig re-boot og å gå tilbake til røttene er aldri feil.
Jeg står ved denne konklusjonen mee mindre de finner en topptrener som kanin ut av hatten.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:00    Post subject: Reply with quote

Vil heller ikke ha Horneland 2.0.
Og så er det en overdrivelse å si at han ble motarbeidet fra dag 1.
Tvert imot har jo Mike Jensen ved flere anledninger uttrykt stor beundring for Horneland både som trener, fagmann og menneske.

Ikke desto mindre foretrekker jeg en lokal løsning, ikke noen som skal revansjere forrige gang de ikke lyktes her, og så dra videre til en klubb i Belgia eller nederlandsk andredivisjon når sjansen byr seg og Eliteserien føles for smått.

Apropos Mike Jensen, så glemmer jeg aldri at Dorsin, Horneland og RBK-styret lot ham gå GRATIS med to år igjen av kontrakten til Kåres kypriotiske bakgårdsklubb i januar 2020.

Får vondt i magen av alle spillerne vi har nærmest betalt for å kvitte oss med oppigjennom, som Ogbu, Bendtner, Adegbenro, Jensen - for ikke å snakke om alle egenutviklede talenter som andre klubber har tjent store penger på (*host* Sørloth).

Last edited by oxbailla on 04.05.2026 15:02; edited 1 time in total
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 04.05.2026 15:02    Post subject: Reply with quote

oxbailla wrote:
og så dra videre til en klubb i Belgia eller nederlansk andredivisjon.

Om vår neste trener lykkes så godt at han er aktuell for klubber i utlandet etter noen år så vil det utelukkende være en god ting.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:03    Post subject: Reply with quote

[quote="siggen1"]
waterfalls wrote:
siggen1 wrote:

.

En av RBK sine beste perioder gjennom tidene var da Kåre tok over etter Perry fikk sparken. Horneland sa forøvrig opp stillingen sin som trener selv. Han er nå i langt bedre stand til å ta over og starter ikke på scratch.

Det kan også hende at AJ også vil ha den erfaringen som skal til for å kunne trene et lag som Rosenborg i fremtiden, selv om jeg betviler det. Jeg tror han er ferdig på toppnivå - han har ikke det som trengs for å lykkes. Han mangler noen detaljer på omtrent alle områder. Det gjorde ikke Horneland.

Samtidig er det ikke bare AJ som er problemet her. Styret har vist seg å være svært handlingslammet. Dette kommer på toppen av at mye av fokuset til styret har vært på damelaget (på bekostning av herrelaget).

Samtidig hadde vi nesten vært konkurs nå uten tomtesalg og Nypan/Broholm salget... Jeg stiller store spørsmålstegn ved styreleder og administrasjonen generelt. Det er deres ansvar at de ikke har stoppet dette før nå. Dette stikker dypere..

Last edited by Bart1 on 04.05.2026 15:08; edited 1 time in total
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:06    Post subject: Reply with quote

Danserud: Da er vi uenige.
Jeg ønsker meg en trener som har gjort ferdig utenrikstjenesten, som elsker Rosenborg, og som har som fremste ambisjon og drøm å få RBK tilbake til toppen av norsk fotball og lede klubben i gjerne 5-10 år. Slik Knutsen driver med i Glimt, til tross for at tilbudene hagler inn fra utlandet.
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 04.05.2026 15:09    Post subject: Reply with quote

Ja, hvilke kandidater ser du for deg som passer den beskrivelsen?
Back to top
RbkUrge
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:14    Post subject: Reply with quote

Uten at jeg kjenner Horneland personlig, så vil jeg tro at om han skulle oppnå en tilsvarende suksess med Rosenborg som Knutsen har hatt med Glimt, så ville han velge å bli i klubben lenge. Selv om han gir uttrykk for en ambisjon om å trene et lag i Europa igjen, så tror jeg likevel han som person er ganske hjemmekjær og synes det vil være stas å være stor i eget land. Mulig jeg tar feil av personlighetstypen, men han slår meg ikke som en globetrotter-type.

Slik ståa er nå lener jeg også mot at Horneland er den beste kandidaten. Han vil ha helt andre forutsetninger nå enn da forventningene var at Rosenborg skulle ansette en trener som skulle løfte klubben til nye høyder. Nå er de nye høydene øvre halvdel av Eliteserien, og en xG over 2 per kamp.

Han er nok også mer robust etter de erfaringene han har hatt. Om han er interessert nå mener jeg det er en no-brainer å gjøre skiftet nå mens vi kan. Plutselig er han ansatt i en annen klubb og vi er tilbake til å diskutere Helland, Nordlie, Halvorsen og Deila.
AndreasR
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:16    Post subject: Reply with quote

Danserud wrote:

Hva gjør Trond Sollied for tida?
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:27    Post subject: Reply with quote

Drikker øl?
oxbailla
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:27    Post subject: Reply with quote

Danserud: Kanskje trenerteamet som er i Ranheim nå, men det er vel litt tidlig å si om de har det som skal til per i dag - og i fremtiden.

Kjenner for lite til hvordan de driver. Har ikke sett en Ranheimkamp siden 2019.

Jeg mener at lokal tilhørighet er viktig, både på spillersiden og trenersiden.
Det betyr ikke at klubben kun er for og med trøndere.
Men trenere som er her for å gjøre en jobb mens familie og nettverk er et annet sted har jeg lite tro på vil fungere i lengden. Vet at det går bra med Knutsen i Bodø, mens kone og barn bor i Bergen.

Men nå har vi prøvd denne varianten med flere trenere som bor "alene" i byen mens familien bor "hjemme". Mange har rapportert i media om problemer dette krysspresset gav dem, med resultat- og prestasjonskrav i "Trøndelags mest krevende lederjobb" utsatt for konstant mediemas, og det å ikke være der for familien.

Det gjaldt for Rekdal/Frigård, Hareide, Horneland/Emberland, Coolen, Jönsson, Hamrén, Høgmo. Og det gjelder vel til en viss grad også for noen i dagens trenerteam.

Ellers hadde jeg også caretaker-løsningen i tankene da jeg svarte deg, Danserud, som eksempel på mulige trenerkandidater som mest sannsynlig kommer til å jobbe med fotball også fremover, men som neppe skal ut av landet med det første på grunn av familiære hensyn. Dette er riktignok ren tipping. Og jeg vet jo heller ikke om de (Basma/Skjelbred/Tettey) ville egne seg eller lykkes som A-lagstrenere i RBK. Jeg ser bare ikke at de skulle ha dårligere forutsetninger for å få det til enn Alfred og teamet - snarere bedre.

Last edited by oxbailla on 04.05.2026 15:44; edited 1 time in total
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:36    Post subject: Reply with quote

For øvrig veldig spesielt at både sportsdirektør og styreleder gjør seg utilgjengelige for pressen i dag.

Jeg er ingen fan av AJ, men det er feigt å la ham stå alene med mediene i dag.
Neeskens
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:42    Post subject: Reply with quote

Dette handler nok ikke bare om negativ trend over lag tid og dårlige resultater/prestasjoner
Det handler også om hvilken fotball vi skal prøve å spille og filosofi vi skal ha i klubben.
Vi kommer tilbake til dette super hemmelige og berømte strategi dokumentet.
Hva står det rundt spillestil osv der?
Vi spiller ihvertfall helt anderledes på akademiet enn på A laget

Vi må spille en fotball som har mulighet til å gjøre summen av laget høyere enn summen av enkelt spillere. Slik som under Eggen og Kåre og som Glimt under KK.

Gjør vi det i dag!!!!!
Svartogkvit
Senior

PostPosted: 04.05.2026 15:50    Post subject: Reply with quote

Barney wrote:
For øvrig veldig spesielt at både sportsdirektør og styreleder gjør seg utilgjengelige for pressen i dag.

Jeg er ingen fan av AJ, men det er feigt å la ham stå alene med mediene i dag.

Jeg tenkte det samme. Mistenker at de vil unngå samme blemme som med Rekdal. Hvor CGJ uttrykte full tillitt bare timer før tilliten ikke var der lenger.

Kan vi tenke oss at AJ har fått klar beskjed om at han får tillitt fra kamp til kamp fremover, med krav om resultat og forbedring i spillet? Og at de jobber på høygir for å finne erstatter, vel vitende at dette bare er spill for galleriet?

For øvrig, klar tale fra Witry i dag da.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 15:55    Post subject: Reply with quote

RbkUrge wrote:
Uten at jeg kjenner Horneland personlig, så vil jeg tro at om han skulle oppnå en tilsvarende suksess med Rosenborg som Knutsen har hatt med Glimt, så ville han velge å bli i klubben lenge. Selv om han gir uttrykk for en ambisjon om å trene et lag i Europa igjen, så tror jeg likevel han som person er ganske hjemmekjær og synes det vil være stas å være stor i eget land. Mulig jeg tar feil av personlighetstypen, men han slår meg ikke som en globetrotter-type.

Det som taler imot deg her er jo nettopp at han forlot Brann veldig brått og uventet når de først hadde begynt å få litt suksess.
Etter de to sesongene med suksess i Eliteserien (to andreplasser), samt cupgull i 2022 mens de var i OBOS, trakk han seg plutselig etter sesongen, selv om han hadde tre år igjen av kontrakten.

En merkelig seanse som minnet litt om da Hareide stakk fra RBK i 2003 til fordel for noe som fristet mer, nemlig landslaget.

Horneland har helt utvetydig en ambisjon om å trene et lag i utlandet.
Hvis han skulle ta over RBK nå, så ville det ironisk nok være å snu prosessen fra 2018 på hodet: den gang landet klubben på Horneland selv om han langt fra var førstevalget. Nå vil mange altså ha Horneland tilbake selv om det er åpenbart at vi på ingen måte er førstevalget hans.

Horneland i RBK blir uansett ikke et langsiktig prosjekt som jeg ønsker meg.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 16:09    Post subject: Reply with quote

oxbailla wrote:
RbkUrge wrote:

Det som taler imot deg her er jo nettopp at han forlot Brann veldig brått og uventet når de først hadde begynt å få litt suksess.

Fair å påpeke at Horneland forlot Bergen kjapt etter suksess, men han hadde DEFINETIVT ikke samme tilknytningen til Brann som han har til RBK.
Horneland har uttalt at han har noe ugjort her, og han ahr fptt den utviklingen som trener vi hadde håpt han hadde da han ble "Tvunget" til å ta hovedtrener jobben sist, helt utenfor egen premisser.
Nå vet han status, kan kan bygge klubb/lag å slå nedenfra og det passer i så måte perfekt med stilen han står for.
Han er folkelig, tar seg tid til/bygger relasjoner med supporterne og han han står for en spillestil som passer dokumentet, klassisk 4-3-3 med innsats i bunnen.
JEg har enorm sans for Erik, mye pågrunn av måten han tok seg tid til å svare supportere både face to face og på mail/meldinger. Han tiltrådde med vann over hodet og nå med den erfaringen han har fått er jeg 100% sikker på at han hadde løftet dette laget enormt på 3 sesonger.

Blir han eventuelt lengere? Det skal jeg ikke være skråsikker å si, men han passer som hånd i hanske med vår situasjon.

Jeg håper og tror på Horneland!
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 04.05.2026 16:22    Post subject: Reply with quote

Syns denne var fin:

Fotballekspert Jesper Mathisen kommenterte ydmykelsen i Stavanger for TV 2.

– Hvis Rosenborgs styre ikke har hatt samtaler om Alfred Johansson, er de ikke på jobb. Da bør de skaffe seg TV 2 Play-abonnement så fort som mulig, i så fall.

- Torgeir Børven
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 04.05.2026 16:55    Post subject: Reply with quote

AndreasR wrote:
Danserud wrote:

Hva gjør Trond Sollied for tida?

Tipper han leser nyhetene om Ronny Deila med stor interesse.
Back to top
Tvælla
Junior

PostPosted: 04.05.2026 18:18    Post subject: Reply with quote

Ja, sitter å venter på at det kommer melding om pressekonferanse. Men det blir vel ikke i dag når klokka har passert 16:00...

Må få det overstått nå, hvem som helst i helst andre i klubben kan ta over midlertidig styring av laget.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 138, 139, 140 ... 144, 145, 146  Next
Page 139 of 146

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb