English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Pål-André Helland
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 154, 155, 156, 157  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
O-Rex
Veteran


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 2082
Location: Oslo, 54 mil fra Mekka

PostPosted: 12.02.2021 12:56    Post subject: Reply with quote

Dette er litt som: Jeg tror bilen min kan svømme. Ingen som har eid den før meg har prøvd om den kan svømme, men det kan jo hende de er idioter som ikke har prøvd! Tenk om den er en amfibie! Faen heller, jeg dytter den utfor kaia på Dora og kjører til Hitra. Går bra det, det er faktisk mye bedre enn ferja som har gått der i 50 år.
_________________
Her burde det stått noe kult.
Back to top
View user's profile Send private message
spællåtmæ
Veteran


Joined: 05 Mar 2007
Posts: 1096

PostPosted: 12.02.2021 12:58    Post subject: Reply with quote

nysgjerrigheten som skaper utvikling vettu Wink
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.02.2021 13:20    Post subject: Reply with quote

spællåtmæ wrote:
zaphod81 wrote:
Jeg tror nok at Brandhaugrollen, der innehaveren kunne stå med hoftefeste og røyke den tiden han ikke hadde ballen, døde ut totalt en gang på første halvdel av nittitallet. Jeg tror jo også at nøkkelen til Rosenborgs suksess til dels lå i at vi utryddet den fra Trøndelag ca. 1991. Selv en ving eller en midtspiss kan jo ikke holde på sånn nå for tiden.

Jeg registrerer jo at noen mener Eddie er blant ligaens defensivt dårligste spillere - jeg lurer på hva de hadde syntes om Pål sentralt i banen.


Du har nok rett i det, men likevel - i eliteserien hvor RBK skal dominere så er det litt merkelig at ingen siste års «suksesstrenere» har gjort et forsøk. Det finnes mange lag på kontinentet som tar seg råd til dette, men da snakker vi enten om at laget «alltid» har ball eller at vedkommende har ekstreme offensive ferdigheter. Og der er vel ikke RBK eller Pål.


Det finnes lag som tar seg råd til spillere som ikke jobber all verden bakover, fordi de vektlegger den offensive kraften hos den spilleren som fristilles. Et nærliggende eksempel er Rosenborg Ballklub, med Pål-André Helland på høyre ving, som ofte bevisst jukset i defensiv posisjonering for å kunne være i bedre offensiv posisjon på overganger. Et annet eksempel er Coolens bruk av Issam Jebali.

Det eneste laget jeg kan komme på som gjør dette med en midtbanespiller er faktisk Molde med Magnus Eikrem, men da snakker vi altså om en erfaren midtbanespiller som holder langt over forventet nivå offensivt, og som har vært vant til å navigere denne rollen på tross av sine defensive og fysiske begrensninger i 10-15 år. Hva et godt forberedt motstanderlag gjør mot sånne spillere fikk vi et utmerket eksempel på da vi selv spilte mot Molde med Skjelbred som frimerke på Eikrem - da spilte vi i praksis 11 mot 10 både offensivt og defensivt.

Så kanskje Helland kunne blitt en slags OMS i stedet for ving, det er mulig det. Men det måtte jo i så fall skjedd cirka 2008, og på det tidspunktet virket det jo logisk å forsøke å utnytte den innleggsfoten ute på siden, der de defensive manglene også var mindre kritiske. Det må jo kunne sies å ha vært en suksess. Å omskolere en aldrende og stivbeint ving til sentral midt når han ikke lenger tør spurte av frykt for skade høres vel strengt tatt ut som en løsning som passer bedre for en klubb litt lenger ned i hierarkiet, ikke et lag som skal gjenvinne tronen og bygge seg opp på nytt.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 12.02.2021 16:52    Post subject: Reply with quote

Selv vil jeg hylle Otto Ulseth, rett og slett fordi det må jo være satire på høyt høyt nivå det han driver med! Troller oss alle den slue jævelen, det er jeg overbevist om.



Han kan vel ikke påstå at han er seriøs, for ingen som leser det han skriver kan ta det seriøst.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 12.02.2021 17:10    Post subject: Reply with quote

Jeg får gå litt i mot strømmen her, jeg da; jeg synes faktisk at ideen om Helland som ballsentral er spennende. Han måtte ha redusert risikoen i spillet sitt med å luke bort alle småmargin-forsøkene sine og betydelig økt sin generelle jobbing, men ideen om en rettvendt quarterback-Helland som penetrerer motstanderens midtbane- og forsvarsledd med presise og perfekt vektede korte og dype stikkere gir meg vann i munnen.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 12.02.2021 17:21    Post subject: Reply with quote

spællåtmæ wrote:


Du har nok rett i det, men likevel - i eliteserien hvor RBK skal dominere så er det litt merkelig at ingen siste års «suksesstrenere» har gjort et forsøk. Det finnes mange lag på kontinentet som tar seg råd til dette, men da snakker vi enten om at laget «alltid» har ball eller at vedkommende har ekstreme offensive ferdigheter. Og der er vel ikke RBK eller Pål.


Hvor lenge siden er det du har sett et lag på kontinentet gjøre dette? Parma i 1996?
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 12.02.2021 17:44    Post subject: Reply with quote

Eneste rollen jeg kunne sett dagens Helland spille sentralt er som en offensiv den enganche. Dette er en rolle som Bielsa bruker mye i sine lag med en treig spiller som skal løpe minimalt. Jeg trur han kunne gjort seg som en offensiv playmaker som har som eneste jobb å stå mellom motstanders forsvar og midtbane. Det skal sies at vi måtte spilt med mye mer defensivt sterke spillere bak han om vi skulle gjort noe sånt. Samtidig trur jeg ikke Helland har helt overblikket til å fungere som en playmaker. Der syns jeg han ofte har vist en tendens til tunnelsyn. Legge han i en defensiv rolle vil være selvmord. Han evner ikke dekke rommet bak midtbanen, han vil alltid fremover og de gangene han har måttet tatt defensive tiltak fra vingen sin har det stort sett endt med gult kort. Det koster for mye å ha en defensiv spiller som ikke en gang kan takle.

Jeg trur også at trenerne vi har hatt ser nok på trening av Helland til å se om han hadde passet i en mer defensiv rolle eller ikke. Vi har tross alt hatt en 4-4-2 trener i nesten 1,5 år.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
spællåtmæ
Veteran


Joined: 05 Mar 2007
Posts: 1096

PostPosted: 12.02.2021 19:10    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
spællåtmæ wrote:


Du har nok rett i det, men likevel - i eliteserien hvor RBK skal dominere så er det litt merkelig at ingen siste års «suksesstrenere» har gjort et forsøk. Det finnes mange lag på kontinentet som tar seg råd til dette, men da snakker vi enten om at laget «alltid» har ball eller at vedkommende har ekstreme offensive ferdigheter. Og der er vel ikke RBK eller Pål.


Hvor lenge siden er det du har sett et lag på kontinentet gjøre dette? Parma i 1996?


Hver helg, har du sett Messi sine defensive bidrag? I beste fall vil han forsøke å dekke pasningslinja
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.02.2021 20:09    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Selv vil jeg hylle Otto Ulseth, rett og slett fordi det må jo være satire på høyt høyt nivå det han driver med! Troller oss alle den slue jævelen, det er jeg overbevist om.


Nå kan neppe Ulseth beskyldes for å være spesielt moderne, men dette er et kroneksempel på hvordan moderne journalistikk har gjort satiriske falske nyheter-sider som The Onion overflødig. De klarer aldri å overgå virkeligheten. Det var vel Mark Twain som sa at forskjellen mellom fiksjon og virkeligheten er at fiksjon må være troverdig.

Forslaget om Helland sentralt var muligens et spennende tankeeksperiment i 2015-16. Det er flere år siden han har fungert som ving, en rolle med mindre defensivt ansvar, eller i hvert fall en rolle det er lettere å frita dette ansvaret. Og å dra inn agenten; what the actual f00k.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 19.02.2021 23:33    Post subject: Reply with quote

Da ble det Lillestrøm på Helland. Lykke til videre
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.02.2021 23:52    Post subject: Reply with quote

Kilden:

Etter det Adresseavisen erfarer gjenstår kun små detaljer før høyrevingen setter signaturen på en kontrakt med klubben fra Romerike.

Slik Adresseavisen forstår, går Helland gratis fra Rosenborg.

Dermed blir han lagkompis med Gjermund Åsen igjen, som også dro til nettopp LSK tidligere i vinter.

Les mer: Helland blir Lillestrøm-spiller: Setter seg på flyet lørdag
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3456
Location: Trondheim

PostPosted: 20.02.2021 00:05    Post subject: Reply with quote

Har vi ikke seriens nest beste sentral i PCS da ?
Hadde Helland skulle blitt brukt så måtte det vært i en offensiv snudd V.
Litt samme rollen som Eikrem...
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 782

PostPosted: 20.02.2021 00:22    Post subject: Reply with quote

Vi kan vel ikke ha betalt ham sluttpakke i tillegg til å la ham gå gratis? Confused
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.02.2021 00:30    Post subject: Reply with quote

Helland er jo en fantastisk ving på dette nivået. Når han er skadefri og i form. Dessverre er det rundt fem år siden disse to kriteriene traff samtidig.

Det er meget mulig Helland i praksis er ferdig som fotballspiller. Det har vært forsøkt å gå ham tilbake til 2015/16-nivå siden nettopp 2015/16, men uten hell annet enn i små øyeblikk. Han har rett og slett ikke lenger de fysiske forutsetningene til å være noe mer enn en "når det passer seg sånn"-spiller hos oss, og må i så fall lønnes deretter.

Det er ikke posisjonen som er problemet, men spilleren - eller rettere sagt kroppen; Helland som sentral blir for meg å forsøke å fylle et rundt hull med en oval kloss laget av sagspon med syltetøystrikk rundt. Han sier at han ønsker å spille fotball, og om han ikke får gjort det i Trondheim, må han gjøre det et annet sted. Uten at jeg vet detaljene rundt treningsopplegg og rehabilitering, virker det litt som at han selv ikke helt innser hvor problemet ligger. Alle ønsker at han skal spille fotball i Rosenborg, men det lar seg ikke gjøre når han er utilgjengelig eller nær uforsvarlig å bruke i minst halvparten av kampene.

For øvrig litt snodig at LSK tar sjansen på dette etter erfaringene med Smarason, men det er en annen sak.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1015

PostPosted: 20.02.2021 01:12    Post subject: Reply with quote

en fantastisk klasse spiller forlader os - respekt hele vejen. Og glæder mig til at følge dig videre.
Back to top
View user's profile Send private message
Pinne69
Proff


Joined: 15 Aug 2018
Posts: 297

PostPosted: 20.02.2021 01:16    Post subject: Reply with quote

Lykke til videre og takk for alt PÃ¥l♡

Til de som mener han kunne spilt på midtbanen: God Jul!
_________________
"Kvikk i røttern"
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2516

PostPosted: 20.02.2021 01:51    Post subject: Reply with quote

RBK_1917 wrote:
Vi kan vel ikke ha betalt ham sluttpakke i tillegg til å la ham gå gratis? Confused


Jo, betale han ut for å dekke utestående lønnskostnader lsk ikke råd til, eller ta opp plass og energi i stallen.
Da han virkelig begynte å slite med skader for 3-4 år siden var treningsopplegget vanvittig dårlig, spesiselt skadeforebygging etter friskmeldt. For lite profesjonalisert - sett i etterkant. At dette var noe som skulle gå over. Selvsagt satt litt på spissen av hva jeg har hørt og registrert fra mine bekjente i klubben.
Hva som har vært opplegget rundt han de siste to årene vet jeg ikke. Han gikk rundt og sa at kroppen hans var stor og tung, og at det var slik han var bygd. Dette er selvsagt bare tull. Han er/var relativt eksposiv og er man "for tung" kommer strekkskadene. Og er man kjeks så bør man belaste kjeksene minst mulig, og det gjør man ved å redusere vekt. Spesielt sener i hamstring og lyske får kjørt seg. Tror nok ikke han innser sine fysiologiske tabber før han er pensjonist.
Lykke til videre! ELs beste ving i form og skadefri. Fotballintelligent og vanvittig god venstrefot som få andre er i nærheten av.
Back to top
View user's profile Send private message
Fosningen
Rutinert


Joined: 25 Jun 2009
Posts: 616
Location: Ã…fjord

PostPosted: 20.02.2021 02:11    Post subject: Reply with quote

1. Takk for alt, Helland, du er en RBK-er som har satt spor. Var glimrende på ditt beste, skapte engasjement og positivitet, og ble en superhelt for de yngste. En fantastisk flott RBK-er.

2. Lillestrøm?? Vår verste fiende sammen med Molde? Det blir rart og trist å se Helland i gul drakt. Burde vel strengt tatt heller lagt opp enn å selge sjelen sin slik.

3. Gratis ja. Rosenborg har tydeligvis startet med veldedighet, først Adegbenro og nå Helland. Virker som at den økonomiske kompetansen begrenser seg til at minus og minus blr pluss, og da kan man jo forstå klubben og logikken. Inntekt, utgift, pluss, minus... Ikke lett å huske hva som er hva. Skuffet.

4. Det er lett å huske det siste først. Men la oss glemme kjeks og sutring. Helland skal huskes som den RBK-helten han er.

5. Lillestrøm??
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2760

PostPosted: 20.02.2021 02:38    Post subject: Reply with quote

Pål var essensiell i gjenreisningen av rbk som nummer 1 i Norge. På sitt beste en fantastisk spiller både på og utenfor banen for klubben. Tusen hjertelig takk for alt du har gjort for Rosenborg!
Back to top
View user's profile Send private message
Flaav
Veteran


Joined: 27 Jul 2008
Posts: 1556
Location: Med utsikt til Lerka

PostPosted: 20.02.2021 02:40    Post subject: Reply with quote

Takk for nå Helland. Mange gode minner og en god faktor for å skape engasjement og god oppmerksomhet rundt klubben, synd skadene ødela så mye, men vil uansett bli savnet RBK
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 20.02.2021 09:20    Post subject: Reply with quote

Er bekymret for den økonomiske dealen i dette som så mange andre dealer.
Back to top
View user's profile Send private message
Lillebjørn
Rutinert


Joined: 15 Dec 2012
Posts: 960

PostPosted: 20.02.2021 10:03    Post subject: Reply with quote

Synd. Ikke nødvendigvis som spiller, der er det som flere nevner årevis siden Helland tok nivået over tid. Men jeg kunne gjerne tenkt meg at Helland hadde blitt faset over i en annen rolle i klubben - han har glimrende medietekke, og personifiserer her mye av det Rosenborg skal utstråle: Åpenhet, folkelighet og glimt i øyet. Håper alle broer ikke er brent og at Helland kommer tilbake til klubben ved en senere anledning. Fin fyr, lykke til videre!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.02.2021 10:59    Post subject: Reply with quote

Enig i det, men han er bare 31 år, og mener selv og har statistisk sett noen år til igjen av spillerkarrieren. Han må gjerne komme tilbake i en annen rolle etter å ha gitt det medisinske apparatet i Lillestrøm grå hår, og kanskje et nedtrappingsår i Stjørdals-Blink eller Levanger.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3597

PostPosted: 20.02.2021 11:02    Post subject: Reply with quote

Jeg har fulgt karrieren hans siden han rundspilte alt og alle på JET på Hamar som junior. Hurtighet på distanse har han aldri hatt. God grunnteknikk, veldig bra spilleforståelse og en fantastisk venstrefot viste han allerede da og i noen alt for få sesonger har norsk toppfotball fått se det samme.

Mange tilskriver Hellands gode sesonger i Rosenborg til Mike Jensen og Jonas Svensson. For all del var de begge gode spillere og gjorde at han kunne spille på sine styrker, men jeg tør påstå at Helland var instrumental for deres suksess også med sin spilleforståelse og sitt kombinasjonsspill.

Skadene har ødelagt mye, men jeg er litt overrasket over mye av skylda Helland har fått for det sjøl. Trente han dårlig og levde usunt i forhold til hva en toppidrettsutøver bør i noen år? Utvilsomt da han også innrømmer det sjøl. Har det vært grunnen til skadene i voksen alder? Kanskje for alt jeg vet, men det virker opplest og vedtatt på det forumet her.

Har Helland ikke trent som en toppidrettsutøver etter overgangen fra Hødd? Selvfølgelig har han det. Hver sesong har det blitt kommentert at Helland har lagt på seg uten at jeg kan se det har vært noe særlig grunnlag for de påstandene. "Han skylder på at han er for stor og tung og det har ført til alle skadene." Nå er ikke jeg noen ekspert på vekt, skader, trening eller toppidrett, men jeg tør da påstå at det er mange spillere i hans vektklasse som har hatt hele karrierer uten mye skader.

Med Rosenborg sin spillestil, i den grad den er godt definert, passer ikke Helland inn lenger så slik sett er det sikkert best både for han og klubben at han kommer seg videre. Jeg noterer at vi gir bort enda en spiller og skjønner ikke helt hva vi driver med for tida, men det er en annen sak.

Jeg kan ikke helt se at Helland skal passe inn i Lillestrøm sin spillestil heller og de fleste tror vel ikke på at han kommer til å være skadefri gjennom sesongen uansett.

Lykke til videre, Pål. Takk for underholdningen gjennom mange år, du kommer alltid til å ha en høy stjerne hos meg.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 20.02.2021 11:18    Post subject: Reply with quote

Pressekonferanse for LSK kl 13.

Takk for alt PÃ¥l!
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 154, 155, 156, 157  Next
Page 155 of 157

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb