View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Vakker Blomst Proff
|
Posted: 29.01.2025 21:58 Post subject: |
|
|
Kan vi ikke opprette en poll her i tråden? Fjåsete kanskje, men kunne vært interessant å sett hva resultatet hadde blitt dersom rbkweb-brukerne hadde bestemt  |
|
Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 29.01.2025 22:28 Post subject: |
|
|
Forventer det ville gitt bortimot 95-5 mot VAR. De fleste fotballsupportere som er så lidenskapelig at de tråler webforum til klubben sin er oppriktig glad i sporten og følelsesdelen av fotball. Da kan man vanskelig være for noe som er laget for å strømlinjeforme og fjerne alt av sjel ved et spill som nesten har vært identisk i 150 år! For min del tror jeg noe av det som har gjort fotball til verdens desidert største idrett har vært at det er akkurat samme regler og forhold fra 7.divisjon til CL-finalen. |
|
Back to top |
|
 |
Pappelg Veteran

|
Posted: 29.01.2025 23:40 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Er vel på tide at Norsk Toppfotball setter hardt mot hardt og starter opp en egen liga uavhengig av NFF. Litt slik som PL. Er ingen grunn til å dele penger med NFF og breddefotballen når det er slik en har tenkt å forholde seg til demokratiske prosesser og meningen til de klubbrene som blir påvirket. |
Bare uten Cato Haug i styret. |
|
Back to top |
|
 |
BalleK Veteran

|
Posted: 30.01.2025 18:53 Post subject: |
|
|
Ståle wrote: | Skal man vurdere hva VAR tilfører så må man se på feil rettet vs. feil introdusert. Feil som ikke blir rettet er vel i så måte mindre interessante når man diskuterer hva VAR tilfører. |
Dette er jeg helt uenig i. "Feil som ikke blir rettet" er da veldig interessant. I mitt hode var det derfor vi fikk VAR - at dømmingen skulle bli mer riktig/ mindre feil. I tillegg irriterer det meg at dommeravgjørelsene drar ut i tid. Å bruke millioner på dette virker mer og mer tullete for meg.
Jeg forstår at NFF må ta mange hensyn i tillegg til hva toppfotballklubbene mener. De må ta hensyn til UEFA, dommerne og sikkert mye mer. Men jeg synes det er veldig rart at Tydal IL har like mye stemmerett som Rosenborg BK i dette spørsmålet. Det må jeg si. Toppfotballens stemme bør veie veldig tungt. _________________ RBK fjepper
Toillat folk e folk det å |
|
Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 30.01.2025 21:13 Post subject: |
|
|
Spørs om dette maktspillet fra NFF kommer til å bite dem i hekken da...
https://www.tv2.no/sport/.../17412758/ _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
Back to top |
|
 |
£irik Senior

|
Posted: 05.02.2025 16:28 Post subject: |
|
|
Quote: | VAR har tilbakevirkende kraft. Er dommeren usikker, lar han spillet gå inntil VAR har vurdert situasjonen. Slik avventende dømming gjør at situasjoner som ville blitt avblåst i VAR-fri fotball, passerer med VAR. Om det blir skåring, og den annulleres av VAR, regnes det i VAR-statistikken som en forbedring. Men VAR retter i så fall opp feil VAR selv har skapt. Det er derfor tett på umulig å si noe uomtvistelig, vanntett og presist med to streker under, om hvorvidt VAR-fotball gir flere rette avgjørelser enn VAR-fri fotball. Likevel serveres slike studier som nettopp prøver å tallfeste hvor mange flere rette avgjørelser VAR gir. |
https://sosiologen.no/deb...mekraften/
https://www.morgenbladet....m-skaring/
Last edited by £irik on 05.02.2025 20:47; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 05.02.2025 17:51 Post subject: |
|
|
BalleK wrote: | "Feil som ikke blir rettet" er da veldig interessant. I mitt hode var det derfor vi fikk VAR - at dømmingen skulle bli mer riktig/ mindre feil. |
Feil som ikke blir rettet gir, om noe, et innblikk i potensiale til forbedringer med bedre dømming/VAR, men i debatten for eller mot VAR, så er det vel interessant hvor mye VAR forbedrer. Dersom dommerne gjør 200 feil i løpet av en sesong, og VAR retter opp 100 av dem, så er antall feil halvert. Vi kan selfølgelig fokusere på at VAR burde rettet 100 feil til, men antallet feil er uansett halvert. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 05.02.2025 20:02 Post subject: |
|
|
Et problem er at det er håpløst å tallfeste antall feil og hvor mye VAR retter opp.
NFF har noen helt ville definisjoner av hva som rettes opp og ikke.
Dette kunne jo vært en analyse knyttet til VAR-utvalgets arbeid, men trolig altfor tidkrevende.
Alle er jo enige om at Ole Sæters scoring mot KFUM skulle vært godkjent, men i VAR-regnskapet ble den aldri ført som en feil VAR-avgjørelse.
Målet til Bodø/Glimt samme sted som ble annullert vet man ikke helt om var feil eller ikke. En skråsikker dommersjef sa 35 centimeter offside før Bjørnar Posse Sandboe belærte dem om hva teknologiens ytelse faktisk utgjør bilde for bilde og hvor stor feilmarginen er.
Da NFF nå i nyere tid har argumentert med at VAR fungerer bedre fordi VAR raskt skal følge dommer på banen når det ikke raskt kan påpekes feil, har de derimot tatt det til inntekt for seg selv og sitt arbeid med VAR - og ikke den uttrykte VAR-motstanderens nitide arbeid med å dokumentere og forklare begresninger i teknologien og feilmargin.
Jeg velger å tro at VAR retter opp en veldig liten andel av alle de avgjørelsene som dommerne på banen tar, der langt flere avgjørelser også er matchavgjørende enn et straffespark som blir dømt, et rødt kort som idømmes eller en offside eller forseelse i rett i forkant av scoring.
Det forekommer jo like matchavgjørende at en spiller ikke idømmes et andre gule kort eller at en forseelse skjer noe tidligere i en sekvens, som VAR aldri kan gripe inn i.
Men for all del, hvis dommerne gjør 200 feil i løpet av en sesong, VAR retter opp tre og i tillegg surrer det til og skaper en feil dommeren ikke gjorde, så er forbedringen på en prosent. Der er jeg med. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.02.2025 16:46 Post subject: |
|
|
– Jeg synes at folk er litt barnslige på begge sider av konflikten, ikke bare den ene parten. Jeg synes det blir litt voldsomt fra begge. Det er ikke sånn at fotballen dør, verken om vi har eller ikke har VAR, sier Ole Selnæs til TV 2 og fortsetter:
– Uansett hvordan det ender så blir det vel noen som nekter å innse nederlaget, og som kommer til å protestere den ene eller den andre veien. Det er jo synd, men det er vel det som kommer til å skje.
Les mer: Reagerer på VAR-feiden: – Folk er litt barnslige |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 07.02.2025 12:40 Post subject: |
|
|
https://www.nidaros.no/va...122-105423
Kretslederne går inn for VAR, og anbefaler klubbene å gjøre det samme. Et viktig moment for dem ser ut til å være dommerne, en viktig gruppe som ser ut til å være helt neglisert i diskusjonen i klubbene og hos NTF. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 07.02.2025 13:10 Post subject: |
|
|
Og hvor mange av de 3000 (?) dommerne i Norge er det som har befatning med VAR? |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.02.2025 13:56 Post subject: |
|
|
Av alle dårlige argumenter for VAR så tror jeg argumentet om at VAR vil bidra til mindre dommerhets må være det mest latterlige. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 07.02.2025 14:25 Post subject: |
|
|
Dommerne påstår at dette er tilfelle, og de burde vel være de som har best empiri på dette? |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.02.2025 14:35 Post subject: |
|
|
Vel, det er jo ikke alltid slik at de med en sterk egeninteresse i en sak er de som har det mest uhildede vurderingene. Dommerne ønsker jo VAR av mange andre grunner (blant annet flere oppdrag og dermed høyere lønn) så det kan jo være derfor de påstår dette? Finnes det noe annet enn anekdoter fra dommerne selv som tilsier mindre hets? |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 07.02.2025 14:38 Post subject: |
|
|
https://www.nrk.no/sport/...1.17201294
Det finnes i alle fall en undersøkelse blant dommerne som viser dette tydelig. Fortsatt basert på dommernes oppfattelse, men i alle fall et statistisk grunnlag, og ikke anekdoter. |
|
Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 07.02.2025 14:50 Post subject: |
|
|
Skal ikke se bort fra at redusert dommerhets i toppen potensielt kan bidra til en bedring også nedover i systemet. Folk ser behandlingen/omtalen elitedommerne må tåle og tar det med seg på kamp med ungene, hvor Kai på 50 eller Oliver på 15 får den samme dritten, men langt fra den samme kompensasjonen og støtten. Om man ønsker bedre kvalitet på dommerne, også i toppen, så er dette blant stedene det bør skje en bedring. Mindre frafall -> større utvalg av folk og mer konkurranse på alle nivåer -> større kvalitet på alle nivåer, også i toppen.
Det er flere andre argumenter for hvorfor det vil være bra for dommerstanden å beholde VAR også, f.eks rekruttering og satsning. Ja, det er riktig at det er dommere som har store oppdrag i Europa pdd. som ikke har VAR i hjemlig liga, men på sikt vil nok dette bli mindre og mindre vanlig. Hva vil det gjøre med motivasjonen til dommere på vei opp om de ser at veien videre fra Eliteserien er stengt? Hva gjør det med kvaliteten på gruppa om man ikke lenger har noen som er ute og dømmer de store oppdragene og tar med seg erfaringer og impulser hjem?
"Bruk pengene på profesjonalisering av dommerne" er isolert sett et lite gjennomtenkt forslag, når det er en hel rekke slike faktorer som spiller inn. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 07.02.2025 15:13 Post subject: |
|
|
Ståle wrote: | https://www.nrk.no/sport/...1.17201294
Det finnes i alle fall en undersøkelse blant dommerne som viser dette tydelig. Fortsatt basert på dommernes oppfattelse, men i alle fall et statistisk grunnlag, og ikke anekdoter. |
Jeg er ikke imponert over metodikken i den undersøkelsen. Det er et spørsmål om dommeren "oppfatter at det har blitt mindre hets", det blir ikke mere subjektivt enn det. Det ville gitt et riktigere bilde om de telte antall tilfeller av hets nå kontra før. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 07.02.2025 15:24 Post subject: |
|
|
Dette er selvfølgelig riktig. Men dette forutsetter at alle dommere i ES fører statistikk over tilfeller av hets, og rapporterer årlig. Et slikt system hadde man sikker kunne innført, men det er ikke informasjon som er lett tilgjengelig pt. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 07.02.2025 15:40 Post subject: |
|
|
Den største forskjellen er jo bare at ting rettes mot VAR i stedet for dommeren, det er ikke nødvendigvis at det er blitt mindre hets i seg selv med VAR. Og når man i lavere divisjoner ikke har VAR så blir det uansett dommeren som får høre det.
Dommerhets burde overhodet ikke vært en faktor eller argument i VAR-saken, det er et eget og selvstendig problem som ikke løses av VAR annet enn at fokuset rettes et annet sted. Hvis man virkelig vil bli kvitt dommerhets så må det systematisk holdningsarbeid til, inkludert at dommere rapporterer det, klubber slår hardt ned på det internt blant spillere, trenere, foreldre osv. samt andre tiltak som kan hjelpe. Også må folk som hører noen hetse en dommer tørre å si ifra at det der er ikke greit og over grensen. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.02.2025 15:43 Post subject: |
|
|
En verdiløs undersøkelse av en uplausibel hypotese. |
|
Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 07.02.2025 16:03 Post subject: |
|
|
Og la oss virkelig sette en ting på plass, det er vel ikke dommernes oppfatning og mening som skal være tungtveiende for om vi skal ha VAR eller ikke?!
Dommeren er èn av 23 aktører på banen, og den minst viktige. Mye viktigere hva spillere og trenere mener, og der er det lille av empiri som finnes klar på at det store flertallet ikke mener VAR anno 2025 funker godt nok, og vil ha det fjernet. Men også spillere og treneres mening burde komme bak supporterne/folket, for det finnes inget levebrød for alle verdens fotballspillere uten fans og medieinntekter! |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 07.02.2025 16:09 Post subject: |
|
|
Kunne du delt en link til undersøkelsen som viser at det store flertallet av de som ser norsk fotball ønsker å fjerne VAR?
Edit: Eller hvor det store flertall av spillere og trenere mener det samme, litt avhengig av hva du mente. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 07.02.2025 16:15 Post subject: |
|
|
Forøvrig tenker jeg at dommerne har best forutsetning for å mene noe om hvilke verktøy de trenger for å gjøre jobben sin best mulig. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 07.02.2025 16:18 Post subject: |
|
|
Ståle wrote: | Dette er selvfølgelig riktig. Men dette forutsetter at alle dommere i ES fører statistikk over tilfeller av hets, og rapporterer årlig. Et slikt system hadde man sikker kunne innført, men det er ikke informasjon som er lett tilgjengelig pt. |
Jeg sier ikke at man bør føre statistikk over dette. Men man bør ikke fremstille det som et vitenskapelig faktum at VAR fører til mindre hets uten at man har fakta på bordet.
Jeg er forøverig VAR-tilhenger. Men jeg er motstander av slett håndverk. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 07.02.2025 16:39 Post subject: |
|
|
Det som blir sagt er vel at dommerne opplever det som at de mottar mindre hets. Dette er jo deres subjektive mening åpenbart, og ikke et objektivt faktum. På den andre siden er kanskje hvordan de oppfatter det som er viktigst. |
|
Back to top |
|
 |
|