English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eliteserien 2020
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 34, 35, 36  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  

Hvem blir tøffeste utfordrer til seriegullet?
Bodø/Glimt
4%
 4%  [ 4 ]
Brann
3%
 3%  [ 3 ]
Haugesund
2%
 2%  [ 2 ]
Kristiansund
0%
 0%  [ 0 ]
Mjøndalen
2%
 2%  [ 2 ]
Molde
67%
 67%  [ 55 ]
Odd
0%
 0%  [ 0 ]
Sandefjord
0%
 0%  [ 0 ]
Sarpsborg
0%
 0%  [ 0 ]
Stabæk
3%
 3%  [ 3 ]
Start
0%
 0%  [ 0 ]
Strømsgodset
1%
 1%  [ 1 ]
Viking
13%
 13%  [ 11 ]
VÃ¥lerenga
0%
 0%  [ 0 ]
Aalesund
1%
 1%  [ 1 ]
Total Votes : 82

Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 25.10.2020 23:47    Post subject: Reply with quote

En av mange keepertalenter som aldri ble kvitt juniorblemmene. Det er jo en grunn til at han aldri har kommet lenger enn AaFK, og ikke skiftet beite selv ved nedrykk.

Det er egentlig et trist skue av keepere vi har her til lands, og jeg forstår ikke hvordan det kan være sånn at Hansen (og Jarstein) er så unike. Joda, disse to er bra internasjonal klasse, men neste trinn er liksom Austbø og Rossbach.

Keeperplassen må være den med soleklart lavest snitt i ligaen, og det har vært slik i årevis. Når Leciejewski og Origi hylles som toppspillere i ligaen forstår man at enten forventningene, kunnskapsnivået eller begge deler hos de som vurderer er noen knepp under det det burde være.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 26.10.2020 00:06    Post subject: Reply with quote

MkBerg wrote:
Sett han i gapestokk på Storkaia.

Er det ikke livstidsutestengelse som gjelder?
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 26.10.2020 02:27    Post subject: Reply with quote

Vi hekta vel av Kristiansund i dag. 6 p på 8 kamper kan vi ikke tape på KBK. Skulle det skje at vi gjør det vil vi uansett være passert av de andre lagene i kampen om E-cup. Sånn sett er ikke de en utfordrer til E-cup plass nå. Da er det bare å holde formen oppe og riste av seg enten VIF eller Odd så bør E-cup plassen være i boks.

Tipper det er størst sjans at det er Odd som blir hektet av, selv om de har en kamp til gode og kan komme opp i ryggen på oss.

Riktignok ikke 100% bestemt enda at 4 plassen før E-cup plass men blir overrasket om det ikke er tilfellet. Uansett greit å ta medalje for å være helt sikker.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 26.10.2020 07:42    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/sport/f...olig-tungt

Javel ja. Vet ikke om jeg kjøper den forklaringen til Kastrati.
Fyren er 28, ikke 5 år, bør vite hva ordet betyr
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 26.10.2020 08:30    Post subject: Reply with quote

Flere enn man aner som ikke vet hva slike ord betyr, fordi de er så dagligdagse i enkelte miljøer. Jeg kjøper forklaringen hans, og erfarer at sikkert ni av ti tilfeller av homofobiske eller rasistiske uttalelser handler om ignoranse og uvitenhet fremfor genuin ondskap. Dette skjønte jeg da jeg flyttet fra byen til bygda og ble kjent med folk uten erfaringer verken med innvandrere eller homofile.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 26.10.2020 08:41    Post subject: Reply with quote

Jeg kjøper den også, hovedsakelig på grunn av den idiotiske reaksjonen hans når han ble konfrontert i pauseintervjuet. Hadde han visst hva han hadde sagt og likevel hardnakket påstått at "Fagermo fortjente det fordi han oppførte seg som en idiot" er han virkelig mer blåst enn det jeg tror er mulig.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 26.10.2020 08:49    Post subject: Reply with quote

Kjøper'n.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.10.2020 08:51    Post subject: Reply with quote

Hedon er nok inne på noe her, i forhold til hvilke ord og uttrykk som er innarbeidet rundt om, og det er nok også en del tilfeller hvor utbrudd kommer mer fordi man ikke tenker seg om i et opphetet øyeblikk enn at man egentlig er ute etter å diskriminere.

En husker jo selv fra både RBK og TIK kamper på 80 og 90 tallet, hvor det var stuerent med allsang om at dommeren var homo når han gjorde feil. Verden har heldigvis kommet seg vidre etter det, men gamle vaner kan være vonde å vende for mange, spesielt hvis en situasjon blir aggresiv.

Det er ikke noen unnskyldning selvsagt, men en forklaring på at det kan komme uheldige formuleringer i en opphetet situasjon, uten at man nødvendigvis er rasist, kvinnehater eller homofob av den grunn.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.10.2020 09:06    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det burde være et minimum å sette seg inn i hva ord og uttrykk betyr, spesielt når det er snakk om skjellsord/nedsettende betegnelser. Kastrati visste tydeligvis at dette var ensbetydende med "sett deg ned, din jævla hedersmann", og både det at verden går fremover og at vi er i en tid med enormt fokus på (rase)hets og holdninger er det rimelig lav iku å vrenge noe ut av seg som man ikke vet annet om enn at det er nedsettende.

Jeg kjøper også at han ikke (nødvendigvis) visste at "soper" var nedsettende mot homofile spesifikt; det er blant annet ganske liten sjanse for en mann med barn i 20-årene og samme kone i snart 30 år er spesielt skeiv, men det viser jo en total mangel på evne til å opplyse seg selv. Når har vel aldri Kastrati fremstått som særlig glup, og han innrømmer jo her mer eller mindre mellom linjene at han er dum.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 26.10.2020 09:27    Post subject: Reply with quote

https://www.tv2.no/sport/11733747/

Var en Ulf spiller som også kjøper forklaringen hans.

Men er det sånn da at det er greit å spy ut seg alle utrykk man hører, selv om man liksom ikke har peiling på hva det betyr? Interessant, må prøves på jobb
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.10.2020 09:29    Post subject: Reply with quote

Jeg er fullstendig inneforstått med at Kastrati har intelligensen til en muggen ullsokk, og at det nok også gjenspeiles i ordforrådet hans. Jeg tror likevel at han utmerket godt forstår hva 'jævla soper' betyr. Jeg tror faktisk ikke det er mulig å unngå å finne ut det.

edit: Ja, Godoy eller ei. Jææææævla opportunt å hevde ignoranse for de som har ramlet utpå allerede. På linje med den populære amnesi-varianten.

Den idiotiske reaksjonen hans skyldes rett og slett at han er idiot, og synes det er helt greit å kalle noen homo hvis man synes de er teite.

Dask på håndleddet. Med nihalet katt.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 26.10.2020 09:56    Post subject: Reply with quote

Hodor wrote:
https://www.tv2.no/sport/11733747/

Var en Ulf spiller som også kjøper forklaringen hans.

Men er det sånn da at det er greit å spy ut seg alle utrykk man hører, selv om man liksom ikke har peiling på hva det betyr? Interessant, må prøves på jobb


Jeg kan faktisk kjøpe at Kastrati ikke vet hva orde betyr, han virker stokk dum. Men dette "forsvaret" fra Johannes er så syltynt! Serverer en historie om at han ikke vet hva ordet betød, brukte det, ble irettesatt skikkelig for valg av ord av motspiller, angret sykt, valgte å vente endel dager før han googlet ordet, og på toppen av det hele så husker med nøyaktigheten at det var 4 år siden han lærte ordet? tull

Umulig å vite, men jeg kan kjøpe historien til Kastrati om at han er så stokk dum at han ikke viste det. All annen oppførsel fra han støtter jo opp om at han er en idiot.
Han må uansett straffes knallhardt. Han hetser, forsvarer hetsen og nærmest skryter av det i intervjusonen, blir veldig agressiv mot journalist og fanges opp av kamera der han nærmest truer Fagermo i tunnellen i pausen. Mannen er jo helt ute av kontroll ,uansvarlig å ha han i nærheten av andre.

Edit: allikevel må jeg si at det mest sannsynlige er at han utmerket godt vet hva ordet betyr, og at han enten bare bruker det fordi han driter i homokamp, eller at han ikke skjønner betydning, konsekvens, og hvor sårende det er. Kan jo dra paralleller til en del år tilbake hvor n**ger var et vanlig ord i dagligtalen blant mange som skjellsord - der jeg nok tror mange ikke hadde et reelt forhold til hvor sterkt det var.
Back to top
View user's profile Send private message
quentez
Veteran


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 2618

PostPosted: 26.10.2020 10:57    Post subject: Reply with quote

Flamur Kastrati.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 26.10.2020 11:48    Post subject: Reply with quote

Veit ikke om jeg kjøper at han ikke viste hva ordet betydde, men sånn han holdt på etter kampen viser ikke akkurat at man har med noe som er mentalt over 6 år. For min egen del var jeg vel 6år da jeg fant ut hva soper betydde. Før jeg fikk vite det trudde jeg faktisk det var en god gammel skorsteinsfeier. Først da jeg utbrøt det forran min mor så fikk jeg vite at det ihvertfall ikke betydde skorsteinsfeier, men heller at det var et nedsettende ord for homofile. Dette er nærmere 30 år siden og vi har i det minste fått internett siden den gang så man kan få bekreftet sin dumskap før man tar rennafart of sklitakler seg inn i salaten.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 26.10.2020 11:59    Post subject: Reply with quote

Ny rasismeepisode under Start-kamp.

Kan ikke folk skjerpe seg litt nå?
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 26.10.2020 12:10    Post subject: Reply with quote

Faen ta den jævla barnehageligaen ass. Begynner snart å tru at det er folk rundt om i dette landet som har fått med seg reaksjonene som andre har fått og bare "Høhø, skal faen ta se om jeg kan komme unna med denne barnehage mentaliteten"
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 26.10.2020 12:13    Post subject: Reply with quote

Er det noen tvilsomme miljøer på nettet som har startet en kampanje? Merkelig at det plutselig dukker opp slike rasismesaker hver uke med tanke på hvor lite det har vært av slikt de siste 20-25-årene.
Back to top
View user's profile Send private message
pavel londak fan account
Rutinert


Joined: 19 Aug 2008
Posts: 671

PostPosted: 26.10.2020 12:27    Post subject: Reply with quote

Tror helt ærlig at det ikke har blitt mer rasisme på tribunen, men det at det er færre tilskuere gjør at man lettere hører det som blir sagt. I tillegg til at alle episoder nå trekkes fram fordi det er økt fokus på rasisme på grunn av at Pellegrino faktisk orket å ta kampen.

"Ha deg tilbake dit du kom fra" er noe man hører, også på Øvre Øst, med jevne mellomrom. Bare at da er det kanskje kun de som står rett ved som hører det. Det er nok ikke sånn at rasismen har vært borte fra tribunene og så kommet tilbake igjen. Den har aldri vært borte, men kanskje litt mindre synlig.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 26.10.2020 16:25    Post subject: Reply with quote

Selv om antallet tilskuere som slippes inn på kampene er sterkt begrenset, er det fortsatt slik at fotballen i stor grad gjenspeiler samfunnet. De siste ukers hendelser viser at man fortsatt har en vei å gå med tanke på mange folks rasistiske holdninger der ute.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 26.10.2020 16:59    Post subject: Reply with quote

quentez wrote:
Flamur Kastrati.


Takk!
Husker å sett hele denne snutten for hundre år siden, men aldri funnet den igjen.
Mener de hadde flere også
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 26.10.2020 17:59    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Flere enn man aner som ikke vet hva slike ord betyr, fordi de er så dagligdagse i enkelte miljøer.


At ordet er noe man hører dagligdags gjør det jo enda mer evneveikt å ikke vite hva det betyr. Lurer på hvem som går rundt å hører ord rundt seg til stadighet, som man ikke vet hva betyr, og er fornøyd med det.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 26.10.2020 21:24    Post subject: Reply with quote

De går jo ikke rundt og lurer hver gang de hører det ordet - de tror de vet hva det betyr. Kastrati hadde kommet frem til at det betød noe a'la "idiot", etter hans egen forklaring.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.10.2020 22:44    Post subject: Reply with quote

Det er jo i beste fall veldig sløvt. Om jeg spilte med fotball på løkka og de plutselig begynte å kalle hverandre og meg - for å dra noe ut av ræva - "jævla fløgg", hadde jeg naturligvis gjort mitt for å finne ut hva det betyr før jeg brukte det selv. Spesielt på en semi-offentlig arena med flust av kameraer og mikrofoner og per tid lite publikum(slyd). Og i tillegg i perioden med kanskje historisk høyt fokus på nedsettende bemerkninger.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 07:51    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
At ordet er noe man hører dagligdags gjør det jo enda mer evneveikt å ikke vite hva det betyr.

Tvert imot. Det er så vanlig at man ikke tenker over hva det betyr, akkurat som idiot. Ikke så ofte folk tenker over at det egentlig betyr at man er uinteressert i politikk, fordi det er brukt så mye at det har fått en ny betydning i dagligtalen.

Tok en sjekk med 19-åringen hjemme i går, og hun hadde ikke en gang hørt ordet "soper" før. Hadde null peiling hva det betyr. I ordets rette betydning tror jeg ikke det er brukt i særlig utstrakt grad siden 90-tallet, så det er rart å ta det for gitt at alle vet opprinnelsen til det.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 27.10.2020 08:10    Post subject: Reply with quote

Idiot har betydd "person med lav intelligens" i flere århundrer nå, selv om det i antikkens Hellas betydde en vanlig innbygger som ikke hadde politiske verv.

Det er en ganske søkt sammenligning med et ord som de aller fleste vet den homofiendtlige betydningen av, også i dag. Selv om de yngste kanskje ikke har hørt det like mye, sier det en del om en plass, et miljø eller en vennekrets hvis dét ordet har blitt gjort dagligdags. Det er garantert en god del innad der som forstår betydningen og opprettholder bruken.

Hvis erfaringen din er at dette er helt vanlig utenfor byene vitner det om et massivt holdningsproblem, ikke en etymologisk naturtilstand. Forhåpentligvis har du vært uheldig med nærmiljøet.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 34, 35, 36  Next
Page 31 of 36

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb