|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Montana Veteran

|
Posted: 29.09.2025 21:25 Post subject: |
|
|
Oppmannen wrote: | Ang. "nå har vi tatt et valg" osv. Det gjorde man også med Rekdal, Horneland, Høgmo, Tørum, Jönsson... |
Du illustrerer jo helt ufrivillig her selve problemet og grunnen til at vi har falt av som Norges dominerende klubb for 7 (20) år siden. Man burde ha lært nå at i motgang så løser man ingenting ved å sparke treneren. Sånn seriøst, om vi skal ta til oss noe som helst lærdom fra tiden etter Eggen så må det være nettopp det.
Om det stemmer at det er "murring i spillergruppa" nå så må man i all hast pælme Ole Sæ..de det gjelder..til helvette ut av klubben og ikke treneren, la oss prøve det en gang, vi har prøvd den andre varianten før og den har beviselig ført oss fra totaldominans til nesten konkurs. |
|
Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 29.09.2025 21:25 Post subject: |
|
|
BigWhale wrote: | RbkUrge wrote: | Hvilke alternativer finnes egentlig? Vet Moesgaard har blitt nevnt før, men er han ikke bare en Horneland 2.0? En trener som har fått til mye med direkte spill for et lag som alltid slår nedenfra og har null forventninger rundt seg? |
Må bare arrestere denne litt, for KFUM under Moesgaard spiller en veldig ballbesittende stil. [...] Men det er ganske kunnskapsløst å hevde at Moesgaard står for 'direkte spill'. I hvert fall ut ifra mine observasjoner de siste årene. |
For all del, jeg er den første til å rekke henda i været og si at jeg har sett helt minimalt av KFUMs kamper og har et syltynt grunnlag til å uttale meg. Også derfor jeg formulerer det som et spørsmål mer enn en påstand.
Likevel har han et litt likt utgangspunkt, med lite forventninger rundt seg og god tid. Men om det er som du sier at de spiller en attraktiv fotball er jeg tilbøyelig til å være poisitiv. De spilte jo ball i hatt med oss, men det følte jeg var mer vår egen udugelighet enn KFUMs brillianse. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
Back to top |
|
 |
oskisjunior Rutinert
|
Posted: 29.09.2025 21:30 Post subject: |
|
|
Jeg kan ikke unngå å tenke på to andre sta jævler i trenergjerningen. Alex Ferguson og Nils Arne Eggen var begge nære på å få sparken like før gullaldrene til Manchester United og RBK.
Jeg ble nesten mer positiv til AJ-prosjektet av å lese dette. Det skal stilles skyhøye krav i en toppklubb. Det skal trenes hardt. Alle - uansett alder eller meritter - skal dra i samme retning.
Jeg har sett tilstrekkelig av hva de prøver på, og tidvis lykkes med, til å tenke at dette kan bli skikkelig bra når det klaffer. Det har absolutt sett tidvis grusomt ut i år, men har også respekt for at mange faktorer spiller inn og at marginene er små når man har høye ambisjoner på treningsfeltet og på banen.
AJ bør i alle fall få oppkjøringen til og første halvdel av neste sesong. Den konstante vinglingen, hyppige ansettelser og trenere som ikke får tid til å forme spillerstall og -stil... det har vi prøvd mange nok ganger de siste årene.  |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 29.09.2025 21:36 Post subject: |
|
|
Brann sparket KÃ¥re i motgang og ansatte Hornis
Gikk fint det
Eggen fikk også jobben etter en avsettelse
Hamren osv osv
Mange eksempler også på at trener bytter har vært helt rett og gitt gode resultater
Etter 2 år og en begredelig kamp og negativ utvikling
er det på tide å la noen nye få ta over
AJ står på sitt og den fotballen vil aldri gi oss den suksessen vi ønsker så da er det vel kommet til veis ende ved endt sesong. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 29.09.2025 21:38 Post subject: |
|
|
Alle er vel enige om at vi kan gi det flere år, bare vi lykkes til slutt. Ingen har vel hatt lavere forventninger til prestasjoner enn AJ, han har fått jobbet i ro og fred uten mas fra supporterne. Men utfordringen som flere nå bemerket er at vi faktisk ikke lengre ser spor av forbedring. Vi ser ikke lengre hva vi ønsker å få til. Vi ser ikke en sulten gjeng som prøver og prøver men ikke lykkes helt. Hadde vi bare sett det helg etter helg så har vi jo kunne spist enda mere ventedrops. Jeg ser for øyeblikket en sur spillergruppe som hverken har innsats eller spor av noe jeg gleder meg til. Med Eggen og Knutsen så man jo hva man prøvde på, men det tok tid å få det helt på skinner. Vi skal jo så klart våre tålmodig, men ikke med hvem som helst, det må jo være en viss fremgang for at man skal ha troen på at det løsner om et år eller tre vel? _________________ I kvit å svart.. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 29.09.2025 21:45 Post subject: |
|
|
Ja men løsningen er ikke automatisk å skifte trener. Kanskje Alfred må gjøre justeringer i spillergruppa eller i teamet sitt. Dette med å kaste treneren har vi prøvd i to 10-år nå og det er snart bare her inne at det finnes folk som synes dette er lurt, og halvparten her inne liker ikke engang Rosenborg. |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 29.09.2025 22:01 Post subject: |
|
|
Ja. Synes i alle fall det er uhyre spesielt å lire av seg frasen om at "å sparke treneren løser ingenting" helt kategorisk hver gang. Hvorfor ikke? Hvordan kan man alltid vite dette? Hvis en spillergruppe har f.eks Bård Wiggen og Perry så innmari oppi halsen som RBK-spillerne hadde sommeren 2014 er det klart det løser en hel masse saker å skifte de ut med andre fjes og få en ny dynamikk og litt blanke ark? Hvordan ting utvikler seg og hva som skjer er uforutsigbare faktorer. Veldig mye mer i fotball enn vi liker å tro avhenger av momentum, psykologi, kjemi, man-management og disse tingene.
Det er vel som å spå flo etter fjære at Kåre Ingebrigtsen ville få det tøft i Kypros, Belgia og i Brann. Det er ikke der han er skapt for å klaffe. Drillo greide ikke å overleve i Premier League. Om NAE hadde blitt ny Liverpool-trener i f.eks 1998, i stedet for Houllier, er det langt fra sikkert at det hadde blitt noe langvarige greier. Se på "lignende" (ingen ligner egentlig NAE) trenere i England; hvis du ikke har resultatene med deg vil media og opinionen alltid finne en eller annen lyte å ta deg på. Mobbe deg for. Det kan være at du tar kollektiv til trening, er dårlig i engelsk eller bruker støvler. De bryr seg ikke om at du er revmatiker og synes det er praktisk og smart og ikke bli våt på beina. Nå til dags bruker man at KI ikke har fått til noe noe annet sted enn i RBK som et kronargument for at man må unngå han og trønderske trenere i fremtiden. Spiller det egentlig noen rolle? Er det ikke bare bra at han er ussel andre steder? Sier ikke at Kåre, som blir 60 i høst, må tilbake ved roret, men det er så himla typisk fotballsupportere å lete etter mønster og analysere alt mulig som egentlig bare er personkjemi og momentum og "blir riktig" eller klikker.
Nå skal man forbli i det ulykkelige ekteskapet fordi Glimt har hatt sju år eller hva det er med Knutsen. Annen trener, annet lag, annen by og annen situasjon. Jeg mener det er DU, lenger opp her, som ufrivilig peker på problemet: Vi er så utsulta og degraderte at vi har kommet til det punktet at vi later å være tilfredse med enda en sesong der vi ser ut til å drive som en jolle på åpent hav, uvisst om vi havner i land som nr 5 eller 8. Det kunne man være happy med i Bodø i 2018-19. Vi var det ikke da. De er ikke det nå, men vi ser ut til å ha blitt det og det uroer meg for jeg finner ikke mange grunner til å si at det RBK legger for dagen er vesentlig bedre enn april 2024. Eller at det er en hel masse saker som ligger og venter på å slå ut i full blomst og liksom bereder grunnen til at man skal slå tungt tilbake i 2026.
Man kaster terningen på nytt. Kanskje man har en treer fra før. Sjansen er da 50% for å få bedre. Hovedproblemet for meg er at jeg sliter med å se hvordan spillere skal motiveres og ha gnist av figuren til treneren. Han behøver ikke være autoritær, men utstråle et slags autoritativt lys og respekt. Den gjengen som (ikke) møtte opp på Hamar, skjemmet seg ut og fikk midtstopper utvist når det minst skulle skje - den gjengen bryr seg ikke. Et annet hovedproblem de siste ti årene er at man har et styre, med i alle fall presumptivt fungerende fotballhoder og Rosenborg-hjerter, som har analysert ting i helt feil retning når det gjelder hva Rosenborg trenger og hvilken vei de vil gå. Rekdal-ansettelsen var der det peaket for min del. Horribel vurdering. Fra vondt til verre etter magaplasket med Horneland og veldig trøtte år med ÅH som føltes som noe av en "eftertanke". Så var man vel litt mer nysgjerrig på det nåværende ettersom det representerte noe nytt og ukjent. Etter snart to sesonger er min tenning for det borte. Det er ikke grønne piler for de greiene her. For meg er både trenerens alder og nasjonalitet to issues. Jeg hadde foretrukket en med noe mer ballast og som kom fra en fotballkultur som resonnerer bedre med det litt luddige begrepet "Rosenborg-identiteten". Da tenker jeg på en nordmann som tilhører NAE/Sollied/Knutsen-skolen eller en dansk eller hollandsk trener. For en svenske vil, når alt kommer til alt, i noen grad forsøke å spille svenskeball. Og DET er turn-off det. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 29.09.2025 22:07 Post subject: |
|
|
Svartogkvit wrote: | Spørs om ikke Mini sitter og knuger på en liten "Hva var det jeg sa" nå.
Har mest lyst til å hive meg på bølgen av misnøye akkurat nå, og kreve at alle går - spillere, trenere, direktør og styre. Men, jeg har noen (kanskje naive) halmstrå jeg klamrer meg til.
Alfred er visstnok en sta jævel. Sikkert på godt og vondt. Sta og tålmodig. I fjor hadde vi en periode visstnok Eliteseriens dårligste keeper, MC var katastrofe der bak, Ulrik var avskiltet av mange, og vi spilte nedrykksfotball i følge gammel RBK-helt, for å nevne noe. AJ holdt på sitt, gjentok at utvikling ikke var lineær og at det ville løsne. Og han fikk jo rett i mye. Det løsnet. Vi scoret, vant og gråstein ble til edelt metall. Men, det tok tid.
Så i år, Dino ble avskiltet av "alle" unntatt AJ. Han stod i det. Det tok tid, og han fikk rett. Igjen. Nå har jeg hørt ham si, flere ganger, at det vil ta tid før Duris og Bolkan Nordli vil skinne. Og hvis han får rett her, vil ikke da byggverket begynne å ta mer form, slik det gjorde i fjor. Ikke gull, men likevel. Vi har jo fortsatt litt daukjøtt som vi må kvitte oss med, og som vi har penger til å bytte ut med bedre spillere i neste vindu. Og, hvis det er daukjøttet som murrer i garderoben, vil jo det også løse seg.
Jeg har litt trua på at mye kan løsne neste sesong hvis vi biter sammen tenner og står i det. Men - også fullt mulig at det er ønsketenking og selvbedrag. |
Endelig et (av få) edruelig innlegg her inne. Kudos. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 29.09.2025 22:07 Post subject: |
|
|
Høgmo fikk litt over en halv sesong i Molde - selv om han har seriegull å vise til i Sverige. AJ har ingenting å vise til som seniortrener. Men folk mener altså at han skal få tre sesongoppkjøringer i Norges største klubb - uten nevneverdig suksess. Og med det motsatte av artig og offensiv fotball  _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 29.09.2025 22:45 Post subject: |
|
|
Oppmannen wrote: | Ja. Synes i alle fall det er uhyre spesielt å lire av seg frasen om at "å sparke treneren løser ingenting" helt kategorisk hver gang. |
Jeg gjorde jo ikke det. Jeg skrev at vi, som i vi som følger Rosenborg, etter Eggen, må nå ha lært at å sparke treneren i motgang ikke løser noen ting. Jeg har iallefall lært det. Har ikke du? |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 29.09.2025 23:31 Post subject: |
|
|
Malmö FF sparket hovedtreneren i helga, og har tatt inn en caretaker ut sesongen.
Kanskje en klubb som passer bedre for vårt svensk/spanske trenerteam. |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 30.09.2025 00:05 Post subject: |
|
|
Montana wrote: | Oppmannen wrote: | Ja. Synes i alle fall det er uhyre spesielt å lire av seg frasen om at "å sparke treneren løser ingenting" helt kategorisk hver gang. |
Jeg gjorde jo ikke det. Jeg skrev at vi, som i vi som følger Rosenborg, etter Eggen, må nå ha lært at å sparke treneren i motgang ikke løser noen ting. Jeg har iallefall lært det. Har ikke du? |
Ikke entydig. Er du av den oppfatning at RBK ble vesentlig svekket fra 2014 til 2015 av å pytte Perry/Wiggen i Ingebrigtsen/Hoftun? Eller at vårsesongen i 2006 var the real deal, mens høsten var en skuffelse?
Når jeg ser RBK nå er det samme følelse som de siste kampene til f.eks Perry i 2005. Et lag som ikke vil og heller ikke kan. Hverken tette igjen bak eller skape nok offensivt. Da vil kampene tapes - til dels med stygge siffer. Skal sies at det kanskje, muligens ikke hadde blitt 4-0 på Hamar om vi spilte med elleve mann. Men det blir tenkt tilfelle. Utrolig lite vital forestilling fra de ti gjenværende og. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.09.2025 01:42 Post subject: |
|
|
Nåssåladden wrote: | Høgmo fikk litt over en halv sesong i Molde - selv om han har seriegull å vise til i Sverige. AJ har ingenting å vise til som seniortrener. Men folk mener altså at han skal få tre sesongoppkjøringer i Norges største klubb - uten nevneverdig suksess. Og med det motsatte av artig og offensiv fotball  |
Forskjellen her er at Høgmos Molde gjorde det langt dårligere enn vårt RBK, med langt mer penger på bok, der de kan helt genuint bare kan terminere kontrakten til en de har kjøpt for 30-40 mill og så kjøpe et OBOS-talent i samme posisjon for 30 millioner.
RBK har vært fattiglus frem til sommerens overgangsvindu og alle forsterkningene våre har vært på billigkjøp før det. Likevel så fikk vi altså en 4. plass og europaplass ifjor. Og i år så hadde vi kanskje gått til conference hvis vi ikke hadde vært så uheldige å trekke Mainz og hatt et par av de vi anser som våre viktigste med totalt kritisk dårlige prestasjoner i den avgjørende bortekampen.
Så har det vært en skuffende sesong, men mange av de dårlige resultatene har kommet i overgangsperioden etter at Nypan og Broholm forsvant ut. I tillegg så kan folk kikke på de 4-målstapene og se hva vi mønstrer i forsvar. Vi er et av lagene som holder nullen mest i eliteserien, og når vi mønstrer den beste 11-eren vår og slipper Mortensen og Reitan på banen (eller enda verre som midtstopper), så slipper vi inn få mål.
Klarer man å bygge på det og utvikle det offensive så har vi et medaljelag. Klarer man ikke det, må det nye krefter til.
Så har vi satset på en ung fersk trener nettopp fordi man har troa på at han kan vokse med oppgaven og bygge noe i RBK. Og da er spørsmålet om man skal kaste han ut med en gang det butter imot? I fjor løsnet det, og det er jo håp for at det kan løsne i år også.
Høgmo er en veteran i gamet, hvis han ikke får til noenting med et lag som kan betale 30 mill for talenter, så er det bare å kaste inn årene. Alfred har et potensiale til å vokse, og også lære og utvikle seg. Men det forutsetter at vi faktisk ser utvikling, nå som vi har fått på plass mange forsterkninger. |
|
Back to top |
|
 |
jfudh Junior
|
Posted: 30.09.2025 08:50 Post subject: |
|
|
Svartogkvit wrote: | Spørs om ikke Mini sitter og knuger på en liten "Hva var det jeg sa" nå.
Har mest lyst til å hive meg på bølgen av misnøye akkurat nå, og kreve at alle går - spillere, trenere, direktør og styre. Men, jeg har noen (kanskje naive) halmstrå jeg klamrer meg til.
Alfred er visstnok en sta jævel. Sikkert på godt og vondt. Sta og tålmodig. I fjor hadde vi en periode visstnok Eliteseriens dårligste keeper, MC var katastrofe der bak, Ulrik var avskiltet av mange, og vi spilte nedrykksfotball i følge gammel RBK-helt, for å nevne noe. AJ holdt på sitt, gjentok at utvikling ikke var lineær og at det ville løsne. Og han fikk jo rett i mye. Det løsnet. Vi scoret, vant og gråstein ble til edelt metall. Men, det tok tid.
Så i år, Dino ble avskiltet av "alle" unntatt AJ. Han stod i det. Det tok tid, og han fikk rett. Igjen. Nå har jeg hørt ham si, flere ganger, at det vil ta tid før Duris og Bolkan Nordli vil skinne. Og hvis han får rett her, vil ikke da byggverket begynne å ta mer form, slik det gjorde i fjor. Ikke gull, men likevel. Vi har jo fortsatt litt daukjøtt som vi må kvitte oss med, og som vi har penger til å bytte ut med bedre spillere i neste vindu. Og, hvis det er daukjøttet som murrer i garderoben, vil jo det også løse seg.
Jeg har litt trua på at mye kan løsne neste sesong hvis vi biter sammen tenner og står i det. Men - også fullt mulig at det er ønsketenking og selvbedrag. |
Veldig gode poenger her - fikk meg til å revurdere Johansson, faktisk. Men jeg sliter fortsatt med å skjønne hvor den staheten vil lede hen. Alle eksemplene du nevner er spillerutviklingseksempler. Vi vet alle at han er en veldig god spillerutvikler. Spørsmålet vi stiller oss er om han er en god hovedtrener. Står de i timesvis på treningsfeltet og driller bevegelser til alle går lei? Kan de slå i blinde opp på kanten fordi alle vet at bekken kommer stormende der? Går det så fort at selv om motstanderen vet hva som kommer så klarer de bare ikke å stoppe det? Om AJ er sta på at vi skal dit så er jeg all in. Men for meg virker det som vi skal et helt annet sted, mer i retning det vi så fra Hammarby i sommer. Sånn fotball gir suksess i Sverige, men ikke her...
oskisjunior wrote: | Jeg har sett tilstrekkelig av hva de prøver på, og tidvis lykkes med, til å tenke at dette kan bli skikkelig bra når det klaffer. Det har absolutt sett tidvis grusomt ut i år, men har også respekt for at mange faktorer spiller inn og at marginene er små når man har høye ambisjoner på treningsfeltet og på banen. |
Og hva er det vi prøver på? (genuint interessert i høre, ikke starte en krangel, selv om det ofte er sånn genuine spørsmål ser ut til å tolkes her inne)
Last edited by jfudh on 30.09.2025 09:29; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
jfudh Junior
|
Posted: 30.09.2025 08:57 Post subject: |
|
|
machiavelli wrote: | Så har vi satset på en ung fersk trener nettopp fordi man har troa på at han kan vokse med oppgaven og bygge noe i RBK. Og da er spørsmålet om man skal kaste han ut med en gang det butter imot? I fjor løsnet det, og det er jo håp for at det kan løsne i år også. |
Jeg har også tenkt at han kommer til å utvikle seg her i Rosenborg, og slå ut i full blomst. Gå fra spillerutvikler til fullverdig hovedtrener. Jeg tenker nok han blir en god trener til slutt, men jeg begynner å tenke at det kanskje må skje et annet sted enn her. Et sted som Malmö, kanskje. Det går ... så ... sakte framover på banen. I Sverige har de tålmodighet til å se på så kjedelig fotball, men her i Trøndelag begynner vi nå å gå lei. |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 30.09.2025 09:43 Post subject: |
|
|
Dette er det mest åpenbare utsagnet noensinne i et fotballforum, men kampprogrammet fremover vil diktere arbeidsro og mulig sparken.
Sett ut i fra formen nå så er alle kamper tøffe, enten de er hjemme eller borte.
Og om man legger nåværende poengsnitt til grunn så tar da RBK 12-14 poeng på de gjenværende 8 kampene. Det gir 46-48 poeng totalt.
Det er så klink 5.plass som det går an i EL det.
Mao er Europa-spill gjennom serien done!
Da tror jeg hvordan laget fremstår på banen i de siste kampene vil avgjøre hvor trygt AJ sitter i stolen.
Om man går på kalasnederlag mot eksempelvis Tromsø og Brann samt roter vekk andre poeng på liknende vis som mot Kamma, spørs det om ikke svenskens avgang blir mer aktuelt.
Men uansett får han ikke fyken nå, ikke så tett på ferdigspilt. Han er styrets og klubbens prestisjeprosjekt så han har godvilje a la Amorim hos disse. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 30.09.2025 09:49 Post subject: |
|
|
Eggen sa ca noe sånt: "det er viktig å trene seg til å bli god, men det kan ikke ta så lang tid" .
Alfred kan ikke nok om offensiv hurtig overgangsspill og kontringsspill. Hvis han ikke skal sparkes må teamet styrkes med noen som kan det. Fjern gjerne han futsalspilleren som er asstrener som elsker mange trekk med frispilling eller han svenske dødballtreneren som overhodet ikke har levert noen forbedrede resultater på dødball. Vi må ha trenere med nyttige kunnskaper, fjern daukjøttet. |
|
Back to top |
|
 |
Driblevækk Veteran
|
Posted: 30.09.2025 10:08 Post subject: |
|
|
Hvilke trenere kunne vi lagt til teamet, som er eksperter på offensiv fotball da? _________________ Hanj Samuel e svart, æ si itj meir! (100% NILS) |
|
Back to top |
|
 |
Svartogkvit Junior
|
Posted: 30.09.2025 10:09 Post subject: |
|
|
jfudh wrote: | Svartogkvit wrote: | Alfred er visstnok en sta jævel. Sikkert på godt og vondt. Sta og tålmodig. I fjor hadde vi en periode visstnok Eliteseriens dårligste keeper, MC var katastrofe der bak, Ulrik var avskiltet av mange, og vi spilte nedrykksfotball i følge gammel RBK-helt, for å nevne noe. AJ holdt på sitt, gjentok at utvikling ikke var lineær og at det ville løsne. Og han fikk jo rett i mye. Det løsnet. Vi scoret, vant og gråstein ble til edelt metall. Men, det tok tid.
Veldig gode poenger her - fikk meg til å revurdere Johansson, faktisk. Men jeg sliter fortsatt med å skjønne hvor den staheten vil lede hen. Alle eksemplene du nevner er spillerutviklingseksempler. Vi vet alle at han er en veldig god spillerutvikler. Spørsmålet vi stiller oss er om han er en god hovedtrener. Står de i timesvis på treningsfeltet og driller bevegelser til alle går lei? Kan de slå i blinde opp på kanten fordi alle vet at bekken kommer stormende der? Går det så fort at selv om motstanderen vet hva som kommer så klarer de bare ikke å stoppe det? Om AJ er sta på at vi skal dit så er jeg all in. Men for meg virker det som vi skal et helt annet sted, mer i retning det vi så fra Hammarby i sommer. Sånn fotball gir suksess i Sverige, men ikke her... |
Godt innspill! Ser ikke bort fra at halmstråene mine brister, men jeg er ikke villig til å gi slipp helt ennå. Ikke uenig i det med spillerutvikler, men jeg tror ikke det kan sees helt adskilt fra lagbygging. Igjen tilbake til det vi så i fjor. På høsten fremstod vi da som et lag, et lag som hadde mange strenger å spille på og med en gjenkjennbar identitet (ikke minst i angrepsspillet). En annen ting jeg mener å huske fra i fjor var at vi fremstod nokså likt også når vi måtte flytte på spillere pga skader ol. Det så ut som at rollene på banen kunne bli fylt av flere. Vi var ikke avhengig av enkeltspillere. Hvor mange posisjoner spilte feks Tagseth? Og når vi ikke hadde spisser tilgjengelig brukte vi vel Nypan? Dette må da tale i favør at treneren ikke bare evner å utvikle enkeltspillere, men også roller i et lag?
Jeg mistenker at stagneringen/tilbakegangen i år handler mye om spillermaterialet. Ikke bare mistet vi Broholm og Nypan, vi mistet også Tagseth og Sasha ble skadet i oppkjøringen, en spiller som virket å være ordentlig på gang i fjor høst. Vi kan også legge til at Selnæs ikke helt har funnet tilbake til seg selv etter sykdom. Han var også i storform når han ble syk (mener jeg å huske). Alt dette sett i lys av klubbens økonomi, med lite mulighet (før storsalgene) til å få inn kvalitetsspillere mener jeg i hvert fall må sees som formildende når vi vurderer treneren. Jeg mistenker at AJ har forholdt seg til dette på pragmatisk vis og gjort det han mener har vært realistisk. Kanskje har han gått på akkord med noen prinsipper, tilpasset spill etter motstander, fokusert mer på forsvar enn angrep?
Som sagt, ser ikke bort fra at jeg driver med selvbedrag her. Men - jeg har veldig lyst til å se hva AJ kan utrette nå fremover. Med forstrekninger på plass, og forhåpentligvis enda flere til neste år, med en økonomi som er litt friskere, og ikke minst utrensking av daukjøtt (som kanskje forsurer miljøet). |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 30.09.2025 10:22 Post subject: |
|
|
All den tid vi ikke har åpenbart bedre alternativ vil jeg fortsette med Alfred. Knutsen i Bodø kan åpenbart mye fotball, men mye arroganse fra han og et ønske om å spille elitserie helst i januar gjør at jeg er skeptisk til fyren. _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
jfudh Junior
|
Posted: 30.09.2025 10:25 Post subject: |
|
|
Tordenbukser wrote: | Det er så klink 5.plass som det går an i EL det.
Mao er Europa-spill gjennom serien done! |
Det er i utgangspunktet bare de fire første lagene i serien som får tilgang til Europa-spill.
Hva som skjer dersom vinneren av "superfinalen" mellom vinneren av NM 2025 og NM 2026 er en av de fire første lagene i serien klarte jeg ikke å finne ut. Noen som vet? Er det i det hele tatt avgjort? Spørsmålet er om det er femteplassen i serien eller taperen av "superfinalen".
Det enkleste for oss hadde så klart vært å bare vinne NM 2026 og "superfinalen", så er vi sikret europaspill. Men det virker litt usannsynlig akkurat nå... |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 30.09.2025 10:29 Post subject: |
|
|
Driblevækk wrote: | Hvilke trenere kunne vi lagt til teamet, som er eksperter på offensiv fotball da? |
Har ikke Steffen Iversen trenerutdanning?  _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 30.09.2025 11:08 Post subject: |
|
|
Veldig enig med Oppmannen.
Dette prosjektet vil ikke gi den suksessen vi streber etter. Det er krystallklart for meg ihvertfall etter å ha sett stort sett alt av kamper i 2 år og snakket med flere tett på laget. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 30.09.2025 11:27 Post subject: |
|
|
I mangel av alternativer, og fordi vi nesten er nødt tiø å bytte heøe teamet og Dorsin når vi sparker igjen; så er jeg tilbøyelig til å la ha få vinteren og frem til sommervinduet.
Men altså, da MÅ ha justere på egen filosofi! Presspillet må tilbake, og laget MÅ implementere kontringer og raskt overgangspill som en av strengene å spille på. Vi sender kula bakover selv når vi er 5 mot 3 i ubalanse fremover, jeg kaster opp om jeg må se det igjen. |
|
Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 30.09.2025 11:29 Post subject: |
|
|
Å få suksess handler ikke om å gi treneren nok tid så lenge treneren er feil. Hvor vidt Alfred er rett/feil mann må man gjøre en vurdering på av internt, men dessverre tyder mye på at han mangler ferdighetene til å utvikle et tydelig offensivt arsenal. Jeg syns imidlertid det er vanskelig, han har veldig mye av det jeg ønsker av en trener. Han representerer klubben utad på en utrolig god og profesjonell måte, han krever tilsynelatende veldig mye av spillerne og har profesjonalisert garderoben. Men til syvende og siste handler det om å forstå hvordan vi må trene for å kunne utfordre de beste klubbene i Norge, og når vi ikke lykkes med det etter snart to år så bør man ta en grundig vurdering. Tipper Alfred vil lykkes godt utenfor Norge, men i norsk eliteseriefotball må man ha en trener som kan perfeksjonere offensivt samspill. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
SITATET |