| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Pirlo Veteran
|
Posted: 08.08.2023 14:12 Post subject: |
|
|
Ekstremt gledelig at vi har fått vinnermentalitet i laget og at vi ikke lenger spiller med tre midtstoppere. Og ikke minst at det virker å være en gullgenerasjon på gang. Samtidig må en erkjenne at vi har scoret fem mål fra åpent spill på åtte kamper mot profesjonell motstand, og matchavgjørende scoringer i to av trepoengerne har kommet mot 10 mann.
Håper ikke styret allerede nå har bestemt seg for å gå for "midlertidig caretaker"-memet og avsluttet trenerjakten. |
|
| Back to top |
|
 |
Der Kaiser Veteran

|
Posted: 10.08.2023 23:18 Post subject: |
|
|
Maalen siste syv: S-S-U-S-S-S-S. Snitt på 2 mål per kamp. _________________ "Avløsning, Ernst! Avløsning!" |
|
| Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 10.08.2023 23:49 Post subject: |
|
|
Det er så absolutt imponerende statistikk, og jeg synes det er mulig å se noe fremgang. Men, jeg må fremdeles si at jeg ikke er helt overbevist enda om han er den rette.
Vi sliter fremdeles stort defensivt. Slipper inn mange tullete mål. Vi har noen ganger fine angrep, men uten tvil et forbedringspotensialet. Og, kan ikke si jeg alltid synes byttene gir helt mening. Spesielt i dag.
Men for all del. Det er tegn til fremgang. Hvis vi klarer å fortsette som førsteomgangen i dag, kommer det til å se meget lyst ut fremover  _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 11.08.2023 00:04 Post subject: |
|
|
Jeg gjentar meg selv litt om at jeg tror vi må få inn en trenerressurs utenfra til å få orden på forsvaret, da spesielt på innlegg. Om det er ny hovedtrener som kan dette og får det på plass eller om det er en assistent til Maalen spiller ikke så stor rolle, men dette har vi vært ræva på siden før Kåre fikk sparken, så det stikker dypere enn hvem som til enhver tid er hovedtrener* eller midtstoppere.
*Dog er det mest skuffende med Rekdal er at han av alle ikke evnet å gjøre en dritt med problemet. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 11.08.2023 09:10 Post subject: |
|
|
Vi har nå 6-1-0 siste 7 kamper.
Det er godkjent. Så må vi bli dyktigere foran mål så vi setter flere av sjangsene vi skaper.
Vi har startet prosessen mot å bli best i Norge igjen med offensiv fin fotball i god RBK tradisjon.
Et par gode signeringen i noen viktige posisjoner og vi blir farlige i 24 med Maalen eller en annen med samme tankegods. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 11.08.2023 09:27 Post subject: |
|
|
| Det er litt fremgang å spore og ingen kan påstå at Maalen ikke kan dette systemet. Hvis fremgangen fortsetter en stund til så kan vi like gjerne fortsette med han som å starte på nytt igjen i januar. Jeg tror ikke Fagermo eller Høgmo, som er de realistiske alternativene som styret kan lande, er særlig bedre enn Maalen. Fåglarna vet om Maalen vil få det til over tid, men det gjelder samme hvem vi ansetter. Gitt den økonomiske situasjonen klubben er i så er det også en fornuftig løsning. |
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 11.08.2023 09:55 Post subject: |
|
|
Maalen ser bra ut på kort sikt, til å få på plass struktur og vinnermentalitet. Fagprøven er ofte å konstant videreutvikle dette og tåle de formduppene som uansett kommer. Der feielet Kåre og muligens Maalen i RIL (har ikke peiling hva som skjedde der). Håper strategien til styret er å bli mer klubbstyrt mtp spillestil osv, og da er det uproblematisk å gi Maalen en kortere kontrakt, feks 2 år. _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 11.08.2023 09:57 Post subject: |
|
|
| Om Fagermo og Høgmo er alternativene er det bedre å fortsette med Maalen. |
|
| Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 11.08.2023 10:18 Post subject: |
|
|
| Jepp, INGEN norske kandidater (utover KK) som er aktuelle - håper styret ser til utlandet. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 11.08.2023 10:37 Post subject: |
|
|
Jeg er enig at Maalen trenger en en trener ved siden av seg som kan organisere det defensive bedre. Vi har lett etter utenlandske treneremner i mange år allerede og de gangene vi faktisk har funnet gode kandidater har det vært på en hylle som ikke lar seg friste av jobben. Gå for Maalen. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 11.08.2023 10:46 Post subject: |
|
|
| Der Kaiser wrote: | | Maalen siste syv: S-S-U-S-S-S-S. Snitt på 2 mål per kamp. |
Strengt tatt er det 5-2-0 iom ekstraomgangene mot Crusaders.
I fjor på denne tida 5-2-0 siste sju. Men to flere scorede mål.
Ikke noe forsvar for Rekdal, men som nevnt i innleggene mine før og etter Maalen ble ansatt: Resultater vil være helt underordnet i vurderingen av hans kandidatur. RBK er alltid gode i juli, august og september.
Leveransen til nå i resultater er helt gjennomsnittlig til denne tiden av året å være. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 11.08.2023 10:53 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: |
Ikke noe forsvar for Rekdal, men som nevnt i innleggene mine før og etter Maalen ble ansatt: Resultater vil være helt underordnet i vurderingen av hans kandidatur. RBK er alltid gode i juli, august og september.
|
Det er kanskje vel så interessant å sammenligne med Rekdal i år som i fjor mtp. at stallen er mer lik i inneværende sesong? _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 11.08.2023 11:09 Post subject: |
|
|
| Det er ingen naturlov som sier at Rosenborg alltid tar flere poeng i den perioden. Laget må fortsatt prestere. Vi spilte elendig under Rekdal, vi spiller mye bedre under Maalen. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 11.08.2023 12:59 Post subject: |
|
|
| Bjarnes wrote: |
Det er kanskje vel så interessant å sammenligne med Rekdal i år som i fjor mtp. at stallen er mer lik i inneværende sesong? |
Njei, det mest interessante er å se utviklingen fra i fjor vår til i fjor sommer eller fra våren 2019 til sommeren 2019 for den del.
Greia er at årene siden 2009 til i dag har gitt over to poeng i snitt i juli, august og september hvert år uansett start, uansett trener. Unntaket er 2014 da det ble tre bortetap i starten etter trenerskiftet, som kan forklares med alle endringene. Likevel nær to poeng i snitt også da.
Med 4-0 mot Kamma og 2-2 mot Stabæk i år så det jo allerede bedre ut i juni, og det er vel tvilsomt om vi hadde tapt de tre kampene i juni/juli uten trenerskiftet. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 11.08.2023 13:15 Post subject: |
|
|
Du må slutte med det her Kristobal. Det er ikke sånn at dette skjer hvert år fordi det har skjedd tidligere - sånn fungerer verken fotballen eller verden.
La meg som eksempel spørre: Hvorfor er ikke Rosenborg i CL i år? Opp til et punkt så var vi i CL hvert år og hadde flest europakamper av alle lag sammen med United.
Så med din logikk så skulle vi garantert vært i CL uansett, fordi vi hadde vært det tidligere.
Samme med seriegull.
Men så er det ikke sånn da!! For verden er ikke gårsdagens statistikk  |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 11.08.2023 13:25 Post subject: |
|
|
| Hehe, ja, uten en plausibel teori bak den korrelasjonen så blir jeg ikke helt overbevist av "kristobals lov". |
|
| Back to top |
|
 |
vegran Veteran

|
Posted: 11.08.2023 14:02 Post subject: |
|
|
For å si det sånn; hadde vi fortsett med Reka hadde vi garantert ikke hatt 6-1-0 på de siste kampene.
Har mer trua på Murphys lov når det gjelder Reka. |
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 11.08.2023 21:31 Post subject: |
|
|
| Har lige læst interviewet med ham efter Hearts kampen. Han adresserer at vi mister momentum og nærmest smider kampen- men hvorfor i alverden er der ikke en kritisk journalist der spørger ind til hans underlige udskiftninger på forkerte tidspunkter i kampen ???????? |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 11.08.2023 22:34 Post subject: |
|
|
| Hvem skulle han satt inn, da? |
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 11.08.2023 22:39 Post subject: |
|
|
| Kamerat Ola wrote: | | Hvem skulle han satt inn, da? |
Han skulle ikke have skiftet da han gjorde det - det var unødvendigt og det gjorde os jo så meget dårligere. Han gjorde os dårligere centralt på venstre kanten og helt fremme. Jeg mener det tabte kampen for os - vi kunne have vundet 4-0 med lidt mere smartness. |
|
| Back to top |
|
 |
Der Kaiser Veteran

|
Posted: 11.08.2023 22:40 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Der Kaiser wrote: | | Maalen siste syv: S-S-U-S-S-S-S. Snitt på 2 mål per kamp. |
Strengt tatt er det 5-2-0 iom ekstraomgangene mot Crusaders.
Leveransen til nå i resultater er helt gjennomsnittlig til denne tiden av året å være. |
Den sommerstatistikken til Rosenborg har ingen validitet og er helt hinsides å bruke som en bortforklaring på Maalens sterke resultater de siste syv kampene. Er det sommerværet som fører til at vi alltid er gode? Noe annet i lufta? Endorfinrester fra Åge & Sambandets årlige sommerturnéer? For skal statistikken ha noen verdi i bruk, så må vi finne noen valide og gjentakende årsaker til at vi alltid er gode i juli, august og september. Spillerstall, trenere, ledelse og retning har i tilfelle ikke vært en slik årsak de siste tjue årene, så da må det være det årlige kuslippet eller noe sånt da. Vi krysser fingrene for at bøndene ute på Byneset fortsetter med det.
Vi har en faens tendens i den klubben her til å bortforklare alle gode prestasjoner. De siste syv kampene under Maalen er totalt sett knallsterke prestasjoner - udiskutabelt. Årsaken er 1) effektive prinsipper for angrepsfotball enkelt og tydelig forklart for en ung spillergruppe, og 2) spillere settes i posisjoner og konstellasjoner sammen med andre der de får ut sine beste kvaliteter.
Jeg tror vårt beste valg er å ansette Maalen på full tid. Ingen dyr mann, han er faglig sterk og ser ut til å være bra for våre unge spillere. Liten risiko og gir ro i en tid der vi må etablere skikkelige rammer for hva Rosenborg skal være fremover. _________________ "Avløsning, Ernst! Avløsning!"
Last edited by Der Kaiser on 11.08.2023 22:43; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 11.08.2023 22:42 Post subject: |
|
|
Thordvaldsson var etter rapportene tom.
Nelson og Andersson gikk av banen med skader.
Nypan hadde også løpt seg tom.
Enig i at vi ble dårligere av byttene. Men jeg tror ikke alternativet å ikke gjøre byttene hadde gjort at vi hadde klart å opprettholde intensiteten.
Forhåpentligvis vil spillefri i helga gjøre oss godt til neste uke. |
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 11.08.2023 22:52 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | Thordvaldsson var etter rapportene tom.
Nelson og Andersson gikk av banen med skader.
Nypan hadde også løpt seg tom.
Enig i at vi ble dårligere av byttene. Men jeg tror ikke alternativet å ikke gjøre byttene hadde gjort at vi hadde klart å opprettholde intensiteten.
Forhåpentligvis vil spillefri i helga gjøre oss godt til neste uke. |
nypan blev skiftet ud i 88 min. Han skulle have ventet mindst 10 minutter med de udskiftninger. Her burde han have sat eks. Skarsem ud på venstrekanten da Nelson blev skadet. Så havde vi holdt en stærkt central akse der havde fungere problemfrit. Det blev en helt anden kamp med finnen centralt - ingen ro og total kaos fodbold - en kamp vi ikke kunne vinde. RWP var ikke det vi skulle bruge oppe foran og Holse på venstre kant bragte intet. Jeg mener seriøst han tabte vores muligheder med de dispositioner. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 11.08.2023 22:53 Post subject: |
|
|
Folk var jo akkurat like tvilende da jeg lanserte sommerteorien i fjor også. Men sånn er det. Jeg tror RBK hadde hatt omtrent like mange poeng om Rekdal hadde vært trener. Kanskje ikke 5-2-0 nå, men RBK hadde vel antakelig tatt flere poeng i de tre tapene under Maalen.
Ikke at det er en naturlov og gjelder uansett, men en RBK-stall som er mye bedre enn tabellposisjonen tilsier vil normalt levere bedre utover I sesongen.
Dermed var forutsetningene ganske like i år som I fjor og 2019 da samme snuoperasjon fant sted. Derfor kjørte jeg også så knallhardt i de kanalene jeg kunne på dette poenget allerede før Maalen ble ansatt og rett etterpå.
Det kan som jeg skrev da Maalen ble ansatt hende at han er rett mann også permanent, men det skuffer meg hvis det er resultater i en periode av sesongen hvor RBK mer eller mindre alltid har knallsterke resultater uansett start på sesongen som skal definere hans kandidatur.
Maalen kunne derfor like gjerne blitt ansatt fast med en gang hvis han er aktuell. Hva mer vet vi i oktober enn i juni?
Hvor sikker er vi på at det faktisk jobbes godt med en bred prosess? Hva om det samme skjer med Maalen som med Coolen at det stopper helt opp når september er omme?
Rekdal i fjor beholdt jo god poengfangst helt ut etter snuoperasjonen, men selv det viste seg å ikke være en garanti for å fortsette i litt samme spor sesongen etter. Det samme var tilfelle med Horneland.
Det er mange spørsmål. For meg kan Maalen like gjerne presenteres permanent umiddelbart, han burde vært det i juni sånn de snakker. Prøveperiode har vi prøvd tre ganger før og truffet en og bommet to (Tørum var den andre).
| kristobal etter RBK - Sarpsborg 0-3 wrote: | Legger dette innlegget også her, siden ingen av avisene i byen fant det verdt å ta inn:
Gjett om RBK kommer til å vinne mange kamper fremover
Svein Maalen er ny trener for Rosenborg. Et meget godt valg. En trener med stor kunnskap om nettopp den fotballen RBK skal stå for. Fotball der det først og fremst handler om hva RBK selv skal gjøre på banen, mindre om hva som er motstanderens styrker og svakheter.
Vi kommer antakelig til å se forandring ganske raskt, med angrepsfotball og spill gjennom midtbanen i medløp.
Det vil være helt uventet hvis Svein Maalens RBK ikke tar rundt 25 poeng på de elleve kampene de neste tre månedene. Ergo vil nok Rosenborg ha passert 40 poeng i september, og ligge i posisjon til medalje. Men det hadde de antakelig også gjort uten trenerskiftet. Juni startet med fire poeng på to kamper og pilen pekte - om ikke i været, så i rett retning. Som normalt på denne tiden.
Jeg er spent på om styret, media og supportere evner å ha dette i bakhodet. Hvis ikke, kunne timingen ikke vært verre for trenerskiftet. På den annen side ville å fortsette med Rekdal kunne skapt mer forvirring igjen i høst.
|
Den andre store statistikkgreia mi er jo RBKs kamper i hjemlig serie etter å ha tapt kamper e-cup rett før. Det er sikkert ingen god forklaring at siden det har skjedd før så skjer det igjen der heller. Likevel har jeg pratet om den i mange år og den holder stadig godt.
33-7-5 og et poengsnitt på 2,36 er vesentlig høyere enn hva RBK normalt har hatt i alle andre kamper de siste 20 sesongene. Nå ble det riktignok tap etter tap mot Rennes i 2021, men jeg gleder meg til å fortsette føringen når vi er tilbake i Europa igjen i år (hvis vi taper kamper i Europa da). |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 12.08.2023 05:15 Post subject: |
|
|
Går vi for SM permanent, bør vi vurdere ettårskontrakt, evt treårs med resultatbasert utkjøpsklausul på noen smuler.
Vi kan ikke igjen signere treårskontrakt som må kjøpes ut etter ett år pga dårlige resultater.
Man må velge retning (4-3-3) og være nokså tålmodig, men jeg frykter at man tror man har funnet gull, går for treårskontrakt, for så å få en smell på år to.
Om ikke SM går med på noe sånt, bør vi går for annen løsning innenfor samme retning. |
|
| Back to top |
|
 |
|