English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK2 2020
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 07.12.2019 21:14    Post subject: RBK2 2020 Reply with quote

Følgende lag er i Postnord ligaen avd 2 i 2020:

Nardo
Levanger
Rosenborg 2
Bærum
Asker
Sotra
Vard Haugesund
Egersund
Bryne
Fløy
Notodden
Odd 2
Arendal
Fram

Blir nok en tøff sesong. Tipper noen av rogalandslagene har opprykksambisjoner
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.12.2019 14:54    Post subject: Reply with quote

Seriestart mot Levanger - på Lade?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 12.02.2020 11:27    Post subject: Reply with quote

https://www.adressa.no/10...6394b.html

Ønsker norsk trener. Er knerten10 kandidat? Håper på han.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 12.02.2020 11:32    Post subject: Reply with quote

Norsk, er det et krav? I så fall nok en kronidiotisk avgjørelse.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 12.02.2020 11:45    Post subject: Reply with quote

Ikke bare det, men bør også "kjenne klubben". Prøver å framstille det mer meritokratisk, men det henger jaggu igjen mye slagg.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 12.02.2020 11:45    Post subject: Reply with quote

Micke sier i en og samme setning at det ikke må være en ‘RBK’er, men må kjenne klubben... Ser vel ikke helt forskjellen her.
Begynner å bli kraftig lei av mantraet om å kjenne klubben, vi snakker om en fotballklubb med ett enkelt produkt, begrenset antall ansatte og en middels høy omsetning i norsk målestokk. Kompetanse og personlige egenskaper er det viktigste, kjennskap til klubben er sekundært. Slik ting har utviklet seg i de siste årene så er det nesten en ulempe synes jeg.
Joviale kaffedrikkere med trønderdialekt har vi nok av.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 12.02.2020 11:49    Post subject: Reply with quote

Det er så provinsielt at jeg får vondt.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 12.02.2020 11:57    Post subject: Reply with quote

Jeg hang meg bare opp i "Dorsin er opptatt av at den nye treneren må ha den rette filosofien i ryggmargen" og syntes det var fint.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Captain
Veteran


Joined: 13 Jul 2016
Posts: 3179

PostPosted: 12.02.2020 12:01    Post subject: Reply with quote

Vet ikke helt hva jeg skal legge i Mickes kommentarer. Kan det være en tanke at han mener at en by trener MÅ være typisk 4-3-3? Jeg synes i alle fall at det er bra at Micke kom inn, og stiller noen krav ang. hva som skal ansettes. Blir morsomt å se hva de lander på, for er nok mange unge og dyktige trenere der ute.

Regner med at de finner ei løsning i god tid før seriestart.
_________________
Stolt fortid, stor fremtid
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 12.02.2020 12:23    Post subject: Reply with quote

Tipper det blir Tormod Bjerkeset.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 12.02.2020 13:05    Post subject: Reply with quote

Hvis han er interessert så bør han være en naturlig kandidat i det minste. Ikke det aller mest eksotiske navnet, men en dyktig lokal trener med mye erfaring fra 2.div og arbeid med unge spillere. Har kun hørt positive ting om ham i trenermiljøet. Finnes det enda bedre/mer spennende kandidater i bunken på trenere som har søkt på stillingen? Mulig, men det er ingen tvil om at Bjerkeset passer profilen veldig godt.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 12.02.2020 13:30    Post subject: Reply with quote

Fotballfilosofien er angrepsvillig 4-3-3?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.02.2020 13:35    Post subject: Reply with quote

Sa ikke erstatteren hans nettopp i intervju at de skulle 'ta vare på det defensive fundamentet som kjennetegnet laget under Bjerkeset, men øve på å ta mer risiko i angrepsspillet og styre kampene'?

Det hørtes ikke ut som en trener som tar over for en veldig offensivt innstilt type.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 12.02.2020 13:37    Post subject: Reply with quote

2. laget burde vel spille som førstelaget...
Foreslår Nils Johan Semb
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 12.02.2020 14:51    Post subject: Reply with quote

Jeg velger å tro at de anser det å være trønder og/eller tidligere RBK-spiller som et fortrinn, ikke et krav. Gitt at de ellers ikke står tilbake på faglig dyktighet sammenlignet med andre kandidater så burde jo det gjøre at de blir valgt slik jeg ser det.

Jeg mistenker at vi må ut av Norge for å finne den fotballfaglige kompetansen vi trenger for å få ut det potensialet vi har. Har mest tro på å lete der Coolen og Herkes kommer fra jeg.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 12.02.2020 15:21    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:
2. laget burde vel spille som førstelaget...
Foreslår Nils Johan Semb

Du har tydeligvis ikke peiling. Førstelaget spiller ikke defensiv Semb-fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 12.02.2020 17:47    Post subject: Reply with quote

Petter Rasmus på twitter wrote:
Til info: Coolen forklarte nederlender-starten med at han ville være sikker på god nok skolering. Nå har han erfart at det finnes trenerkrefter her på samme nivå mtp skolering. Altså: Stor sannsynlighet for norsk trener også uten Dorsin


https://twitter.com/pette...2328760322
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13649
Location: Namsos

PostPosted: 14.02.2020 14:16    Post subject: Reply with quote

Man hadde altså 100 søkere på jobben til RBK2, også velger man noe så traust og kjedelig som treneren til Nardo. Herregud..

Innavl FC
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 14.02.2020 14:19    Post subject: Reply with quote

Kontrakt ut 2020. Korte greier.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 14.02.2020 15:17    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny wrote:
Man hadde altså 100 søkere på jobben til RBK2, også velger man noe så traust og kjedelig som treneren til Nardo. Herregud..

Innavl FC


Ok så han er traust og kjedelig, men hva står han for fotballfaglig? Hvordan er hans evner som trener, leder, motivator, spillerutvikler osv?
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13649
Location: Namsos

PostPosted: 14.02.2020 15:18    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Sa ikke erstatteren hans nettopp i intervju at de skulle 'ta vare på det defensive fundamentet som kjennetegnet laget under Bjerkeset, men øve på å ta mer risiko i angrepsspillet og styre kampene'?

Det hørtes ikke ut som en trener som tar over for en veldig offensivt innstilt type.

_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 14.02.2020 15:20    Post subject: Reply with quote

Sorry men den quoten der svarer ikke spørsmålet mitt på noen god måte.
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 17.02.2020 15:46    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny wrote:
Man hadde altså 100 søkere på jobben til RBK2, også velger man noe så traust og kjedelig som treneren til Nardo. Herregud.. Innavl FC


Av de 100+ søkerne så nekter jeg å tro at mer enn maks halvparten faktisk hadde de rette kvalifikasjonene.

Bør ikke være for rask til å avskrive Bjerkeset bare fordi han kommer fra Nardo. Under hans ledelse har Nardo overprestert kraftig over lang tid med stort sett unge spillere og null penger. Bjerkeset har vært veldig høyt ansett i det trønderske fotballmiljøet i en årrekke.

Quote:
Tormod er en kjent fotballmann i Trøndelag og har de kvalitetene vi var på jakt etter. Han har mye erfaring fra 2. divisjon og kan 4-3-3, sier leder for SalMar Akademiet, Rini Coolen.

– Han har jobbet mye med talentfulle spillere, og hans visjon om hvordan man skal spille fotball passer oss veldig godt, fortsetter Coolen.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 18.02.2020 10:06    Post subject: Reply with quote

Jeg tviler ikke på at Bjerkeset er en dyktig trener på andredivisjonsnivå - måten Nardo har klort seg fast i divisjonen er vel bevis nok på det - det jeg lurer på er om han har de riktige egenskapene for å være Rosenborg-trener, for et lag som stort sett består av spillere i hele spekteret av junioralder. Det jeg synes burde vektlegges er:

- Utviklingsorientert, tør å styre unna resultatfokus og øve seg på å dominere på egne premisser.
- Utpreget god på spillerutvikling av unge spillere.
- Offensiv filosofi, i tråd med Rosenborgs verdier, og med en nederlandskinspirert spillestil som matcher Salmar-akademiets tanker.
- Samarbeider meget godt med de andre nøkkelpersonene i Salmar-akademiet.

Jeg vet jo ikke hvor Bjerkeset står her, til det har jeg sett alt for lite av Nardo (noe har jeg faktisk sett, jeg bodde 100 meter fra Nissekollen noen år). Men bevisbyrden er, eller burde ha vært heter det kanskje, på hans side her. Det man kan si noe om er jo hva som karakteriserer Nardo FK under Bjerkeset, og hvis man ser på målforskjellen de siste fem årene (poengsnittet er jo alle enige om er akseptabelt/bra med Nardos ressurser), så ser den slik ut:

2019: 27-43 (28 kamper) = 0,96 scorede mål
2018: 33-44 (28 kamper) = 1,18
2017: 29-35 (26 kamper) = 1,12
2016: 28-36 (26 kamper) = 1,08
2015: 39-37 (26 kamper) = 1,50

Med unntak av toppåret 2015, da Nardo tok en imponerende tredjeplass i den gamle andredivisjonsstrukturen, ligger laget konsekvent på bunn 3 i avdelingen på scorede mål - målsnittet tilsvarer jo egentlig nedrykk i en hvilken som helst liga - men gjør det flere hakk bedre på defensive parametre. Det er, tallmessig, et typisk gjerrig lag. Jeg vil påstå at dette, over tid, sier noe om spillestil. Selv den mest målrike sesongen til Nardo ville fått merkelappen 'uakseptabelt målfattig' i Rosenborg. Til sammenligning hadde RBK2 under Heerkes 74-29 på 26 kamper (2,85) i opprykkssesongen - desidert mestscorende og desidert minst sluppet inn. Ja, nivået er annerledes på hylla under, men det sier fortsatt noe.

Og så var det spillerutviklingen og de unge spillerne, som Nardo visstnok har vært preget av. Jeg finner ikke registrerte spillerstaller (så langt jeg gidder å søke) for alle årene, så det kan godt hende, men: ett eksempel på en spiller som har blitt utviklet i Nardo og senere har tatt steget oppover i divisjonene?

Jeg oppfatter altså Bjerkeset som en slags trygghetssignering, et håp om at RBK2 skal klare å bygge festning og overleve i divisjonen med en overlevelsesekspert ved roret. Det vil være defensivt orientert, det vil være resultatfokusert, og det vil derfor, tror jeg, være et dårlig utgangspunkt for å utvikle unge spillere - nøyaktig den situasjonen vi ikke ville ha for noen år siden, og grunnen til at det ble hevdet at det var 'bedre' å ha RBK2 i tredje divisjon. Jeg håper at den korte kontrakten reflekterer en viss konflikt i valget, og ikke nok et ledd i å gjøre klubben til et mer defensivt orientert lag av den norske skolen - altså at Salmar og spillerutviklingen skal følge etter prioriteringene på A-laget, i stedet for å fungere som en slags 'mal' og spillestilseksempel, slik det tidligere har blitt hevdet av styreleder.

Skepsisen min til dette er ikke kun begrunnet i en overfladisk - det innrømmer jeg gjerne - og mangelfull analyse av hvem Bjerkeset er som trener, det er også en observasjon av RBKs rekrutteringsstrategier, eller egentlig strategiske arbeid generelt, over tid. Mitt inntrykk er at klubben er voldsomt reaktive på nylige opplevelser når de gjør strategiske valg:

- Konflikt med den typisk nederlandske RBK2-treneren? Ansett en norsk trener fra rett oppi gata, som man kjenner sosialt fra før.
- Hovedtrener som lar fysikken forfalle og liker å delegere bort treninger? Ansett en disiplintrener som har 'hardtarbeidende' som 3 av 4 nøkkelkvalifikasjoner på CVen.
- Dyrt å kjøpe norske spillere? Slutt totalt og offentlig med det, og hent kun billig fra Øst-Europa og Afrika.
- Feilkjøp i sjansespillene fra eksotiske steder? Norge for nordmenn, trønder-Norge-Skandinavia, koste hva det koste vil.
- En spiller løper for lite? Erstatt ham med en som kun løper, og ingenting annet.
- For defensiv trener? Ansett den mestscorende i serien, og vedta offensiv fotball.
- Og så videre. Dette fins det sikkert hundre eksempler på.

Hele tiden på maksimal kontrast, i stedet for å justere og holde en viss strategisk kontinuitet. Det er en ganske åpenbar fallgruve, og som man strengt tatt burde ha nok kompetanse til å unngå. Det tyder mest av alt på at de strategiene man har lagt i utgangspunktet er svakt begrunnet og dårlig analysert, slik at den tilliten man selv har til de er ganske tynn.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.02.2020 22:35    Post subject: Reply with quote

Det er fortsatt ikke avklart om kampene blir spilt på Salmar-banen eller Koteng arena.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 1 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb