View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
BalleK Veteran

|
Posted: 15.01.2025 16:52 Post subject: |
|
|
Jeg har snudd. Da VAR ble innført i Eliteserien var jeg positiv til det. Ikke sånn jublende "Jippi" positiv, men jeg tenkte det sikkert ville gjøre fotballen mer rettferdig og hjelpe dommerne med å dømme riktig. Og det høres jo bra ut.
Men jeg ble mer og mer skeptisk etter hvert som linjedommerne sluttet å dømme offside og alle sto og ventet på VAR-avgjørelser som dro ut i tid. Og etter den skandaløse annuleringen av Ole Sæters mål (som ellers burde vært straffe etter alle solemerker) så var det nok for meg.
Dyrt opplegg som ikke hjelper mye og bare skaper irritasjon. Sikkert bruk for pengene til noe nyttig. _________________ RBK fjepper
Toillat folk e folk det å |
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 15.01.2025 17:28 Post subject: |
|
|
👍 for mange gode og saklige innlegg. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 15.01.2025 17:40 Post subject: |
|
|
Bare til opplysning så ble ikke Ole Sæter sitt mål mot KFUM annulert av VAR. VAR lot være å overprøve hoveddommers avgjørelse. Uten VAR ville dette like fult blitt annulert. |
|
Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 15.01.2025 17:42 Post subject: |
|
|
Ingen har vel antydet noe annet. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 15.01.2025 17:44 Post subject: |
|
|
Jeg tolket BalleK sitt innlegg som et eksempel på feil av VAR, men mulig jeg misforstod. |
|
Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 15.01.2025 17:46 Post subject: |
|
|
Det er jo feil av VAR å ikke rette avgjørelsen til godkjent scoring. Poenget er vel da at om man ikke klarer å få det riktig engang, så kan man like gjerne skrote systemet. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 15.01.2025 17:52 Post subject: |
|
|
Skal man vurdere hva VAR tilfører så må man se på feil rettet vs. feil introdusert. Feil som ikke blir rettet er vel i så måte mindre interessante når man diskuterer hva VAR tilfører. |
|
Back to top |
|
 |
ODN Rutinert
|
Posted: 15.01.2025 17:54 Post subject: |
|
|
Du får selvfølgelig stå fritt til å mene det, men det blir ganske tåpelig å generalisere samtlige VAR-motstandere under de beskrivelsene. Begge sider har nok av sine personligheter med diverse meninger, og måter å gi uttrykk for de på. Nå skal det sies at det er én side som har opptrådt mer udemokratisk enn den andre her, og om du ser måten flere klubber har fremstått på i det siste, så er du nok enig i at det er bekymringsfull oppførsel.
Det ikke-representative demokratiet du snakker om, må jeg nok en gang gjenta at nesten (merk nok en gang; nesten) alle har like muligheter for å kunne delta og påvirke valgene. Du overdramatiserer i overkant mye når du prøver å vende dette til en «rike vs fattige» illusjon. Årskontintigenten ligger på 200 til 450 kr i året. Det er ikke noen stor sum, og er i mine øyne kun en grense for at de med et ekstra engasjement og interesse skal kunne fatte de beste avgjørelsene sammen.
Kan jo se hvor du vil med å dra nasjonal politikk inn i bildet, men du skjønner vell selv at samfunnets interesse kontra hvordan en fotballklubb skal styres, er to ganske så forskjellige situasjoner. Derav en annen form for demokrati. La oss nå da si at styret i klubben hadde gjort en ekstremt god jobb som alle var fornøyde med, men (som vi har sett) så er det et klart flertall som ikke ønsker VAR i klubben. Kaster vi da styret på dør, og må gå gjennom en prosess med å finne et nytt styre (som riktignok da vil gjentas mange ganger om dette er tilfellet), eller er det litt ryddigere om medlemmene får bestemme slike betente enkeltsaker, riktignok med anbefalinger fra styret? |
|
Back to top |
|
 |
ODN Rutinert
|
Posted: 15.01.2025 17:56 Post subject: |
|
|
Ståle wrote: | Bare til opplysning så ble ikke Ole Sæter sitt mål mot KFUM annulert av VAR. VAR lot være å overprøve hoveddommers avgjørelse. Uten VAR ville dette like fult blitt annulert. |
Tipper du har rett i den, men så kan vi også spørre oss hvordan bruken av VAR påvirker dommere til å dømme/ikke dømme i mange situasjoner, da de vet at de har teknologien i ryggen. Det er i alle fall en stor irritasjonsfaktor hos meg. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 15.01.2025 17:59 Post subject: |
|
|
Meget relevant spm. på offside er jo linjedommerne instruert til å ha tunge flagg, men hadde vært interessant å se forskning på hvordan dommerne ellers endrer oppførsel basert på VAR. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 15.01.2025 22:04 Post subject: |
|
|
Er vel vanskelig å finne noen gode svar på, siden dommerne er instruert til å dømme som normalt og forsøker nok å gjøre det også. Selvsagt så ligger det i bakhodet/underbevisstheten hele tiden at de har VAR til å rette opp grove feil, som kan gjøre at de ikke blåser i situasjoner de kanskje hadde blåst i ellers men det er nok på ingen måte noe de bevisst tenker eller gjør.
Jeg tror dog at dommerne i minst 9/10 tilfeller blåser straffe hvis de tenker "straffe" selv med VAR og jeg tror ikke de tenker "jeg blåser ikke, VAR tar den hvis det er feil".
Så jeg tror det påvirker, men at det er ganske lite og uansett vanskelig å finne ut av både om det påvirker og hvor mye det evt. påvirker. |
|
Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 16.01.2025 10:23 Post subject: |
|
|
En ting som diskuteres ganske lite er den nye rollen som er lansert med VAR. Det er operatørrollen som bistår VAR-dommerne i å finne kameravinkler og til å tegne streker etc.
I en tid der raske VAR-avgjørelse blir et større krav så er det unektelig stor makt hos denne rollen. "Har vi bedre vinkler?" ble vel vist fra VAR-rommet som en dommers spørsmål til en operatør. Nei svarte han og dommeren tok en avgjørelse. Hva som vises til dommerne blir i så måte avhengig av hva operatøren faktisk viser de.
Eller det å marginalt feilplasserer strekene i en offside-avgjørelser. En god operatør hadde nok klart å villede dommerne sånn sett.
Det er ikke utenkelig at neste kampfiksing-skandale kommer fra denne rollen i VAR-rommet.
Så er ikke dette største argumentet mot VAR, men det gir makt til roller som tidligere ikke har vært involvert.
For meg er argumentet mot VAR det at jeg ikke klarer å slippe løs jubelen ved mål. Når jeg følte meg snytt for øyeblikket på vei hjem fra RBK-Molde i fjor så var det åpenbart for meg at VAR må bort. |
|
Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 16.01.2025 10:28 Post subject: |
|
|
netrom84 wrote: | For meg er argumentet mot VAR det at jeg ikke klarer å slippe løs jubelen ved mål. |
Dette argumentet er en gjenganger, og jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Er det bare meg som ikke opplever dette? |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 16.01.2025 10:39 Post subject: |
|
|
Jeg klarer slippe meg løs på mål, men ikke like mye som før. Jeg finner heller INGEN glede i gode pasninger inn i bakromsløp fordi 90% av gangene er det offside hvor linjedommer praktiserer tunge flagg, så man VET at mest sannsynligvis er ikke dette en så stor sjanse som man først håper. |
|
Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 16.01.2025 10:55 Post subject: |
|
|
Danserud wrote: | netrom84 wrote: | For meg er argumentet mot VAR det at jeg ikke klarer å slippe løs jubelen ved mål. |
Dette argumentet er en gjenganger, og jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Er det bare meg som ikke opplever dette? |
Det er nok med personlighetstype. Tidligere har jeg alltid vært den som sjekket linjemannen og dommeren før jeg jublet. De gangene linjemannen vinket var jeg en av de som skrek "det er offside", "det er offside".
Jeg så jo da og ser jo nå at mange ikke har den samme sperren som meg og jubler hemningsløst uansett. Men for meg ødelegger VAR nok til at jeg ikke har fornyet sesongkortet. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 16.01.2025 11:20 Post subject: |
|
|
netrom84 wrote: | For meg er argumentet mot VAR det at jeg ikke klarer å slippe løs jubelen ved mål. Når jeg følte meg snytt for øyeblikket på vei hjem fra RBK-Molde i fjor så var det åpenbart for meg at VAR må bort. |
Og den ser jeg absolutt, er enig i at dette er et problem. Spørsmålet da blir, er det mulig å både ha VAR og stort sett unngå dette problemet?
Svaret mitt er ja, og cluet vil være at VAR ikke brukes ofte nok ved mål til at man ikke tør å juble. Mållinjeteknologien må forbedres å gi svar umiddelbart slik at man ikke trenger sjekk for dette, og så må man se på hvordan man reduserer bruken i andre tilfeller, uten at det blir urimelig.
På den andre siden, kan man tenke seg løsnigner på at man uten VAR i større grad risikerer dommerfeil som blir helt avgjørende for tabellpalssering, europa osv? Svaret på det må bli nei. |
|
Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 16.01.2025 12:00 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Svaret mitt er ja, og cluet vil være at VAR ikke brukes ofte nok ved mål til at man ikke tør å juble. Mållinjeteknologien må forbedres å gi svar umiddelbart slik at man ikke trenger sjekk for dette, og så må man se på hvordan man reduserer bruken i andre tilfeller, uten at det blir urimelig |
Mållinjeteknologi med umiddelbar varsel på klokken til dommeren eksisterer jo og brukes i mange land. Dette føler jeg alle egentlig er for da det ikke gjør noe med øyeblikket. Men foreløpig er det vært for dyrt og for få tilfeller at de gir noe kost/nytte.
Er det mulig å finne en teknologi som bistår linjemannen i offside-tilfeller direkte så er det også noe man kan lett få støtte for. Eksempelvis at linjemannen får et signal om datasystemet mener det er offside så må dommeren vurdere om det er straffbar offside eller ikke direkte. Litt usikker på akkurat hvordan dette skulle virket da uten at det forstyrrer mer enn det hjelper.
Poenget for meg er egentlig at så lenge du har tilfeller der man i etterkant av en begivenhet må stoppe kampen for å sjekke om det er mål/straffer etc så vil man alltid ta bort noe fra øyeblikket.
PS: Det er litt gøy med teknologi. Hawkeye er jo blitt veldig populært. Her er det gjerne fansen som ønsker at den skal brukes også i french open. Svakheten i teknologien diskuteres sjeldent. Så lenge folk får en animasjon som viser at ballen spratt på linjen eller utenfor så anntar folk det er riktig. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 16.01.2025 12:19 Post subject: |
|
|
netrom84 wrote: |
Poenget for meg er egentlig at så lenge du har tilfeller der man i etterkant av en begivenhet må stoppe kampen for å sjekke om det er mål/straffer etc så vil man alltid ta bort noe fra øyeblikket.
|
Er du sikker på det? Vi strekker det langt for å vise poenget mitt: Hvis 1 av 100 mål blir annulert av VAR, vil det føre til at du ikke tør å juble fordi mål kan bli annulert av VAR? |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 16.01.2025 12:25 Post subject: |
|
|
netrom84 wrote: | Mållinjeteknologi med umiddelbar varsel på klokken til dommeren eksisterer jo og brukes i mange land. Dette føler jeg alle egentlig er for da det ikke gjør noe med øyeblikket. Men foreløpig er det vært for dyrt og for få tilfeller at de gir noe kost/nytte. |
For min del er mållinjeteknologi og automatisert offside-varsel noe som MÅ inkluderes i tillegg om VAR skal fungere. Slikt det er akkurat nå er det litt som å bygge et jet-fly men bestemme seg for å kutte ut vingene pga kostnader, slik at man i stedet har en fancy buss som kjører i 800 km/t og kræsjer hele tiden. |
|
Back to top |
|
 |
Fotsoppen Proff
|
Posted: 16.01.2025 12:26 Post subject: |
|
|
Offsideregelen må omgjøres og presiseres. Synes det er tåpelig når det er snakk om millimeter.. Samtidig virker VAR til å være en fin plattform for juks. den VAR-avgjørelsen mot Sæter (borte mot KFUM) er et fint eksempel  _________________ 4-3-3, angrepsfotball, hurtig i lengderetning og høyt kollektiv press! Godfoten er min bibel. |
|
Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 16.01.2025 12:31 Post subject: |
|
|
Hvordan ville du formulert en offside-regel slik at det aldri blir spørsmål om millimeter? |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 16.01.2025 12:31 Post subject: |
|
|
Fotsoppen wrote: | Offsideregelen må omgjøres og presiseres. Synes det er tåpelig når det er snakk om millimeter.. Samtidig virker VAR til å være en fin plattform for juks. den VAR-avgjørelsen mot Sæter (borte mot KFUM) er et fint eksempel  |
Helt enig, det er meningsløst å bruke var på den måten hvor man dømmer offside fordi man mener en tå er innenfor.
Men i situasjoner som den til Sæter mot KFUM så er jeg overhodet ikke i tvil om at VAR burde gripe inn. Her er det heller ikke snakk om å annulere et mål, så slike situasjoner påvirker ikke folks evne til å juble ved scoringer.
Her ser vi allerede hvordan VAR kan endres enkelt med konkrete grep som ikke koster penger.
Last edited by Hedning on 16.01.2025 12:37; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 16.01.2025 12:37 Post subject: |
|
|
Danserud wrote: | Hvordan ville du formulert en offside-regel slik at det aldri blir spørsmål om millimeter? |
Jeg ville sagt at VAR bare skal gripe inn hvis spilleren i offside har en klar og tydelig fordel av offsideposisjonen sin, og at man ellers forholder seg til dommerens oppfattelse av situasjonen. Man har ikke en klar og tydelig fordel av å være 0-10 cm over grensa med en finger eller en tå. |
|
Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 16.01.2025 12:48 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Er du sikker på det? Vi strekker det langt for å vise poenget mitt: Hvis 1 av 100 mål blir annulert av VAR, vil det føre til at du ikke tør å juble fordi mål kan bli annulert av VAR? |
Nja. Et sted går sikkert grensen. Jeg ser jo en del NHL og der er det relativt sjelden at man sjekker mål, men det hender jo. Er jo ikke like følelsesmessig involvert der, men jeg sier jo gjerne yess ved mål selv om det er en fare for at de forsvinner.
Men jeg er ikke så overbevist om at det lar seg gjøre å bruke teknologien i så få tilfeller når den faktisk er der. Vi ser jo i dag at for hver runde er ramaskrik den ene eller andre veien uansett. Og VAR-bussen vingler med og regler endres for å tilpasse seg VAR. |
|
Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 16.01.2025 13:08 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Jeg ville sagt at VAR bare skal gripe inn hvis spilleren i offside har en klar og tydelig fordel av offsideposisjonen sin, og at man ellers forholder seg til dommerens oppfattelse av situasjonen. Man har ikke en klar og tydelig fordel av å være 0-10 cm over grensa med en finger eller en tå. |
Dette er jo så vagt at det er umulig å håndheve både for dommertrio og for VAR. Hvor mye av kroppen må innenfor for at det skal være en fordel? Hvor langt innenfor må man? Er det avhengig av hvor nære mål man er? Avhengig av hva som skjer etterpå om det er en fordel å være innenfor eller ikke? |
|
Back to top |
|
 |
|