English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2025
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Pirlo
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 12:28    Post subject: Reply with quote

Det er vel ingen som seriøst mener AJ skal sparkes nå, men om tendensene fra i vår fortsetter i høst må man jo på et tidspunkt vurdere om dette er rett mann til å gjenreise klubben.

Vi har riktignok en svak stall, men det burde jo være mulig å innarbeide et gjenkjennbart angrepsspill man ihvertfall ser tendenser til fra kamp til kamp over en periode på 1,5 år, selv om resultatene uteblir. Vi scorer lite, og inntrykket er at en stor andel av målene vi scorer bygger på sterke enkeltprestasjoner (særlig Ceïde).

Spørsmålet man bør stille er jo hvilke egenskaper AJ har som gjør at vi har troen på at han kan snu dette. Det er positivt at han stiller krav til spillere og kaster ut spillere som ikke er 100% med på hans ideer og krav (Sæter, Henriksen). Han virker å være en god spillerutvikler, selv om det må sies at Nypan fikk sitt egentlige gjennombrudd under Rekdal. Mikkel Ceïde og Broholm kan AJ imidlertid ta mye av æren for (MC er 23 år og kommer til å bli dritgod). Han fremstår også god på feltet.

Mine bekymringer går på spillestil (kjedelig gåfotball?), og om måten han ønsker å spille på er noe som på sikt vil kunne gi suksess i Europa. Vi vil alltid være en liten klubb i europeisk målestokk, og må kunne beherske et grunnspill som ikke bygger på å dominere ballinnhavet og bedre individuelle spillere enn motstanderen. Jeg er også usikker på hvor god AJ er taktisk, synes det er tatt noen rare valg i flere kamper med formasjon og spillere ute av posisjon. Synes heller ikke han briljerer med taktiske kunnskaper i intervjuer etc, hans eneste replikk er vel at vi må vinne dueller, presse mer intenst etc. Men det kan selvsagt være at han - i motsetning til Knudsen som ofte gjør gode analyser i intervjuer - tar slike forhold internt.

Vi får se hvordan dette utarter seg gjennom høsten, men jeg synes ikke det skal være gitt at AJ er trener i 2026.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 13:26    Post subject: Reply with quote

Godt innlegg Pirlo og enig i det meste
robbie
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:00    Post subject: Reply with quote

Pirlo wrote:
Vi har riktignok en svak stall, men det burde jo være mulig å innarbeide et gjenkjennbart angrepsspill man ihvertfall ser tendenser til fra kamp til kamp over en periode på 1,5 år, selv om resultatene uteblir. Vi scorer lite, og inntrykket er at en stor andel av målene vi scorer bygger på sterke enkeltprestasjoner (særlig Ceïde).

Jeg synes dette er overdrevet. Otto Ulseth gjentar det samme i Nidaros. Men jeg synes det er veldig tydelig hva det er vi prøver på. Det spilles ut bakfra. Vi bruker Selnæs og spillet går rundt kantene. Det er mere tydelig enn noe vi har hatt siden tidlig i Kåre-perioden. For meg er dette et eksempel på at om man gjentar en løgn ofte nok så blir det en sannhet. Ulseth resirkulerer kritikk som egentlig traff mye bedre på Hamren og Jönsson og klistrer dette på Alfred på grunn av nasjonaliteten hans.

Jeg synes vi har noe bra på gang. Vi må fortsette i samme spor. Ikke få panikk. Spe på med rollespillere som passer inn i systemet, så er jeg ganske sikker på at vi kommer dit vi vil.
Back to top
obscurr
Junior

PostPosted: 07.08.2025 14:03    Post subject: Reply with quote

Treneren bør vel blant annet vurderes etter strategien og sportsplanen som blant annet nevnes her, noen som vet om sportsplanen er offentlig tilgjengelig? https://2024.rbk.no/allti...g-planverk
Back to top
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:34    Post subject: Reply with quote

Jeg syns vi begynner å få et godt lag, så er ikke enig at vi har en svak stall. Ja, vi mangler et par brikker som kunne styrket oss vesentlig, men vi har en stall som jeg mener er nest best i eliteserien. Nemcik, Pereira, Selnæs, E. Ceide og Bolkan (dog kanskje som ving?) er klassespillere som alle trolig ville gått inn og styrket Glimt.
håpløs
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:38    Post subject: Reply with quote

Fungerer garderoben optimalt..?
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:40    Post subject: Reply with quote

Troppen begynner å bli bedre, ja, men det er også noen helt åpenbare svake punkter. Høyre stopper, for eksempel. M Ceide har tatt steg han, men har alt for ofte noen skikkelige hodemist. Holder ikke om vi etter hvert ønsker å kjempe om seriegull. Der må vi forsterke, helst i sommer. På høyreback har vi Witry, som er en solid forbedring over Reitan. Reitan forsvinner seinest i vinter, da har vi i realiteten en høyreback. Her trengs det backup som er bedre enn Reitan. Vi har i realiteten kun en fungerende spiss. Holm og Sæter er det bare å gi opp. I tillegg er vi en skade unna fullstendig krise på begge kantene.

Vi har i løpet av mange års vanstyre bygd en utrolig dårlig sammensatt stall. Nå ser det ut til at vi endelig kan og vil ta grep, men det tar tid.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:40    Post subject: Reply with quote

håpløs wrote:
Fungerer garderoben optimalt..?

En hver stakkars garderobe som inneholder Ole Sæter kan umulig fungere optimalt.
Back to top
Carl
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:44    Post subject: Reply with quote

Tror ikke vi har mange som ville gått rett inn og styrket Glimt. Sentralt har de Berg som er en betydelig bedre og mer fungerende spiller enn Selnæs. Vår venstrekant Ceide har ferdigheter og fart til å utfordre, men mangler mye i det defensive, duellspill og relasjonelt. Glimt kunne nok hentet ham fra Italia, men jeg antar de ser svakhetene hans. Pereira er klasse, burde hevet Glimt, det samme med Nemcik, selv om Glimt har gode stoppere fra før. Bolkan Nordli hadde nok kunnet passet veldig godt inn som indreløper i Glimt.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:46    Post subject: Reply with quote

Det er i alle fall hyggelig å se at når vi har mulighet til å bruke litt penger så henter vi faktisk spillere som går rett inn og viser høy kvalitet fra første kamp. Både Witry og SBN ser ut som klassesigneringer.
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 07.08.2025 14:47    Post subject: Reply with quote

Vi har en ellever som begynner å ligne på noe, men i beste fall 2-3 på benken som kan komme inn uten at det svekker laget betydelig.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:49    Post subject: Reply with quote

Definitivt et godt poeng. Vi trenger en bedre andrekeper, for eksempel. Skade på Tangvik vil være fullstendig krise.
Back to top
Carl
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:53    Post subject: Reply with quote

Ellers enig i at vi veldig mange svakheter i stallen. At vi har brukt M. Ceide som stopper i 1.5 år sier sitt. Han gjør stadig juniorfeil, blir aldri topp klasse. Reitan er endelig erstattet. Takk for det. På midtbanen er vi tynne og mangler minst en kvalitetsspiller. At vi kvitter oss med Sletsjøe etter et halvt år, samt bruker Reitan Sunde og Noah på ving, sier sitt om svak spillerlogistikk og mangler i stallen.

Etter fjorårets sesong var forventningene høye. Vinterens vindu, det vi har prestert i år, samt sendrektigheten i sommervinduet, gjør 2025 til et mageplask så langt. Alt lå til rette for videre utvikling. Det motsatte har skjedd.
Back to top
tigerbart
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 14:55    Post subject: Reply with quote

Nordens Lokomotiv wrote:
Jeg syns vi begynner å få et godt lag, så er ikke enig at vi har en svak stall. Ja, vi mangler et par brikker som kunne styrket oss vesentlig, men vi har en stall som jeg mener er nest best i eliteserien. Nemcik, Pereira, Selnæs, E. Ceide og Bolkan (dog kanskje som ving?) er klassespillere som alle trolig ville gått inn og styrket Glimt.

Med sommerens signeringer så begynner vi å få et godt lag ja. Så er jeg mer usikker på om noen av dem kunne ha gått rett inn på Glimts 11er, kanskje Pereira? Men de du nevner hadde mest sannsynlig fått plass i Glimts tropp, med mulighet for å spille seg inn i 11eren. Uansett: det ser bedre og bedre ut for oss med tanke på spillermateriell, så da gjenstår det å fortsette å øve på spill, sånn at vi kan få et tydeligere og mer fungerende offensivt spill.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 15:09    Post subject: Reply with quote

Skal vi kritisere Alfred for noe synes jeg ikke spillemønster er hvor vi skal starte. Jeg vil heller trekke frem tendens hans til å stole litt for mye på sine eldre og mere erfarne spillere.

Det tok lang tid før han ga opp å prøve å få Markus Henriksen til å spille 8-etter. Han tviholder også på Selnæs som sentral til tross for at det hemmer presspillet totalt for laget.

Her er en oversikt over poeng med og uten Selnæs:

2024

Med Selnæs: 1.72 poeng
Uten Selnæs: 1.83 poeng

2025

Med Selnæs: 1.13 poeng
Uten Selnæs: 3 poeng
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 15:24    Post subject: Reply with quote

Pereira vs Bjørkan går nok i favør Bjørkan. Pereira har en knallhard innleggsfot, men Bjørkan er langt bedre til å drive med ball og bidra til å skape ting enn det Pereira er. Tror derimot Pereira er kanskje ligaens nest beste venstreback. Vet ikke helt hvem andre som skulle konkurrert. Kanskje Cheng, men der er det en hjemmebane-buff som gjør det vanskelig å vurdere de reelle kvalitetene.

Uansett så begynner stallen å se veldig bra ut, og når relasjonene begynner å komme på plass så kommer det til å se mye bedre ut.

Jeg tror vi egentlig undervurderer hvor mye begge angrepslinjene våre har lidd av å tape en sentral spiller på begge sider.

Back->indreløper->ving->spiss/indreløper er liksom angrepslinjene våre i 433, og vi mistet venstre indreløper som har svekket venstresiden vår kraftig og vi mistet høyre ving. Det tar tid å få spill og relasjoner til å fungere og jeg tipper at når Nordli, Duris og Witry kommer skikkelig i gang på begge sidene og relasjonene blir bedre, så kommer vi til å se bedre fotball. Det er jeg helt overbevist om.

Et av de store problemene er jo på bortebane der vi ofte blir presset høyt av lag som ønsker å fremstå sterkt på hjemmebane og blir mannsmarkert og overløpt på midtbanen og så sliter vi rett og slett med å spille oss ut av press. Vi er relativt gode når vi får lov til å kontrollere, men det er i midtbanekampen når begge lag står høyt at vi sliter noe helt jævlig.

Jeg tror RBK trenger langt flere øvelser slik Bodø-Glimt(?) hadde i forberedelse til Europa der de trente på høy-press situasjoner og spille seg ut av det, og hadde veldig mye fokus på det, fordi tempoet i Europa hos gode lag er bare så mye høyere og tempoet på Selnæs/Zeidan/Fossum er altfor lavt til å håndtere det presset (og selv KFUM-press). Santi har litt bedre forutsetninger. Men generelt virker vi altfor stresset med ball i beina under press. Og det går altfor sakte.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 15:28    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Skal vi kritisere Alfred for noe synes jeg ikke spillemønster er hvor vi skal starte. Jeg vil heller trekke frem tendens hans til å stole litt for mye på sine eldre og mere erfarne spillere.

Det tok lang tid før han ga opp å prøve å få Markus Henriksen til å spille 8-etter. Han tviholder også på Selnæs som sentral til tross for at det hemmer presspillet totalt for laget.

Her er en oversikt over poeng med og uten Selnæs:

2024

Med Selnæs: 1.72 poeng
Uten Selnæs: 1.83 poeng

2025

Med Selnæs: 1.13 poeng
Uten Selnæs: 3 poeng

Litt av det samme vi ser i Molde der de endelig begynner å benke Eikrem som egentlig har vært blasfemi uten like, men de spiller mye bedre uten Eikrem og tar mye mer poeng.

Tror ikke Selnæs har kommet seg helt etter sykdom, og kostnaden av å spille han i form ser vi på kampbildet og prestasjoner.
Back to top
Pirlo
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 15:29    Post subject: Reply with quote

Synes Selnæs får ufortjent mye kritikk for sine defensive bidrag. Mitt inntrykk er at han stadig er involvert i gjenvinninger både høyt og lavt i banen, og statistikken underbygger dette. Fotmobs viser at Selnæs er blant de beste i ligaen i sin posisjon på bl.a. vellykkede taklinger, dueller vunnet, og gjenvinninger per 90.

"Man skal ta Fotmob-stats med en klype salt", sier du? OK, vi får heller stole på dine subjektive meninger.

Last edited by Pirlo on 07.08.2025 15:30; edited 1 time in total
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 15:30    Post subject: Reply with quote

Jepp. Selnæs er fortsatt favorittspilleren min i RBK. Men akkurat nå ville vi vært bedre med Santi sentralt og Nordli pluss hvilken som helst av Zeidan og Fossum som indreløpere.

Kanskje til og med Reitan Sunde kunne vært et alternativ som indreløper ved siden av Nordli og Santi.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 15:36    Post subject: Reply with quote

Pirlo wrote:
Synes Selnæs får ufortjent mye kritikk for sine defensive bidrag. Mitt inntrykk er at han stadig er involvert i gjenvinninger både høyt og lavt i banen, og statistikken underbygger dette. Fotmobs viser at Selnæs er blant de beste i ligaen i sin posisjon på bl.a. vellykkede taklinger, dueller vunnet, og gjenvinninger per 90.

"Man skal ta Fotmob-stats med en klype salt", sier du? OK, vi får heller stole på dine subjektive meninger.

Er det noen som har hatt negativt fokus på Selnæs sine defensive bidrag egentlig? Mitt største problem med Selnæs er først og fremst i banespillet når vi har ball og er i en overgangsfase eller etablert spill og skal angripe.

Det er mangelen på driv med ballen, evnen til å spille seg av press og sette opp medspillere og sende baller gjennom ledd (som var hans aller største styrke) som er det han får kritikk for.

Der de aller fleste pasningene hans går til en back eller en midtstopper.

Og når han skal være registaen som alt av ballfordeling går gjennom så lider hele angrepsspillet vårt. Det er rett og slett veldig lite progressivt angrepsspill han driver med.

Så har jeg sett at folk legger skylden på at medspillere ikke gjør seg spillbare, men det består ikke nødvendigvis øyetesten på banen.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 15:45    Post subject: Reply with quote

Selnes synes jeg har vært bedre defensivt enn offensivt. Men det skyldes at vi ikke har noen bevegelse forran han i rom osv så han får ikke brukt go foten sin.

Nordli er en spiller som kan gjøre Selnes bedre
Pirlo
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 15:56    Post subject: Reply with quote

@machiavelli - det var en kommentar til Robbie over deg som mener bruk av Selnæs hemmer presspillet totalt for laget.
Back to top
siggen1
Proff

PostPosted: 07.08.2025 16:08    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Selnes synes jeg har vært bedre defensivt enn offensivt. Men det skyldes at vi ikke har noen bevegelse forran han i rom osv så han får ikke brukt go foten sin.

Nordli er en spiller som kan gjøre Selnes bedre

La oss inderfilet håpe det.
Ingen tvil om at Selnes er en god spiller men slik som han har fremstått i år så er han en akkileshæl fordi han slurver i det defensive arbeidet. Han legger ned for lite meter,han går ikke i press og han faller ut av mdtbaneleddet for å unngå presspill som fører til store avstander og tempotap.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 16:13    Post subject: Reply with quote

Pirlo wrote:

Takk! Hvordan er disse tallene sammenlignet med for eksempel Tagseth i fjor, Santi i de få kampene han spilte tidligere i sesongen og for eksempel Patrick Berg i Glimt?
Back to top
Pirlo
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 20:12    Post subject: Reply with quote

Helt greie stats han (svakere enn Selnæs), men anser jo det helt irrelevant da han mangler kreativititet, evne til å slå pasninger etc. som er essensielt i den rollen.

For å understreke betyr fargen rød at man er blant de svakeste i ligaen i samme posisjon.

Plukker opp denne igjen og:

robbie wrote:
Pirlo wrote:

Jeg synes dette er overdrevet. Otto Ulseth gjentar det samme i Nidaros. Men jeg synes det er veldig tydelig hva det er vi prøver på. Det spilles ut bakfra. Vi bruker Selnæs og spillet går rundt kantene. Det er mere tydelig enn noe vi har hatt siden tidlig i Kåre-perioden. For meg er dette et eksempel på at om man gjentar en løgn ofte nok så blir det en sannhet. Ulseth resirkulerer kritikk som egentlig traff mye bedre på Hamren og Jönsson og klistrer dette på Alfred på grunn av nasjonaliteten hans.

Enig i at det er gjennkjenbart at vi prøver å spille ut bakfra. Problemet er jo at vi er helt håpløse på det. Hvilke trekk er det som gjør at vi skal klare å spille ut når vi står imot høyt press? Det ender jo nesten alltid med tversoverpasninger mellom Selnæs og back, og deretter langpasning og balltap. Det er trenerteamets ansvar og øve inn hvordan spillere skal posisjonere seg og hvilke mønstre man skal følge under utspilling.

At spillet "går rundt kantene" må vel være helt åpenbart når vi spiller 4-3-3. Det finnes dog ikke spor av noe samspill mellom vinger og indreløpere.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24  Next
Page 22 of 24

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb