English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kunstgress på Lerkendal?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 02.10.2008 13:29    Post subject: Reply with quote

Nå finnes det selvsagt andre faktorer enn nedbørsmengde, gjennomsnittstemperatur og gjennomsnittsvindstyrke, men dette er tallene for de siste tolv månedene:

Ã…lesund
Nedbør: 1568 mm
Snittemp: 8,3 c
Snittvind: 5,1 m/s

Bodø
Nedbør: 1106 mm
Snittemp: 5,9 c
Snittvind: 6,2 m/s

Tromsø
Nedbør: 1022 mm
Snittemp: 3,5 c
Snittvind: 3,3 m/s

Hvor mye nedbør, først og fremst snø, som blir liggende på matta, er vel en faktor som det er vanskelig å lese ut av disse tallene. At det kommer langt mer nedbør i Ålesund, er derimot klart. Man kan uansett spørre seg om det er så jævlig i Aalesund at de trenger kunstgress, for det går jo greit i eksempelvis Bergen som har enda mer nedbør. Hvordan været er på våren er vel kanskje den viktigste faktoren. I Bodø og ihvertfall Tromsø, snør det mye lengere ut i sesongen enn i Ålesund.

Det ble vanskelig å få noe ut av det her, men jeg er ganske så sikker på at det er totalt unødvendig med kunstgress på Color Line.
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 02.10.2008 15:15    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Bæ to da Bone! wrote:
Nei, det er nok akkurat det det ikke er. Er derfor jeg er litt splittet i synet på AaFK-matta.

Men hvorfor er du da ubetinget forsvarer av kunstgress i Bodø? Klimaet der er nå en gang ikke spesielt mye verre enn på nordvestlandet.


NÃ¥ har jo attach svart for meg, men gjennomsnittstemperatur og ditto vind er en faktor som blir viktigere dess lenger nord du kommer.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.10.2008 09:52    Post subject: Reply with quote

- Etter min mening bør det ikke legges tak over Lerkendal uten at det også legges kunstgress. Ellers vil ikke jeg være ansvarlig for driften, sier Klaus Berg.

Les mer: Vil ha kunstgress på Lerkendal

- I alle år har de hatt en bra gressbane her og spilt fotball langt inn i desember, sier Hamrén, som trekker frem at forskjellen på å trene og spille på gress kontra kunstig dekke fortsatt er for stor.

Les mer: Spillerne vil ikke ha kunstgress

Voldsomt overdrevet sak av Adressa, som hadde det på forsida av avisa:



Takplanene er nemlig lagt bort inntil videre, jf. Skutle. Dessuten er det ikke snakk om noen snarlig beslutning.

Må uansett si at jeg føler meg utsatt for tankelesing: Spaserte forbi Lerkendal i går ettermiddag, og tenkte på hvor mye kunstgress-skepsisen til Hamrén har påvirket synet til bl.a. Arne Lorentsen; han var tilsynelatende mer åpen for det tidligere.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 01.11.2008 10:39    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Nå finnes det selvsagt andre faktorer enn nedbørsmengde, gjennomsnittstemperatur og gjennomsnittsvindstyrke, men dette er tallene for de siste tolv månedene:

Ã…lesund
Nedbør: 1568 mm
Snittemp: 8,3 c
Snittvind: 5,1 m/s

Bodø
Nedbør: 1106 mm
Snittemp: 5,9 c
Snittvind: 6,2 m/s

Tromsø
Nedbør: 1022 mm
Snittemp: 3,5 c
Snittvind: 3,3 m/s

Hvor mye nedbør, først og fremst snø, som blir liggende på matta, er vel en faktor som det er vanskelig å lese ut av disse tallene. At det kommer langt mer nedbør i Ålesund, er derimot klart. Man kan uansett spørre seg om det er så jævlig i Aalesund at de trenger kunstgress, for det går jo greit i eksempelvis Bergen som har enda mer nedbør. Hvordan været er på våren er vel kanskje den viktigste faktoren. I Bodø og ihvertfall Tromsø, snør det mye lengere ut i sesongen enn i Ålesund.

Det ble vanskelig å få noe ut av det her, men jeg er ganske så sikker på at det er totalt unødvendig med kunstgress på Color Line.



Har du tallene for Trondheim på vind, nedbør og temp?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.02.2009 14:34    Post subject: Reply with quote

Hamrén kritisk til Stabæk-kunstgresset

Min første tanke er at Stabæk kanskje har brukt et alternativt dempemateriale. Det er gjerne ikke brukt så mye sand, som ofte utendørs.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.03.2010 11:00    Post subject: Reply with quote

- Kunstgress burde være forbudt i Eliteserien, bortsett fra i Tromsø og Bodø på grunn av klimaet. Det er en skandale at det er så mange kunstgressbaner i norsk fotball, sier Iversen.

Les mer: Iversen: - Forby kunstgress i Eliteserien
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 15.03.2010 08:04    Post subject: Reply with quote

- Hvis sesongen skal fortsette å starte så tidlig bør flere lag vurdere å legge kunstgress, da slipper vi denne problematikken med snø, sier veteranen.

Vil ha flere kunstgressbaner

Øh... fikk ikke Winsnes med seg Tromsø-kampen i fjor eller?
Back to top
View user's profile Send private message
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 15.03.2010 08:11    Post subject: Reply with quote

Skuffende av en så oppegående spiller som Winsnes. Greit nok at han er åpen tilhenger av liksomgress, men å bruke to-tre runder i sesongen som argument mot at 27 andre runder skal spilles på plastikk holder ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 15.03.2010 08:26    Post subject: Reply with quote

Den dagen Lerkendal får kunstgress faller faktisk en betydelig del av min lyst til å dra på Lerkendal bort. En stor del av sjela til Lerkendal forsvinner faktisk da.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 15.03.2010 16:00    Post subject: Reply with quote

Lerkendal kommer aldri til å få kunstgress.

I takt med kunstgressutviklingen regner jeg med at det tvinger seg frem enten "bedre" gress eller teknologiske løsninger som gjør det mulig å dyrke gress også om vinteren, eller at man får skyvbart underlag(eller andre løsninger) som gjør at man kan enkelt kan bytte mellom gress og kunstgress.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 15.03.2010 17:23    Post subject: Reply with quote

Jonas wrote:
- Hvis sesongen skal fortsette å starte så tidlig bør flere lag vurdere å legge kunstgress, da slipper vi denne problematikken med snø, sier veteranen.

Vil ha flere kunstgressbaner

Øh... fikk ikke Winsnes med seg Tromsø-kampen i fjor eller?



Han kan trøste seg med at han snart er ferdig som fotballspiller uansett. Da slipper han å slite med dette forferdelige gresset.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 15.03.2010 17:40    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Lerkendal kommer aldri til å få kunstgress.

I takt med kunstgressutviklingen regner jeg med at det tvinger seg frem enten "bedre" gress eller teknologiske løsninger som gjør det mulig å dyrke gress også om vinteren, eller at man får skyvbart underlag(eller andre løsninger) som gjør at man kan enkelt kan bytte mellom gress og kunstgress.


Kjempe god idé å ha begge deler da vi kan nyte godt av begge underlagene sin fordel for kunstgress er bedre enn et gjørmebad ,men kan ikke måle seg med ordentlig gress.

Et annet poeng er når en så matta til Start igår så bør det være mulig for mange å ha gode matter allerede i Mars og særlig med tanke på at Kristiansand har hatt en snørik vinter.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 15.03.2010 19:28    Post subject: Reply with quote

Skal vi få en fotballmessig utvikling må vi enten ha perfekt gress minst 24/30 serierunder eller kunstgress. Dårlige baneforhold favoriserer de fysiske lempelagene, da det blir vanskeligere å spille teknisk der. Personlig er jeg for gress så lenge mattene er gode. Klarer man ikke ha gode gressmatter (minus de tre første og tre siste serierundene) er det bare å legge kunstgress. For utviklingen av norsk fotball sin skyld.
Back to top
View user's profile Send private message
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 16.03.2010 01:30    Post subject: Reply with quote

For meg er det enkelt, når Trondhjem og Lerkendal kan ha naturgress så bør alle lagene sør for Trondhjem også ha det!
Bodø/Glimt og Til (Alta og Tromsdalen i AL) er de 2 eneste lagene som bør få lov til å ha kunstgress.
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.03.2010 11:28    Post subject: Reply with quote

I Danmark er det forbud mot kunstgress i de to øverste divisjonene.

- Norge er i utakt med resten av Europa. Bortsett fra stadionet i Moskva - hvor de la naturgress over kunstgresset i Champions League-finalen - er det naturgress over alt.

Jeg skjønner de klimatiske argumentene i Nord-Norge, men i HamKam hadde vi for eksempel glimrende gressbane bortsett fra i de aller første vårkampene, argumenterer Solbakken. Han mener likevel han har en «tapt sak i Norge».

(...)

Ved utskiftningen av gressmatten i desember kuttet nasjonalarenaen ut de tidligere to prosentene med isydd kunstgress.

(...)

Den administrerende direktøren ser ikke for seg kunstgress allerede i 2012 etter vinterens investering på seks millioner kroner:

- Jeg tror det nye Ullevaal-gresset blir liggende i minst tre år fremover.

Les mer: Ullevaal kan få kunstgress i 2012
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.04.2010 16:09    Post subject: Reply with quote

Intet nytt:

- Det er ingen planer om kunstgress på Lerkendal i overskuelig fremtid. Da snakker vi i alle fall de neste tre årene, sier leder i Rosenborg Eiendom AS, Roar Munkvold.

Les mer: Kunstgress på Lerkendal tidligst om tre år
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 25.04.2010 03:17    Post subject: Reply with quote

- Det brukes gress ute i Europa
Strømsgodset-trener Deila mener kunstgress er fremtiden for norsk fotball.

- På kunstgress så ligner det litt mer på tempoet man ser internasjonalt. Det tror jeg er viktig for å ta de stegene som må tas for å ble en bedre nasjon, sier Deila til TV 2 Sporten.

Hamrén er helt i mot argumentet.

- Sett i forhold til hva de gjør internasjonalt tror jeg det ville vært et forræderi mot norsk fotball, sier Hamrén.

Lustig og Olsen enig
- Jeg synes det blir helt feil hvis vi skal kun spille på kunstgress. Spillere som vil ut i Europa vil jo kun møte naturgress, så det beste er nok naturgress, sier 23-åringen til TV 2 Sporten.
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13649
Location: Namsos

PostPosted: 30.06.2010 14:27    Post subject: Reply with quote

http://www.rbk.no/incomin...173045.ece

- Men det er ingen fare for at hele matta blir kunstgress på sikt?
- Nei, ikke i min tid ihvertfall, ler Øien.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.01.2021 22:48    Post subject: Reply with quote

– Holdningen vår er at vi skal spille på gress. Vi har ingen planer om kunstgress. Vi tror at det er smart hvis du har en internasjonal ambisjon, at du spiller på gress.

Det forteller Ivar Koteng til Adresseavisen.

(...)

Koteng forteller at Rosenborg ikke ønsker å legge seg bort i hva andre klubber gjør, og at klubbene gjerne har forskjellig ståsted.

Han oppfordrer imidlertid til en diskusjon i Norsk Toppfotball, rundt hva man bør gjøre.

– Vi har jo diskutert det tidligere, men det er ikke sånn at endringen har vært så kjapp de siste årene. Det er jo Brann som kommer nå.

Les mer: Koteng avviser kunstgress på Lerkendal: - Uheldig utvikling

– Nå er det snart tolv lag i Eliteserien som har kunstgress. Hvorfor skal ikke RBK ha det? Det er bare et tidsspørsmål før det er kunstgress på Lerkendal og alle baner. Det er bare å innstille seg på det, fortsetter Mini.

Han mener det ikke ville vært skandale om alle lag i Norge spilte på plastunderlag.

– I dag har alle ungdommer i Norge vokst opp på kunstgress. De beste spillerne på lag med gressbaner blir plukket opp på A-laget når de er 17–18 år. Frem til da har man altså spilt på kunstgress siden de var tre år. At det da skal være håpløst med kunstgress, når de har spilt på det i 15 år, det skjønner jeg ikke, sier Mini.

– Husk også at det selv i Spania er mange kunstgressbaner, sier Jakobsen.

Les mer: Mini: – Bare et tidsspørsmål før det blir kunstgress på Lerkendal
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 07.01.2021 23:16    Post subject: Reply with quote

Lag sør for Polarsirkelen med kunstgress burde ha fÃ¥tt starta sesongene med fem minuspoeng, da ville det ha blitt gressbaner igjen ganske sÃ¥ fort😉
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 07.01.2021 23:36    Post subject: Reply with quote

To poeng for seier på plast, tre på gress - der har du et godt insentiv!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 08.01.2021 03:00    Post subject: Reply with quote

Støttes 100%.
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 08.01.2021 12:40    Post subject: Reply with quote

Jeg har akvarium. Jeg har levende fisker og planter og bakterier og snegler og masse småkryp som lever sammen i et mini-økosystem.

Jeg har fått spørsmål fra folk om hvorfor jeg ikke har plast-planter i akvariet. Det er jo mye enklere. Da slipper man å gjødsle og tynne og formere plantene. Man slipper å måtte kontrollere lyset også.

Joda jeg kunne hatt plastfisk også, svarer jeg. Da slipper jeg å fore og rense og skifte vann. Med plastplanter og plastfisker hadde jeg ikke trengt vann en gang. Og faktisk hadde jeg ikke trengt selve akvariet heller. Jeg kunne satt opp noen plastplanter og plastfisker på en hylle. Kjempelett! Og billig!

Men er det akvarium da?
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 08.01.2021 12:44    Post subject: Reply with quote

Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 08.01.2021 15:54    Post subject: Reply with quote

Herlig Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Next
Page 14 of 15

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb