View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
robbie Veteran

|
Posted: 13.08.2025 15:34 Post subject: |
|
|
h b wrote: | RBK må ta ansvar selv også, Vaktene/vekterne som var til stede var fullt klar over hva som skulle skje, men velger jo å ikke gjøre noe.
Her trengs det bedre opplæring/klarere prosedyrer fra klubben. |
Dette er et viktig poeng. RBK fikk ikke bot pga oppførselen til tullingene på Øvre Øst. RBK fikk bot fordi RBK pga manglende sikkerhetstiltak førte til fritt leide for tullingene på Øvre Øst.
Fremover må de sørge for at bagger sjekkes etc.
I Eliteserien bør det være mulig med et opplegg hvor en dedikert person som er edru og har fått opplæring fra brannvesen får lov til å fyre av Pyro. Da kan det gjøres under sikre rammer. |
|
Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 13.08.2025 15:47 Post subject: |
|
|
Danserud wrote: | Kjernen har ingenting med dette å gjøre. |
Det var åpenbart en høyst koordinert, koreografert og planlagt pyro-tifo over to separate tribuneseksjoner. Å påstå at Kjernen hadde ingenting med dette å gjøre fremstår jo ikke troverdig. Personlig mener jeg det er helt meningsløst å gå etter enkeltpersoner som bidro til blussing, men at dette er noe ØØ, Kjernen og ultrasgrupperingene må ta ansvar for. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 13.08.2025 16:16 Post subject: |
|
|
Dette tyder i alle fall på en totalt mangel på indrejustis blant de organiserte supportergrupperingene. Det er trist når kjærligheten for røyk og bråk overgår kjærligheten for klubben.
Kjernen, som en slags leder, burde ta ansvar som en leder ville gjort i en hvilken som helst annen kontekst.
Igjen kommer de vel til å sluntre unna det mest åpenbare de burde satt i gang: en organisert kronerulling blant sine egne og de andre gjengene der. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 13.08.2025 16:25 Post subject: |
|
|
waterfalls wrote: | machiavelli wrote: | waterfalls wrote: | Kan vel nevne at Kjernen og flere andre på ØØ mobiliserte kraftig for å få folk på kamp. Det er fort gjort å se bare det negative, men jeg tipper mange av de som blusset er de samme som bidrar mest til alt av tribuneliv på ØØ og Lerkendal. De er pådriverne for sanger, for TIFOer, for borteturer etc. |
Det må også være mulig å påpeke når ting går over styr og er mer negativt enn positivt uten at det skal være "ja, da pakker vi sammen og nekter å synge og skape liv hvis vi ikke kan få lov til å gjøre ting som er uforsvarlig og ulovlig og påfører klubben store kostnader".
Bare på to sesonger nå så har ØØ kostet RBK millionbeløp i form av avbrutt kamp og tomme tribuner og UEFA-bøter.
Og hva skal man gjøre når det er null indrejustis? Det er ingen som tar tak i det. Alle forsvarer hverandre og legger skylda på UEFA og NFF?
Det er streng indrejustis på ØØ, å hevde noe annet er bare tull. Da har man misforstått indrejustis kraftig. Jeg sier ikke at det ikke er lov å kritisere, den stråmannen kan man legge fra seg. Jeg reagerer på de som sier utesteng i mange år fremover, øk prisene på ØØ osv. fordi jeg ikke tror de forstår konsekvensene av slike sterkt overdrevne straffer. Jeg sier jo at jeg ikke mener de ikke fortjener straff, men at straffen på stå i stil med forbrytelsen. Her snakker vi en bot på 600k. Kjipe penger, men klubben taper mer penger om de skal høre på de som vil ha de strengeste straffene her inne. Pluss alt det andre som ikke kan måles i penger.
waterfalls wrote: | Boten ble på rundt 600k. Det er kjipe penger, men det er ikke slik at det er avgjørende penger. |
Det hadde vært en potensiell speider det, som akkurat de samme folka griner opp og ned om at RBK ikke satser på.
Ser man det i lys av millionkostnaden ifjor med VAR-protestene så har ØØ kosta RBK et par millioner kroner i utgifter.
Det er helt totalt unødvendige kostnader for en klubb i ganske store økonomiske utfordringer. |
1) Det er potensielt mye man kan bruke 600k på, men jeg vil først høre hva klubben ikke kan gjøre konkret uten de 600k som man kunne med. Det er heller ikke så bunnskrapt at disse 600k er forskjellen på speider eller ikke speider akkurat. Det er kjipe penger, men jeg tipper 600k utgjør ikke store konsekvenser i praksis.
2) Jeg tipper også Kjernen gjennom alt av mobiliseringen og andre ting har bidratt til en del ekstrainntekter til klubben i samme periode, selv om det er umulig å sette opp et regnskap som viser den nøyaktige forskjellen. Dessuten så ble det en enorm dugnad på Brakka som sparte klubben for en del penger etter at kampen ble stoppet i fjor, en dugnad som klubben trolig måtte ha leid inn et firma eller noe for å ha gjort på et eller annet tidspunkt hadde det ikke vært for dugnaden. En dugnad hvor flere enn de som ble straffet også møtte opp for å bidra.
Dessuten så dekket Kjernen og øvrige supportergrupperinger hele boten fra NFF i fjor. Joda, man tapte sikkert litt penger på tomme tribuner i en kamp dog. Men til gjengjeld ble det altså utført dugnadsarbeid på en verdi av 400k. Nå vet ikke jeg hva klubben tjener i snitt på en hjemmekamp da, men ser ut som man gikk rundt 5,5 millioner i pluss sammenlignet med budsjett på posten om arrangments- og billettinntekter i fjor. Samlet sett så kan det hende klubben har tapt rundt 1-2 millioner med boten fra UEFA og tap av kampinntekter hvis man også trekker fra dugnadsarbeidet som hadde en estimert verdi på 400k.
Budsjettert inntekt per kamp er på rundt 1,5 millioner i 2024 budsjettet slik jeg ser det (vet ikke hvor mange kamper de budsjetterer med, det står bare inkludert cupoppgjør). I overkant av 1,7 om de kun budsjetterer med kun 15 hjemmekamper. Trekker man fra budsjetterte kostnader og deler på 15 så er det i underkant av 1 million i overskudd sammenligner man inntektene som går på arrangements- og billettinntekter mot utgiftene på posten arrangementkostnader og baneleie. I resultatet for 2024 så var som sagt inntektene høyere enn budsjettert, men kostnadene også lavere enn budsjettert. Så hvis vi sier i overkant av 1 million i minus da totalt sett. |
Nei. Pengene har nok sikkert ikke mye å si i den store helheten, men det er som å si at det er greit å skrape opp bilen din fordi du har råd til å betale det.
Så de har tjent seg opp hærverkspoeng fordi de kanskje bidrar positivt? Så et par millioner i helt unødvendige utgifter er OK fordi de muligens har en positiv effekt ellers?
Spørsmålet er jo hvor mange barnefamilier som holdt seg hjemme som hadde reist på kamp etter den forferdelige fadesen ifjor. Der er det mye penger tapt.
Til syvende og sist er dette bare masse mentalgymnastikk fordi at det sitter tydeligvis altfor langt inne å si "Det dere bidrar med er kjempekult, men her gikk dere over streken".
Fordi man mener jo ikke at de gikk over streken, fordi man mener at dette burde være lov, så det er ikke supporterne som har gått over streken. Det er UEFA. Synd virkeligheten ikke forholder seg til ultras ekkoforumvirkelighet. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 13.08.2025 17:51 Post subject: |
|
|
@macchiavelli slutt å tillegge meg ting jeg ikke har sagt.
Jeg har skrevet flere ganger at de bør straffes så lenge det er ulovlig, men at for streng straff (som enkelte her inne har manet til) vil få andre konsekvenser.
Jeg mener også at man bør ta med i regnestykket det positive de bidrar med (som de ikke er forpliktet til) når man skal ta med det negative. Hvis ikke blir det en skjevfordeling hvor de kun havner i et dårlig lys hver gang de gjør noe negativt. Det er ikke det samme som at det gjør det greit, men hvis man skal kritisere de for å koste klubben penger så kan man også ta med alt det positive de gjør som bidrar til ekstrainntekter til klubben.
Dessuten må du slutte å fremme ting som fakta når du ikke har noe som underbygger det. Hvordan vet du at det er masse penger tapt på barnefamilier som holdt seg hjemme etter LSK-kampen i fjor? At noen holdt seg hjemme neste kamp stemmer sikkert, men med mindre du kan bevise at klubben tapte masse penger utøver høsten på at barnefamilier holdt seg hjemme kan du holde deg for god til slike påstander.
Er det noen som driver med mentalgymnastikk så må det være deg. Kommer med masse påstander og presenterer det som fakta uten noe som helst bevis. Det er du som ikke evner se saken fra et nyansert bilde, men gjør alt du kan for å svartmale alt og i tillegg bedriver det jeg synes minner om stråmannsargumentasjon.
Jeg har aldri sagt at ulovlig pyro er greit fordi de også gjør andre ting som er positivt, jeg har sagt at det er noe som bør tas med i regnskapet når man ser på hva de har kostet klubben. Jeg har ikke sagt at det er UEFA sin feil heller, selv om jeg mener deres regelverk er altfor strengt.
Jeg kan gjerne diskutere med deg, men da må du slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har. Det er bare dårlig debattskikk. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 13.08.2025 18:25 Post subject: |
|
|
Forhåpentligvis blir pyro totalforbudt, slik det store flertallet ønsker, og idiotene som fyrer opp utestengt på livstid. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 13.08.2025 18:33 Post subject: |
|
|
Gjerne kom med bevis for påstanden om at det store flertallet ønsker å totalforby pyro.
Jeg har inntrykk av at mange liker pyro, men er i mot at det fyres opp ulovlig på grunn av konsekvensene det medfører seg i blant annet form av bøter til klubben.
Det er mitt inntrykk, kan hende det er feil men skal du komme med bastante påstander så er det vanlig å underbygge de med fakta.
Å utestenge folk på livstid derimot, det er veldig strengt nesten uansett hva. Å fyre opp bluss ulovlig bør føre til en straff, men utestengelse på livstid er en ekstremt streng straff kontra hva selve "forbrytelsen" er.
Da tenker jeg det er andre ting som bør straffes hardere enn å fyre opp ulovlig bluss i første omgang som f.eks. rasisme eller hets på bakgrunn av seksuell legning blant annet. Det synes jeg er mye verre i alle fall. |
|
Back to top |
|
 |
digre Proff
|
Posted: 13.08.2025 19:48 Post subject: |
|
|
Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men jeg savner at noen sier de beklager.
Helt vanlig folkeskikk er å beklage når dine handlinger påfører andre skader - om skadene er tilsiktet eller ikke. Hvis Øvre Øst mangler lederskikkelser, er det på tide å sørge for litt generell folkeopplysning.
Jeg har selv gjort dumme ting. Men jeg har stått på døra dagen etterpå og tatt ansvar for det jeg har gjort. Jeg sa ikke at de gjør det verre i nabobygda så da håper jeg ingen så meg. |
|
Back to top |
|
 |
Dr.Ible Proff
|
Posted: 13.08.2025 20:20 Post subject: |
|
|
La de hettekledde idiotene som sto bak dette betalt alt fra egen lomme! _________________ Fa(a)n siden ca 1976 |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Møyla Junior
|
Posted: 13.08.2025 20:24 Post subject: |
|
|
Rallepus wrote: | La oss si at Øvre Østs massive mobilisering og generelle tilstedeværelse og effekten av "tribunekampen" trakk 2000 ekstra tilskuere (konservativt). Med en billettpris på 300,- går RBK i 0,- med UEFA-boten i regnestykket for pyroshowet.
Og da har man ikke regnet inn alle gangene Øvre øst og den aktive supporterkulturen har skapt inntekter for klubben, direkte og indirekte, uten at det har resultert i bøter.
Folk må slutte å framstille dette som en enorm katastrofe. Pust med magen og se det store bildet. Supporterne er en stor positiv kraft for klubben, selv om kommentarfelt på Facebook, og nå rbkweb, vil ha deg til å tro det motsatte. |
Anslaget ditt på 2000 ekstra tilskuere som følge av ØØ røper at selvoppfattelsen din ikke stemmer helt med virkeligheten. Folk reiser til Lerkendal for å se Rosenborg, ikke ØØ. Det er fotball det handler om, ikke dere.
Supportermiljøet rundt ØØ bidrar utvilsomt med mye positivt til klubben, men det rettferdiggjør ikke at dere kan pøse på med pyro eller andre reglementsbrudd. Det finnes absolutt ingen gode handlinger som kan rettferdiggjøre at barn blir skadet, eller at barn som lenge har sett fram til å se favorittlaget live må reise skuffet hjem. Dersom du ikke kjenner på noen slags anger eller medlidenhet overfor de som er berørt, bør du antageligvis snakke med noen.
Og mens du tenker over dette kan du også beregne kapitalavkastningen på 600 000 kr over 20 år med et avkastningsmål lik lånerente (konservativt). |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 13.08.2025 20:56 Post subject: |
|
|
waterfalls wrote: | @macchiavelli slutt å tillegge meg ting jeg ikke har sagt.
Jeg har skrevet flere ganger at de bør straffes så lenge det er ulovlig, men at for streng straff (som enkelte her inne har manet til) vil få andre konsekvenser.
Jeg mener også at man bør ta med i regnestykket det positive de bidrar med (som de ikke er forpliktet til) når man skal ta med det negative. Hvis ikke blir det en skjevfordeling hvor de kun havner i et dårlig lys hver gang de gjør noe negativt. Det er ikke det samme som at det gjør det greit, men hvis man skal kritisere de for å koste klubben penger så kan man også ta med alt det positive de gjør som bidrar til ekstrainntekter til klubben.
Dessuten må du slutte å fremme ting som fakta når du ikke har noe som underbygger det. Hvordan vet du at det er masse penger tapt på barnefamilier som holdt seg hjemme etter LSK-kampen i fjor? At noen holdt seg hjemme neste kamp stemmer sikkert, men med mindre du kan bevise at klubben tapte masse penger utøver høsten på at barnefamilier holdt seg hjemme kan du holde deg for god til slike påstander.
Er det noen som driver med mentalgymnastikk så må det være deg. Kommer med masse påstander og presenterer det som fakta uten noe som helst bevis. Det er du som ikke evner se saken fra et nyansert bilde, men gjør alt du kan for å svartmale alt og i tillegg bedriver det jeg synes minner om stråmannsargumentasjon.
Jeg har aldri sagt at ulovlig pyro er greit fordi de også gjør andre ting som er positivt, jeg har sagt at det er noe som bør tas med i regnskapet når man ser på hva de har kostet klubben. Jeg har ikke sagt at det er UEFA sin feil heller, selv om jeg mener deres regelverk er altfor strengt.
Jeg kan gjerne diskutere med deg, men da må du slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har. Det er bare dårlig debattskikk. |
Da tenker jeg at du bør umiddelbart slutte å påstå at de har bidratt til at flere går på kamp og større inntekter, siden du har null dekning for det selv. Eller så får du legger fram noe annen dokumentasjon enn "vibes". At folk i ramme alvor tror at det kommer 2000 ekstra på kamp pga synging og bluss som stopper kamper vitner om at man bor i en Ultrasboble som er helt utenfor virkeligheten.
Eller er det sånn at helt tomme påstander om at folk reiser på kamp fordi det er stemning med kamper som blir stanset av pyro er ok å legge frem, men det motsatte har man ingenting som underbygger og bør holde seg god for?
Folk reiser ikke på kamp for ØØ, de reiser på kamp for fotballproduktet. Når produktet er bra kommer folk på kamp, når produktet er dårlig kommer de ikke på kamp.
At de har blitt erstatningspliktige og betalt en liten del av det med dugnad er ikke så positivt som du vil ha det til å være. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 13.08.2025 21:24 Post subject: |
|
|
machiavelli wrote: | Da tenker jeg at du bør umiddelbart slutte å påstå at de har bidratt til at flere går på kamp og større inntekter, siden du har null dekning for det selv. Eller så får du legger fram noe annen dokumentasjon enn "vibes". At folk i ramme alvor tror at det kommer 2000 ekstra på kamp pga synging og bluss som stopper kamper vitner om at man bor i en Ultrasboble som er helt utenfor virkeligheten.
Eller er det sånn at helt tomme påstander om at folk reiser på kamp fordi det er stemning med kamper som blir stanset av pyro er ok å legge frem, men det motsatte har man ingenting som underbygger og bør holde seg god for?
Folk reiser ikke på kamp for ØØ, de reiser på kamp for fotballproduktet. Når produktet er bra kommer folk på kamp, når produktet er dårlig kommer de ikke på kamp.
At de har blitt erstatningspliktige og betalt en liten del av det med dugnad er ikke så positivt som du vil ha det til å være. |
Kommenterer det siste først:
Supportergrupperingene dekket boten man fikk i fjor, dugnaden var straffen til de som var involvert i stedet for utestengelse blant annet og unngå at ØØ ble stengt i fem kamper.
Ellers er det selvsagt Rosenborg man kommer for å se, men det er en helhet rundt opplevelsen utenom det som foregår på matta som er på å skape en ramme rundt kampen og som påvirker stadionopplevelsen. Jeg tror at ØØ med sitt engasjement og trykk i hovedssak er en positiv faktor i så forstand og kan være med å styrke en god opplevelse og gjøre en dårlig kamp til en litt mindre dårlig opplevelse. Hvis du tror de er irrelevante så er vi uenig. Det viktigste er Rosenborg, men det er mange som synes det er kult å oppleve ØØ i tillegg selv om ØØ i seg selv ikke er en avgjørende faktor.
Ellers til det første du sier om hva som er greit av påstander når det handler om det ene eller det andre:
Jeg har sagt at de har mobilisert for å få flere folk på kamp. Og jeg skrev at jeg tipper at Kjernen har bidratt til ekstrainntekter.
Det første er fakta, den andre er helt åpenbart min subjektive mening.
Det er forskjellen på det jeg skriver og det du skriver, men du beviser jo poenget mitt med å påstå noe som ikke er sant (at jeg påstår flere har kommet på kamp og sørget for ekstrainntekter på grunn av Kjernen, jeg tipper det er sant og det er noe helt annet enn å påstå).
Jeg har aldri påstått at Kjernen bidrar til ekstrainntekter. Det regnestykket jeg la frem inkluderte kun verdien av dugnaden som fratrekk fra utgiftene/tapte inntekter de har påført klubben.
Du fortsetter altså i samme spor med å påstå ting jeg ikke har sagt og klarer tydeligvis ikke la være å skape stråmenn skjønner jeg så da sier jeg takk for diskusjonen og god kveld videre. |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 13.08.2025 23:08 Post subject: |
|
|
Har ingen sympati med klubben på grunn av bota etter de arrogante uttalelsene fra Berdal. Jeg står på øvre øst og syns pyroen rundt oss på forrige kamp var dritkult å være en del av.
Og e Rosenborg hadde elendig promotering av sist kamp, var jo engasjerte folk på sosiale medier som solgte billetter. _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
Vakker Blomst Proff
|
Posted: 14.08.2025 07:09 Post subject: |
|
|
Øystein Møyla wrote: | Folk reiser til Lerkendal for å se Rosenborg, ikke ØØ. Det er fotball det handler om, ikke dere. |
Snakk for deg sjøl. Selv om jeg bor i Trondheim, er jeg sjeldent på Lerkendal. Mest fordi jeg foretrekker å se fotball på tv. Men jeg drar et par ganger i året, ene og alene for å få oppleve trykket fra ØØ live! Noen ganger er man også så heldig at det blusses. Herlig stemning!
Jeg velger å tro det er flere med samme innstilling som meg, og at det ville vært mange færre publikummere på Lerkendal i snitt hvis det ikke hadde vært for stemningsgarantistene på øvre øst. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 14.08.2025 11:34 Post subject: |
|
|
Fint at folk misforstår poenget med vilje for å forsøke å scorer billige retoriske poeng da.
Jeg tror alle er enig om at Rosenborg er hovedårsaken til at folk drar på Lerkendal.
Det endrer ikke på at stemningen og trykket fra tribunen kan ha en positiv påvirkning på kampopplevelsen.
Det endrer heller ikke på det faktum at Kjernen/ØØ og supportere ved flere anledninger har vært flinke til å mobilisere for å få flere til å kjøpe billett til kamper de siste årene.
Hvis noen her oppriktig tror at noen mener det er Kjernen/ØØ i seg selv som drar folk på kamp i stedet for eller uavhengig av Rosenborg så sier det vel sitt i så fall. |
|
Back to top |
|
 |
Fjøsnisse Junior
|
Posted: 15.08.2025 03:18 Post subject: |
|
|
Er du på ekte så virkelighetsfjern at du ikke tror noe på at minst 20% av de som er på stadion, er der fordi de synes stemningen på kampen er hovedgrunnen til at det er bedre å se kamp på stadion istedenfor i sofaen? |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 15.08.2025 07:56 Post subject: |
|
|
Hammarby fikk 170 000 SEK i bot fra UEFA for gårsdagens pyro. |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 15.08.2025 07:59 Post subject: |
|
|
Det var aldri 25.000 på Lerkendal før pyroen kom. Nei, vent litt. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7263 Location: South-west coast exile
|
Posted: 15.08.2025 07:59 Post subject: |
|
|
Noen som sjekker stemninga på Bajen-forumene? Like mange sure gubber der? |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 15.08.2025 10:06 Post subject: |
|
|
Bare gå på Svenskafans sin side for hammarbyfans. Rimelig mye gravøl der. Glad det ikke er oss. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 15.08.2025 17:33 Post subject: |
|
|
Kamerat Ola wrote: | Noen som sjekker stemninga på Bajen-forumene? Like mange sure gubber der? |
Det ble postet før kampen at de reagerte på den store boten som RBK fikk og at pyro burde droppes fordi det blir for dyrt.
Er jo åpenbart at Bajenfansen justerte seg med et veldig svakt pyroshow før kampen startet fremfor en massiv røyklegging under spill. Nettopp for å unngå bøter. Og fikk også dertil lavere bot enn RBK. |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2818 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 15.08.2025 18:53 Post subject: |
|
|
Macha wrote: | Bare gå på Svenskafans sin side for hammarbyfans. Rimelig mye gravøl der. Glad det ikke er oss. |
Likte denne:
Bajenforum på Svenskafans.se wrote: | Rosenborg = Norges svar på AIK. Tråkiga, fysiska, långa inkast, fuskar, filmar, maskar och är allmänt vidriga. Sälmördare och fotbollsmördare. Sopor. |
EDIT: Skulle vel egentlig ha postet denne i kamptråden, ser jeg nå. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 15.08.2025 19:29 Post subject: |
|
|
Seldrepende sopere faktisk. Har de moderatorer på dette forumet? |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 15.08.2025 19:33 Post subject: |
|
|
Sopor er vel ikke det samme som soper. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 15.08.2025 19:33 Post subject: |
|
|
Nja, nå betyr vel "sopor" "søppel". _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
|