View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Nidarosballklubb Rutinert
|
Posted: 19.02.2021 21:52 Post subject: |
|
|
Dette er bra, RBK må snart lære å følge regelverk og kontraktene sine. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.02.2021 23:02 Post subject: |
|
|
I likhet med talerne på forrige side forstår jeg ikke hvordan det er mulig at han kan ha krav på sluttpakke etter at kontrakten har gått ut. |
|
Back to top |
|
 |
Kom_igjen_troillan Veteran
|
Posted: 19.02.2021 23:16 Post subject: |
|
|
Det eneste jeg kan forstå er at Emberland i likhet med Horneland fikk forlenget kontrakten, uten at det ble kommunisert ut i media?  _________________ – På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.
Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE  |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 19.02.2021 23:21 Post subject: |
|
|
Jeg kan heller ikke forstå at han har noen sak her, men det er muligens noe med liten skrift. Noe å ta tak i må det vel nesten være om man velger å gjøre nettopp det.
Som andre er inne på, ser heller ikke jeg bort ifra at dette er gambling; sak på tynt grunnlag med forhåpninger om forlik for å slippe mer medietrykk. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 19.02.2021 23:38 Post subject: |
|
|
Tror ikke det har vært så lett for ham å få seg ny jobb etter katastrofen i RBK. Han har jo hele karrieren vært en obos assistent og litt under dær. Når hans begrensninger blir satt lys på som RBK's 433 ekspert tror jeg jobb muligheten har vært små på Obos nivå og nivå 3. Da har han tid til å prøve få mere penger ut av kontrakten sin med RBK. Han kan jo prøve en å få seg en vanlig jobb kanskje. Fotball trening bør han kanskje nå legge å hylla _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
RBK-medlem Junior
|
Posted: 20.02.2021 15:27 Post subject: |
|
|
Jeg er ingen jurist, ei heller kjenner jeg et eneste konkret ord eller tall i innholdet i kontrakten til Karl Oskar Emberland, noe jeg antar gjelder for de aller fleste, hvis ikke alle, forståsegpåerne her inne.
Men det er et par aktuelle momenter som kan være relevante å nevne:
• En arbeidstaker som mener seg uriktig behandlet av arbeidsgiver pleier å søke juridisk rådgivning før han/hun tar valget om å gå til sak. Dette fordi de aller færreste av oss har noe ønske om å utsette oss for en så tøff prosess dersom vi ikke har en viss faglig forsikring om at vi faktisk har en god grunn til det. Uten at det betyr at man nødvendigvis får medhold i retten, så betyr det at man i alle fall har noen gode argumenter på sin side. Emberland har selvfølgelig rådført seg før han har tatt dette drastiske valget.
• Dette er den tredje juridiske tvisten med en sparket trener siden 2012. Det startet med Jan Jönsson, som resulterte i et forlik i 2014. Dernest den berømte saken med Kåre Ingebrigtsen og Erik Hoftun som endte med forlik i 2019. Og nå Emberland. Så får vi se hva dette ender med.
Det er betimelig å spørre seg hvorfor det nesten har blitt en hovedregel at RBK blir stevnet av sparkede trenere. Det er jo, som mange er flinke til å påpeke, ikke akkurat unormalt at fotballtrenere får sparken. Det unormale er at de ikke bare aksepterer det og går videre til neste prosjekt. Ettersom det er unormalt så pleier det å være en spesifikk grunn til at det skjer. Og når flere forskjellige trenere mener seg uriktig behandlet av samme klubb på kort tid så er det overveiende sannsynlig at det er klubben som er problemet og ikke de aktuelle trenerne.
Jeg ser at det er noen som peker på at her har ikke sportslig leder gjort jobben sin. Det er et merkelig argument ettersom sportslig leder ikke er ansvarlig for treneransettelser i Rosenborg. Det er det styret som gjør. Og for ordens skyld kan det nevnes at det har vært tre forskjellige sportslige ledere i de tre forskjellige aktuelle treneravskjedigelsene det her er snakk om. Så selv om sportslig leder skulle ha noen form for innflytelse over kontraktene som skrives og avsluttes med trenere, så er det åpenbart veldig lite sannsynlig at RBK har greit å ansette tre sportslige ledere på rad som alle sammen ikke forstår seg godt på jussen i arbeidsavtaler. I så fall er faller det ansvaret også tilbake på styret ettersom styret ansetter sportslig leder.
Det er styret som må svare for dette. Og jeg vet at jeg kommer til å provosere noen helt grønne av å påpeke det, men det får bare være all den tid det er sannheten: Rosenborg har hatt samme styreleder gjennom alle tre treneravskjedigelsene som har resultert i juridisk konflikt. Så skal det presiseres at nevnte styreleder ikke kan stå til ansvar for innholdet i kontrakten som ble skrevet med Jan Jönsson. Men også i den saken er han ansvarlig for håndhevelsen av kontraktsinnholdet i forbindelse med sparkingen av Jönsson.
Nei, styrelederen er ikke alene om beslutninger som tas. Men han er lederen for det organet som fatter dem. Og han må vel være nesten den eneste av styrets medlemmer som har vært en sentral del av alle disse tre sakene.
Men jeg skal holde tilbake mitt "hva sa jeg" en stund til. Først må vi nå avvente å se hva utfallet av denne saken med Emberland blir. For det er selvfølgelig en mulighet for at han har en svært dårlig sak. Det er umulig for oss å vite inntil den er blitt prøvd.
Det som er sikkert, er at både Jönsson og Ingebrigtsen/Hoftun hadde en god sak i sine tilfeller. Hadde de ikke hatt det ville ikke klubben vært så ivrig på å inngå forlik med dem.
Tiden vil vise. _________________ "Eggheads of the world unite, you have nothing to lose but your yolks."
–Adlai Stevenson II |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 20.02.2021 15:46 Post subject: |
|
|
Vanskelig å si hvor det er en må rydde.
Vi vet at Terje Svendsen og Erik Hoftun hadde veldig dårlig kontroll på omtrent alt som var deres ansvar. Hvordan Bjørnebye var på kontrakter har jeg null peiling på, Dorsin kom inn i ettertid.
Nå er vel Koteng litt småberyktet for å tidvis være litt kjapp i avtrekkeren.
Jönsson husker jeg lite av, Kåre ble vel så sur at han og trenerforeningen valgte å kjøre sak på om trener i det hele tatt kan sparkes der Perry valgte å si at slik er fotballen.
Mulig at Janne rett og slett hadde krav på mer enn han fikk. Emberland mistenker jeg at er mer opportunistisk. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 20.02.2021 18:13 Post subject: |
|
|
I tillegg til trenersakene RBK-medlem nevner måtte man i fjor inngå forlik med en tidligere sikkerhetssjef som ble oppsagt og gikk til sak, så man må lure på om det skorter på kompetansen på Brakka. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 20.02.2021 18:25 Post subject: |
|
|
RBK-medlem: Mesteparten av det du påpeker kan jo også fungere som et argument for at den juridiske representasjonen, advokatene, rådgiverne, whatever som klubben bruker ikke er god nok.
For det må vel være lov å tro at styret ikke er HELT cowboy og skyter med hagle i alle retninger hele tiden, men faktisk rådfører seg med slike?
Når det gjelder Kåre hadde han nok en ok sak, men klubben som tar sin jobb som den sterke part i personalsaker på alvor og dermed ikke slenger skitt om tidligere medarbeidere i media hadde GARANTERT masse å si om Kåre også. Nå kom forliket før de ble nødt til å ta det frem, og selv om Kåre selvfølgelig tjente mest på det (han fikk alle 10 millionene prinsippene sine) tror jeg klubb og styre ser det som en stor fordel å ikke måtte gå ut i offentligheten (som hadde skjedd om de la det frem i retten) med totalsummen av sine grunner til å sparke Kåre. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 20.02.2021 18:42 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | I tillegg til trenersakene RBK-medlem nevner måtte man i fjor inngå forlik med en tidligere sikkerhetssjef som ble oppsagt og gikk til sak, så man må lure på om det skorter på kompetansen på Brakka. |
Lurer på? Hvor nedsnødd skal man være. Det sitter i veggene på Brakka: Ingen kompetanse finnes på viktige ting. Slik har det vært i lang tid. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 20.02.2021 19:10 Post subject: |
|
|
Helt ufattelig at Koteng har vert styreleder siden 2012. Til og med når han ikke er innstilt av valgkomiteen så skal han på død og liv presses gjennom. Han er en skam i Rosenborg historien. |
|
Back to top |
|
 |
mirar Veteran
|
Posted: 20.02.2021 19:35 Post subject: |
|
|
Han meler nok sin egen kake |
|
Back to top |
|
 |
RBK-medlem Junior
|
Posted: 20.02.2021 21:09 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | RBK-medlem: Mesteparten av det du påpeker kan jo også fungere som et argument for at den juridiske representasjonen, advokatene, rådgiverne, whatever som klubben bruker ikke er god nok.
For det må vel være lov å tro at styret ikke er HELT cowboy og skyter med hagle i alle retninger hele tiden, men faktisk rådfører seg med slike?
Når det gjelder Kåre hadde han nok en ok sak, men klubben som tar sin jobb som den sterke part i personalsaker på alvor og dermed ikke slenger skitt om tidligere medarbeidere i media hadde GARANTERT masse å si om Kåre også. Nå kom forliket før de ble nødt til å ta det frem, og selv om Kåre selvfølgelig tjente mest på det (han fikk alle 10 millionene prinsippene sine) tror jeg klubb og styre ser det som en stor fordel å ikke måtte gå ut i offentligheten (som hadde skjedd om de la det frem i retten) med totalsummen av sine grunner til å sparke Kåre. |
Dersom RBK-styret får så dårlig juridisk veiledning at det resulterer i forlik hver gang de skal sparke en trener, så er det styrets ansvar å finne bedre jurister til å veilede dem. Jeg vet ikke om RBK-styret har søkt juridisk vurdering i forbindelse med noen av de nevnte trenernes kontraktsinngåelser, og hvis ja ei heller om det har vært den/de samme som har gitt råd. Igjen: dette er spørsmål styret må svare på.
Så er det selvsagt lov å tro at styret gjør en god jobb. Jeg for min del klarer ikke å se hvordan noen etter de årene vi har lagt bak oss kan tro det uten å fremstå som ignorante og/eller ukritiske, men jeg har selvsagt ikke noe mer definisjonsmakt over sannheten enn andre.
Jeg synes imidlertid, uten at det på noe vis er vondt ment, at det er smått komisk å påstå at RBK oppførte seg som den snille og gode arbeidsgiveren i Kåre-saken da de inngikk et omfattende forlik. Hadde det vært tilfellet så hadde ikke Ivar Koteng på forhånd gått ut i mediene og sagt at motparten (altså Ingebrigtsen) er en løgner. Og han hadde ikke oppført seg som han gjorde på medlemsmøtet like etter at saken var avsluttet, da han fra scenen uttalte at han "ble kroppsklein" av den klemmen med Kåre. Han hadde heller ikke brukt hele samtalen han hadde med undertegnede en tid etterpå om tingenes tilstand på å greie ut om hvor forferderlig grusomt elendig fælt lat og seig Kåre var den siste tida før sparkingen. Nei, alt tyder på at i akkurat den saken så valgte RBK å bruke det som ryktene skal ha det til var flere millioner kroner på å inngå et forlik slik at de skulle slippe å tape saken i retten.
Men jeg ønsker ikke å diskutere akkurat det noe mer i denne tråden i alle fall. Denne tråden handler om Karl Oskar Emberland, og vi får se hva hans sak resulterer i. Så får vi ta diskusjonen derfra. Det som er sikkert er at RBK ikke kan fortsette å sette seg selv i en situasjon der de blir stevnet hver gang de sparker en trener. Så er det klart at det beste er å ikke sette seg selv i en situasjon der regelmessige trenersparkinger er nødvendige, men det er selvsagt naivt å tro at det ikke vil skje igjen en eller annen gang i framtida. Det er tross alt en del av gamet. _________________ "Eggheads of the world unite, you have nothing to lose but your yolks."
–Adlai Stevenson II |
|
Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 20.02.2021 22:48 Post subject: |
|
|
Er stevningen noe medlemmer kan få innsyn i? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2021 22:58 Post subject: |
|
|
Er vel fritt fram å spørre på årsmøtet. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 21.02.2021 17:05 Post subject: |
|
|
Montana wrote: | Helt ufattelig at Koteng har vert styreleder siden 2012. Til og med når han ikke er innstilt av valgkomiteen så skal han på død og liv presses gjennom. Han er en skam i Rosenborg historien. |
Du er ikke klar over at styrelederen i RBK blir valgt på årsmøtet av klubbens medlemmer? _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 21.02.2021 18:26 Post subject: |
|
|
Ã…ja, men det endrer jo alt, gjort en kjempejobb! |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 24.02.2021 14:17 Post subject: |
|
|
Jeg er allerede lei før den har startet jeg... |
|
Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 24.02.2021 14:18 Post subject: |
|
|
Nå må det snart bli slutt på disse rettsakene. Alt for mye negativitet irundt klubben. _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 24.02.2021 14:23 Post subject: |
|
|
Emberland burde vel heller betalt millionbeløp i erstatning for å ha bidratt til å rasere klubben med renspikka inkompetanse.  |
|
Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 24.02.2021 14:29 Post subject: |
|
|
Nei. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 24.02.2021 14:38 Post subject: |
|
|
Dette er Tove Dyrhaug sitt ansvar? Eller sportslig avdeling? |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 24.02.2021 15:01 Post subject: |
|
|
Nå skal vi tape dette søksmålet før vi begynner å hugge huet av folk da, men Dyrhaug vil jo, i kraft av å være daglig leder, være ansvarlig sånn sett. Så er jo spørsmålet hvorfor vi har inngått avtaler som kan mistolkes på en slik måte. Da er det jo fort det advokatfirmaet RBK benytter som har gjort for dårlig arbeid når kontrakten er vurdert. Jeg tar det jo for gitt at klubben har benyttet juridisk bistand for å utforme disse kontraktene og fått kvalitetssjekket dem. |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 24.02.2021 15:07 Post subject: |
|
|
vil ikke da advokatfirmaet være ansvarlig for tap som skyldes dårlig rådgivning, eller er det masse med liten skrift som fritar dem fra alt ansvar? _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
Back to top |
|
 |
|