View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
mirar Veteran
|
Posted: 31.08.2025 19:36 Post subject: |
|
|
Bare 10 serierunder igjen, samspill skal ikke ta flere år og få inn |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 31.08.2025 19:37 Post subject: |
|
|
Samspill med spillere som var her før mener du overføres til de nye spillerne som kommer inn? |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 31.08.2025 19:45 Post subject: |
|
|
Ideelt sett hadde vi kartlagt trenere som står for en type fotball vi har tradisjon for i Rosenborg. Men, vi vet alle hvordan klubben jobber og sånn sett er det like greit å beholde AJ. _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 31.08.2025 20:24 Post subject: |
|
|
I så fall hadde vi vel fort sittet med Fagermo nå...  _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 31.08.2025 20:27 Post subject: |
|
|
Det virker som han ikke helt har tatt innover seg at, i motsetning til den svenske fotballen der lagene ligger mye mer i balanse og det er generelt er færre sjanser per kamp, angrepsspill helt essensielt for å være en potensiell gullkandidat i Norge. Vi skaper rett og slett alt for lite og fokuset hans er ofte å stoppe opp og roe ned enn å ta lag i ubalanse. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 31.08.2025 21:12 Post subject: |
|
|
Hva hadde vi vært uten Ceide og hvor mange målsjanser står han for alene i år.....
Etter 18mnd med AJ ville vi rykket ned uten ham tror jeg.
Det vi holder på med er bare ikke bra. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 31.08.2025 21:13 Post subject: |
|
|
Enig, og nå må det leveres angrepsspill av en helt annen klasse i høst enn tidligere i sesongen. Hvis ikke, har ikke Alfreds trenerteam levert på det som er styrets bestilling. Syns også at forlengelsen av kontrakten kom for tidlig, blir dyrere å løse trenerne fra kontraktene hvis det er lenge igjen av kontraktstiden. |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 31.08.2025 21:45 Post subject: |
|
|
Snart 2 sesonger med AJ og en klubb fremdeles uten ett snev av identitet.
Elller mer presist, vår identitet er å skifte spillestil som en kameleon ut fra motstander. Dette begynner å ligne Rekdal i mer moderne forkledning |
|
Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 31.08.2025 22:41 Post subject: |
|
|
Har så inderlig ett ønske om at Alfred skal lykkes, men for hver uke som går uten at noe skjer med den planløse sirupsfotballen vi har spillt i hele år svinner en del av håpet og tålmodigheten.
En del av meg ønsker å gi han mer tid,
Men resten ønsker forandring.
En god trener evner å ganske kjapt sette sitt stempel på ett lag.
Hvor mange dager Hadde Eggen etter Hamrén før vi så samme spillere spille en annen type fotball? Hvor lang tid tok det fra Kåre (med Eggen som støttehjul) gjorde oss om til en seiersmaskin igjen?
Etter snart 2 sesonger må man konkludere med at enten:
1: Alfred er en god trener og spillet speiler den fotball Alfre står for.
2: Spillet er bare delvis eller totalt ulikt slik Alfred ønsker det skal være. Hvis så, kan man begynne å konkludere etter snart 2år at Alfred sannsynligvis ikke er en spesielt god trener.
Det er ikke det at vi ikke er på toppen av tabellen enda som plager meg, eller et tap mot viking. Det er den totale mangelen på så mye som små drypp av noe gjennkjennbart, som viser at vi prøver på noe, at det er på vei til å bli noe,Det er bare totalt natta hver eneste gang og det er meget bekymringsverdig. |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 01.09.2025 10:47 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Hva hadde vi vært uten Ceide og hvor mange målsjanser står han for alene i år.....
Etter 18mnd med AJ ville vi rykket ned uten ham tror jeg.
Det vi holder på med er bare ikke bra. |
Jau, må si meg enig her.
Angrepsspillet i år har basert seg utelukkende på enkeltspillere og enkeltprestasjoner. Emil, Marius og Dino står for det meste av mål, og det er dessverre ikke mange. 25 mål på 20 kamper er katastrofalt dårlig. Bare 3 klubber har scoret færre så langt i serien.
I bare 6 kamper har laget scoret 2 eller flere mål - kontrastert mot Rekdals beste sesong med 18 kamper med 2 eller flere mål.
Det snakkes om utvikling og at laget tar steg. Men offensivt klarer jeg ikke å se at laget har tatt steg i det hele tatt. Heller tvert imot.
Eksempelvis kontret Viking gjentatte ganger med 6-7 mann i går, mens RBK veldig ofte kontrer (om man kontrer) med kun 3-4.
Bakromsløp er omtrent fraværende, og de gangene det går løp blir denne som oftest sørgelig alene.
Alle lagene foran oss på tabellene har jevnt over 3-4 skudd flere pr kamp, 15-16 mot RBKs 12. RBK-spillerne er heller ikke mer treffsikre med de skuddene som går da bare omtrent 4 skudd går på mål, mot de andres 6-8.
B/G har da eksempelvis så langt skutt omtrent 100 ganger mer enn RBK i årets serie, og følgelig scoret mer enn dobbelt så mange.
Videre har man begynt å glippe såpass bakover at også den fine defensive statistikken fra i vår ikke er like bra. I tidligere jubelår har innslupne mål for RBK ligget på 20-25 mål på 30 kamper. Vi er på 23 på 19 så langt i år.
Om ikke dette snur veldig snart tror jeg topp 4 blir veldig tøft.
Jeg håper laget kommer flyvende ut av startblokkene etter landslagspausen. Ellers tror jeg AJ kan få det hett. |
|
Back to top |
|
 |
Toilling Rutinert
|
Posted: 01.09.2025 11:23 Post subject: |
|
|
Vi har et ekstremt stort kreativt problem når vi vinner igjen ballen og skal spille oss ut for spillerne våre skal da omstille seg ifra 4-4-2 til 4-3-3 (ish) så alle motspillere vet hvordan våre spillere vil bevege seg, da blir gjenvinning for motspillere ekstremt enkelt og medspillere blir vanskelige å treffe siden de omstiller seg istede for å gjøre seg spillende.
Man kan gjøre justeringer i formasjon, men å omlegge hele systemet defensivt mot offensivt gjør at helheten i spillet forsvinner å man mister rytme.
Selv de mest kreative og beste spillerne i verden kan ikke finne åpninger og spillmuligheter når rytmen blir så skakk.
Edit: Noen burde sponset et par bøker på Johansson, Total Football og Godfoten. |
|
Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 01.09.2025 11:43 Post subject: |
|
|
Det hjelper heller ikke på at vi som regel har sunket såpass dypt i forsvar at vår fremste mann som regel er på 18-20 meter når vi vinner ball og han er ikke utpreget rask heller.
Men enig, hele denne 442/351/531 famlingen er noe forbanna tull.
Frykten for å slippe til en målsjanse i mot er helt tydelig større enn ønsket om å skape noe når ballen vinnes. Det er ultradefensiv tankegang som er så langt i fra det vi skal stå for man kommer.
Vi bli liggende å ta i mot kamp etter kamp.
Løsningen finner man i motsatt ende av banen, ca 80-100 meter fra Alfreds fokusområde. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 01.09.2025 12:10 Post subject: |
|
|
Vi har scoret 25 mål på 19 kamper i år. Det er uhørt for ethvert rbk-lag, uansett trener. (George Curtis har vel rekorden etter 15 mål på 18 kamper i 1970, men året før scoret laget hans 36 på 18 kamper). _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 01.09.2025 12:42 Post subject: |
|
|
Og i sommer har vi solgt de som sto bak 6 av disse (24%).
Om trenden fortsetter bikker vi sannsynligvis ikke 40 mål i serien i år.
Sist det skjedde var i 2008 (40) og i 1991 (38 ), men da på bare 22 kamper.
Sist vi spillte Rosenborgfotball hadde vi
2015 - 73mål.
2016 - 65mål.
2017 - 57mål.
2018 sesongen som jeg minnes som en skandale i forhold til angrepsspillet å som til slutt endte med Kåres avskjed gav 51 mål over 30 kamper.
2023 gav forøvrig 46 mål, dette holdt til en 9.Plass. Vi lakk riktig nok som en sil å hentet 50 baller ut av eget nett.
Antall mål i mot ligger i snitt an hitill på å ende på ca 36 i år så det er ikke det at vi er så forferdelig bra bakover heller.
Sammenligner man mot de siste gullårene (Kåre) slapp vi inn betydelig færre med 27 baklengs (2015), 25 i 2016 og 20 i 2017. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 01.09.2025 13:28 Post subject: |
|
|
Ja, det er ganske begredelige tall. Det er godt mulig AJ er en bedre trener enn både Rekdal, Maalen, Bruttern og Perry, men han er ingen Rosenborg-trener.
Blir spennende å høre hvordan styret føler det går i forhold til klubbens verdigrunnlag på neste årsmøte:
Quote: | Vi skal ha et fotballag som spiller artig og angrepsvillig fotball. Derfor må alt vi gjør på og utenfor banen, støtte opp under dette målet. Gjennom artig og angrepsvillig fotball vil vi tiltrekke oss publikum, fylle stadion og skape det omdømmet vi ønsker å være bekjente av. Det er den beste garantisten for suksess for hele klubben. |
https://www.rbk.no/om-rbk...digrunnlag _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.09.2025 07:44 Post subject: |
|
|
Når AJ kom fra FCK så var det hans press spill som var der alle snakket om Jeg hadde ikke vært borti den type offensivt press som var hans angreps våpen nr 1. 3 veldig smale på topp som gjorde at eneste vei fremover for motstander var å spille ut til back. Da hogg også vår indreløper til i press som var nytt for meg ihvertfall.
Dette gjorde at vi ofte enten vant ballen høyt opp eller vant en upresis andreball.
Dette trente vi på i lang tid.
Så begynner vi å få svake resultater så er vi plutselig over i en 4-4-2!!!!.
Så kan man skylde på spillere osv men du kan ikke endre system og spillemåter straks du selger en spiller.
Han er ung og uerfaren og blir fort veldig pragmatisk når det drar seg til. Slik som en ekstra stopper osv. Nå har vi også begynt å slå langt fra keeper etter å ha spilt oss ut i 15mnd
Alt er endret og det gir ikke samhandling og trygghet. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 02.09.2025 08:18 Post subject: |
|
|
Blir feil i mitt hode å ta AJ på opptreden i E-kampene. Der er jeg helt enig i at man skal være pragmatisk. Det ble for passivt på hjemmebane mot Bajen, men det er ikke nødvendigvis et ønsket utfall, mer en konsekvens av at midtbanen ikke fungerer.
Laget savner Sverre mer enn jeg først trodde de kom til å gjøre. Han er veldig god til å skape fremdrift med ball, noe man så godt i fjor høst. Og det har vist seg i år også - men da med negativt fortegn. Først fordi Sverre ikke var like god på våren, og nå i hans fravær.
Men jeg synes man ser tegn til at SBN kan fylle en sånn rolle på sin måte. Og hvis Duris er såpass skarp i bakrom som man kan håpe på tror jeg de siste 11 kampene kan bli en del bedre enn de første 19.
AJ må i hvert fall håpe det, for om dette mislykkes og RBK halter videre sånn som nå ender denne sesongen dårligere enn i fjor. Og da brenner utedoen fort i Trøndelag.... |
|
Back to top |
|
 |
Alltid fremover Junior
|
Posted: 02.09.2025 08:38 Post subject: |
|
|
Den største utfordringa mot Mainz er at de spiller med 3 (5) bak. Det å presse i en treer høyt er selvmord, da vingbackene automatisk blir ledige. Om indreløperne presser ut på vingback, får Mainz 3 mot 1 sentralt.
Mot 3 midtstoppere kan man maksimalt ofre to spillere for å ta ut de tre. Jeg tror det er grunnen til at man gikk for to spisser for å nøytralisere Mainz. Så tapte vi rett og slett grunnet kvalitet. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.09.2025 09:01 Post subject: |
|
|
Vi går jo for 2 spisser mot alle lag nå. Ikke bare de som har 3 bak.
Poenget er at vi vingler og bytter på alt midt i sesongen. Det gjør spillere usikkre og samhandlingen faller helt bort. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 02.09.2025 11:36 Post subject: |
|
|
Det kommer jo litt an på skadesituasjon, karantener etc.
Vi har stilt med en skjev 4-3-3 i flere kamper, det er riktig, men det hendte det også ofte Eggen gjorde særlig ved å bruke Litj Ivers ute til høyre.
Nå har ikke akkurat vi lyktes med det trekket, men det er vell lov å håpe at nå som Duris er på plass så blir det et mere normalt oppsett da vi faktisk har kantspillere nok tilgjengelig uten å måtte hente opp noen fra RBK 2. _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
Emilie wrote: | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
Back to top |
|
 |
Toilling Rutinert
|
Posted: 02.09.2025 12:12 Post subject: |
|
|
Spillemåten vi hadde når Johansson kom inn var ikke sånn wow faktor men vi fikk i allefall holde ballen i laget relativt greit og med utvikling så ble det bedre over tid, vi savnet det å kunne holde i ballen over tid, spesielt under press.
På høsten i fjor så vi utvikling og det begynte å bli bedre men så har vi hatt negativ utvikling siden i vinter.
Misliker måten vi spiller på nå, skjønner ikke hvordan dette skal utvikles til å bli bedre heller, dette er jo bare å parkere bussen uten å ha eget spill eller noe som helst egentlig, ekstremt primitivt, får jo drillo fotball til å se spektakulært ut. |
|
Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 02.09.2025 12:43 Post subject: |
|
|
Han er faktisk bedre enn Hareide og Rekdal da  |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.09.2025 13:00 Post subject: |
|
|
Men scorer halvparten av målene da.... Som en Gunder Bengtsson uten å vinne nok kamper. Elendig _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 02.09.2025 13:25 Post subject: |
|
|
Han er altså bedre enn de aller mest rutinerte trenerne vi har hentet siden Hamrén. Jeg tipper vel det også inkluderer Perry i miksen.
Så på de siste 16-17 årene har vi utelukkende hatt mest suksess med urutinerte trenere. |
|
Back to top |
|
 |
Hodor Veteran

Joined: 23 Aug 2013 Posts: 3649 Location: Sunnmøre's hovedstad
|
Posted: 02.09.2025 13:36 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Men scorer halvparten av målene da.... Som en Gunder Bengtsson uten å vinne nok kamper. Elendig |
Har vel mer med at det finnes ikke målscorer i laget
Det hadde Reka i det minste |
|
Back to top |
|
 |
|