View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
larenim Veteran
|
Posted: 11.12.2006 14:17 Post subject: |
|
|
Når Rosenborgs sportslige ledelse vurderer Alex' framtid som større enn Espens, da er det bare å sette seg ned å vente på når han tar steget forbi Lars. Vi husker alle den derre ukjente islendingen som plutselig begynte å stå istedet for Jørn. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 11.12.2006 14:28 Post subject: |
|
|
Tørum nevnte at mange av de som har spilt lite i TL har misbrukt sjansen sin i RL. Alex er vel uten tvil en av disse. Min spådom er at han på sikt blir 3. keeper. Blir Lars langtidsskada neste år hentes det nok inn en ny keeper. |
|
Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 11.12.2006 14:46 Post subject: |
|
|
Fjas! Han sikter til Solli og Essediri! _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.12.2006 15:03 Post subject: |
|
|
Han sikter nok ikke til urutinerte Alex. Jeg tolker ham dithen at han syns det er de mer urutinerte benkesliterne som har sviktet.
Manus wrote: | Svakt av ledelsen å ikke ha den muligheten. |
Strømsgodset hadde aldri godtatt noe sånt. Samtidig ligger det vel i kortene at de kjøper Johnsen etter leieperioden. Ifølge Bratseth ble det i første omgang utleie i stedet for kjøp pga. usikkerhet rundt overflytting til medisinstudiet ved UiO. Dette er vel nå i boks. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 11.12.2006 15:11 Post subject: |
|
|
Problemet er jo at de har sikkert satt en latterlig lav sum, om da Espen faktisk presterer høyt i sin tid i der, vil vi få en sum under hans markedsverdi. Hadde vært smartere å ikke hatt noen sum. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.12.2006 15:25 Post subject: |
|
|
Jeg tror RBK har tatt høyde for dette. Kan nemlig ikke huske å ha lest at Godset har opsjon på kjøp.
Men som jeg skrev i stad, regner jeg med at de gjerne vil kjøpe ham om et år, samtidig som Johnsen gjerne vil fortsette i Godset. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 11.12.2006 16:05 Post subject: |
|
|
24 år og urutinert etter kanskje tusen treninger i Tippeligaklubbene RBK og FFK, samt en TL-kamper for FFK og rekke treningskamper på toppnivå? Dette er nok en feil bruk av begrepet urutinert. Tenåringene Nordvik og Hyka kan defineres som urutinerte.
Uansett er ledelsen nok ikke overbevist etter ALH sin innsats i RL. Hvor lenge skal en spiller få ha merkelappen ung og lovende.......? |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 11.12.2006 16:10 Post subject: |
|
|
En keeper på 24 år som ikke har stått kamper for Rosenborg før, bortsett fra mot selveste Rissa, kan kalles urutinert, ja. Det ble ikke mange kampene for FFK. I mellomtida har han spilt i andredivisjon. Dessuten modnes keepere som regel senere enn utespillere. En keeper må bortimot stå fast i noen sesonger på høyt nivå, før han har opparbeidet seg skikkelig rutine. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 11.12.2006 18:09 Post subject: |
|
|
Erfaring burde han få i en klubb med mindre ambisjoner enn Rosenborg.. Derfor blir det viktig å få Ranheim opp. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 11.12.2006 18:17 Post subject: |
|
|
Når man er 24 år og keeper er man enten god nok eller ikke god nok. Det at keepere modnes senere enn utespillere er en uvitenskaplig påstand som jeg ikke kan forholde meg til. Jarstein, Larsen, Baardsen, Thorstvedt og Johnsen slo alle i gjennom rundt tyveårsalderen.......
Og husk, det er på trening man legger grunnlaget, så klarer man ikke å overbevise så nytter det ikke å skylde på få kamper i TL. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 11.12.2006 18:26 Post subject: |
|
|
Han gjorde det visst så godt på treningene at han danket ut Espen Johnsen...
Man er ikke rutinert idet man slår igjennom. Keepere har ofte sin beste tid som fotballspiller senere enn utespillere. Uten at jeg orker å gå inn på det, så skyldes det naturligvis at det er to helt forskjellige roller. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 11.12.2006 18:42 Post subject: |
|
|
Det heter seg at keepere har sine beste år i tidsrommet mellom 28-32, eller ennå senere.
Ser man på keeperne på internasjonalt toppnivå i dag, så er det ikke alt for mange unntak fra den regelen. Og norsk tippeliga er IKKE internasjonalt toppnivå.
Men se på Myhre, f. eks. Han er bedre og mer stabil enn noensinne tidligere, og statistikken og fødselsåret hans harmonerer nærmest perfekt med hverandre. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 11.12.2006 19:03 Post subject: |
|
|
Toppnivå når man er rundt 30 år er bare synsing og kan ikke dokumenteres. Forøvrig er spenst og reflekser best blant unge voksne mennesker. Dvs godt under 30 år...... Evnen til taktisk dyktighet er mer koblet til evnen til å lære enn antall leveår. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 11.12.2006 19:26 Post subject: |
|
|
Bare synsing? Det må være det billigste motargumentet der ute. Kan ikke dokumenteres? Nei, jeg har ingen dokumentasjon på det bortsett fra meningsfeller over hele Fotball-Europa; det er en vedtatt sannhet. Når er spenst og reflekser best, sa du? Har du tall på det?
"Evnen til taktisk dyktighet er mer koblet til evnen til å lære enn antall leveår." Det blir litt paradoksalt (i forhold til ditt poeng) siden man lærer mer med tida, uansett hvilken læreevne man har.
Last edited by attach on 11.12.2006 19:47; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Sondre Senior
|
Posted: 11.12.2006 19:30 Post subject: |
|
|
Den fordelen en eldre keeper har, er ro/erfaring. Mens utespillere mister fart ol når de blir eldre, merkes ikke det på keeperne. De mister kanskje litt spenst, reaksjonsevne, men den evnen til å forutsi situasjoner kompenserer for dette.
Jeg mener helt klart at keeperne er stødigst når de når en høyere alder, rett og slett fordi de har erfaring som en tidlig 20-åring ikke har. Thomas Myhre, som VerneTroyer, nevnte er sannsynligvis den beste keeperen vi har idag. Keeperferdighetene hans er det kanskje like mange som har, men hans evne til å kommunisere med forsvaret er noe som er kommet med årene. Man kan ikke forvente at en 20-åring kommer inn og dirigerer høyt etablerte spillere foran seg på banen? _________________ -RBK |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 12.12.2006 10:56 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Bare synsing? Det må være det billigste motargumentet der ute. Kan ikke dokumenteres? Nei, jeg har ingen dokumentasjon på det bortsett fra meningsfeller over hele Fotball-Europa; det er en vedtatt sannhet. Når er spenst og reflekser best, sa du? Har du tall på det?
"Evnen til taktisk dyktighet er mer koblet til evnen til å lære enn antall leveår." Det blir litt paradoksalt (i forhold til ditt poeng) siden man lærer mer med tida, uansett hvilken læreevne man har. |
Jeg har utdanning på hovedfagsnivå så du bør holde deg på et saklig nivå.
Noen lærer fort og noen sakte. Evnen til refleksjon og læring har med evnen til logisk tenking og ikke minst innstilling. Ro har mest med personlighet. Spenst, hurtighet, reflekser, syn osv er fysiske egenskaper som er best når man er ung. Du kan lete deg fram til stoff om dette selv.
Vedtatte sannheter har mer med kultur å gjøre enn vitenskaplig kunnskap. |
|
Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 12.12.2006 13:12 Post subject: |
|
|
Hvis man skal være saklig, da, Josse-gosse, hvem har lært mest om hva det er lurt å foreta seg:
En 24-åring eller en 34-åring? Hvis dét er alt du vet om dem.
Forøvrig debuterte Thomas Gill på landslaget som 33-åring, hvis jeg ikke husker feil. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 12.12.2006 13:53 Post subject: |
|
|
Liker omgangsformen din, så jeg vil ikke føre en polimikk med deg for fremtiden. Min sluttkommentar til deg er: Hvor gammel var Espen Baardsen, Frode Hansen og Erik Thorstvedt når de debuterte for Norge? Enn Håkon Opdal? |
|
Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 12.12.2006 14:11 Post subject: |
|
|
Yes! Du er høyt på strå, forstår jeg!
Når du ikke ønsker å svare på hvem som har lært mest om hva det er lurt å foreta seg av en 24-åring eller en 34-åring, er det ene og alene fordi du ikke kan fortsette debatten uten å innrømme at det opprinnelige utspillet ditt er på bærtur!
"Det at keepere modnes senere enn utespillere er en uvitenskaplig påstand som jeg ikke kan forholde meg til." - sier du.
Og selvfølgelig kan du ikke svare på spørsmålet mitt uten å komme i konflikt med det utsagnet der. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 12.12.2006 15:11 Post subject: |
|
|
josinho wrote: |
Vedtatte sannheter har mer med kultur å gjøre enn vitenskaplig kunnskap. |
Og vitenskaplig kunnskap har veldig ofte med teori å gjøre, ikke praksis.
Når det gjelder keepere er evnen til å lese spillet enda mer viktig enn hos en utespiller. Området de dekker er ikke det største, så de kompenserer lettere for tapt hurtighet og spenst.
Vet ikke om du fikk med Peter Shilton i VM 1990. Han spilte strålende i hele VM og England kom til semifinale. Der ble det straffekonk. Da blir det plutselig mer spenst som blir viktig. For selv om han gikk riktig på alle skuddene visste tyskerne at hvis de plasserte ballen inne ved stanga hadde ikke Shilton en sjanse.
Å dra inn når spillere debuterer synes jeg ikke er et godt argument hverken for det ene eller det andre. Når Thorstvedt debuterte som ganske ung skyldtes det jo også litt keepersituasjonen i Norge på den tida. Når Gill debuterte som 33-åring skyldtes det jo selvsagt også at han sto i skyggen av nettopp Thorstvedt og senere Grodås m.fl.
Så ta tak i f.eks. Thorstvedt. Når var han best? Umulig å måle. Han spilte f.eks gigantisk for et svakt Spurs i de første sesongene. Når laget ble litt bedre generelt spilte han kanskje ikke en like framtredende rolle. Men skyldtes det at forsvaret som helhet var styrket eller var Thorstvedt dårligere?
Jeg har sett Thorstvedt som assistent for Semb uttale om keepere at de blir bedre med årene. Og jeg mener å ha sett lignende fra både By Rise og Jamtfall i RBK. Det finnes selvsagt en øvre grense, men nevnte Shilton spilte vel i det engelske ligasystemet til han nærmet seg 50.
Skal vi da tro på disse som tross alt har erfaring med å stå i mål på toppnivå, eller på en teoretisk vitenskap som sier at dette er sprøyt? |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 12.12.2006 18:05 Post subject: |
|
|
"Vitenskaplig kunnskap har veldig ofte med teori å gjøre, ikke praksis", sier du, trondh. Du mangler visst helt grunnleggende forståelse om vitenskapsteori, metodelogi og epistemologi. Lovsannheter innen vitenskapsteori dannes gjennom innsamling av data, som er hentet fra den praktiske verden. Før en teori er falsifisert eller verifisert er den kun en hypotese. At noen er unge og noen er gamle når de spiller på et lag "beviser" min påstand.
Ellers vil jeg bare henvise til mine tidligere innlegg i denne tråden |
|
Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 12.12.2006 18:40 Post subject: |
|
|
trondh wrote: |
Vet ikke om du fikk med Peter Shilton i VM 1990. Han spilte strålende i hele VM og England kom til semifinale. Der ble det straffekonk. Da blir det plutselig mer spenst som blir viktig. For selv om han gikk riktig på alle skuddene visste tyskerne at hvis de plasserte ballen inne ved stanga hadde ikke Shilton en sjanse.
|
Dette kan forsåvidt ha like mye med stilen til keepern å gjøre, f.eks hvis han alltid ventet for å se hvor skuddet gikk. Man trenger ikke så voldsom spenst for å være god til å redde straffer.
PS: jeg husker ikke Shilton så veldig godt, så jeg skal ikke uttale med om han spesifikt. _________________ Følg oss på "SkyrScout" og "Scout of This World":
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout |
|
Back to top |
|
 |
Golden Monkey Senior
|
Posted: 12.12.2006 19:12 Post subject: |
|
|
josinho wrote: | Toppnivå når man er rundt 30 år er bare synsing og kan ikke dokumenteres. |
Bare synser du nå eller kan du dokumentere det? Det hadde jo vært hyggelig med noen referanser hvis du mener å ha belegg for at målvakter ikke som regel er best rundt 30. Jeg gidder jo ikke å endre min oppfattning om dette bare fordi Josinho påstår noe på rbkforum. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 12.12.2006 19:33 Post subject: |
|
|
Det det dreier om er at man ikke kan hevde at keepere automatisk er best når de passerer 30 år. Det er helt individuelt. Å trekke fram en eller annen keeper i denne sammenheng blir feil. Jeg trakk bare fram noen unge keepere for å spenne beina under på en slik påstand som kom på noen innlegg tidligere. Man lærer så lenge man lever, men noen lærer fortere og mer enn andre. Alder er derfor ikke noen fasit på mengde kunnskap. Men at en del fysiske egenskaper blir dårligere hos mennesker når de drar på årene er et medisinsk faktum. Vi har sett mange rutinerte keepere som har vært taktisk ukloke...... Noen kan "ta igjen" noe av dette med å utvikle taktiske ferdigheter. Men det innebærer samtidig at vedkommende har vært svakere rent taktisk tidligere.
Mitt siste kommentar på en god stund på denne tråden er; ALH har så langt som jeg har fulgt ham, over flere sesonger, ikke overbevist meg. Han har for dårlig kroppsbeherskelse, gjør enkle tekniske og taktiske feil og virker veldig usikker. Han sprer usikkerhet i laget og slipper inn for mange enkle mål. Når du er 24 år er du dessuten ikke ung og lovende lenger. Da er du god eller mindre god. Det som skiller Lars fra Espen, Ola og Jørn er at han er meget stabil og slepper nesten ikke inn tabbemål. Arni og Lars er de to beste keeperne RBK har hatt i moderne tid. Og det er ikke bare synsing, for jeg kan knapt huske at disse to hadde særlig med tabbemål i sin tid i RBK. |
|
Back to top |
|
 |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 12.12.2006 19:38 Post subject: |
|
|
Gianluigi Buffon måtte på ingen som helst måte vente til han nærmet seg 28 år for å bli regnet som en av verdens kanskje verdens beste keeper. I dag er han vel 28 og jeg har hørt om han som keeper på toppnivå i en liten evighet. Jeg tror heller ikke at det er slik at keepere blir bedre når de er 26 - 28+ Jeg tror trenden vil gå mot at keepere i framtiden også blir nødt til å slå igjennom i yngre og yngre alder. Ukultur at ung og lovendes brukes om spillere på over 23 år. Alle de store spillerne i verden viser seg på et høyt nivå allerede når de er 17 - 18 år. |
|
Back to top |
|
 |
|