| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 28.03.2022 17:36 Post subject: |
|
|
| Nidarosballklubb wrote: | | Nordens Lokomotiv wrote: | | Hadde jeg vært Rekdal hadde jeg hentet inn Maalen nå og fått ut stumme-Strand. Maalen bør være lederen for det strukturelle på feltet så kan Frigård rope og flytte kjegler, mens Rekdal kan ha en mer tilbaketrukket "managerrolle." |
Enig i at Stumme-Strand virker overflødig i dette prosjektet og ikke har funnet sin plass her. Jeg tror Maalen har for mange egne tanker og filosofier om hvordan fotball skal spilles til at han vil kunne fungere til å backe opp Rekdals stil.
Maalen/Henriksen/Strand kunne derimot vært noe. |
Hva er det egentlig som tilsier at Rambo Henriksen ville vært en ok erstatning. Har er vel nøyaktig det samme som Frigår, en som roper og kjefter. Ikke slått meg som noen taktiker med stort kjennskap til hvordan trene et lag og få dem til å spille på en spesifikk måte. Altså, morsom, angrepsvillig fotball. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 28.03.2022 17:53 Post subject: |
|
|
Maalen/Henriksen/Strand? Hva tilsier at det skal fungere. Henriksen har vel vært med i alle trenerteam siden Eggen satt ved roret. Like delaktig i nedturen som de andre trenerne!
Maalen og Strand har vel ikke veldig mye å vise til?
Tror hvem som helst hadde trengt minst en halv sesong på å få skikk på dette laget. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 28.03.2022 18:17 Post subject: |
|
|
| Har klubben "speidere" som ser etter treneremner da? Det må vel være mulig å se etter mulige Kjetil Knutsen-typer som driver på i OBOS eller Post-Nord? Når vi verken får de store fiskene eller lykkes med de gamle og prøvde, kan vi jo prøve oss på en yngre type (30-40 år) med riktig filosofi og oppadgående kurve? Det kan vel neppe gå særlig verre med en sånn fyr enn de tre siste vi har hatt? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 28.03.2022 18:42 Post subject: |
|
|
| Det kan alltid gå verre. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 28.03.2022 19:02 Post subject: |
|
|
| Kanskje, men ut ifra det jeg kan se, både de siste årene og ikke minst av stemninga her inne, så er det en slags uoppdaga Kjetil Knutsen vi gjerne vil ha. Vi kan jo ikke få tak i de store utenlandske (Hjulmand osv.), så da må vi lete etter gråstein med gullskimmer i, som vi ser er på vei oppover, men enda ikke har blitt så attraktive at andre plukker dem. Jeg bare antar at det må finnes en del sånne typer i OBOS og Post-Nord... det kan da ikke bare være horn og reker og sånt å velge blant..? |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 28.03.2022 20:11 Post subject: |
|
|
Eller så kan man gjøre det åpenbare; se til land som utvikler den typen trenere vi vil ha, som da naturligvis vil ha kandidater på de fleste nivåer og stadier. Det fordrer imidlertid at de som kjører prosessen ikke er helt Ludvik - type Aukrust - og det er vel først og fremst det skoen trykker. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 28.03.2022 20:23 Post subject: |
|
|
| Hehe, ja, kan godt være det. I så fall er det jo helt håpløst, og som flere vel har påpekt, så skyldes det jo hvem som velges inn i styret, og det har jo medlemmene til syvende og sist ansvar for. Man får de lederne man fortjener..? |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 28.03.2022 20:26 Post subject: |
|
|
| «En uoppdaget Knutsen» hadde blitt spist levende i Rosenborg etter 14 dager. Tok flere år å bygge opp B/G dit de er nå. Ingen slike kandidater som hadde takket ja til å trene RBK. Er karriere drap! |
|
| Back to top |
|
 |
Saltfjellet Proff
|
Posted: 28.03.2022 20:42 Post subject: |
|
|
| tigerbart wrote: | | Har klubben "speidere" som ser etter treneremner da? Det må vel være mulig å se etter mulige Kjetil Knutsen-typer som driver på i OBOS eller Post-Nord? Når vi verken får de store fiskene eller lykkes med de gamle og prøvde, kan vi jo prøve oss på en yngre type (30-40 år) med riktig filosofi og oppadgående kurve? Det kan vel neppe gå særlig verre med en sånn fyr enn de tre siste vi har hatt? |
Det hadde vært interessant. Men samtidig virker det som vi lemper så mye ansvar på hovedtrener at vi er avhengig av en med litt pondus og erfaring for at det skal fungerer.
Hareide innførte jo ting som GPS, droner og søvnmåling. Sikkert lurt, men når det står på hovedtrener å fikse dette så stusser jeg. Burde ikke dette være på plass fra før? Og er det ikke lettere å lokke til seg en ung og fremadstormende dersom vi kan friste med et etablert støtteapparat som tikker og går fra før. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 28.03.2022 20:56 Post subject: |
|
|
Hareide hadde sluttet å være fotball trener.
Vårt problem er at vi ikke har noen i styret eller sport som har oversikt over trenere i utlandet.
Dorsin måtte lene seg på sin svenske agent som hadde en dessverre under kontrakt.
Hjulmand var kjent som det største trener talentet i Danmark med bruk av unge spillere i en offensiv spillestil. Så han kunne alle plukket ut, likeså Knudsen.
Det er sikkert ikke lett. Men med vårt styre hvor garantert 80% aldri har fulgt med på denslags blir det tungt. Dorsin hadde kun 1 år som junior speider i Norge/Sverige.
Dette må vi outsource neste gang. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Joestlaachmkr Rutinert
Joined: 25 Oct 2019 Posts: 900 Location: En by på Sørlandet
|
Posted: 29.03.2022 09:33 Post subject: |
|
|
| Neeskens wrote: | Hareide hadde sluttet å være fotball trener.
Vårt problem er at vi ikke har noen i styret eller sport som har oversikt over trenere i utlandet.
Dorsin måtte lene seg på sin svenske agent som hadde en dessverre under kontrakt.
Hjulmand var kjent som det største trener talentet i Danmark med bruk av unge spillere i en offensiv spillestil. Så han kunne alle plukket ut, likeså Knudsen.
Det er sikkert ikke lett. Men med vårt styre hvor garantert 80% aldri har fulgt med på denslags blir det tungt. Dorsin hadde kun 1 år som junior speider i Norge/Sverige.
Dette må vi outsource neste gang. |
Hjulmand uttalte jo til dansk media at ingen annen klubb enn FC Nordsjælland var aktuelt for han i Danmark/Norden, så han var aldri en realistisk kandidat. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 29.03.2022 10:56 Post subject: |
|
|
| Ratatosk wrote: | | Maalen/Henriksen/Strand? Hva tilsier at det skal fungere. Henriksen har vel vært med i alle trenerteam siden Eggen satt ved roret. Like delaktig i nedturen som de andre trenerne! |
Jeg tror vel heller ikke dette hadde vært noen superløsning, men det er kanskje verdt å minne om at Henriksens vikariat som trener er den eneste perioden de siste tre årene at vi har hatt et poeng- og målsnitt som er over minimum for å involvere seg i gullkampen. Og - min påstand - både den morsomste og mest gjenkjennelige Rosenborg-fotballen vi har spilt i samme periode, tilfeldigvis.
Jeg tror vel også at denne effekten hadde en utløpsdato, og spillet var heller ikke superbra (og vi hadde litt flaks), men det sier kanskje noe om at det er mange som kan få til gode resultater med Rosenborg-spillerne så lenge spilleplanen er noenlunde sammenhengende og kjent for spillerne. For meg er det svært merkelig at vi valgte å hente Rekdal framfor å kjøre et 'midlertidig-prosjekt' med arbeidsledige Maalen da huset stod i brann. Dét er i mine øyne et typisk lavrisikoprosjekt når alt annet har slått feil. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
pfff Senior
Joined: 10 Aug 2012 Posts: 110 Location: Eksil på østlandet
|
Posted: 29.03.2022 11:03 Post subject: |
|
|
Det virker for meg som det er to mulige veier vi kan velge: fast spillestil og rollespillere a la Eggen/Knutsen, eller å spille en slags generisk 4-4-2 som kan finjusteres med tanke på spillerkjøp og trenerens kompetanse. Nå har vi plutselig valgt en trener fra den siste kategorien, med en spillerstall som ikke passer i det hele tatt.
Som RBK-supporter fra tidlig åttitall av, må jeg si at jeg ønsker at RBK skal ta vare på arven etter Eggen, og fortsette med et underholdende fotball i et fast system. Jeg mener det er mange argumenter for det. Et av de viktigste er at vi vil få fram mange lokale spillere ved å holde på at fast spillemønster. Bare se på hva B/G får til, hva Eggen gjorde i storhetstida, eller hvor mange RBK-juniorer som gjør det godt i andre klubber. Det blir lettere for juniorer å ta steget opp til A-laget med kjente roller, og spillerne blir tryggere. De fremstår som bedre, og vi kan selge dem for bedre priser.
Ulempen med denne modellen er at det ikke er så mange trenere å velge mellom. Tar vi konsekvensen av det, tror jeg vi må belage oss på å utvikle trenere selv. Da tror jeg vi må leve med noen magre år innimellom, der for eksempel Maalen/Henriksen gjør en OK jobb med laget et par sesonger, mens vi venter på en god ansettelse utenfra, eller en ny trener fra systemet som tar steget. Uten at jeg følger Ajax så tett tror jeg også det er litt slik verden ser ut fra Amsterdam; med riktig trener og en god årgang kjemper de om CL-tittel, men innimellom må de leve med en tredjeplass i Eresdivisie, når det viser seg at treneren ikke helt har toppnivået inne.
Jeg tror RBK-identiteten er viktig for svært mange av oss, og jeg tror absolutt ikke vi vil være et sammenrasket pole-lag i samme kategori som f.eks. LSK eller Brann... |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 29.03.2022 11:15 Post subject: |
|
|
Vi ville garantert sett bedre ut med Maalen eller alle andre også for den del, enn vi har gjort i treningskampene i år. Når det ble som det ble med Knudsen og vi fikk kalde føtter rundt Milo, så ville det vært naturlig å falt ned på type Maalen i kombo med feks Henriksen. Men vi kjører helt motsatt trenertype og spillestil enn først ønsket( knudsen) og tar skyhøy risiko med Rekdal. En persona non grata i stor sett hele fotball Norge som har en viss mulighet til å velge selv. Helt uforståelig.
Det at Rekdal sier han aldri har fått muligheten i en større klubb før er feil. I Enga med Trøim og Fredriksen var det det åpne kraner.
Steffen Iversen, Ronny Johnsen, Tpre A Flod osv står vel ikke tilbake for noe i Norsk fotball.
Vi får bare håpe disse spillerne vi har, som tross alt bør være gode i norsk målestokk, får skviset ut litt innsatts så vi får en ok start på sesongen ihvetfall. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 29.03.2022 13:47 Post subject: |
|
|
Ikke bare ansettes en åpenbart feil trener på flere kriterier (og riktig på forsvinnende få - om noen), men styret er såpass desperate at de til og med gir ham 50% lenger kontrakt enn de selv har sagt er øvre grense.
Det er faktisk ingen ting som henger på greip rundt denne ansettelsen. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Joestlaachmkr Rutinert
|
Posted: 03.04.2022 12:38 Post subject: |
|
|
| Samme kan vel sies om de fleste treneransettelser siden 2002. |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 03.04.2022 13:54 Post subject: |
|
|
Hamrén var vel ikke en så dum ansettelse? Kan vel hevdes at Høgmo og var en helt OK ansettelse, tatt i betraktning det han satte i gang, i hvert fall. _________________ De som tror de vet best, er en plage for oss som vet bedre |
|
| Back to top |
|
 |
Joestlaachmkr Rutinert
|
Posted: 03.04.2022 14:34 Post subject: |
|
|
| Åge og Erik er de eneste to gode treneransettelser som nissene på brakka har klart og vise til på 20 år. Høgmo? 😧 |
|
| Back to top |
|
 |
Pinne69 Proff
|
Posted: 03.04.2022 15:35 Post subject: |
|
|
Vi er jo blitt en parodi av en klubb "artig og underholdende fotball" Utover det skal hver trener spille på sin egen måte helt uavhengig av hvilke spillere som er i klubben. Treneren bruker x ant mill på å kjøpe spillere tilpasset sin stil. Får deretter sparken og nestemann må handle inn spillere for å spille sin type fotball. Sånn går årene og alle våre CL mill opp i røyk.
Helt enig med de over ang spillestil og formasjon.
Hvorfor i H... kunne vi ikke låst oss til 4-3-3 og hatt en tropp som egnet seg til dette. ALLE trenere som skulle være aktuelle måtte spille slik. Kan godt være vi i perioder ikke hadde funnet et stort navn som var tilgjengelig til en hver tid og måtte ha f.eks Maalen i en periode før vi fikk tak i en "stortrener" , men jeg er sikker på at de 20 siste år hadde sett mye bedre ut og at vi ville hatt mye mer penger på bok nå _________________ "Kvikk i røttern" |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 03.04.2022 21:23 Post subject: |
|
|
Høgmo var jo faktisk den typen trener som er villig til å ta tak i alle områder i klubben som klubben har lagt opp til at hovedtrener skal gjøre siden det var slik Eggen holdt på, han holder ikke mål fotballfaglig eller som leder av prestasjonsgruppe med så mange egoer som finnes på landslaget eller i RBK.
Ellers kun Hamrèn som har brydd seg om det som foregår rundt laget. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 03.04.2022 22:21 Post subject: |
|
|
Vil våge meg til å påstå at Hareide også brydde seg om det som foregikk rundt laget, satte vel i gang noen prosesser som hadde forsvunnet under Horneland som absolutt er nødvendig å ha skal man kalle det man driver med for toppidrett i dag.
Men han var absolutt ingen vellykket ansettelse altså. |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 04.04.2022 10:06 Post subject: |
|
|
| Zorbeltuss wrote: | | Høgmo var jo faktisk den typen trener som er villig til å ta tak i alle områder i klubben som klubben har lagt opp til at hovedtrener skal gjøre siden det var slik Eggen holdt på, han holder ikke mål fotballfaglig eller som leder av prestasjonsgruppe med så mange egoer som finnes på landslaget eller i RBK. |
Det var det som var poenget mitt og, med at Høgmo ikke var blant de _aller_ verste ansettelsene som er gjort. Men han hadde kanskje passa bedre i en Manager-rolle, tross alt. _________________ De som tror de vet best, er en plage for oss som vet bedre |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 04.04.2022 10:38 Post subject: |
|
|
| Høgmo gjorde positive ting utenfor banen, men rent sportslig så faller han jo bare inn i rekken av inkonsekvente (ift. spillestil) ansettelsene vi har holdt på med etter 2002. |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 04.04.2022 13:06 Post subject: |
|
|
Høgmo tok oss vel til CL gjorde han ikke det da? Og han var spillemessig mer en videreutvikling av det Hareide begynte på enn ett tydelig brudd?
Noe av problemet ligger nok i at vi mistet to solide signeringer før tiden. Først mistet vi Hareide til landslaget, og så mistet vi Høgmo pga helse-problemer.
Så ble det assistenten og assitenten til assistenten, og ingen av de hadde det som skulle til for å lede en klubb på det nivået som Rosenborg var på den tiden. |
|
| Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 18.04.2022 18:04 Post subject: |
|
|
På tide å begynne å diskutere hvem som kommer til sommeren?
Eller blir det frigård som reserverløsning imens det kjøres grundig prosess på brakka? |
|
| Back to top |
|
 |
|