English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eiendomsutvikling på Lerkendal
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 47, 48, 49

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 13.02.2025 16:09    Post subject: Reply with quote

Veldig godt spørsmål.

Og om man likevel skulle selge seg ut her, må pengene settes på fond med en "handlingsregel", ellers er alt sløst vekk i løpet av et par år. Man kan ikke selge dette flere ganger.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran

PostPosted: 13.02.2025 16:27    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Er det noen grunn til å "måtte" gjøre denne utviklingen akkurat når klubbenhar brukket rydd økonomisk? Hvorfor nærmest gi bort 67% av et prosjekt man mener vil gi store langsiktige inntekter for klubben nå?

Hva med å vente med denne beslutningen til etter sommervinduet, om Nypan går for 200 mill og Broholm 150, så er vi i en langt bedre posisjon til å ta denne beslutningen. ?

Vi kommer aldri til å være i en så god situasjon at vi kan bruke en milliard i kæsj på å bygge ut. Da er valget gjeld, eksterne partnere eller en kombinasjon av begge. Å vente på bedre økonomiske tider er enda verre fordi utgifter ved utbygging kommer bare til å vokse.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.02.2025 16:36    Post subject: Reply with quote

Tror ikke du tror jeg mente at vi skulle ha 1 milliard i cash.

Klubbens intensjon har vært å gjøre dette selv som jeg forstår, noe de nå innser vi ikke kan.

Poenget er at dagens finansiell situasjon tilsier selg ut 67% med dårlig kort på hånden.

Jeg tenker at med kraftig bedret økonomisk situasjon i sommer så kan man kanskje selge en lavere andel, til bedre betingelser.

Det er fryktelig dyrt å være fattig i slike situasjoner.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 13.02.2025 17:10    Post subject: Reply with quote

De 33% er ikke egenkapital uansett. Dette vil være hva vi låner. Jeg tror ikke om det står Februar eller Juli på kalenderen har så mye å si for hvor dyrt dette lånet blir. Jeg regner med at administrasjonen allerede er i forhandlinger med banken om dette og at det kan bli lenge til disse forhandlingene er ferdige.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.02.2025 18:34    Post subject: Reply with quote

Med mindre jeg misforstår noe; poenget litt er at grunnet nåværende dårøig økonomi så foreslås det å selge 67% av aksjene i prosjektet?

Med en potensielt helt annen økonomi om 6 mnd så ville kanskje styret ønsket å selge en vesentlig mindre andel. Hvorfor skyndte seg med å gjøre dette når vi er på vårt absolutte bunnpunkt økonomisk?
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 13.02.2025 21:02    Post subject: Reply with quote

[url]Klubben har begrenset finansiell kapasitet til å realisere prosjektet alene.[/url]

Dette betyr ikke nødvendigvis at det er dagens "dårlige økonomi" som er årsaken. Det kan bety at man er redd for å ta all risiko i prosjektet. Det kan bety mye.
Back to top
ErdoganLomas
Proff

PostPosted: 13.02.2025 22:15    Post subject: Reply with quote

Er det ikke Koteng som sitter i det ASet da? Han bør vel ha peiling på dette.
Vi som byggherre kan redusere risikoen veldig mye med å inngå en totalentreprise med fastpris (entreprenøren tar den økonomiske risikoen), og signere leietakere før penger spyttes inn. Men det er klart det kreves kapital, og sånn sett er det kanskje feil tidspunkt å sette i gang et slikt prosjekt. Dyrere byggekostnad frem i tid, betyr med 99% sikkerhet også høyere inntekt pr kvm.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.02.2025 22:29    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
[url]Klubben har begrenset finansiell kapasitet til å realisere prosjektet alene.[/url]

Dette betyr ikke nødvendigvis at det er dagens "dårlige økonomi" som er årsaken. Det kan bety at man er redd for å ta all risiko i prosjektet. Det kan bety mye.

Vi krangler vel bare for å krangle, men det jeg prøver å få frem:

Klubben nedlesset i dyre lån og går i dundrenes underskudd, Om vi selger spillere for 200 - 400 millioner kroner i sommer, så ser jo bilde helt annerledes ut.

Jeg sier ikke at vi uansett skal og må gjøre det alene, jeg sier: Det er bedre å ta denne beslutningen når vi har bedret økonomien kraftig enn akkurat nå.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 13.02.2025 22:48    Post subject: Reply with quote

Ja. Definitivt. Nå skal dette behandles på årsmøtet først. Jeg er veldig overrasket om vi ikke har solgt minst en av Broholm og Nypan før spadene går i jorda. Jeg tror også at status på evt salg av Nypan er en del av bildet når SMN og RBK diskuterer rammer for finansieringen av utbyggingen.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 15.02.2025 19:51    Post subject: Reply with quote

Berdal:

– Vi mener det er viktig at RBK fortsatt skal eie deler av Klokkesvingen, fordi det vil skaffe inntekter som ikke er avhengig av sportslige resultater. Derfor var det aldri aktuelt å selge hele.

(...)

– Har dere hatt samtaler med mulige kjøpere?

– Ikke aktuelle kjøpere, med vi har vært i samtaler med Eiendomsmegler1 for å få en estimert sum på diverse kostnader.L

Les mer: RBK vil selge deler av «gulltomta»
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 21.02.2025 00:05    Post subject: Reply with quote

Johnsen:

- Blir administrasjonen ansvarlig for salgsprosessen i Klokkesvingen?

- Vi skal også bruke meglere. Vi skal få de beste hodene til å gjøre jobben - enten om det er ressurser internt eller samarbeidspartnere. Administrasjonen er såpass liten at den kapasiteten som vi har, må vi prinsipielt bruke på sport og det som vi skal gjøre hver dag for at kjerneproduktet skal vokse.

- Så vi får se hvordan vi skal løse det. Poenget er at vi trenger å ha med oss kapasitet og kompetanse ombord for å realisere prosjektet snarest mulig.

Les mer: - Har gjort noe riktig over tid
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.08.2025 18:53    Post subject: Reply with quote

Overfor Adressa opplyser Berdal at han tror spaden kan settes i jorda innen ett år.

Det pågår forhandlinger med potensielle utbyggingspartnere.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 47, 48, 49
Page 49 of 49

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb