| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Huber Veteran
|
Posted: 06.04.2022 19:12 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | | Steng tribunene. Det er faktisk eneste måten å sikre seg mot uønskede hendelser fra andre - og egne - supportere. Eventuelt rykke ned til.. Fjerde divisjon eller deromkring. Neppe så mye fyll, bluss og bannskap blant tilskuerne der. |
Ha! Har spillt kamper i alt fra 8. til 3. divisjon med fyll, bluss og bannskap ikke bare blant tilskuere, men også motspillere. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 06.04.2022 21:41 Post subject: |
|
|
I stand corrected. Så, stenge tribunene da, altså. Eventuelt leve med alle sider av norsk supporterkultur som (som tidligere nevnt) er veldig snill i forhold til stort sett alle andre nasjoner av nevneverdig størrelse.
Men jeg stusser litt på reaksjonene. Joda, det er selvsagt idioti på et eller annet nivå, men det kan da ikke ha kommet som noe sjokk og ukjent fenomen for hverken politi eller den jevne bodøværing at tilreisende fans møter opp med et par pils for mye innabords og til og med smugler inn bluss? Det er jo ikke sånn at Glimt har operert i et vakuum beskyttet av indremisjonen helt frem til forrige søndag?
Jo mer markant en supportergruppering er, jo større er sjansen for "sivil ulydighet". Kanarifansen har eksempelvis hatt mye sånne innslag som NFF ikke liker, men de viser samtidig at de støtter laget i tykt og tynt. Det ser ut som man nærmest kan konkludere med at det er vanskelig å få til en ordentlig engasjert og helhjertet supportergruppe av en viss størrelse uten å samtidig få med enkelte uønskede elementer. Så er det selvsagt opptil enhver å avgjøre om man vil ta det "onde" med det gode eller ei. Det var jo ikke så mye annet å (eventuelt) skryte av fra de gule på tribunen i første serierunde enn at de ikke blusset. Pent og pyntelig i forhold til reglementet, men akk så kjedelig. Spesielt når tiden med buing, piping og roping mot dommer grovt overgår tiden med støtte til eget lag. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Glimtførrevig Senior
|
Posted: 07.04.2022 01:54 Post subject: |
|
|
I pyrodebatten på Twitter så er det som å diskutere med barn:
-Pappa, pappa jeg VIL ha raketter som jeg kan leke med, det er så spennende med gnist og røyk.
-Nei du kan ikke få leke med dette fordi det er farlig.
- Jeg VIL jeg VIL, jeg VIL VIL VIL!
-Nei, sa jeg.
-Du er så DUM! (begynner å gråte) Jeg HATER deg!
-Nei sa jeg.
-Men alle de andre får jo lov (begynner å gråte mer) Alle de litt eldre guttene i gata får lov.
-Hva de får lov til har ingen ting å si. Nei sa jeg. Det er farlig, du kan skade deg og det kan bli brann.
-(begynner å hylgrine) Jeg HATER deg, skulle ønske du var DØD!
-For n'te gang NEI.
Faktum er at 95 prosent og av tilskuerne er på kamp for å se kampen, de er interessert i fotballen. Så er det en liten kjerne med mennesker som sitter med en slags ideologi om at hvis man er supporter så skal man gjøre sånn og sånn. Finnlandshette-gutta i VIF og i LSK er eksempler på slike supportere og de finnes i de fleste toppklubbene, også i Glimt.
Felles for de er at de er i mindretall, og en annen ting som er felles er at de under ingen omstendigheter klarer å akseptere at resten av tilskuerne ikke alltid er enige med dem i denne ideologien.
For å ta et eksempel:
Det var, ikke bare én, men flere VIF-supportere som helt seriøst klarte å lage et salig rabalder for at noen Glimt-supportere ikke spiste på de rette plassene før bortekampen mot Celtic. Til det har jeg bare en ting å si, og det er at man er så jævlig langt ute på vidda da og det grenser til fundamentalisme og ekstremisme.
Så er det tydelig at noen få ønsker at det er slik vi skal ha det i norsk fotball, men det store flertallet av tilskuerne i tippeligaen har null interesse av dette.
I begynnelsen når vi Glimt-supportere begynte å få pepper på Twitter så tok man til motmæle, men nå gidder i allefall ikke jeg å gjøre det. Jeg har innsett at disse personene er det som kan karakteriseres som "troll". De ønsker en diskusjon, men har ingen argumenter til syvende og sist. Så jeg gir faen. Orker ikke krangle med personer som oppfører seg som barn.
Har null problem med kritikk mot Glimt forøvrig, så lenge den er på et visst saklighetsnivå. Hvis ikke så går det inn det ene øret og ut det andre.  |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.04.2022 08:33 Post subject: |
|
|
Logg av Twitter. Seriøst. Kommentarfelter er et stilstudie i de negative sidene ved Internett (utover de åpenbart ulovlige delene, selvsagt) og Twitter er praktisk talt et systematisert kommentarfelt. Det er mindre representativt for fotballsupportere enn det er å bruke FIFA-spill til kartlegging av spillere eller transfermarkt for prising. Sannsynligheten er også stor for at en anseelig andel av de mest høylytte angående supporterkultur på Twitter ikke går på kamper, slik man ser rundt andre deler av underholdningsbransjen. Det formelig tyter jo av aktivister og "profesjonelle" edgy meldere på plattformen.
Som en eller annen så godt sa det for mange år siden: På Internett kan man være hvem man vil, og da er det trist at så mange velger å være rasshøl. Man må til de dypere ringene av 4chan for å finne et ordskifte som er like giftig som mange av "debattene" på Twitter, og det sier litt når man tar med grunnlaget for det sosiale og juridiske eksperimentet 4chan er bygget på i ligninga. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 07.04.2022 10:50 Post subject: |
|
|
| Glimtførrevig wrote: | I pyrodebatten på Twitter så er det som å diskutere med barn:
-Pappa, pappa jeg VIL ha raketter som jeg kan leke med, det er så spennende med gnist og røyk.
-Nei du kan ikke få leke med dette fordi det er farlig.
- Jeg VIL jeg VIL, jeg VIL VIL VIL!
-Nei, sa jeg.
-Du er så DUM! (begynner å gråte) Jeg HATER deg!
-Nei sa jeg.
-Men alle de andre får jo lov (begynner å gråte mer) Alle de litt eldre guttene i gata får lov.
-Hva de får lov til har ingen ting å si. Nei sa jeg. Det er farlig, du kan skade deg og det kan bli brann.
-(begynner å hylgrine) Jeg HATER deg, skulle ønske du var DØD!
-For n'te gang NEI.
(...)
Har null problem med kritikk mot Glimt forøvrig, så lenge den er på et visst saklighetsnivå. Hvis ikke så går det inn det ene øret og ut det andre.  |
Ja, jeg ser tydelig at du har inntatt et saklig og balansert ståsted i denne debatten, og ikke har noen sterk formening om pyro eller ikke  _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 07.04.2022 11:10 Post subject: |
|
|
| Glimtførrevig wrote: |
Dette stemmer jo åpenbart ikke når man ser på innleggene du skriver her - og spesielt ikke når man ser over resten av innlegget ditt - som jeg unnlot å sitere, da det ville gitt neste som skal inn å lese på tråden leddskader i fingeren av å scrolle nedover. Det skinner gjennom at ting går inn i det ene øret, blir værende og så lever det rent free i hodet på ubestemt tid. Det som er åpenbart hvis man leser gjennom Twitter for tiden, så er det at de Glimt-supporterne som tar mye plass der er veldig gode på å melde selv - men de er fryktelig dårlige på å ta i mot samme type banter. Det er hårsårt. Det er ikke uten grunn at så mange har fått Glimt langt opp i halsen, og man lurer kun seg selv hvis man utelukkende tror at det er av deres sportslige suksess. _________________ Alle må gå. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 07.04.2022 12:08 Post subject: |
|
|
Skal ikke dere spille kvartfinale i E-cup i dag? Så sitter det noen og sutrer fordi VIF-fans har kødda litt på Twitter. Herregud. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 07.04.2022 12:21 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | | Så, stenge tribunene da, altså. |
Vi blir jo tvunget til det i Trondheim nå da. Blir fort dyrt med pyro i lengden.
https://www.adressa.no/sp...o-hendelse _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.04.2022 12:56 Post subject: |
|
|
Nei, man velger å åpne den delen av tribunen sist, da man uansett neppe fyller hele stadion. Vesensforskjell. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Joestlaachmkr Rutinert
Joined: 25 Oct 2019 Posts: 900 Location: En by på Sørlandet
|
Posted: 07.04.2022 15:53 Post subject: |
|
|
Tenker at dette blir den første av de to siste kampene for Nordlendingene i Europa for denne gang
Roma kommer garantert til å være revansjelystne mot Glimt, og ikke undervurdere dem. |
|
| Back to top |
|
 |
Novi Junior
|
Posted: 07.04.2022 16:23 Post subject: |
|
|
Sjeldent spent foran denne kampen! Man er jo underdogs og på papiret fornøyd om man unngår stortap og har et "godt utgangspunkt" før neste kamp. Men så er jo Glimt best når de får ha ballen i laget og presse motstander lavt. Det med og "holde unna og håpe på en kontring" går ikke for dette Glimt-laget, så da gjør man som Eggen - "har vi ballen i angrep på deres halvdel kan de jo ikke score på oss". Tipper det blir scoret minimum 3 mål ila kampen, og håper vi får hvertfall 1 av dem. _________________ Bodø/Glimt førr evig!! |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 07.04.2022 17:02 Post subject: |
|
|
| Kontringer var en av eggens beste våpen..Rbk styrte sjelden kamper i europa,Skal vi klage på hvordan eggen spilte da?NEI,Glimt må komme seg ned på jorda snart. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 07.04.2022 20:49 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | | Nei, man velger å åpne den delen av tribunen sist, da man uansett neppe fyller hele stadion. Vesensforskjell. |
Så får vi se om vi tar sjansen på å åpne feltet igjen når det er storkamp (dersom vi er heldige nok til å oppleve det i år), utsolgt og lysten på fyrverkeri sikkert ikke er mindre enn mot Odd. _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
| Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 07.04.2022 21:16 Post subject: |
|
|
Tydelig at Glimt ikke har klart å løse alle problemene med strømmen/det tekniske etter RBK-kampen. Store problemer med sendingen nå. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.04.2022 21:27 Post subject: |
|
|
Det er liksom fortsatt litt sånne breddeklubb-elementer over Glimt. Da altså andre ting enn selve laget, naturligvis. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 07.04.2022 21:33 Post subject: |
|
|
| Glimt spiller en meget bra kamp, Roma er Pellegrino og lite annet. Jeg klarer ikke helt å se hvilken kampplan the special one har brygget sammen i kveld , men den er noen hakk inder hva Rekdal kokte sammen. Å vinne kamper uten duellspill og bevegelse er vanskelig. |
|
| Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 07.04.2022 21:35 Post subject: |
|
|
Vetlesen. Blitt omtalt som en rotte, men fy så god han er. Blir ikke overrasket dersom Glimt selger han for en god slump penger etterhvert. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.04.2022 21:35 Post subject: |
|
|
Ja, Roma ser faktisk ut som en dårligere utgave av oss. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 07.04.2022 21:51 Post subject: |
|
|
Dette Roma er ikke i båten. Svakt lag. _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.04.2022 21:51 Post subject: |
|
|
| Nok en strålende prestasjon av Glimt...men de har som vanlig marginene med seg, heldig på begge målene. |
|
| Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 07.04.2022 21:54 Post subject: |
|
|
Absolutt vært heldig med målene og Haikin viser igjen at han kan være livsfarlig å ha i mål, men synes at Glimt har vært gode, og til om med best i banespillet. Så, ikke ufortjent hvis dette blir seier, til tross for enkle mål.
Men Roma skuffer. Ikke gjort leksen sin. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 07.04.2022 21:56 Post subject: |
|
|
Forventer at Saltnes klager til mediene over hvordan Glimt dro ned tempoet i kampen etter at de tok ledelsen. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
| Back to top |
|
 |
Rallepus Veteran

|
Posted: 07.04.2022 22:12 Post subject: |
|
|
Pyro er ikke ufarlig, men slik det stort sett brukes, er det heller ikke spesielt farlig. Når NFF bedriver propaganda mot pyro henter de bilder fra krigsoner. Når Adressa i fjor forsøkte å fyre opp supporterhat fant de en dame som hadde fått en liten blemme på hånda, ikke verre en det som skjer i blant når man er uvøren i håndtering av frossenpizza.
Det som derimot er farlig, er når idioter med for mye makt og for lite å bruke den på, forsøker å stanse pyro.
Og det gjør de fordi sånne som dere Glimt-fans i denne tråden og andre steder alt for ofte får stå uimotsagt.
Nei, det er sikkert ikke ønskelig med fyrverkeri i et minutt eller to for alle. Men ærlig talt, de fleste Glimt-fans som uttaler seg høres ut som pensjonister som ikke har vært på fotballkamp siden 70-tallet. Du kan ikke komme på en McDonald's og så klage over at det lukter frityrolje. _________________ Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
Francisco Clementine Veteran
|
Posted: 07.04.2022 22:49 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | Nok en strålende prestasjon av Glimt...men de har som vanlig marginene med seg, heldig på begge målene. |
Gode lag har alltid flaks. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 08.04.2022 10:45 Post subject: |
|
|
Tja, men nå er de siste fire målene til Glimt 1. en helt gratis straffe (i den forstand at det var helt unødvendig å felle), 2. En heading fra 3,5 meter som av uutgrunnelige årsaker ikke ble plukket av verken keeper eller forsvar, 3. en monumental keepertabbe og 4. en dødball på overtid der ei lita rotte scorer med toppen av issen.
Det er jo liksom ikke sånne feil som presses frem gjennom vedvarende trykk dette. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
|