English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Analyse av kamp og trening
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 29.01.2020 23:47    Post subject: Reply with quote

Yv89, du kan jo ikke ha fulgt med i heletatt!
det er greit å ta Horneland for en horv med ting, men du kan jo ikek ha fått med deg at vi ikke bruker analyseverktøy fordi vi har nada null å analysere dataen med. Penger ut vinduet, det er IKKE Horneland ansvarlig for, han uttalte jo at vi ikke skulle se bort ifra at vi kom til å benytte et sånt verktøy i fremtiden, men ikke noe vits å samle data slik vi gjorde og kaste det rett i søpla.

Men jeg også synes det er J---- rart at vi ikke bruker et sånt verktøy ikke mindst so men ressurs i skadeforebygging!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 30.01.2020 07:40    Post subject: Reply with quote

Jeg tror vel at spørsmålet "hvor går det i det hele tatt an å spare inn penger" er det som rammet dette systemet.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 30.01.2020 08:17    Post subject: Reply with quote

Jeg synes vel at premisset 'ingen vits i å samle inn data hvis vi ikke kan analysere det umiddelbart' er ganske tvilsomt, og konklusjonen 'da må vi bare skrote hele greia' rett og slett er håpløst. Det er som klisjéen med å kjøpe ny og moderne TV til sin gamle mor, men så blir den stuet vekk på loftet fordi hun ikke greier å betjene fjernkontrollen.

To enkle spørsmål burde stilles:

1. Er det andre, sammenlignbare lag som besitter kompetansen til å analysere dette, og bruker resultatene?
2. Ligger vi vegg i vegg med absolutt all den kompetansen noen måtte behøve til å lære seg denne typen hjelpemidler?

Å tro at dette valget ikke har noe som helst med 'jeg ser best selv hvem som yter hvor mye, for jeg møter opp på treningene'-mannen med laptopen i pappeske bak kontordøra, det er naivt. Og så er det litt skremmende at forrige hovedtrener opptrådte på en sånn måte at dette argumentet ble en sånn 'preach it, brother' for styre og stell i klubben.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3197
Location: Oslo

PostPosted: 30.01.2020 09:25    Post subject: Reply with quote

"Jeg vi helst at alt som er galt i RBK er Hornelands skyld"
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 30.01.2020 09:39    Post subject: Reply with quote

Det var åpenbart at det var Horneland som sørget for at det ble fjerna i fjor. Klart skal han få skylda for det.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 30.01.2020 09:40    Post subject: Reply with quote

Nåssåladden wrote:
"Jeg vi helst at alt som er galt i RBK er Hornelands skyld"


"Jeg vil helst bare diskutere med stråmenn"
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 30.01.2020 11:51    Post subject: Reply with quote

Hvor komplisert er det å bruke ZXY-systemet for å samle inn data? Skal det mer til enn å dele ut "sporingsvester" og starte en "økt" på en laptop?

Det eneste argumentet for å ikke samle data når en har investert i ett system er at en ikke har kompetansen som skal til for å samle data.

Å ikke ha kompetanse til å bruke/analysere denne dataen er ikke ett argument.

En kan alltid ansette/tilegne seg denne kompetanse senere, og i verste fall kan de gi tilgang til dataen for noen som sitter og skriver en Master på NTNU.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 30.01.2020 11:59    Post subject: Reply with quote

Hva er der dere ikke har forstått egentlig?

Vi har fremdeles ZXY-systemet, vi bare bruker det ikke fordi klubben ikke har noen avtale med noen, eller ansatte som besitter kompetanse til å lese av dataen.

Det blir som om du har en bok på kinesisk du gjerne skulle fått informasjon ut av før du skal ut å reise, men siden du ikke snakker kinesisk så ligger den i skapet til du får ordnet deg med en oversetter. (mulig dårlig eksempel men men)
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 30.01.2020 12:04    Post subject: Reply with quote

Nå bruker andre støtteapparat dette under trening for å korrigere hvem som ikke yter maks for eks, altså er datakildene enkelt presentert på en data.

Tipper det heller blir som at du er en nordmann som har en bok på norsk som du gjerne skulle fått unformasjon ut av, men siden du ikke gidder å åpne boken så ligger den i skapet til du får ordnet med vilja.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 30.01.2020 12:05    Post subject: Reply with quote

miami Tommel'n opp! Laughing
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 30.01.2020 12:29    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Tipper det heller blir som at du er en nordmann som har en bok på norsk som du gjerne skulle fått unformasjon ut av, men siden du ikke gidder å åpne boken så ligger den i skapet til du får ordnet med vilja.


Ikke bare det, her er det vel mer snakk om at man vedtar å slutte helt med bøker, siden man ikke ser for seg at man noen gang skal ta seg bryet med å lese de, da man foretrekker å synse om hva som skjer i bøkene basert på boktittel, fargen på omslaget og blurben på baksiden. Selv om det man jobber med er litteraturanalyse.

Derfor beholder man selve innbindingen, men man river ut alle sidene og hiver de i peisen for å spare ved.

@Nåssåladden: nei, jeg tror ikke dette skyldes Horneland alene, han kan for eksempel neppe lastes for at vi ikke allerede hadde ordnet oss med analysekompetanse. Hele organisasjonen synes å være en smule kunnskapsresistent. Men jeg tror faktisk, helt oppriktig, at en ny hovedtrener som sa 'jo, dette er viktig, det skal jeg ha' hadde fått det på plass uten særlig motstand. Så problemet er altså at vi er en gammeldags klubb som ansetter en gammeldags trener. Dette påpeker jeg fordi jeg slett ikke kan tenke meg at du bevisst bygger stråmenn, og dermed trenger litt tydeligere informasjon for å forstå.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 30.01.2020 12:38    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Hva er der dere ikke har forstått egentlig?

Vi har fremdeles ZXY-systemet, vi bare bruker det ikke fordi klubben ikke har noen avtale med noen, eller ansatte som besitter kompetanse til å lese av dataen.

Det blir som om du har en bok på kinesisk du gjerne skulle fått informasjon ut av før du skal ut å reise, men siden du ikke snakker kinesisk så ligger den i skapet til du får ordnet deg med en oversetter. (mulig dårlig eksempel men men)


Så vidt jeg har sett så er de fleste klar over dette, men jeg (og andre) sliter med å se logikken i å ikke fortsette å samle inn data.

Ett bedre eksempel er å ønske å reise til Kina, men siden du ikke har råd til å reise til Kina i dag så gidder du ikke å begynne å spare en gang.
Back to top
View user's profile Send private message
SverreTrd
Senior


Joined: 09 Apr 2019
Posts: 140
Location: Trondheim

PostPosted: 30.01.2020 16:32    Post subject: Reply with quote

Mange flotte billedlige beskrivelser her inne RBK Very Happy så jeg skal ikke prøve å overgå det.

Jeg mener så absolutt ikke at Horneland har skylden for alt, men mener også å ha hørt utsagn fra han som at "jeg klarer like godt å vurdere løpsinnsatsen til spillerne uten et system som ZXY". Dette er ikke et direkte sitat, men slik jeg forstod ham. Fant følgende ved et raskt søk:

Jan Tore Guggedal på Twitter -
https://twitter.com/jtgug...6606460929

Jeg sitter også igjen med spørsmålet, hvorfor ikke samle inn dataene når vi kan? Så kan man senere analysere og lære av det! Ser ellers i Twitter-tråden at det spekuleres i at dette er en del av kostnadskutt, så for alt jeg vet må Horneland bare gjøre gode miner til slett spill!
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 30.01.2020 18:03    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Så problemet er altså at vi er en gammeldags klubb som ansetter en gammeldags trener.


Eller "tilbake til røttene" som det heter.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 30.01.2020 19:59    Post subject: Reply with quote

Men grunnen til han uttalte det var jo for å forsvare at vi ikke har noen til å analysere dataen det kommer jo også frem etterhvert...

Er jo klart at det er bedre å sitte på informasjon om antall sprinter etc vs f.eks skader uavhengig av om de løper nok.

jeg klarer heller ikke å forstå at de ikke var villig til å investere i en avtale med hvemsomheldst som har kunnskap til å lese av dataene.

Det er jo Steinalderholdning! Neutral

Jeg bare mener atr det blir feil å legge det på Horneland, men selvfølgelig kunne han sikkert ha krevd å få det løst, det pleier iallefall funke på FM Wink
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 31.01.2020 08:57    Post subject: Reply with quote

Selvfølgelig har øverste sportslige leder definisjonsmyndighet på såpass banale ting. Å ikke ha en egen fysisk trener er såpass spesielt at det aldri ville skjedd uten trenerens eksplisitte tillatelse (og sannsynligvis ønske).

Og Horneland er heller ikke typen til å stå og finne på egne forklaringsmodeller for å dekke over hvis Bjørnebye/administrasjonen/styret av en eller annen obskur grunn skulle ha funnet på på egen hånd at dette var en naturlig utgiftspost å kutte i en situasjon der laget var opplest og vedtatt for dårlig trent. Da hadde det enten kommet et ullent ikke-svar eller noe rett frem.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.02.2020 23:05    Post subject: Reply with quote

Fra årsmeldinga s. 14:

Vi valgte bort ZXY-tracking på treningene i 2019 av ulike årsaker, noe som har skapt debatt og negativitet. Det er vi klar over. Vi har i 2019 jobbet på ulike fronter med å finne en optimal og effektiv løsning for Rosenborg, og da mener vi en helhetlig løsning for det fysiske og innhenting av fysiske data. Fastmonterte kameraløsninger (Lerkendal – Skoglunden og SalMar Banen) som gir oss hele banens lengde i ett bilde og i tillegg kamera bak mål. Med svært lite etterslep betyr det at vi har hendelsene på vår PC-skjerm 10 til 20 sekunder etter at de har skjedd i kamp eller trening.

Nye software-løsninger vil gi oss flere og bedre analysemuligheter,
lagring av data over tid (fellesområde for trenere), samt en effektiv kommunikasjonsplattform inn mot spillerne (mobil – tablets – bærbar). Eksempel: sende ferdig analyserte filer til enkeltspillere eller lag. Vi er ikke helt i mål ennå.

Vi har brukt Wyscout som verktøy til scouting, kamprapporter, analyse (ikke optimalt). I tillegg har hver spiller hatt en egen konto i Wyscout som de disponerer. Kontoen blir brukt til egen evaluering og de kan finne frem til kommende motstandere, se hele kamper, enkeltspillere, hvordan motstander spiller etablert, dødballer osv.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 07.02.2020 09:13    Post subject: Reply with quote

Høres ut som om Horneland (eller noen andre) burde ha sagt at de var misfornøyde med ZXY og skulle gå over til noe annet.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 07.02.2020 09:33    Post subject: Reply with quote

Jeg tolker dette som at trenerteamet ikke har gått full huleboer inn mot trening og kamp. Betryggende.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2004
Location: Bodø

PostPosted: 07.02.2020 09:43    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Høres ut som om Horneland (eller noen andre) burde ha sagt at de var misfornøyde med ZXY og skulle gå over til noe annet.


Virker som det er akkurat det som er blitt gjort.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 07.02.2020 12:17    Post subject: Reply with quote

Men når de sluttet med det så sa han vel bare at de ikke brukte noe av den dataen uten å antyde at de skulle innføre annet analyseverktøy slik jeg erindret det.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 07.02.2020 12:30    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:

Vi har brukt Wyscout som verktøy til scouting, kamprapporter, analyse (ikke optimalt). I tillegg har hver spiller hatt en egen konto i Wyscout som de disponerer. Kontoen blir brukt til egen evaluering og de kan finne frem til kommende motstandere, se hele kamper, enkeltspillere, hvordan motstander spiller etablert, dødballer osv.


Men Bjørnebye hadde vel aldri brukt sin Wyscout-konto, noe som ble oppdaget da en spurte om å få låne innloggingen hans i fjor. Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2004
Location: Bodø

PostPosted: 07.02.2020 13:11    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Men når de sluttet med det så sa han vel bare at de ikke brukte noe av den dataen uten å antyde at de skulle innføre annet analyseverktøy slik jeg erindret det.


Ikke sant. «Uten å antyde». Med andre ord, han sa ikke at klubben ikke så på andre løsninger.
Back to top
View user's profile Send private message
SportsAnalytics
Junior


Joined: 14 Mar 2017
Posts: 8

PostPosted: 07.02.2020 14:07    Post subject: Reply with quote

Vet ikke helt om det passer under analyseverktør, eller "RBK i media", men her er en Open access artikkel om analyser av fotball hvor RBK er brukt som case studie. Data'ene som er brukt er riktignok noen år gamle.

https://content.sciendo.c...key=RHG2TI

Forøvrig basert på en masteroppgave i samarbeid med RBK som finnes her: https://ntnuopen.ntnu.no/...50/2576684
Back to top
View user's profile Send private message
thomas_katt
Proff


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 496
Location: Tromsø

PostPosted: 07.02.2020 14:08    Post subject: Reply with quote

Det ble vel også antydet at Kåre og co bare hadde samlet data, uten å sette det i system, og at det derfor ikke ble prioritert å fortsette å bruke systemet, bare for å bruke det...
_________________
ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19  Next
Page 16 of 19

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb