View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Neeskens Veteran
|
Posted: 29.08.2025 16:25 Post subject: |
|
|
Han har sakt det i flere intervjuer. Så er der også lett å se hvor inspirasjonen kommer fra. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 29.08.2025 18:49 Post subject: |
|
|
Macha wrote: | Hvor er det Alfred sier det er slik fotball han vil spille? |
Jeg har sett RBK altfor mye under AJs ledelse og det er veldig sjelden jeg har fått assosiasjoner til det Barcelona-laget som vant CL med Guardiola for å si det forsiktig. Dersom det er målet hans med dette laget så skjuler han det godt.
Roy Hodgson/Gunder Bengtsson/Erik Hamren er mer naturlige forbilder vil jeg tro. _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 29.08.2025 21:52 Post subject: |
|
|
Barney wrote: | Macha wrote: | Hvor er det Alfred sier det er slik fotball han vil spille? |
Jeg har sett RBK altfor mye under AJs ledelse og det er veldig sjelden jeg har fått assosiasjoner til det Barcelona-laget som vant CL med Guardiola for å si det forsiktig. Dersom det er målet hans med dette laget så skjuler han det godt.
Roy Hodgson/Gunder Bengtsson/Erik Hamren er mer naturlige forbilder vil jeg tro. |
Han har jo vært rimelig klar på at Guradiola er hans forbilde. https://www.vg.no/sport/i...stortrener |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 29.08.2025 22:32 Post subject: |
|
|
Men Guardiola er mye mer enn Barcelona for 15 år siden eller?
Så igjen, hvor er det Alfred har sagt at det er slik han ønsker å spille? |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 30.08.2025 08:16 Post subject: |
|
|
Forde han sier han har Pep som forbilde og så ser trente fotball øyne hva han prøver på og hvordan han snakker om fotball. Det er i den skolen pluss litt svensk inspirasjon. Vi har jo også gått over til å spille 4-4-2 med 9 spillere bak ballen når vi angriper.
Vi skal kontrollere spillet. I motsetning til blant annet Knudsen som vil frakte ballen hurtig i lengderetningen.
Når så du Tangvik kaste ballen ut til en back som har startet oppover i banen forbi første press ledd.
Han ruller ballen sidelengs ut til en stopper som da har 11 spillere forran seg og målet og 100m å frakte ballen oppover til målet.
Blir ikke mye mål av det nei ser vi.
Eller klinke opp til spiss som taper duell som mot Mainz.
Dødfødt prosjekt _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 30.08.2025 09:01 Post subject: |
|
|
For meg er AJ rett mann med feil type fotball.
Jeg liker hans holdninger og profesjonalitet og kan akseptere at en såpass fersk trener overtenker og gjør taktiske bommerter som mot Mainz.
De fleste av oss har nok en del blemmer bak oss i vår første jobb også.
Jeg oppfatter ikke AJ som en Pep disippel, men heller legger vekt på ett intensivt og høyt press-spill. Dette liker jeg ikke av to grunner. Det ene er at vi selv i ES ikke har spillermaterialet til å gjøre det. Vi spilles veldig lett av i de fleste kamper og er avhengig av en supermanninnsats i enkeltkamper for å lykkes. Det neste er at det er svært mange lag i Europa på middels nivå som gjør dette bedre enn oss. Det gir oss ingen komparativ fordel verken hjemme eller borte. Man kan gjerne si at man drømmer seg tilbake til Eggen tiden med samhandling og godfot ,men når empiri forteller oss (Eggen/Knutsen) at dette er den eneste måten norske lag kan hevde seg i Europa, hvorfor skal man på død og liv prøve på noe som er dømt til å feile?
Mener det er fotballfaglig svakt av klubben å gå i den retningen .
Går Glimt direkte inn i CL neste år, noe de har god sjanse til , så åpner det seg en Grand Canyon mellom de og røkla . Det er ingen skam å se nordover , de tok klærne som post-Eggen tullingene hev i søppelbøtta og laget Eggen 2.0 fotball - vi burde heller prøve oss på Eggen 3.0 enn bleke kopier av europeisk fotball. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 30.08.2025 11:14 Post subject: |
|
|
La oss ta det etter serien. Dette kan bli veldig bra hvis han bygger inn gofot-teorien i det han allerede er god på. |
|
Back to top |
|
 |
håpløs Veteran
|
Posted: 30.08.2025 11:59 Post subject: |
|
|
Vi slår aldri i 'blinda' på to raske flanker på offsidelinjen..
Blir spennende om det blir Iver og Bolkan på IL nå.
Og med ny flanke at vi dertil kan bli mer målfarlige.
Det er jo ingen som skårer mål og når Santeri og Sunde er mest defensive så gjør det noe med spillet. |
|
Back to top |
|
 |
27Sapara Proff
|
Posted: 30.08.2025 13:39 Post subject: |
|
|
Både Alfred og Rosenborg har vært en stor skuffelse i år. Dette gjelder både resultater og selve spillet. Jeg ser en trener som i stadig større grad tilpasser spillet etter motstandereren i stedenfor å metodisk utvikle sitte eget spill. Overgangsvinduet i vinter var også utrolig svakt. Hvor lenge kan vi egentlig leve med Dorsin og hans bomkjøp? _________________ Boring Alfred Johanson! |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 30.08.2025 13:46 Post subject: |
|
|
Veldig mange forum brukere tror vi kan prøve å spille som City og Arsenal og andre store og middels store europeiske lag og gjøre det godt i blant annet Europa
Men det vil selvsagt ikke gi oss suksess. Der vi har Santeri har de Ødegaard. Der vi har Dino her de Haaland osv.
Kunne også sammenlignet med ok europeiske spillere.
Vi vil da aldri kunne slå dem.
Vi må gjøre det anderledes som fks Glimt
Dette forstår ikke dere og tror dermed at AJ med tid vil kunne klare det med samme fotball som fks Arsenal.
Der er dødfødt desverre og tragisk for klubben å forlenge med Team AJ. Vi vil aldri kunne bli ekstremt gode igjen med AJ fotball. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 30.08.2025 14:20 Post subject: |
|
|
Det er jo klart at vi aldri blir gode nok når trenerens filosofi ikke er et sammensurium av selvmotsigelser som din betrakninger. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.08.2025 14:23 Post subject: |
|
|
Vi har 6 poeng mer enn vi hadde på akkurat samme tid ifjor.
Vi ligger på 5. plass. Der vi i fjor lå på 8. plass.
Vi har en målforskjell på +3 der vi ifjor på samme tidspunkt hadde -3.
Vi lå 7 poeng bak 4. plassen der vi i år ligger 3 poeng bak med en kamp mindre spilt.
Vi gjør det bedre i år enn ifjor selv om vi har solgt spillere for 250 mill.
Med andre ord. Det er fremgang på alle parametere i år sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Det samtidig som vi har solgt en helt sentral målpoengsamler. Og mistet 2 av 3 spillere på midtbanen sammenlignet med i fjor. Og hatt en krisemåned i år der vi manglet halve laget vårt på grunn av salg og skader.
Det og med å bli snytt for 4 poeng av VAR som hadde plassert oss på fjerdeplass.
Så til tross for en tung sesong med skader og salg, gjør vi det bedre enn i fjor på samme tidspunkt. Det lover bra for AJ og RBK. |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2817 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 30.08.2025 15:30 Post subject: |
|
|
machiavelli wrote: | Det er fremgang på alle parametere i år sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. | Er ellers enig med deg, men jeg vet ikke om vi har hatt fremgang på ALLE parametre, selv om vi tallmessig ligger bedre an enn på samme tid i fjor. Min (ikke-empiriske) opplevelse er f.eks at vi hadde bedre samhandling og bedre spill i fjor enn så langt i år.
Så er det noe med å ha litt is i magen og se at det ikke er så lett å utvikle samspill i en gjeng med stor utskifting - jeg savner definitivt Broholm i dette laget, for eksempel. Men selv om AJ kanskje ikke har levert like bra i år som vi ønska oss etter fjorårshøsten, er det ikke vanskelig å se at han har gjør mer rett enn omtrent alle forgjengerne det siste tiåret. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
AlfredoJojo Proff
|
Posted: 30.08.2025 16:09 Post subject: |
|
|
AJ ser selvfølgelig at ting ikke har gått optimalt det siste halvåret, kanskje kunne han vært bedre forberedt for å miste nøkkelspillere. At AJ sin jobb skal vurderes er nok skapt av forum troll og folk som vil at RBK skal gjøre det dårlig.
Han er ung, gi han tid, gi han spillerne. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.08.2025 16:26 Post subject: |
|
|
TAF wrote: | machiavelli wrote: | Det er fremgang på alle parametere i år sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. | Er ellers enig med deg, men jeg vet ikke om vi har hatt fremgang på ALLE parametre, selv om vi tallmessig ligger bedre an enn på samme tid i fjor. Min (ikke-empiriske) opplevelse er f.eks at vi hadde bedre samhandling og bedre spill i fjor enn så langt i år.
Så er det noe med å ha litt is i magen og se at det ikke er så lett å utvikle samspill i en gjeng med stor utskifting - jeg savner definitivt Broholm i dette laget, for eksempel. Men selv om AJ kanskje ikke har levert like bra i år som vi ønska oss etter fjorårshøsten, er det ikke vanskelig å se at han har gjør mer rett enn omtrent alle forgjengerne det siste tiåret. |
Vi hadde nok bedre samhandling og spill på høsten ifjor enn på våren. Så har vi hatt dårlige perioder i løpet av våren-sommeren nå. Men selvfølgelig forvinner samhandlingen når halve laget er borte. (Den fæle rekka vår i juni så var vi uten Broholm, Nypan, Nemcik og Pereira. Og vi måtte spille med UYJ/Reitan som stopper og Sletsjø som back). Det er klart spillet blir lidende når halve laget er ute. I tillegg til at Tagseth var veldig viktig i fjor høst, og Selnæs har brukt flere måneder på å spille seg i form etter sykdom.
Tapet av Broholm er nok kanskje det største problemet til AJ. Det gjør at vi i praksis ikke har noen trussel på høyresiden. JRS har brukt flere måneder på å spille seg inn, men leverer fortsatt ekstremt lite offensivt. Så det blir derfor spennende å se hvordan det blir med Duris som selv er uttalt å være en mer bakromsspiller og som kan være en målpoengsanker.
Ta Viking for eksempel. Et Viking med og uten Tripic er natt og dag og spillet på banen ender selvfølgelig opp med å ofte bli både bevisst og ubevisst bygd rundt viktige spillere på ting som funker.
Men som du sier. Is i magen. Fremgang er ikke alltid linært oppover. |
|
Back to top |
|
 |
FormerlySlaves Junior
|
Posted: 31.08.2025 15:22 Post subject: |
|
|
Sjekket startformasjon Alfred har brukt siden 2020 nå, og er stort sett 4-3-3 offensivt han har sverget til. Noen avarter som 4-2-3-1 og 3-1-4-2. 7 ganger i 4-4-2. Synes det er greit å legge mottrekk mot motstander sine styrker så lenge spillerene skjønner instruksene og klarer å utføre planene. Må innrømme at det ikke alltid det ser ut som om det går på skinner når det skal forsvare seg i en formasjon og bytte når man skal angripe. Tok jo litt tid med Eggen i Europa(var jo først når Bjørn Hansen fikk drillet inn 4-5-1 defensiv organisering, og og Eggen fikk kjørt 4-3-3 offensiv) før det løsnet skikkelig.
Det som bekymerer meg mest slik de spiller nå, er manglen på å ta overganger skikkelig. Der er det stort forbedringpotensiale.
Er jo greit med fart i laget fra beckposisjon, og er jo spillere med gode innlegg.
De gangene det blir kjørt dobling fra kant, er det sjeldent det kommer gode løp fra indreløpere inn i boksen. For satse på at det løsner i dag. |
|
Back to top |
|
 |
RBKgutt Senior
|
Posted: 31.08.2025 15:32 Post subject: |
|
|
Med fare for at dette har blitt diskutert tidligere i tråden. Jeg syns fokuset til Alfred har forandret seg en del siden han kom inn. Kom inn med et vanvittig driv og en voldsom fokus på gjenvinning og høyt press, eget spill og frispilling. Alle klipp fra rbk på sosiale medier viste til denne energiske mannen som pisket spillerne til å kaste seg i press. Et år senere, føler jeg at det meste av dette ikke blir nevnt. Han er ofte fornøyd med kampbilder der vi ikke presser høyt eller aggressivt i det hele tatt. Jeg er ikke tett på treningene og jeg baserer mye av dette på det som blir lagt ut på sosiale medier og intervjuer. Noen som observerer treningene som kan komme med noen tanker? |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 31.08.2025 16:33 Post subject: |
|
|
+1
Det var rett og slett artig å se Rosenborg spille i fjor. I år ofte et langt gjesp litt tabloid sagt. . _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 31.08.2025 17:53 Post subject: |
|
|
RBKgutt wrote: | Med fare for at dette har blitt diskutert tidligere i tråden. Jeg syns fokuset til Alfred har forandret seg en del siden han kom inn. Kom inn med et vanvittig driv og en voldsom fokus på gjenvinning og høyt press, eget spill og frispilling. Alle klipp fra rbk på sosiale medier viste til denne energiske mannen som pisket spillerne til å kaste seg i press. Et år senere, føler jeg at det meste av dette ikke blir nevnt. Han er ofte fornøyd med kampbilder der vi ikke presser høyt eller aggressivt i det hele tatt. Jeg er ikke tett på treningene og jeg baserer mye av dette på det som blir lagt ut på sosiale medier og intervjuer. Noen som observerer treningene som kan komme med noen tanker? |
Det kom nok av at det rant helt villt mål inn bakover, så det har vært et tungt fokus på det defensive.
Men press og angrepsfotball er han ikke fornøyd med. Hvis du ser RBK 2025-tråden så er det linket et intervju der han sier at de må jobbe mye mer på det fordi det er ikke godt nok nå. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 31.08.2025 18:26 Post subject: |
|
|
Vi har scoret 24 i år og Viking 48.
Det er tragisk svakt
Vi har endret oss veldige mye disse 18mnd. Men ikke til det bedre dessverre.
Vi er ute av cupen.
Vi er ute av Europa kval
Vi er nr 7 i serien bak norske små lag
Vi kommer ikke til Europa
Når skal dere komme ut av AJkoma. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Frank1 Proff
|
Posted: 31.08.2025 18:30 Post subject: |
|
|
Det er mange her som er enige med deg om at det bør gjøres noe. Det er ingenting som tyder på at AJ er noen fantastisk trener, kan kanskje bli det, men er ikke mannen som kommer til å løfte RBK. Får han sitte ut sesongen kan vi fort havne på nedre halvdel av tabellen. Han får utrolig lite ut av en ganske bra tropp |
|
Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 31.08.2025 18:37 Post subject: |
|
|
Pila peker loddrett ned, dette kan ikke fortsette etter sesongen.
Har vi virkelig forlenget med dette?
Helt greit å tenke langsiktig om man ser progresjon, men vi er på tur rett ned på alle måter!! _________________ I kvit å svart.. |
|
Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 31.08.2025 18:59 Post subject: |
|
|
Får begynne med å si at jeg ikke ønsker å sparke Alfred, for all kritikk blir visst tolket dit. Men altså, nå er det virkelig på tide at han begynner å fokusere på det offensive. Vi er altså et av de verste lagene i ligaen offensivt og vi skaper nesten ingenting. Vi er ok defensivt så lenge Nemcik er på banen, men angrepsspillet er under enhver kritikk. Helt sikker på at motstander har hvilepuls når vi er over midten, for det er så dårlig det vi kommer med. Hadde det ikke vært for Emil Ceide så hadde det vært null. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 31.08.2025 19:06 Post subject: |
|
|
Jeg er for å beholde AJ (inntil videre, i hvert fall). Men det er jo vanskelig å la være å tenke på hvor vi hadde vært nå dersom vi hadde ansatt riktig Kjetil i 2021... Eller til og med 2023... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 31.08.2025 19:08 Post subject: |
|
|
Burde nok ha sett an høsten før de slang en forlengelse i bordet, ja.
Frykter for fremtiden uten topp 4. Vi kommer trolig til å selge Emil Ceïde, Nemcik og Pereira i løpet av det neste året. Også usikker på hvor lenge Selnæs gidder dette. Blir vanskelig å signere spillere til et mid-table Eliteserielag. |
|
Back to top |
|
 |
|