English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg - Lillestrøm
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 48, 49, 50  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var beste Rosenborg-spiller?
Tangvik
2%
 2%  [ 2 ]
Tagseth
9%
 9%  [ 9 ]
M. Ceide
0%
 0%  [ 0 ]
Nemcik
11%
 11%  [ 11 ]
Jenssen
0%
 0%  [ 0 ]
Väänänen
0%
 0%  [ 0 ]
Selnæs
36%
 36%  [ 34 ]
Nypan
37%
 37%  [ 35 ]
Broholm
1%
 1%  [ 1 ]
Holm
0%
 0%  [ 0 ]
Reitan-Sunde
1%
 1%  [ 1 ]
Zeidan
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 93

Author Message
Votten
Proff

PostPosted: 22.07.2024 17:56    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:

De klubbene som er involvert kan si sin mening om noe. Hvis de ikke sier ifra så har de implisitt gitt støtte til handlingene som gjøres. Det er sånn valgt lederskap og demokrati fungerer.

Blitt hakk i plata her nå. VAR har ikke blitt votert over siden det ble innført, og vi kan derfor ikke konkludere hva disse 11 klubbene mener. Du konkluderer selvfølgelig fordi du tenker det støtter din sak.

Kutter den her om du ikke har noe nytt å komme med.
Back to top
View user's profile Send private message
ErdoganLomas
Proff

PostPosted: 22.07.2024 19:13    Post subject: Reply with quote

De som protesterte på ØØ i går oppfører seg som at 7 av de 11 er mot i alle fall.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 22.07.2024 19:42    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
HeXX wrote:
Er du bekymret for det økonomiske så ber du ikke klubben utestenge klubbens mest lojale fans resten av sesongen. Det vil få uante økonomiske konsekvenser.

Uante økonomiske konsekvenser? Ved å stenge ute bermen som får stanset kamper og påført klubben og ekte supportere store kostnader? Ja, uante, positive effekter. Om man bytter ut bermen på ØØ med barnefamilier, sikrer man også fremtidige supportere, så det tror jeg går helt fint.

Og btw, de som aksjonerte på øø i går er verken lojale eller fans. Der finner vi trolig også deg, selv om du ikke var fysisk tilstede..

Kjernen er mange tusen supportere, skal du utestenge de så forsvinner man tusen billetter hver hjemmekamp og mesteparten av lyd, sanger; tifo og stemning forsvinner.

Stadion er ikke utsolgt, du kan ikke bare erstatte over 2 tusen på øvre øst, det blir bare noen tusen færre solgte billetter.

At du mener jeg ikke er Rosenborg supporter tar jeg ikke særlig tungt, men det er rimelig tåpelig utsagn.

Kjernen er mange tusen supportere? Hvor mange medlemmer har de nå da? Drøyt 2000, tallet er nedadgående, og vi kan plusse på noen hundre til om vi regner med de mer premature grupperingene som ultras osv. Aktiviteten de står for er det de færreste som bryr seg om nå, kvinneforeninga i Skogn vil trolig gjøre en bedre jobb, og skape mer positiv stemning.

Om man rabatterer biletter på ØØ for barnefamilier, vil man ikke ta inn alt, men man vil reparere noe av skaden ØØ har stått for, og ikke minst, man vil kunne begrense muligheten for nye hjernedøde skandaler.

Og jo, jeg vil si at enhver som ikke klart og tydelig tar til motmæle mot slike aksjoner, ikke lenger kan regnes blant supporterne av klubben, fordi dette er svært så ødeleggende for klubben. Så du får nesten velge hva du setter høyest av avskiltede supportere eller klubben.

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 22.07.2024 19:44    Post subject: Reply with quote

ODN wrote:
Carl wrote:
Så får vi inderlig håpe at dette ikke blir kostbart i kampen om å beholde plassen. Dersom vi ikke slår LSK når kampen spilles til høsten, samt at vi rykker ned, er det bare å sende takkebrev til Øvre Øst.

Du tror at resultatet i kampen om den spilles nå, eller senere vil være ensbetydende i forhold til om man rykker ned eller ikke? Veldig konstruktiv måte å lede en diskusjon på. Atmosfæren de gir spiller vell heller ingen rolle på det sportslige.

Atmosfæren spiller altså ingen rolle hevder ODN. Da er det jo en enkel sak å stenge Øø for godt da...

Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.07.2024 19:46    Post subject: Reply with quote

Din mening om hvem som skal få lov til å regnes som supportere og ikke, betyr omtrent like mye for meg som det hvite spyttet jeg får I munnviken når jeg løper for lenge.

Har du et godt business case på hvordan klubben enkelt kan få mange tusen ekstra på kamp hver uke som synger, lager tifo og stemning, ring klubben.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 22.07.2024 20:00    Post subject: Reply with quote

Tifoer er omtrent like relevante som russekort, altså mest interessant for de 6 som finner på en tekst og produserer den. Etter nærmere 40 år på Lerkendal har jeg fortsatt tilgode å lese en Tifo hvor budskapet henger igjen mer en 10 sek, og det gjelder for de fleste jeg har delt kampopplevelser med, hvilket begynner å bli rimelig mange.

Vil det bli bedre stemning med barnefamilier enn med bermen? Det kommer an på hvordan du definerer stemning. Det blir ikke like høy lyd, like mange hatrop, fiskekaker og tennisballer, men stemningen blir nok langt bedre.

Og som sagt, tar du ikke avstand fra slike aksjoner, ser jeg ingen grunn til at du skal være velkommen på Lerkendal. Da har du nemlig forstått svært lite av hva fotball skal være, og hvem fotballen er til for. Dere representerer en marginal del av inntekten,en marginal del av supporterne, og nå har dere spist opp overskuddet dere representerer for flere år.

Stemning kan man lage på flere måter, det handler om dressur av publikum, nye forsangere etc. Alt dette er løsbart, og etterhvert vil en trolig få opp nye supportergruppene som er mer glad i klubben enn seg selv, så jeg er i grunnen svært lite bekymret. Da er jeg mer bekymret for klubbens framtid om den må belemret med såkalte supportere som deg.

Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.07.2024 20:04    Post subject: Reply with quote

Hahahahahaha du vil ikke ha noe stemning du, du vil sitte i sofaen eller på langsiden i klink stillhet og se på en kamp hvor helst alle situasjoner skal stoppe i noen minutter og vurderes av VAR, slik at det blir riktig.

Da skjønner jeg jo mer av alle meningene dine.

Og ja, vi er ikke den samme type supporter.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 22.07.2024 20:14    Post subject: Reply with quote

Like treffsikker som Ivar Medaas der altså..

Jeg vil ha kamper der supporterne støtter laget med sanger, rop, og positiv stemning, der alle supportergrupper føler seg velkomne, og der ingen supportere setter seg selv over klubben. Du trives tydeligvis med messiaskompleksene dine, og du kunne nok fått hjelp for dem tidligere, men nå er det nok for sent. Du får begynne å følge med de blåkledde litt lengre vest. Virker å være mer din stil..

Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.07.2024 20:20    Post subject: Reply with quote

VAR i dagens form er den sikre død for engasjementet rundt fotball. At det aksjoneres etter at man har prøvd å bli hørt uten hell, er ikke rart.

At du har fått det for deg at supporterne ønsker å skade klubben får stå for din regning.

At du er hellig overbevist om at du har rett og at du er I posisjon til å bedømme hvem som er supportere og ikke, får også stå for din regning.
Back to top
Ståle
Veteran

PostPosted: 22.07.2024 20:23    Post subject: Reply with quote

Av ren nyskjerrighet. Hvorfor er VAR fotballens sikre død når videodømming brukes i så godt som alle andre store lagidretter, uten at det har påvirket engasjementet i disse. Hva er unikt med fotball i så måte?
Back to top
ErdoganLomas
Proff

PostPosted: 22.07.2024 20:27    Post subject: Reply with quote

Trenger ikke utestenge Kjernen. Utesteng de 100 som påvirker de andre til å gå over streken, andre som fint kan leve med å motarbeide VAR på vanlig vis. 1900 syngende supportere som er mot VAR (og står side om side med klubben i motarbeidelsen) lever klubben fint med.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.07.2024 20:29    Post subject: Reply with quote

Brukes VAR i stort sett alle andre store idretter?

Med på at mållinjeteknologi og tilsvarende er i bruk i de fleste idretter, og er ingen ingen motstander av det for fotballen heller.

Men å vente i 5 minutter på at noen i en buss skal titte med lupe gjennom de siste 5 minuttene av spillet før en scoring for å vurdere om ballen kan ha vært nær en finger, en spillers tå potensielt var 1 millimeter i offside eller noen kan ha dyttet med halvstrak arm noen minutter før en scoring; det dreper øyeblikkets glede så totalt.

Folk orker ikke juble lenger, alle venter bare på om dommer gir VAR tegn eller ikke.
Back to top
Ståle
Veteran

PostPosted: 22.07.2024 20:32    Post subject: Reply with quote

Av idrettene med videodømming er i alle fall basketball, baseball, amerikansk fotball, ishockey, rugby league, rugby union og cricket. Skal innrømme at jeg ikke vet hvordan det er i vollyball, for det ser jeg aldri på. Dette dekker vel de fleste store lagidretter?
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.07.2024 20:39    Post subject: Reply with quote

Ja mye amerikanske idretter har jo lenge hatt videodømming. De har også en lott annen tilnærming til mye idrett og det tema her da, hvor halvtime show, matbodene og kosen med pils er gleden og showet.

I fotball i resten av verden har ikke duskedamer, reklamepausene og matbodene og folk som kommer flygende inn på stadion vært grunnen til at man drar på kamp.

Eb amerikansk fotballkamp varer i snitt 3 timer og 12 minutter, ballen er i spill i snitt 11 minutter.

Er jo litt annerledes.
Back to top
pappabrun
Proff

PostPosted: 22.07.2024 20:40    Post subject: Reply with quote

Brukes VAR i stort sett alle andre store idretter?

Med på at mållinjeteknologi og tilsvarende er i bruk i de fleste idretter, og er ingen ingen motstander av det for fotballen heller.

Men å vente i 5 minutter på at noen i en buss skal titte med lupe gjennom de siste 5 minuttene av spillet før en scoring for å vurdere om ballen kan ha vært nær en finger, en spillers tå potensielt var 1 millimeter i offside eller noen kan ha dyttet med halvstrak arm noen minutter før en scoring; det dreper øyeblikkets glede så totalt.

Folk orker ikke juble lenger, alle venter bare på om dommer gir VAR tegn eller ikke.

Er du imot konseptet VAR? eller er det bruken av VAR slik den er implementert nå som er problemet? For slik jeg tenker så er dette 2 forskjellige ting.

Personlig er jeg likegyldig til VAR. OK for meg om vi har det og OK for meg om vi ikke har det. Er enig i at det er mye idiotisk bruk av VAR og bruken burde nok vært endret fra slik det er i dag. Men jeg tenker da at problemet ligger hos de som benytter seg av verktøyet. Det er nok der de største endringene burde skje. Klarere retningslinjer rett og slett
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 22.07.2024 20:41    Post subject: Reply with quote

At du er hellig overbevist om at du har rett og at du er I posisjon til å bedømme hvem som er supportere og ikke, får også stå for din regning.

Jeg har lest et tosifra antall kommentarer på sosiale medier, diskutert med tre personer på snap, og diskutert med sikkert 20-30 personer face-to-face. Så om vi sier 100 personer totalt, har jeg sett EN ENESTE som mente det som skjedde i går var en god ide. Absolutt ALLE andre jeg har diskutert med, mener det var idiotisk gjort, uansett om de er for VAR eller ikke.
Ståle
Veteran

PostPosted: 22.07.2024 20:41    Post subject: Reply with quote

Enig i at sporten er anderledes, men folk jubler som gale i amerikansk fotball hver gang det scores en touch down, selv om det rett som det er blir endret etter at dommeren har sett på en liten skjerm i noen minutter.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 22.07.2024 20:42    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
Vil det bli bedre stemning med barnefamilier enn med bermen?

Bermen har kommet for å bli. Alle land i Europa har berm på tribunen, det er berm på tribunene i alle internasjonale turneringer og mesterskap. Det fungerer ikke optimalt med berm på tribunene, men det er en realitet og kommer ikke til å bli fjernet, kun justert.

Du kan trekke paralleller til røykeloven, til oppheving av monopolet til NRK osv. Dette er en irreversibel sosial endring, og det har da heller ikke kommet særlige argumenter som skulle tilsi noe annet.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.07.2024 20:45    Post subject: Reply with quote

Hvit mann som pusher 50 wrote:

Jeg har lest et tosifra antall kommentarer på sosiale medier, diskutert med tre personer på snap, og diskutert med sikkert 20-30 personer face-to-face. Så om vi sier 100 personer totalt, har jeg sett EN ENESTE som mente det som skjedde i går var en god ide. Absolutt ALLE andre jeg har diskutert med, mener det var idiotisk gjort, uansett om de er for VAR eller ikke.

Var det meg som var den som mente det var en god ide?
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 22.07.2024 21:00    Post subject: Reply with quote

VAR i dagens form er den sikre død for engasjementet rundt fotball. At det aksjoneres etter at man har prøvd å bli hørt uten hell, er ikke rart.

At du har fått det for deg at supporterne ønsker å skade klubben får stå for din regning.

Din påstand er at Var er den sikre død, det er den selvsagt ikke, like lite som innføringen av offsideregelen ødela fotballen, eller innføring av straffespark eller røde og gule kort. Det er endringer tilpasset endringene i spillet, og måten vi opplever kamper på stadion. Var kommer som en direkte konsekvens av den teknologiske utviklingen vi har hatt, kombinert med at tempoet i fotballen også stadig øker. Kritikken før Var ble innført var jo nettopp at dommerne ikke så alt, det ble altfor mange feildømte avgjørelser, og ikke minst hadde vi som supportere mulighet til å se disse dommerfeilene i reprise, fra mange vinkler, uten at dommerne kunne bruke de samme bildene til å dømme rettferdig. 2 meter feilaktig offside feks.

Og skal du klare å stanse Var, så må du stanse langt mer enn bare fotballen, du må reversere den teknologiske utviklingen, og det skjer jo selvsagt ikke.

Og det er her det begynner å rakne for Kjernen m.fl. Fremfor å velge å være en proaktiv part, som kommer med konstruktive innspill og oppretter nettopp dialog gjennom de fora som finnes, velger dere først å stanse fokuset på Var på årsmøtet, og heller gå for å motarbeide. Det vedtaket er demokratisk, men like fullt idiotisk, for det viser en total mangel på forståelse for fotball i et større perspektiv. Så stanses all fornuftsorientert tilnærming med gårsdagens falitterklæring, Kjernen og dets satellitter setter seg selv på sidelinjen, og vi skal ikke se bort fra at dette var dråpen som dyttet RBK over stupet, og ned i OBOS. For fotball er psykologi, og selv om vi ikke vet hvordan kampen ville endt, så vi, de få minuttene før kampen ble stanset, et tent RBK, et RBK som kom på banen for å vinne, men mye folk på stadion, godt vær og positiv input etter Manu-kampen.

Alt dette evner ikke de såkalte supporterne du støtter opp om å se, fordi de er mest opptatt av seg selv og sin agenda, og de stanser flyten laget hadde bygd opp, og som de kunne forsterket med 3p mot LSK.

Resultatet er at det neste hjemmekamp blir færre tilskuere. Ingen gidder å bruke tid på å reise 15-20 mil eller mer for å se fiskekaker. Det finner vi nemlig i kjøledisken på. REMA, hvor de skal være.

Dette er en argumentasjon en kan dra rimelig langt, men for å konkludere: Det meste med denne aksjonen tyder på at de som støtter den rett og slett ikke har forstått hva fotball handler om, deg inkludert...

Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.07.2024 21:23    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke medlem av Kjernen, så du får slutte å adresse meg og omtale aksjonen som "dere" eller insinuere at jeg har hatt en hand med i det.

Motstanden mot VAR øker veldig mange steder i Europa, det er ikke en sak særskilt for Kjernen. Veldig mange mener det dreper øyeblikkets glede, selv de stedene hvor VAR har fungert bedre enn andre steder.

I PL har det tidvis vært en katastrofe og er ikke i bedring.

I Norge er det bare helt jalla, fordi man ikke tok seg bryet med de massive investeringene som kreves. At VAR annullere mål for offside basert på stillbilde fra et kamera som står midt på banen og peker skrått mot feltet, er en vits. At det forsvares å fortsette med dette er håpløst.

Jeg er ikke motstander av teknologi, og jeg vet godt at om 10 år så er omtrent alle avgjørelser helautomatiske.

Mållinjeteknologi fungerer utmerket, så godt som feilfri og på en hundredeler sekund.
Den nye semi-automatiske offside sjekken med brikke i ball øker presisjon og senker tiden på avgjørelse, så den er i bedring.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 22.07.2024 22:10    Post subject: Reply with quote

– Målet med fiskekakene var at alle måkene skulle komme ned på banen, sier den anonyme kilden.

Ved å invitere til et festmåltid for måkene, var planen at fuglene ville bidra til å sette en ekstra spiss på protesten. Det er heller ikke ulovlig å ta med mat inn på stadion.

Men det gikk ikke helt som planlagt. Måkene glimret med sitt fravær, og fiskekakene forsvant raskt ned i ryddemannskapets søppelsekker.

(...)

Kampuret hadde akkurat passert tretti minutter da dommer Saggi stoppet kampen for fjerde gang. Samtidig foregikk det hektiske samtaler blant sentrale personer på Øvre øst.

Disse ble raskt enige om at nå var det nok. Nå måtte aksjonene stoppes. Men de var samtidig tvilende til at de klarte nettopp det.

«Vi var allerede for langt nede i renna», som en kilde beskriver det.

Men da Øvre øst sang «vi har flere baller», var flesteparten av ballene på vei til å bli samlet inn.

Det spilte liten rolle. Beslutningen om å avlyse kampen var allerede tatt.

Les mer: – Målet var ikke å få kampen avlyst

Det er legitimt å kjempe mot videodømming. Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball burde hatt en bedre prosess rundt innføringen av VAR. I første omgang var Lillestrøm eneste klubb som gikk imot. På årsmøtet til RBK i mars gikk et overveldende flertall inn for at klubben skal arbeide for å avvikle bruken av VAR. Den saken vinnes ikke med fiskekaker og tennisballer. Reaksjonene fra flertallet av tilskuere på Lerkendal, tyder på at det også skader saken. Det er bra at leder for Kjernen, Bjørn Skar, sier at han ikke støtter aksjonen. Vi mener at aksjoner som fører til avlyste kamper, bør få konsekvenser for de som utfører dem.

På Dagsnytt 18 forsvarte talsperson for Norsk Supporterallianse, Ole Kristian Sandvik, aksjoner som dette. Han hevdet det er en form for sivil ulydighet. Sivil ulydighet er en aksjonsform som forbindes med samvittighetsspørsmål, diskriminering og menneskerettigheter. De fleste skjønner at videoassistert dømming av fotballkamper ikke legitimerer det vi så på søndag kveld.

Les mer: Et historisk lavmål på Lerkendal

Ja, NFF har fått med seg at det er en del supportere som er mot VAR nå. Men avgjørelsen for å omfatte dette vedtaket må eventuelt vente til etter sesongen.

Om man så fyller gresset med fiskekaker helt frem til jul – ja sågar om fenalårene hagler mot banedekket når man nærmer seg advent – må beslutningen like fullt vente til etter serieslutt.

Les mer: Hvis vi bare kaster flere fiskekaker, blir de nødt til å slutte med VAR

Begge lag er innstilt på at den skal spilles, og begge lag har godt med tid ledig i kalenderen for alternative dager å spille på.
.blir nok spilte nytt, men kan tippe at de spiller fra 30 min og ikke fra 0?

Som nevnt på forsida tror jeg vel i utgangspunktet at det kampen blir gjenopptatt, men jeg vet ikke helt. Ble så mange avbrudd at NFF kanskje gjør et unntak og nuller ut første halvtimen? Jeg har ærlig talt ikke gjort forsøk på å prøve å avklare i dag fordi jeg regner med at ingenting er bestemt ennå.

Om vi skal forholde oss til hovedterminlista er vel egentlig 20. november den offisielle datoen for utsatte kamper, men jeg gjetter at man prøver å gjennomføre enten 18. eller 26. september, som tilsynelatende er tenkt som datoer for utsatte kamper til utslåtte e-cuplag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Carl
Veteran

PostPosted: 22.07.2024 22:16    Post subject: Reply with quote

RBK-sjefen varsler utestengelser - nok er nok.

https://www.adressa.no/sp...nok-er-nok
Back to top
JW
Rutinert

PostPosted: 22.07.2024 22:18    Post subject: Reply with quote

Dette var ikke Øvre Øst sitt stolteste øyeblikk. Likevel kan det ikke utelukkes at aksjonen kan være et bidrag til at vi etterhvert får en VAR light som ikke ødelegger fotballen og fotballgleden.
Har NFF muligheter til å innføre et VAR light uten protester fra UEFA/FIFA?

Foreslår at det på første hjemmekamp med tilskuere kastes kun 4 fiskekaker.
Dette vil selvsagt skuffe alle internasjonale journalister som kommer for å se et regn av fiskekaker ("the supporters' half time snacks").
Fordelene er likevel flere:
- Dette vil være en symbolsk protest som ikke vil stoppe kampen.
- Motstanden mot VAR fortsetter på en måte som er spiselig for de fleste.
- Kjernen opprettholder sin nye status som verdenskjent supporterklubb.
- Kjernen opprettholder sitt nye image som supportergruppen som ofrer pausematen sin for å protestere mot VAR.

Last edited by JW on 22.07.2024 22:32; edited 1 time in total
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 22.07.2024 22:19    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
– Målet var ikke å få kampen avlyst

Takk for et godt innlegg/sak. Jeg er forsåvidt glad at man mistet kontroll og forhåpentligvis reflekterer over dette. Håper kilden din er representativ
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 48, 49, 50  Next
Page 21 of 50

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb