| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Henri Legende

|
Posted: 23.03.2026 10:06 Post subject: |
|
|
lasarus; god nok til hva? Jeg tror en litt mindre skadeplaget stall er bra nok til å kjempe om 3. plassen, men kombinasjonen skader, uklar spillestil som ikke passer norsk fotball, og konstant flytting rundt på spillere gjør at vi havner i nedrykkskampen. Man må jo rydde kalenderen i et par dager bare for å skjønne hvilken formasjon vi spiller. Det settes opp i 433, men det er en 442 med en av indreløperne (Chiakha/Bakke) som spiss og hvor vingene tydeligvis kan vandre rundt, Chiakha gjorde i alle fall det i går.
Jeg tror det er mulig å spille klassisk 433 med følgende lag: Wahlstedt - Svensson, Røsten/MKC/Nemcik, Volden, Pereira - Bolkan Nordli, Selnæs, Bomholt/Bakke - Sahsah, Chiakha, EKC.
Stallen har sine svake punkter, men det er ikke der hovedproblemet sitter. |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 23.03.2026 10:26 Post subject: |
|
|
| Blir spennende å se hvem som benkes mot Tromsø. Sahsah, Bakke eller Chiakha. ALT for å holde Dino på banen😁 |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 23.03.2026 10:28 Post subject: |
|
|
Vi må erkjenne at vi har et skrikende midtstopperproblem, og dette forplanter seg gjennom hele laget. Et solid lag bygges bakfra, og all empiri tilsier at med mindre man har noen eksepsjonelt gode offensive spillere så er alle vinnerlag gjennom historien først og fremst de med et godt forsvar, og spesielt midtstoppere.
Både Ceide og Volden hadde vel neppe forsvart plass i en førsteellever i hvilket som helst annet lag i Eliteserien. Ceide er i bunn og grunn en OBOS-stopper hvis nivå kan heves til middels Eliteserien dersom han spiller med en solid makker som Nemcik. I tospann med en urutinert 18-åring som heller burde vært lånt ut til en OBOS-klubb blir det bare for dårlig. I fjor ble manglende ferdigheter også til dels kompensert av en solid keeper. Vet ikke om vi kan forvente tilsvarende hjelp der i år, selv om han hadde et par gode redninger mot VIF. Bare for å sette midtstopperparet i kontekst hva vi har hatt å rutte med historisk, selv i dårlige perioder:
2005 (7. plass): Koppinen/Kvarme/Riseth/Hoftun
2007 (5. plass): Koppinen/Basma/Riseth
2008 (5. plass): Demidov/Lago/Stadsgaard
2020 (4. plass): Reginiussen/Hovland
2021 (5. plass): Hovland/Holmar
2023 (9. plass): Rogers/UYJ |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 23.03.2026 10:29 Post subject: |
|
|
| lasarus wrote: | Spillerstallen er ikke god nok. Vi har to midtstoppere som ikke er gode nok. Vi har en keeper som ikke har imponert noen siden han ble kjøpt. Vi har ikke en sentral midtbanespiller med forflytningsevne som takler tempoet som kreves i eliteserien. Så velger vi å spille med en spiss som ikke kan å presse.
Det er sentrallinjen i laget det, og uten kvalitet der så vinner du ikke kamper på øverste nivå. |
Jeg er enig i at spillerstallen kunne vært bedre. Men, det er nå ikke så dårlig at vi bør rykke ned?
At Nemcik ikke er god nok er jeg ikke enig i? Selnæs var en av Eliteseriens beste midtbanespillere når han kom hit. Når det gjelder spiss - så er dette 100% AJ sitt valg at han bare vil satse på Dino.
Tror du at KK sitt Bodøglimtlag - eller for eksempel TIL i fjor, var bedre stilt enn dette?
Se på de nye spillerne vi har fått inn - Chiaka, Sahsa, Ceide, Svensson og Bomholt. De er blant Eliteseriens beste - om de hadde kommet på et lag som fungerer.
Strukturen i laget, skadesituasjonen, antall sjanser skapt i kampene, en gofotteori som er forsvunnet. Alt dette er trenerens ansvar.
Hva er det som egentlig fungerer med dagens trener? Hva er det han har klart å skape som ikke enhver annen Eliteserietrener ville ha klart - bortsett fra å prate som om han er Guardiola? |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 23.03.2026 10:33 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: | lasarus; god nok til hva? Jeg tror en litt mindre skadeplaget stall er bra nok til å kjempe om 3. plassen, men kombinasjonen skader, uklar spillestil som ikke passer norsk fotball, og konstant flytting rundt på spillere gjør at vi havner i nedrykkskampen. Man må jo rydde kalenderen i et par dager bare for å skjønne hvilken formasjon vi spiller. Det settes opp i 433, men det er en 442 med en av indreløperne (Chiakha/Bakke) som spiss og hvor vingene tydeligvis kan vandre rundt, Chiakha gjorde i alle fall det i går.
Jeg tror det er mulig å spille klassisk 433 med følgende lag: Wahlstedt - Svensson, Røsten/MKC/Nemcik, Volden, Pereira - Bolkan Nordli, Selnæs, Bomholt/Bakke - Sahsah, Chiakha, EKC.
Stallen har sine svake punkter, men det er ikke der hovedproblemet sitter. |
Jeg tror ikke M.Ceide, Volden, Fossum/Selnæs spiller seg inn på noen av lagene som ender på øverste halvdel i år.
Enig i at Nemcik i form er god nok men han er ute halve sesongen.
Vi har mange gode spillere i laget, men sentralt i banen er vi svake syns jeg.
Det er 10år siden Selnæs var topp nivå i Eliteserien, spillet har utviklet seg enormt siden da, det har ikke han… |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 23.03.2026 11:13 Post subject: |
|
|
Stallen har sine begrensinger- som alle andre lag (foruten Glimt). Det er Emil Ceide jeg henviste til, som kom til oss etter AJ tok over. M. Ceide var her da. Selnæs var en av våre beste spillere når han kom hit - som de aller fleste hos oss, så blir de svakere jo lengre de trener under dette regimet.
Med den stallen vi har i dag, bør vi kunne klare bedre enn det vi har gjort det siden i fjor sommer? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 23.03.2026 11:56 Post subject: |
|
|
| Meningsløst å synse om at "stallen" tilsier at vi skal gjøre det bra. Det er bare å se på ferdighetene som fremvises på banen, og for svært mange av spillerne våre er de er ikke gode. |
|
| Back to top |
|
 |
VikingGlimt Junior
|
Posted: 23.03.2026 11:56 Post subject: |
|
|
Jeg er tilhenger av annet lag enn Rosenborg, men ønsker de opp i tetstrid for det er bra for Eliteserien som produkt. Jeg ser mange mener Rosenborg sin stall er god nok. Rosenborg sin stall har ikke vært god nok på mange år. Man blir ikke automatisk god bare fordi man tar på seg Rosenborgdrakt. Jeg ser det er snakk om Eliteseriens beste høyre back, Sælnes Eliteseriens beste midtbanespiller, de nye spillerne som de beste i Eliteserien. Rosenborg har ikke beste spilleren i Eliteserien i noen posisjoner og har ikke hatt det på flere år. Tagseth var vel kanskje siste, men vet ikke om han var best. Det er få spillere på Rosenborg som hadde fått plass på andre lag og iallfall ikke topplagene.
Rosenborg har i mange år nå vært dårlig på speiding/spillerkjøp, kanskje et av de dårligste i Eliteserien. Jeg tror man må stikke fingeren i jorda i Rosenborg og erkjenne at spillerne ikke er god nok for topp 7. AJ er nok ikke riktig mann og jeg tror Horneland er en type som kunne gjort noe med det spillermateriale.
Men jeg kjenner jeg blir irritert når jeg hører Rosenborgsupportere være fornøyd med stallen de har. Da er det enten manglende kunnskap om andre klubber eller at man ikke vil erkjenne hvor dette bærer veien fordi det er for tungt å kjenne på.
I beste mening. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 23.03.2026 11:57 Post subject: |
|
|
Helt riktig. Bortsett fra det med at Alfred ikke er riktig mann. Det er ikke noe poeng å sparke treneren. Vi trenger ikke å være i toppen hvert år, det er vi vant til nå. Vi trenger kontinuitet.
Last edited by Hedning on 23.03.2026 11:59; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 23.03.2026 11:58 Post subject: |
|
|
Da er vi uenige ang. Selnæs. Vi var elendige den første vårsesongen når han kom tilbake, før det løsnet da han ble skadet på høsten. Selnæs er god når han får tid på seg og kan vende opp uten press på seg. Problemet er at de aller fleste lagene har skjønt at vi er helt sjokkerende dårlig når vi blir møtt med høyt aggressivt press og dermed får vi store problemer. De kampene Selnæs/Fossum er bra er når vi møter lag som legger seg lavt eller ikke har godt presspill.
Men jeg er også enig i at vi underpresterer i forhold til dagens spillermateriell. Og det tilskriver jeg dette fullstendige kaoset med rokkering av posisjoner og lite kontinuitet i lagoppstillingen. Som er trener sin feil
Last edited by lasarus on 23.03.2026 12:01; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
VikingGlimt Junior
|
Posted: 23.03.2026 12:00 Post subject: |
|
|
| lasarus wrote: | | Da er vi uenige ang. Selnæs. Vi var elendige den første vårsesongen når han kom tilbake, før det løsnet da han ble skadet på høsten. Selnæs er god når han får tid på seg og kan vende opp uten press på seg. Problemet er at de aller fleste lagene har skjønt at vi er helt sjokkerende dårlig når vi blir møtt med høyt aggressivt press og dermed får vi store problemer. De kampene Selnæs/Fossum er bra er når vi møter lag som legger seg lavt eller ikke har godt presspill. |
Sælnes er ikke dårlig, men langt fra Eliteseriens beste. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 23.03.2026 12:23 Post subject: |
|
|
Man MÅ spille på Selnæs sine ekstreme styrker for at han er god, og da er han blant eliteseriens desidert beste. Men når man aldri skal spille ballen annet enn 5 meter til siden eller bakover, så er han selvsagt elendig. For da trenger vi Anthony Annan.
At vi har sett bedre ut med en jordfreser og støttepasningsspiller inn er jo fordi det er slik Alfred ønsker å spille.
Men sett inn noen som vil ta kontringer og overganger, som vil spille i bakrom, som vil tre baller i rom på spillere på løp, da vil Selnæs igjen skinne. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 23.03.2026 12:53 Post subject: |
|
|
| VikingGlimt wrote: | | Jeg ser det er snakk om Eliteseriens beste høyre back, Sælnes Eliteseriens beste midtbanespiller, de nye spillerne som de beste i Eliteserien. |
Hvor har du hørt dette? Har ikke hørt noen som har påstått dette.
Jeg er enig i at vi ikke har Eliteseriens beste spiller i noen posisjoner, men at feks Tromsø, LSK, S08 eller VIF, lag som preseterer mye bedre enn oss, har så mye bedre spillere enn oss er jeg ikke med på. Ikke sikkert vi har en bedre stall enn de, men dårligere er den ikke.
Vi trenger desperat en midtstopper, det er åpenbart, men de største problemene er skader, spillestil og det som foregår på treningsfeltet. |
|
| Back to top |
|
 |
VikingGlimt Junior
|
Posted: 23.03.2026 12:58 Post subject: |
|
|
gm
Veteran
PostPosted: 20.03.2026 20:48 Post subject: Reply with quote
Hva med å bruke eliteseriens beste høyre back på høyre back. Sett ut Witry. Så lenge Duris er som han er, så bør vi vel bruke Pereira der og Dahl på venstre back. |
|
| Back to top |
|
 |
VikingGlimt Junior
|
Posted: 23.03.2026 13:01 Post subject: |
|
|
Jeg mener Tromsø har klart bedre spillere enn Rosenborg. Sarpsborg har flere bedre spillere og kanskje den klubben som er best å finne spillere. LSK er nok og bedre, VIF er nok på samme nivå.
Jeg tror bare det er lett å se seg blind på egne spillere og Rosenborgdrakten. |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 23.03.2026 13:05 Post subject: |
|
|
Jeg er enig. Mange som kraftig overvurderer våre egne spillere. Når det er sagt er jo mange unge lovende spillere som på sikt kan bli veldig gode.
Ang høyreback så har vi nok en av seriens beste, problemet er bare at han spiller venstreback… |
|
| Back to top |
|
 |
NA Junior
|
Posted: 23.03.2026 13:13 Post subject: |
|
|
| Når vi har en trener som legger opp til en spillestil der presspill er den viktigste ingrediensen, men likevel låser seg fast i å alltid bruke den dårligste presspilleren i laget så ser alt og alle mye dårligere ut. Det blir som å bruke Tripic som defansivmidtbane/midtstopper: rett og slett vondt å se for seg. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 23.03.2026 13:53 Post subject: |
|
|
| VikingGlimt wrote: | | Jeg tror bare det er lett å se seg blind på egne spillere og Rosenborgdrakten. |
Tror det er veldig få som har det problemet. Jeg tror det er lett å undervurdere hvor langt man kommer med en spillestil som alle spillerne forstår og har internalisert/automatisert. |
|
| Back to top |
|
 |
berntorama Junior
|
Posted: 23.03.2026 16:03 Post subject: |
|
|
Jeg har vært depressiv siden Selnæs returnerte fra viruset og suicidal etter at Dino kom tilbake.
Mye er gjort om AJ har baller til å spille med feks Santeri eller noen andre som DM og først og fremst innrømmer for seg selv at Dino var en feilsignering. Nemcik tilbake vil også være til stor hjelp. _________________ Faren min har trønderdialekt |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 23.03.2026 16:34 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: | | VikingGlimt wrote: | | Jeg tror bare det er lett å se seg blind på egne spillere og Rosenborgdrakten. |
Tror det er veldig få som har det problemet. Jeg tror det er lett å undervurdere hvor langt man kommer med en spillestil som alle spillerne forstår og har internalisert/automatisert. |
Bodø Glimt har ikke mye bedre spillere enn oss, men de har nettopp det du sier der Henri, samt en trener som vet hva han driver med. |
|
| Back to top |
|
 |
berntorama Junior
|
Posted: 23.03.2026 16:41 Post subject: |
|
|
Om Selnæs skal fortsette å spille må han slutte med det ekstra touchet og av til være fornøyd med at ikke alltid kan utrette noe hver gang han har ballen. _________________ Faren min har trønderdialekt |
|
| Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 23.03.2026 17:47 Post subject: |
|
|
| Hedning wrote: | | Helt riktig. Bortsett fra det med at Alfred ikke er riktig mann. Det er ikke noe poeng å sparke treneren. Vi trenger ikke å være i toppen hvert år, det er vi vant til nå. Vi trenger kontinuitet. |
Jeg trenger litt av det du røyker. |
|
| Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 23.03.2026 18:44 Post subject: |
|
|
@berntorama
Vanskelig å ikke ta et par ekstra touch på ballen, når det er null bevegelse foran deg. |
|
| Back to top |
|
 |
berntorama Junior
|
Posted: 23.03.2026 19:38 Post subject: |
|
|
True. _________________ Faren min har trønderdialekt |
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 23.03.2026 21:03 Post subject: |
|
|
| VikingGlimt wrote: | gm
Veteran
PostPosted: 20.03.2026 20:48 Post subject: Reply with quote
Hva med å bruke eliteseriens beste høyre back på høyre back. Sett ut Witry. Så lenge Duris er som han er, så bør vi vel bruke Pereira der og Dahl på venstre back. |
Selv om Bodø Glimt er det beste laget, så må jo ikke Sjøvold være den beste høyrebacken. Svensson har holdt høyt nivå som høyre back i over 10 år, og ser fortsatt meget bra ut fysisk. Sjøvold er selvfølgelig veldig bra. Andre du tenkte på ? |
|
| Back to top |
|
 |
|