View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Bart1 Veteran
|
Posted: 02.02.2024 16:55 Post subject: |
|
|
Her er resultatene fra treningskampene i februar i fjor
Rosenborg – Levanger: 2:0
Rosenborg – Stabæk 1:1
Sandefjord – Rosenborg 0:1
Rosenborg – Kristiansund 3:2
Hvis man ser på målforskjellen - ligger vi langt bedre ann i år  |
|
Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 02.02.2024 17:06 Post subject: |
|
|
Litt tynt sammenligningsgrunnlag enda. |
|
Back to top |
|
 |
vænstrebænk Junior
|
Posted: 02.02.2024 17:23 Post subject: |
|
|
Hoven Evland jr. wrote: | vegran wrote: | AKA medgangssupporter |
Selve definisjonen, faktisk. |
Helt greit  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.02.2024 19:00 Post subject: |
|
|
At Henriksen er flyttet opp fra midtstopper- til midtbanen er «gammelt» nytt, men den rollen kan like gjerne kalles angriper. Han har nemlig tatt plass i den såkalte «tierrollen» så langt i oppkjøringen. Rommet mellom spissen og midtbanen.
– Ja, slik som det er nå er jeg «tier». Det er ikke noe tvil om at Alfred (Johansson) vil at jeg skal være med der det skjer, på siste tredjedel. Jeg har vist på trening at jeg fortsatt kan score mål, og det er det han vil se også, sier Henriksen som hadde flere nestensjanser, og leverte en generelt god kamp på søndag.
Les mer: Den nye rollen kommer med en tydelig bestilling: – Det er det Alfred vil se
Jeg måtte se kampen på mobilen med et halvt øye i går, men var Henriksen virkelig trukket innover, sentralt - sånn som Nidaros tilsynelatende hevder?
I mine øyne har den ene indreløperen ligget høyere enn den andre i kampene hittil, men ikke vært trukket særlig innover. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 05.02.2024 20:31 Post subject: |
|
|
Hvordan er forventningene for i år? Slik jeg har forstått det, så har spillet vært eksepsjonelt lovende på tross av at kanskje resultatene har vært litt middelmådige? På bakgrunn av dette må det kanskje være lov å tro på gulll? |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 05.02.2024 20:52 Post subject: |
|
|
Det er urimelig å tro at vi skal gå forbi Molde og Bodø allerede i år, men topp 4 burde være et mål og innenfor rekkevidde. Kommer vi i gang med en god rekke seiere tidlig og spiller på oss selvtillit kan selvsagt alt skje. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.02.2024 21:19 Post subject: |
|
|
Bart1 wrote: | Hvordan er forventningene for i år? Slik jeg har forstått det, så har spillet vært eksepsjonelt lovende på tross av at kanskje resultatene har vært litt middelmådige? På bakgrunn av dette må det kanskje være lov å tro på gulll? |
Jeg tror vi må begynne å score mål får vi begynner å diskutere gull. Spillet har etter min mening sett bra ut. Men spillerne er per dags dato ikke gode nok for topp 5. Men det kan de bli med riktig veiledning og coaching. Jeg gleder meg fordi jeg har trua på trenerne og tror at de kan få typer som f eks Jayden til å ta enorme steg.
Men det er jo også fare for at det kollapser fullstendig. Motgiften mot posession fotball med høyt press er jo velkjent - det er lange baller i bakrom. |
|
Back to top |
|
 |
skien88 Veteran
|
Posted: 05.02.2024 21:22 Post subject: |
|
|
Jeg personlig håper Jayden eller Nypan gjør en strålende vår sessong. og selges for 100 mill totalt ?. så kan vi bruke disse pengene på å fortsterke i sommer vinduet sånn som ståa er nå så vet jeg ikke hvem som skal score målene for oss. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 05.02.2024 21:29 Post subject: |
|
|
Jayden, Sæter, Fredriksen, Broholm, Henriksen, Nypan. |
|
Back to top |
|
 |
vænstrebænk Junior
|
Posted: 05.02.2024 21:35 Post subject: |
|
|
Med den skadehistorikken vi har på spissplass så kan man lure på hvem som skal putte.
Henriksen er vel godt kjent med spissplassen. I hvert fall i følge Per-Mathias Høgmo  |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.02.2024 21:47 Post subject: |
|
|
Basert på hva jeg har sett av systemet til Affe, er det ikke nødvendigvis på spissplassen vi kan forvente mest mål. Vingene blir ekstremt viktige. |
|
Back to top |
|
 |
pavel londak fan account Rutinert

|
Posted: 05.02.2024 22:57 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | At Jeg måtte se kampen på mobilen med et halvt øye i går, men var Henriksen virkelig trukket innover, sentralt - sånn som Nidaros tilsynelatende hevder?
I mine øyne har den ene indreløperen ligget høyere enn den andre i kampene hittil, men ikke vært trukket særlig innover. |
Det har vært litt annerledes oppstilling de to siste kampene. På Gran Canaria lå den høyre indreløperen litt lavere, mens høyrevingen tok tier-rollen og høyrebacken holdt bredden. I kampen mot folkets lag og mot Ranheim lå begge vingene bredt mens høyrebacken gikk inn i midtbaneleddet. Som jeg tolket det gikk høyrebacken opp som en av to sittende mot folkets lag og opp i mellomrommet/tierrollen(?) mot Ranheim.
Men jeg tror når han sier "tier", så betyr det "tierrollen". Og i Alfreds midtbane er det alltid to tiere og to sittende midtbanespillere, men det varierer litt nøyaktig hvilke spillere/posisjoner som har de rollene. Så jeg tror ikke det at han skal bekle "tierrollen" betyr at han skal være mer sentralt i banen, bare at han skal være en av to som okkuperer venstre og høyre "halfspace" (med forbehold om at jeg ikke har tilgang til Nidaros og dermed bare har lest utdraget du siterer). |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.02.2024 23:04 Post subject: |
|
|
Da har vi forstått det likt. Takk! |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 06.02.2024 00:14 Post subject: |
|
|
Viser jo bare at Johansson gjør ting ut i fra spillernes ferdigheter. Mot folkets lag spilte vel Holmen høyreback, som egentlig er midtbanespiller. Så det gir jo mer mening ferdighetsmessig at han går inn på midten fremfor å opptre som kant. Gofot i praksis. Og ikke minst gjør det oss mer uforutsigbare om vi er i stand til å variere mønsteret.
Blir forhåpentligvis enda bedre når vi har folk tilbake 100%, og kan variere hvilken side vi bruker offensiv back også. F.eks Pereira som den offensive og Reitan den som holder igjen og danner 3'er med stopperne. |
|
Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 06.02.2024 01:05 Post subject: |
|
|
Bart1 wrote: | Hvordan er forventningene for i år? Slik jeg har forstått det, så har spillet vært eksepsjonelt lovende på tross av at kanskje resultatene har vært litt middelmådige? På bakgrunn av dette må det kanskje være lov å tro på gulll? |
Alt for tidlig å si noe om, det er jo ikke engang spilt en treningskamp med noe som ligner på en førsteellever enda.
Å gå inn i sesongen med forhåpninger om seriegull, etter prestasjonen i fjor, virker på meg nærmest som selvskading. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 06.02.2024 01:24 Post subject: |
|
|
Tror man skal konsentrere seg opp topp tre, og Europaspill. Molde og B/G skal være for langt foran. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 06.02.2024 01:32 Post subject: |
|
|
Selv etter 2022 var det ganske latterlig å tro på noe gull, og da hadde man jo hatt en ganske sterk høstsesong resultatmessig.
Tror europakvalik blir vanskelig nok gitt utgangspunktet, men ikke helt utenkelig. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.02.2024 11:16 Post subject: |
|
|
pavel londak fan account wrote: | Og i Alfreds midtbane er det alltid to tiere og to sittende midtbanespillere, men det varierer litt nøyaktig hvilke spillere/posisjoner som har de rollene. Så jeg tror ikke det at han skal bekle "tierrollen" betyr at han skal være mer sentralt i banen, bare at han skal være en av to som okkuperer venstre og høyre "halfspace" (med forbehold om at jeg ikke har tilgang til Nidaros og dermed bare har lest utdraget du siterer). |
Er det sånn at man må lære seg fotball på nytt nå, eller? Nå har jo hele Trøndelag brukt 30 år på å bli eksperter på 433, dette skjønner jeg fint lite av. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 06.02.2024 11:54 Post subject: |
|
|
Haha, ja Alfreds 433 er ganske ulik Maalens 433 for å si det sånn. Generelt er det sånn at de fleste av de beste lagene internasjonalt ønsker å ha en slags 3-2-2-3-formasjon i etablert angrep, der du har to dype og to "tiere" på midten, som utgjør en såkalt "boks-midtbane".
Lag kan ofte ha forskjellige utgangsformasjoner, men ender gjerne opp i denne strukturen i etablert angrep ved at noen spillere "roterer" inn i en ny posisjon. Dette kan gjøres på mange måter. Guardiola (som har 433 som utgangsformasjon) dytter opp en midtstopper i midtbanen, som danner en toer med den defensive midtbanespilleren. De to indreløperne blir da de to tierne i "boks-midtbanen". Arteta (også 433 som utgangsformasjon) flytter inn venstrebacken i midtbanen, som danner en toer med den defensive midtbanespilleren. Og de to indreløperne blir de to tierne i boks-midtbanen. Xabi Alonso i Leverkusen har 343 som utgangsposisjon, og her dannes boks-midtbanen ved de to sittende midtbanespillerne og at de to "vingene" går veldig smalt og operer som to tiere.
Det Johansson gjorde i FCK og i Rosenborg-kampene på Gran Canaria var å lage boks-midtbanen ved at høyre indreløper (Henriksen) gikk ned sammen med den dype midtbanespilleren (Selnæs) og dannet den dype toeren, og at høyre ving (Broholm) trakk inn i banen og dannet tier-paret sammen med venstre indreløper (Nypan).
Men mot Folkets lag laget han boks-midtbanen ved at høyreback gikk opp som en av to dype, og indreløperne tok de to tier-rollene (likt som Artetas Arsenal). Og mot Ranheim var det litt vanskelig å tolke, men da så det ut som at boks-midtbanen ble dannet ved at en indreløper gikk ned sammen med den dype, og at høyrebacken(!) (Andersson) gikk opp som en av de to tierne sammen med venstre indreløper.
Så det krever en liten rekalibrering av hjernen å tenke at dette er "433". Men det er altså sånn at Johansson gjør som de beste lagene i verden og prøver å danne en boks-midtbane med to dype og to tiere i etablert angrep. Så virker det som at det kan variere litt nøyaktig hvordan denne boks-midtbanen oppstår. Spørsmålet er rett og slett hvilken av de andre spillerne går inn og danner en midtbane-firer sammen med de tre midtbanespillerne. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 06.02.2024 12:01 Post subject: |
|
|
For min del - utrolig forfriskende. Det var gøy å se Andersson gå opp i det høyre 10-er-rommet mot Ranheim. Ikke fordi han så ut som en gud, men fordi det var så nytt. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.02.2024 12:03 Post subject: |
|
|
Trenger å rekalibirere hjernen før det der sitter, ja. Håper Alfred får nok tid (og suksess) til at vi blir eksperter på box-midtbane, også. I'm here for it!
Husker da Pep spilte en slags merkelig 4-6-0 utgangsformasjon i sin kanskje mest fantastiske sesong i Barcelona. Var jo ingen som skjønte noe den gang heller, får bare håpe at svensken tar motstanderne i ES like mye på senga i år. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 06.02.2024 12:05 Post subject: |
|
|
Kvalitetsinnlegg pavel
Hvordan de ulike lagene løser dette og hvem som roterer kommer jo i stor grad an på hvilke spillere lagene har på et høyt nok nivå.
Fordelen til City er at de har alle spillerne og stort sett kan gjøre alt. Mens andre lag er mer avhengig av enkeltspillere og er noe mer begrenset i hva de kan gjøre. Men enkeltspillere kan også ha mer frie roller og løse mange roller i løpet av en kamp.
I Leverkusen har Alonso gitt Florian Wirtz rimelig frie tøyler for eksempel, og han legger premissene for mye av det som skjer. Foden som scoret hat trick i går gjorde det fra 3 forskjellige utgangsposisjoner i banen.
Er ikke noen ekspert på dette selv, men synes det er utrolig spennende å observere og lære mer om det. Og nå kan vi sitte å tenke "Hvem er vår Foden?" for eksempel (Det er nok Broholm selv om han mangler farten). Mens under Rekdal var det meningløst å en gang tenke i de baner. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 06.02.2024 12:31 Post subject: |
|
|
Nettopp! Det føles veldig mye mer givende og prøve å sette seg inn i den taktiske utviklingen som skjer internasjonalt når den faktisk kan tenkes å ha relevans for Rosenborg. |
|
Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 06.02.2024 12:46 Post subject: |
|
|
Høyreback opp i tierrolle høres jo i utgangspunktet helt tullete ut. Jeg gleder meg til å se mer av dette. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.02.2024 12:59 Post subject: |
|
|
Enig. Det var faktisk akkurat dette som måtte på plass for at jeg skulle klare å glede meg til en ny sesong. Kan ikke vente på å se Cornic diktere spillet i en 10er, mens Nypan er spiss, falsk nier og indreløper på samme tid, Røsten har trukket opp sentralt og Alfred står helt konkrete kommandoer på engelsk nonstop. Inntil det motsatte er bevist blir dette artig. |
|
Back to top |
|
 |
|