English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 98, 99, 100  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4277
Location: Stiftstaden

PostPosted: 26.05.2019 17:19    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:
Nå er det vel ikke opp til hverken RBK eller spillerne om de skal ha ferie. Denne ferien på sommeren er vel noe klubbene må gi spillerne. Vet ikke om dette er en NISO-avtale, eller om det kommer fra ett statlig nivå, men det er vel slik at spillerne skal ha x dager fri på sommeren.
Ja, det er en del av tariffavtalen som er inngått mellom klubbene og NISO. Helt ok at de skal ha ferie, men det kunne de faktisk hatt utenfor sesong. Og ja jeg vet de har familie og alt det der, men uansett. De driver med idrett, ikke en vanlig 0800-1600 jobb.
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Captain
Veteran


Joined: 13 Jul 2016
Posts: 3179

PostPosted: 26.05.2019 17:53    Post subject: Reply with quote

Takk for svar! Håper vi får en seier i dag, slik at spillerne- og trenerne kan gå inn i ferien med en viss positivitet.
_________________
Stolt fortid, stor fremtid
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2078

PostPosted: 26.05.2019 19:40    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Ja, det er en del av tariffavtalen som er inngått mellom klubbene og NISO. Helt ok at de skal ha ferie, men det kunne de faktisk hatt utenfor sesong. Og ja jeg vet de har familie og alt det der, men uansett. De driver med idrett, ikke en vanlig 0800-1600 jobb.


Det blir litt ekstra merkelig når ferien legges såpass tidlig som den blir i år. Fotballferien er jo over før skoleferien starter. Det er vel også slik at det gjerne er lavere tilskuertall på sommeren også.

Mulig det er e-cup som er årsaken til at det er såpass tidlig?
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4277
Location: Stiftstaden

PostPosted: 26.05.2019 22:17    Post subject: Reply with quote

Ja, tror det er årsaken
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 782

PostPosted: 07.08.2019 10:51    Post subject: Reply with quote

Intervju med Braut Haaland i dagens VG: https://www.vg.no/sport/f...-sinnssykt

Quote:
– Det er fullt kjør på trening, et fysisk kjør ulikt alt annet jeg har vært borti. Vi kjører knallhardt «gegenpress». Det er utrolig intensivt og krevende. Jeg har fått kramper i alle kampene hittil, så nå er målet først å stå løpet i 90 minutter. Jeg har fortsatt en del å gå på, men som førsteforsvarer har jeg tatt store steg i det siste.

– Når vi lykkes med presset er det fantastisk å spille. Du føler at du spiller med tre mann mer enn motstanderen. Det er min oppgave å bestemme presslinjen, og jeg skal prøve å vinne ballen tilbake så fort som mulig. Når jeg lærer meg akkurat når jeg skal presse og ikke, blir alt lettere. Dere får følge med mot Real Madrid, ler Haaland og gliser.


Slik burde det være på treningene til Rosenborg også. Vi får virkelig håpe at Horneland og Emberland kjører på i sesongoppkjøringen slik at vi blir mye bedre trent enn de andre lagene i Norge RBK

Jeg vet ikke om dette er riktig sted å poste dette i denne tråden, moderator får bare flytte den om det trengs Smile
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
machiavelli
Veteran


Joined: 16 Jul 2013
Posts: 1862

PostPosted: 07.08.2019 11:10    Post subject: Reply with quote

Tror faktisk det er litt av det Horneland holder på med? Det er jo poengtert hvor mye mer vi må trene nå og at han var skuffet over treningsnivået når han kom inn. I tillegg så krever han mye mer arbeid og press fra vingene våre, og det krever trening.

Det har jo bedret seg kraftig, så vi får håpe på en god avslutning på denne sesongen og at Horneland får en god pre-season til å nettopp jobbe med dette neste år.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 07.08.2019 11:13    Post subject: Reply with quote

HORNELAND OM KRISEMØTET MED KOTENG: – DET VAR STOR FRUSTRASJON

Horneland wrote:
Vi har fått en bedre treningshverdag. Vi har økt kvalitet i treningshverdagen, vi har en gruppe som trekker i samme retning, vi har fått ned antallet på trening, og vi har fått lov til å ta de grepene vi ønsket.


Noen som vet hva han legger i dette? Mener han at det er færre folk på trening, eller mener han at de har redusert antallet treninger?

Noen som tør spekulere eller opplyse? Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2547

PostPosted: 07.08.2019 11:16    Post subject: Reply with quote

Antallet på kan jo bare bety antall mennesker, om det skal spekuleres må det være i om han henviser til spillere, støtteapparat eller begge deler.
Back to top
View user's profile Send private message
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 782

PostPosted: 07.08.2019 11:17    Post subject: Reply with quote

MariusV wrote:
HORNELAND OM KRISEMØTET MED KOTENG: – DET VAR STOR FRUSTRASJON

Horneland wrote:
Vi har fått en bedre treningshverdag. Vi har økt kvalitet i treningshverdagen, vi har en gruppe som trekker i samme retning, vi har fått ned antallet på trening, og vi har fått lov til å ta de grepene vi ønsket.


Noen som vet hva han legger i dette? Mener han at det er færre folk på trening, eller mener han at de har redusert antallet treninger?

Noen som tør spekulere eller opplyse? Smile


Jeg forstår det som at det er færre folk på trening, altså kun de som er nærmest førsteelleveren, for å få høyere kvalitet på treningene Smile

Ellers er jeg enig med machiavelli at Horneland har påbegynt prosessen med tøffere trening Tommel'n opp!

Det er trist å se hvordan Kåre har forsømt hele spillergruppa ved å nærmest la de trene like mye som de selv har ønsket.
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 971

PostPosted: 07.08.2019 11:49    Post subject: Reply with quote

Er utvilsomt snakk om å få ned antall spillere på feltet under trening. Færre spillere gjør at gjennomsnittsnivået heves og at trenerne kan coache hver enkelt mer nøye. Mer tid til coaching, mindre tid brukt på logistikk og aktivitetsledelse. Alle som har vært trener i barne- og ungdomsfotballen vet hvor utfordrende det kan være å få til gode treninger når det er flere titalls spillere som skal trenes og nivået spriker voldsomt.
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3597

PostPosted: 07.08.2019 12:53    Post subject: Reply with quote

Kan jo også være en referanse til å ha fjernet Bendtner fra treningene hvis man skal være tabloid.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.08.2019 14:13    Post subject: Reply with quote

Bendtner - ja, men også Serbecic og Ogbu har jo forsvunnet i det siste. Det ble vel også nevnt tidligere at Serbecic ikke fikk være med A-laget på formasjonsøktene, og det er vel et typisk grep som må forankres litt i organisasjonen hvis ett eller flere medlemmer av A-stallen ikke får være med på hele treningsopplegget, men 'kuttes' til enkelte økter.

Så kan man jo diskutere hvor lurt dette er, om det ikke er en form for senking av lista fordi trenerne ikke mestrer å holde intensiteten oppe med en normalt stor spillergruppe for en klubb på vårt nivå (ikke nødvendigvis en konklusjon, bare en skisse av en annen oppfattelse av dette). Risikoen med det er jo selvfølgelig at ut-gruppa ikke er i nærheten av å være spilleklare ved behov, og heller ikke får den utviklingen som fotballspillere som de kunne hatt.

Hvordan står det til med hospitering for unge spillere, er det noen forskjell der?
Back to top
View user's profile Send private message
oxbailla
Veteran


Joined: 26 Apr 2005
Posts: 1119
Location: Trondheim

PostPosted: 07.08.2019 15:37    Post subject: Reply with quote

Levi, Jibali, Vilhjalmsson, Gersbach, Reitan og Skarsem er andre spillere som har forsvunnet ut fra treningsgruppa under Horneland, så det er helt klart blitt færre å coache. Men risikoen er stor hvis det ikke snart fylles på med kvalitet. Enkelte av spillerne som er igjen er en del skadeplaget.
Bare i august skal det spilles ikke mindre enn 10 kamper, der alle er særdeles viktige. Da spørs det hvor lurt det har vært å kutte mye uten å fylle på med nye kvalitetsspillere og/eller la unggutta få prøve seg når det er mulighet for det.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 18.09.2019 10:47    Post subject: Reply with quote

I Rasmus&Saga fikk Maars Johnsen spørsmål om nivåforskjellen på AZ og RBK, og svarte at kampnivået er likt, men at treningene i AZ er klart tøffere. Det forklarer han med at AZ for det meste har spillere på 18-22 år som restituerer raskt og tåler og ønsker mye hard trening.

Må innrømme at jeg ikke hadde tenkt på at en aldrende tropp hindrer oss i treningsarbeidet så tydelig, men det passer jo med at Horneland måtte kutte i det opprinnelige treningsopplegget sitt siden spillerne ikke tålte det.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 18.09.2019 10:56    Post subject: Reply with quote

Kan være noe i det, men det er kanskje litt tili å uttale seg om forskjellene når man kommer inn midt i sesong?
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 18.09.2019 10:59    Post subject: Reply with quote

Jeg regner med han snakka om hvordan de trente i sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 18.09.2019 13:02    Post subject: Reply with quote

Nja, tror det kan forklares mer av følgende forhold enn alder:

1. Trenginsgrunnlaget etter to-tre år med forfall under Kåre var såpass skralt at stallen ikke tålte en så bratt opptrapping som krevdes for å gå rett dit Horneland ønsket seg.

2. I AZ så er det bedre intern kultur på å pushe hverandre og seg selv.

3. I AZ så rekrutterer de spillere med bedre treningsgrunnlag og med sterkere motivasjon til å trene tøft (mest pga av at de rekrutterer bedre spillere enn oss, og dette er som regel det som nettop gjør at de er bedre).

I starten av Kåre sin trenergjerning så fikk vi jo høre fra spillere som kom fra andre norske klubber at det ble et lite treningsjokk med overgangen og at de trengte gjerne en god del tid for å bli vant til intensiteten, og de lå jo og gispet etter luft når Eggen startet vikariatet sitt, så det er nok litt mer sammensatt, henter vi fra andre klubber i Norge så vil det kreve innkjøring i treningshverdagen hvis vi legger oss på AZ sitt nivå.

Men det er ingen grunn til at vi ikke kan matche treningsmengde og intensiteten til Tyske og Nederlandske lag. Lista må legges og så får en finne ut hvordan vi kan komme oss dit. Det er ikke noe vi får gjort på et år heller, så hvis vi finner ut at vi trenger en yngre stall for å komme oss dit så får vi være konsekvente på å hente inn spillere i passende alder.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 18.09.2019 14:54    Post subject: Reply with quote

Jeg vil tro en lett blanding er viktig her. Jeg skjønner til en viss grad at etter et visst punkt i karrieren (har vært i utlandet, floppet, og så kommet hjem og stiftet familie) er motivasjonen til å gi det lille ekstra i treningsverdagen generelt litt borte.

Er det knallhard internjustis på dette i klubben går det selvsagt fint, men når det begynner å bli en signifikant del av spiller gruppa som tilhører denne typen tror jeg det kan bli et problem, ref spillergruppa i fjor som ikke gidda å ta en ekstra treningsleir på slutten av sesongen, sammenlignet med f.eks svensson som klikket i vinkel da han fikk servert vanlig kjøttdeig istedenfor magrere karbondedeig i kantina når han var her.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.09.2019 22:24    Post subject: Reply with quote

Et viktig poeng at Alkmaar ikke spilte e-cup forrige sesong. Blir mer tid til å trene hardt da.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 18.09.2019 22:58    Post subject: Reply with quote

Mulig jeg oppfattet det feil, men jeg oppfattet det som at han sammenlignet pre-season i AZ med inseason i RBK, og så mumlet han om at det måtte være sånn i RBK iom at gammel'n Reg trengte restitusjonen sin mellom alle kampene. Var det forøvrig en gjeng som virket å ha hatt det litt for hardt på trening, så var det RBK under sesongstarten.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.09.2019 10:27    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
(...) når det begynner å bli en signifikant del av spiller gruppa som tilhører denne typen tror jeg det kan bli et problem, ref spillergruppa i fjor som ikke gidda å ta en ekstra treningsleir på slutten av sesongen, sammenlignet med f.eks svensson som klikket i vinkel da han fikk servert vanlig kjøttdeig istedenfor magrere karbondedeig i kantina når han var her.


Dette tror jeg er et viktig poeng som muligens har blitt undervurdert av klubben i deres iver etter å hente hjem norske spillere som mangler spilletid i utlandet. Den der 'drømmen brast'-funksjonen, sammen med familieeffekten, kan effektivt sørge for at vi mangler kulturen blant spillerne for å virkelig ta ansvar for sin egen utvikling som fotballspillere, og kanskje til og med gjøre at de som er av den typen blir assimilert i en mer laidback kultur.

Det begynner å bli lenge siden vi hørte rapporter som 'X sto som vanlig igjen etter trening og terpet på Y sammen med hjelpetrener Z'. Jeg tror faktisk det må ha sammenfalt med sist vi fikk fram unge spillere som ble solgt til utlandet. Eventuelt har rapportørene blitt slappere i strikken med åra.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 19.09.2019 10:34    Post subject: Reply with quote

Bekymringsfullt hvis treningene i AZ er klart tøffere. Da må man gjøre noe med stallsammensetning og bevissthet på tempo i øktene. Men dette mener jeg RBK skal overvåke eller undre på hvordan man kan overvåke dette . Dette er SIB sitt ansvar på lang sikt og nok en gang er det gråsteinivå.

Hvis AZ har klart tøffere trening, så kan man bare tenke seg litt bedre motstandere enn det.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 19.09.2019 13:21    Post subject: Reply with quote

Vi har vel knapt opplevd en spiller som har gått fra Norge og over til en liga med ok nivå som ikke har kommentert at det er en tøff overgang treningsmessig.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 19.09.2019 22:19    Post subject: Reply with quote

Få Bratseth til å bruke kontaktnettet sitt i Tyskland til å finne oss en fysisk trener som vet nøyaktig hvor tøff trening en fotballspiller egentlig tåler.

I Norge så er det vel kun Eggen som i det hele tatt har lagt opp til noe i nærheten av det nivået vi bør ha ambisjoner om å legge oss på. Finnes neppe noen referanser i noe miljø her i landet vi kan bruke.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.04.2020 21:21    Post subject: Reply with quote

Mandag hadde RBK-spillerne «jojo-test», en kondisjonstest for å sjekke om spillerne har holdt seg i form under koronakrisen.

Etterpå la klubben selv ut topp tre-resultatet på egne kanaler. Der dukker den 30-årige kantspillerne (sic) opp på tredjeplass – bak «harebikkjene» Kristoffer Zachariassen og Birger Meling.

Når Adresseavisen ringer Helland etterpå for å høre om dette er bevis på at fotballpausen kommer ekstra ubeleilig, får vi grei beskjed om ikke å ha fulgt med i timen.

– På løpetester de siste årene har jeg som oftest vært topp tre. Spør alle trenerne jeg har hatt, sier han.

Og legger til:

– Vi hadde for eksempel en svært tøff løpstest i fjor vinter, da de nye trenerne var på plass. Også der var jeg i toppen, sammen med Birger (Meling).

Les mer: Fikk passet påskrevet av Eggen: – Kanskje den ene gangen Nils Arne har tatt feil

Rart at Sagbakken fortsatt ikke har fått med seg det viktigste poenget til Eggen: "Dersom spillerne springer nok, så springer de feil."
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 98, 99, 100  Next
Page 82 of 100

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb