View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Neeskens Veteran
|
Posted: 27.06.2023 18:25 Post subject: |
|
|
Dette handler om tankegodset til Eggen ikke så mye om formasjonen.
Men skal du kunne skape overtall i oppspillfasen som de fleste som vil føre kamper ønsker er det lettere med 4 bak enn 3.
Noen gjør som Eggen noen som Pep noen som Knudsen osv.
KÃ¥re flytter den ene backen inn sentral osv.
Men vi så i kampen mot 08 at vi prøvde spille oss ut men Hansen er for treg og
ønsker egentlig ikke å gjøre det så det ut til.
Videre burde en av backene ha startet og ikke bare trukket ned bredt.
Men vi ville spille fotball så ble det for naivt og unøyaktig denne gangene og bruddene ble farlige.Dette må øves på over tid _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 27.06.2023 18:41 Post subject: |
|
|
Nå tenker jeg at vi spiller 4-3-3. Uavhengig av kortsiktige resultater. Så får vi eventuelt havne på en tiendeplass om det er det som skal til for at vi får drillet systemet til neste år. |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 27.06.2023 19:03 Post subject: |
|
|
bayern under Flick og heynckes også,Samme formasjon,men to litt forskjellige måter og spille fotball på.
Flick var enda mer direkte i lengderetning,litt som eggen.
Er så drittlei av alle medier som skriver så mye dritt..
4-3-3 er en av mest brukte formasjoner for en grunn.
Men flere trenere har forskellig filosofi..
Bayern hadde mest suksess når de var mer direkte..
de sliter mer under trenere som skal overkomplisere ting.
Ja,vi var helt sjukt rævva i sist kamp..Men vi har vært Rævva i nesten alle kamper med rekdal også..
Forskjellen er at han hadde nesten alle i forsvar..enda slapp vi inn teite mål.
Mot sarpsborg hang ikke laget sammen..store rom for og spille seg igjennom.
Vi har heller ikke et kollektivt press..
Men og klage etter en treningsuke som ekspertene gjorde,sier mest om dem. |
|
Back to top |
|
 |
Bedreviteren Proff
|
Posted: 27.06.2023 22:17 Post subject: |
|
|
Det blir helt riktig å klage når man har en så hinsides naiv tilnærming til fotballkamper. Jeg håper han er litt mer edruelig neste kamp. Han må ta innover seg hvilke spillere han har til rådighet.
Du skaper ikke relasjoner og selvtillit ved å bli rundspilt fordi du mislykkes i alt du prøver på. Det må være en viss realisme i prosjektet. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 28.06.2023 13:45 Post subject: |
|
|
Kåre tapte 3-1 og 4-1 i de to første kampene men det var selvsagt realisme i det så vi slik det også kan være nå.
Vi må fortsette å øve på trening og prøve i kamp. Vi må tenke prestasjoner og ikke kortsiktige resultater. Vi går en ny vei nå. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
La9 Junior
|
Posted: 28.06.2023 14:38 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Kåre tapte 3-1 og 4-1 i de to første kampene men det var selvsagt realisme i det så vi slik det også kan være nå.
Vi må fortsette å øve på trening og prøve i kamp. Vi må tenke prestasjoner og ikke kortsiktige resultater. Vi går en ny vei nå. |
Kåre tok over et lag som lå på 2.plass i tippeligaen og hadde faktisk råd til å tape de to første uten å få en massiv mediestorm.
Taper vi to til nå så er vi dypt nede i sumpen og nedrykksfaren henger over oss som en mørk sky.
Da gjelder det virkelig å stå av mediestormen og presset fra omgivelsene.
La oss krysse alt vi har for at vi ikke havner der! |
|
Back to top |
|
 |
andrezinho Veteran

|
Posted: 28.06.2023 16:00 Post subject: |
|
|
Kvalitet og erfaring på toppnivå i stallen Kåre tok over var også en helt annen verden enn dagens, med svært gode rollespillere til å spille 4-3-3. Å lykkes med offensivt spill er det vanskeligste i fotball, et prosjekt vi har startet midt i sesongen uten gode rollespillere i flere posisjoner, med en gruppe som har slitt med å lykkes med det enkle. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 28.06.2023 17:17 Post subject: |
|
|
2014: Ingebrigtsen har tilgjengelig Strandberg, Tore Reg, Skjelvik, Eyjolfson og Svensson i forsvar.
2023: Reitan, Jenssen, Rogers og tagseth.
Skal si Maalen har litt mindre å spille på. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 28.06.2023 17:21 Post subject: |
|
|
Stallen 2014. Noen dro vel, mens andre kom før Kåre rakk å ta over, men det er klasser over dagens stall.
Jonas Svensson, Mikkel Diskerud, Ole Selnæs, Lars Stubhaug, Pål André Helland, Tore Reginiussen, Riku Riski, Tobias Mikkelsen, Stefan Strandberg, Per Verner Rønning, Daniel Örlund, Alexander Lund Hansen, Alexander Sørloth, Alexander Søderlund, Cristian Gamboa, Mike Jensen, Nicki Bille, Mikael Dorsin, John Chibuike, Morten Gamst Pedersen, Jørgen Skjelvik og Daniel Berntsen. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 28.06.2023 17:33 Post subject: |
|
|
Hører med til den historien at flere av de som dominerte i 2015 ikke hadde slått gjennom på dette tidspunktet da. Selnæs var vel planlagt utleid til Viking (noe Kåre stoppet), Helland satt omtrent permanent på benken, Sørloth hadde ikke vist noe som tilsa hvor han ville ende og Midtsjø var utleid til Sandnes Ulf.
Skal nok se at flere i dagens RBK-lag også vil kunne vise et annet nivå om man får orden på et mer velfungerende kollektiv. |
|
Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 28.06.2023 17:40 Post subject: |
|
|
Absolutt. Mikkelsen ble også en helt annen spiller 2015. Får virkelig håpe flere i dagens stall kan ta tilsvarende steg som så mange gjorde i 2014-15. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 01.07.2023 13:05 Post subject: |
|
|
Ingenting i veien med selvtilliten til vår nye trener i hvertfall.
« – Det har vært hardt arbeid. Men jeg har fokus på arbeidsoppgavene mine. Jeg er god i forberedelsesfasen, god i planleggingsfasen, god på å bruke tid sammen med spillerne og god i det aller viktigste - å sette sammen og gjennomføre gode treningsuker.»
Med en trener som er god på det aller meste, så må det jo gå strålende resten av sesongen. Trenger ikke bruke krefter på å se etter ny trener heller.
Personlig synes jeg det er snodig å fremheve seg selv så veldig, men folk er forskjellige. |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 01.07.2023 13:10 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er bra. Det viser at han har troen på seg selv. Som RBKer så må man være bevisst på sine styrker. Det var også en del av Eggens lærdom. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 01.07.2023 13:17 Post subject: |
|
|
Tipper pipen hadde hatt en annen lyd om for eksempel Rekdal eller Perry hadde sagt det samme. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 01.07.2023 14:36 Post subject: |
|
|
Prestasjonen i hans første kamp som rbk trener var meget bekymringsfull. Med mindre det er en voldsom forbedring i neste kamp tror jeg ikke dette kommer til å fungere. Synes han gjorde veldig mange merkelige valg i den første startoppstillingen som overhode ikke var godfot og i tilegg la vi oss ultralavt med dårlig press på ballfører og null sideforskyvning. Vi må ha høyt kollektivt aggressivt press og spille med folk på rett plass. Så bør han skjønne at Sæter er ferdig. Holse MÅ spille på midtbanen. Tagseth er ingen back. Meningsløst å satse på at Per skal utgjøre forskjellen og det er ekstremt lite fremtidsrettet. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 01.07.2023 15:01 Post subject: |
|
|
Håper selvsagt at det blir bra, det gjør jeg alltid. Dog litt bekymret for at vi har fått er eksempel på at en kopi, vil aldri like bra som en original.
Maalen snakker som Eggen og gestikulerer som Eggen. Framstår som en trener som har studert en trener så nøye, at han nå vil gjenskape fortiden. Når du i din andre uke som trener får et spørsmål om fremgang i laget, og slenger ut at du skulle til å si: og bilen går bra, så minker ikke min skepsis.
Vi trenger ikke en Eggenkopi, vi trenger en trener med egne tanker, og en filosofi som gjerne kan bygge på de samme prinsippene, men som tar høyde for at vi nå er i 2023 og ikke 1995. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 01.07.2023 15:41 Post subject: |
|
|
Det er vel ikke lenge siden vi hadde en trener som idiot forklarte alle andre enn seg selv. Så der er Maalen mange hakk opp som mener han er god på viktige elementer uavhengig av å snakke ned andre.
Bare her ser vi hvor mere rett Maalen er som person ihvertfall.
Så prøver han på det vanskeligste i fotball og ikke det enkleste som vår forrige trener ikke en gang fikk til på 18mnd.
Vi vil se utvikling fra 08 kampen. Om det er nok til å vinne mot Åfk tror jeg ikke.
Men hjemme mot LSK vil vi se mye bedre ut.
Uansett en befrielse å se et lag og en trener som prøver spilfotball selv og ikke bare ligge defensivt og vente på at motstanderen skal dumme seg ut. Nå prøver vi å ha en plan bak hvordan vi skal score og ikke bare satse på flaks og tilfeldigheter. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 01.07.2023 15:55 Post subject: |
|
|
Du har sikkert rett. Har ikke fått med meg at en trener har idiotforklart alle andre, men fikk med meg at trenerne kommenterte at å hevde at man ikke hadde en plan var idiotisk. Det er dog noe helt annet enn å idiotforklare alle andre. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 01.07.2023 16:09 Post subject: |
|
|
Er ikke så opptatt av å gjøre det til en Rekdal vs Maalen krig, for det er egentlig totalt uvesentlig. Sparkingen av Rekdal mener jeg er riktig, først og fremst fordi prosjektet virket døfødt, og når sesongen da likevel allerede er spolert så er det like hensiktsmessig å starte arbeidet med å etablere en langsiktig plan. Og der er Maalen det naturlige valget på kort sikt, all den tid han er representant for den offensive fotballen man ønsker, og han var allerede i klubben og kunne ta over på kort sikt.
Hvorvidt Maalen er noen frelser for RBK er derimot langt mer usikkert. Han sier de riktige tingene, og virker å besitte mye kunnskap, men hvorvidt han har de nødvendige pedagogiske og karismatiske egenskapene for å formidle kunnskapen til spillerne, og få de med 100% på planen gjenstår å se. Tar vi flere poeng med Maalen enn om vi hadde fortsatt med Rekdal ? Kanskje, kanskje ikke. Det vil gå poeng tapt nå i starten når vi så til de grader skal legge om spillestilen. Så vil den totale poengfangsten avhenge av hvor bra dette blir etterhvert utover sommeren/høsten. Det er uansett litt sekundært i min verden (gitt at vi ikke rykker ned da selvsagt).
Hovedgrunnen til at jeg mener vi har gjort det riktige ligger mer på det at prosjekt Rekdal var dødt. Når man etter 18 måneder ikke har noen fremgang å vise til på hverken prestasjon eller resultat, så kommer sannsynligvis den oppturen aldri uansett. Og med sesongen mer eller mindre ødelagt, så mener jeg det er riktig å starte arbeidet med gjenreising med engang. Selv om ikke Maalen skulle bli noen åpenbaring, noe jeg heller ikke har supertro på, så vil det uansett gi bedre vilkår for den nye treneren i 2024 at laget har trent på den type fotball den nye treneren ønsker (gitt at styret nå faktisk har lært da, og er innstilt på at RBK skal spille den berømte artige og angrepsvillige fotballen), kontra det at den nye treneren må starte på scratch og gjøre denne jobben i januar. Altså at man på mange måter gambler (er villig til å potensielt ofre) denne sesongen for å gi den nye treneren best mulig utgangspunkt i 2024. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 01.07.2023 20:33 Post subject: |
|
|
Klubben har tatt et veiskille. Som Maalen sier så ligger det en bestilling fra styret om å begynne brått og brutalt nå med det
Det ligger da i kortene at klubben ikke ønsker å begynne fra scratch med spillerene i Januar når ny trener skal starte. De har da allerede blitt skolert i Spillestil og roller av Maalen på trening og kamp.
Et klokt og riktig valg
Denne sesongen var allerede ødelagt.
Nå håper vi å se utvikling i den retningen vi ønsker at klubben skal ta. Det er viktigst. Vi prøver nå på det aller vanskeligste i fotball. Men lykkes vi kan vi bare se på Glimt hvor det minst kan føre oss _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 01.07.2023 21:31 Post subject: |
|
|
Styret har tatt et tøft valg. Jeg tror det på sikt vil lønne seg. Resten av sesongen bør brukes til utvikling og opptrening av et godt spillemønster i harmoni med klubbens visjoner. Det eneste jeg er bekymra for er om skiftet kom så sent at vi kan ende i nedrykksstrid i år. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 01.07.2023 23:34 Post subject: |
|
|
Jeg er veldig redd for at Maalen rett og slett bare ikke er god nok til å utvikle noe som ligner på slik vi ønsker å spille. Det som ble servert mot Sarp var ikke engang i nærheten. Hadde i det minste forventet et mer logisk laguttak og at spillerne var gira på å vise seg fram. Håper det lykkes men er veldig skeptisk. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 02.07.2023 09:41 Post subject: |
|
|
Vi finner det nok ut.
Selv hadde jeg sett for meg at en gjorde litt mer som Coolen i 2018, ikke gjøre noen enorme grep, men nok til å stabilisere prestasjonene på et ok nivå.
Samtidig så trenger vi nok to nye kantspillere og en rask stopper for at dette skal kunne gå bra. Da må det nok to spisser og to indreløpere ut, minst, siden vi har Broholm og Noha på vei tilbake fra lån også.
Mulig det går an å bruke de to nevnte og kanskje Aga og Sadiku som kant-alternativer, men helt optimalt er det nok ikke. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 02.07.2023 12:37 Post subject: |
|
|
Litt vanskeligere å gjøre små endringer når det forgjengeren gjorde er så langt fra Maalen sine tanker som det er mulig å komme. Coolen er jo 4-3-3 mann, som overtok et lag som allerede spilte 4-3-3. Da er det litt enklere å gjøre små justeringer. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 02.07.2023 14:11 Post subject: |
|
|
Jeg har periodevis etterlyst enkel 4-3-3/4-5-1, mer ikke-trøndersk norsk skole, altså litt mindre ambisiøst enn det Maalen har holdt på med, og helst 4-2-3-1 fordi det står bedre til spillerne våre enn 4-3-3 (Også sammenlignet med Rekdal sin fembackslinje).
Det Maalen går løs på midt i sesong er vel strengt tatt å godta at Rekdal har spolert sjansene til å kunne få noe e-cup til neste år. Enten det eller en massiv gambling på at en kan få orden på det spillet så fort at det renner inn med tre-poengere siste halvdel av sesongen.
Men nå har de fått en treningsuke til, og Aafk er nok et betydelig svakere lag enn Sarpsborg. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
|