English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Mike Jensen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 79, 80, 81
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 20.01.2020 10:16    Post subject: Reply with quote

Av de du nevner gikk jo ihvertfall Konradsen og Søderlund et godt stykke ned i lønn fra Ligue 1 til Eliteserien. Begge ble jo hentet etter å ha falt igjennom på nivået, hvorfor er det greit med 35% lønnskutt, men krise med 50% (for eksempel, jeg vet ikke nøyaktig hva de tjente i Frankrike)?

Poenget mitt er jo ikke at vi skal avfeie alle former for likelønn, men spillere med den standingen i troppen kan forsvare høyere lønn, derav sjekklista fra tidligere i tråden.

Dessuten, hvis Konradsen eller Søderlund skal klage på lønn satt opp mot prestasjon de siste sesongene, tror jeg det er noen av de yngre spillerne som kunne ha kremtet høyt i bakgrunnen..
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.01.2020 10:46    Post subject: Reply with quote

Ja, men så tror jeg heller ikke at Konradsen, Søderlund etc. nødvendigvis føler at de presterer så mye dårligere heller. Og det er litt greia: det handler kanskje mindre om hvorvidt de kunne tjent mer noe annet sted enn hva slags lønnsutvikling de forventer med fartstid/kamper for Rosenborg. I sitt hode er jo alle disse landslagsspillere og eks-proffer som har 'trappet ned' til norsk serie. At de mislyktes på høyere nivå blir nok fort glemt, og det lønnskuttet de tok da er jo sunk cost. Det betyr jo ikke at de nå vil godta at lønnsutviklingen ikke følger lagkameratenes.

Jeg tror fint det kan være aksept for at noen har høyere lønn, men da må de også på en måte eie sitt lønnsnivå. Derfor tror jeg neppe det var så mye surving på Bendtner i 2017, når han etter hvert holdt et markant høyere nivå enn resten, men når prestasjonene faller ned på nivået til de under, da blir det gneldring. Mike var ligaens beste spiller i flere år, og selv om jeg mener hans individuelle prestasjonsfall er sterkt overdrevet av enkelte, så er han jo ikke like uvurdelig nå som han var 2013-2017. Da kan det fort bli dårlig stemning når andre nøkkelspillere står for tur til å forlenge kontrakter.

Av nåværende spillere er det vel kanskje Hansen, Meling og Samuel som på bakgrunn av prestasjoner burde kunne 'kreve' høyere lønn. Med Jensen ut og Tore på utgående havner vel Hansen i (den brede) lønnseliten på nåværende betingelser, og de to sistnevnte vil jo ikke kreve noe før en eventuell forlengelse som de neppe er interesserte i.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 20.01.2020 12:46    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i det du skriver, jeg mener bare at hvis målet er å få ned lønninger (som jeg også synes at vi bør) må vi sikte bredere enn bare å kvitte oss med de som har høy lønn opparbeidet gjennom lojalitet, særlig når det er ment å være et insentiv for ikke å stikke av ved første anledning. Det sender signaler, det også.

Å reforhandle ned lønna til godt betalte spillere som Konradsen og Søderlund er vanskelig, og jeg mente ikke at det var løsningen. De burde bare ikke fått de kontraktene i utgangspunktet - der burde vi være hardere. Jeg tror det er medianlønna heller enn topplønnene som danner presedens for fremtidig lønnspolitikk.
Back to top
View user's profile Send private message
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 20.01.2020 14:27    Post subject: Reply with quote

Her skrives det om å frigjøre midler, nedadgående form osv.
Å gi bort en spiller som Mike Jensen er et dårlig stykke arbeid.
Uansett hvordan man vrir å vender på det.
Klubben går alltid foran enkeltindivider. Skal vi være "snille" med alle sammen, så kan vi legge ned hele opplegget. Det er ikke sånn klubben skal drives!
Kåre hadde fått han uansett, og han Vil ha Jensen. 0 kroner er elendig arbeid! 0 kr??? Jævla 0 kroner!

SKAM!
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.01.2020 14:46    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
De burde bare ikke fått de kontraktene i utgangspunktet - der burde vi være hardere. Jeg tror det er medianlønna heller enn topplønnene som danner presedens for fremtidig lønnspolitikk.


Tja. Topplønnene påvirker jo medianlønna, og de fleste klubber/organisasjoner opererer jo med en 'trapp'. Jeg tror heller ikke at... la oss si Zachariassen tenker at han skal komme inn og fekte med Mike og Tore på lønn på sin første kontrakt. Men hvis han nå skulle etablere seg, bli et tydelig førstevalg, og komme i en situasjon der han bes om å forlenge (da vil han være ca. 28 år), så vil det være naturlig å sammenligne seg med andre spillere som forlenger kontrakten som nøkkelspillere i sine gylne år. Der vil jo for eksempel Lundemo (jun. 2020), Hedenstad (des. 2020), Søderlund (2020), Helland (2020),Hovland (jun. 2021) og Konradsen (des. 2021), være nå eller snart, hvis klubben skulle ønske å forlenge. Dyrt?

Søderlund er det lett å være enig i - det synes jeg var et gjennomført slurvete stykke arbeid da han ble hentet - men Konradsen kom jo ifølge ryktene for en svært liten sum, og gikk mye ned i lønn for å havne i Rosenborg. Det framstod jo som et genialt stykke arbeid å signere den da 25 år gamle utenlandsproffen som arvtaker på indreløperplass. De senere årenes konstante feildisponering av Konradsen rev jo effektivt ned muligheten for å lage en solskinnshistorie av det.

Problemet er kanskje taktikken med å hente hjem utenlandsproffer med dårlige prestasjoner. Jeg tror vi får mange lite attraktive, svakt motiverte og lønnsmessig dyre spillere inn, selv om overgangssummene ikke er så kritiske.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.01.2020 15:05    Post subject: Reply with quote

EsseFjes wrote:
Å gi bort en spiller som Mike Jensen er et dårlig stykke arbeid.
Uansett hvordan man vrir å vender på det.


Isolert sett er jeg enig. Vi burde i det minste fått et par millioner.

Samtidig er det mulig å ha to tanker samtidig; om dette var det som måtte til for å kunne hente Ciljan og Henriksen, er det totalt sett en fornuftig løsning. Da har vi hevet kvaliteten på midtbanen, samt trønderandelen i laget, og det uten at det går nevneverdig utover økonomien. For meg er det bedre enn å prinsipielt grunnlag sitte på en mett og komfortabel danske.

For min del venter jeg til jeg ser konsekvensene av den ledige plassen og lønnsmidlene før jeg dømmer grepet nord og ned.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
doffen
Veteran


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 1980

PostPosted: 20.01.2020 16:50    Post subject: Reply with quote

Da snakker vi. Det viktige her er hvordan de ledige midlene brukes, og den ledige plassen fylles. Ref problemet med å erstatte Selnæs. Får vi inn Henriksen er det tommel opp, PCS er sånn ok (gitt alder) og ingen erstatter betyr en stor tommel ned.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 20.01.2020 16:59    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Topplønnene påvirker jo medianlønna, og de fleste klubber/organisasjoner opererer jo med en 'trapp'. Jeg tror heller ikke at... la oss si Zachariassen tenker at han skal komme inn og fekte med Mike og Tore på lønn på sin første kontrakt. Men hvis han nå skulle etablere seg, bli et tydelig førstevalg, og komme i en situasjon der han bes om å forlenge (da vil han være ca. 28 år), så vil det være naturlig å sammenligne seg med andre spillere som forlenger kontrakten som nøkkelspillere i sine gylne år.


Men hvis det å gi bort Mike er en del av planen for å hente Henriksen og/eller Skjelbred, løser vi jo ikke dét problemet? De vil jo garantert ikke heve noe særlig mindre lønn enn Mike gjorde hver for seg, og selv det er jo et massivt lønnskutt for dem!

Jeg mener jo at det er viktig å kunne hente spillere som f.eks. de to, og så får man være klar og tydelig på hvilken rolle de andre har i klubben. Dette er ikke vanlige lønnsmottakere, fotballspillere er vant til store forskjeller i lønn. Jeg tror ikke en nyansatt i en annen bransje ville godtatt å tjene 10% av det den mer erfarne kollegaen med de samme arbeidsoppgavene til daglig gjør, men jeg tror ikke Ceide eller Botheim går ut i streik med det første..

Men dette var egentlig bare et hjertesukk om enkeltes ivring etter å kutte kostnader ved å ta den største posten først - uten å se på hvilke andre effekter det har, New Public Management-style. Hva angår Mike Jensen er det okei at han drar nå (selv om det kanskje gjør at vi må beholde stallfyll som Lundemo), men irriterende at en klubb på topp fem-listen over klubber jeg ønsker konkurs får spillere av oss gratis. Pføy!
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 20.01.2020 18:51    Post subject: Reply with quote

PCS og MH er i to forskjellige posisjoner karriæremessig.

I en alder av 32 så har PCS etter all sannsynlighet en kontrakt igjen, og han kan velge å gå etter en siste stor utbetaling ute i verden, eller si seg fornøyd med det han har samlet opp og avslutte med ok lønn i RBK.

Han kan selvfølgelig også ta en ettårskontrakt en eller annen plass, men jeg ser på det som lite sannsynlig, og da er sannsynligvis det nå eller aldri om han faktisk ønsker å avslutte på verdig vis i RBK.

I en alder av 27 år har MH minst to kontrakter igjen, han kan derfor velge å ta en kontrakt til ute før han kommer hjem igjen og fortsatt avslutte på verdig vis.

Pga dette er han en spiller som RBK sannsynligvis må legge mer penger på bordet for å signere.

Så er det alltids de to F'ene (frue og følelser) som kan kan gi positive utslag for klubbens del.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.01.2020 09:07    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
Men hvis det å gi bort Mike er en del av planen for å hente Henriksen og/eller Skjelbred, løser vi jo ikke dét problemet? De vil jo garantert ikke heve noe særlig mindre lønn enn Mike gjorde hver for seg, og selv det er jo et massivt lønnskutt for dem!

Jeg mener jo at det er viktig å kunne hente spillere som f.eks. de to, og så får man være klar og tydelig på hvilken rolle de andre har i klubben. Dette er ikke vanlige lønnsmottakere, fotballspillere er vant til store forskjeller i lønn. Jeg tror ikke en nyansatt i en annen bransje ville godtatt å tjene 10% av det den mer erfarne kollegaen med de samme arbeidsoppgavene til daglig gjør, men jeg tror ikke Ceide eller Botheim går ut i streik med det første..

Men dette var egentlig bare et hjertesukk om enkeltes ivring etter å kutte kostnader ved å ta den største posten først - uten å se på hvilke andre effekter det har, New Public Management-style. Hva angår Mike Jensen er det okei at han drar nå (selv om det kanskje gjør at vi må beholde stallfyll som Lundemo), men irriterende at en klubb på topp fem-listen over klubber jeg ønsker konkurs får spillere av oss gratis. Pføy!


Jeg tror dette er både rett og feil. Skjelbred tror jeg faktisk ikke ville lagt seg helt der oppe i lønn, nødvendigvis, rett og slett fordi dette er endestasjon og hjemkomst. Der er nok nettopp det med representativ lønn viktig - det handler nok mer om å føle at man settes pris på. Henriksen er i en litt annen situasjon, selvfølgelig, og 'må' jo lønnes litt mer i henhold til alder og posisjon som fast landslagsspiller, men han er jo da også et åpenbart salgsobjekt.

Men jeg er jo enig. Jeg mener jo også vi må kunne ha råd til noen lønnsledere, så lenge de er tydelig verdt det, og så heller være tydeligere på å hente yngre spillere som har den økonomiske fremtiden foran seg som utfordrere og backup. Problemet oppstår idet vi har spillere i de rollene som likevel føler de må maksimere litt på lønn siden de er 27-30 år og neppe får noen stor kontrakt utenlands.

Og jeg tror ikke Mikes exit freder Lundemo. Hadde han vært aktuell for fredning, så hadde ikke han fått være på 'unprotected' kontrakt inn mot sesongstart. Det er direkte påfallende at det ikke er mer snakk om enten ny kontrakt eller overgang.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 21.01.2020 17:19    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Isolert sett er jeg enig. Vi burde i det minste fått et par millioner.

Samtidig er det mulig å ha to tanker samtidig; om dette var det som måtte til for å kunne hente Ciljan og Henriksen, er det totalt sett en fornuftig løsning. Da har vi hevet kvaliteten på midtbanen, samt trønderandelen i laget, og det uten at det går nevneverdig utover økonomien. For meg er det bedre enn å prinsipielt grunnlag sitte på en mett og komfortabel danske.

For min del venter jeg til jeg ser konsekvensene av den ledige plassen og lønnsmidlene før jeg dømmer grepet nord og ned.


Jo, utfallet av disse "byttene" på midten bør absolutt være med i en vurdering. Godt poengtert.
Jeg mener fortsatt at det er slett arbeid. Apoel har økonomi til å betale minimum 1.000.000 norske kroner.
Grunnen til at de har en million eller to og betale er fordi treneren deres ønsker ham. Og en nylig ansatt trener får det alltid som han vil(spesielt en klubb som har hatt et godt økonomisk år). Jeg er også spent på å se hva Jensen får i lønn der borte. Er det noen som har plukket opp det noen plass? Det er rimelig vesentlig.
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.01.2020 17:51    Post subject: Reply with quote

- Kypros er ikke noe stor nasjon, og økonomisk er det ikke stor forskjell på dette og i Trondheim. Men Apoel er en stor klubb her, sier han.

Les mer: Preget Jensen snakker ut: - Kanskje det tøffeste valget i mitt liv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 79, 80, 81
Page 81 of 81

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb