English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2019
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 158, 159, 160  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 01:31    Post subject: Reply with quote

Tettey og Skjelbred er bare å glemme. Deres tid er forbi. Er nå i samme alder som Gamst Pedersen (mer begavet) var da han kom. Feterte "stjerner" som tror de kan spasere inn og dominere i altfor høy alder er en mye repetert story. Det eneste de oppnår er å forpurre minnene av en gang talentfulle unggutter som nå er tribuneslitere for en grunn - de er has-beens på PL/Bundesnivå og vil ikke ha sulten som Ceide, Botheim, Johnsen etc har i dag.

Hvis de hadde ment noe med denne påtatte og overfladiske (Spes. Per har en utrolig grunn personlighet) Rosenborg-elskinga si så hadde de jo meldt seg til tjeneste for et par år siden mens de hadde noe å tilføre. Men tydeligvis ikke. De siste sedlene må chases og så skal de komme på Værnes som 36-åringer og hylles som hjemkomne helter med hvert sitt purple heart for lang og tro tjeneste i returløpet og støttepasningens tegn. Ikke noe vi bør legge oss etter hvis vi skal opp og frem i Europa. I den alderen begynner de fleste å være ferdige med mindre de er Roar Strand oppi hodet. Og det er ikke PCS og Tettey. De er som de fleste andre opptatt av å tyne ut mest mulig cash av årene sine, og med den sparsomme håndbagasjen særlig Per har med seg på flyet forstår jeg det godt.
Thulian
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 01:54    Post subject: Reply with quote

Njas Per er nettopp fylt 32 og Tettey fylte vel 33 i April.
Jeg er forsåvidt enig i at det har vært mye prat og lite handling på begge de.
Skulle de komme i sommer så blir de tatt imot med åpne armer, de er tross alt RBK gutter og har masse verdifull rutine.
Til vinters? Njaaas, neste sommer? Nei helt enig med deg, da er toget gått
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
Humma
Proff

PostPosted: 13.08.2019 02:05    Post subject: Reply with quote

Den var ny!

Det er altså tidligere landslagskaptein og mangeårig kaptein på et Bundesligalag du påstår har "lite håndbagasje"? Han som faktisk har vist synlig interesse for temaer utenfor fotballbanen og uttalt seg tydelig om verdiene sine? Er han bemerkelsesverdig uintelligent sammenlignet med andre fotballspillere?

Jeg tror muuuligens at problemet du har med ham er politikken hans; er det dét som gjør at han er "grunn"? Du må jo irritere deg grønn av Nils Arne Eggen da, i så fall! For en skummel kommunist!

"Spesielt Per". Haha.
Back to top
View user's profile Send private message
bommel1
Rutinert

PostPosted: 13.08.2019 02:35    Post subject: Reply with quote

Uten å kommentere Oppmannen sine bemerkninger om personligheten til Tettey og Skjelbred så vil jeg si meg enig i hans overordnede poeng.

Det er ikke vits å hente de nå. Jeg har lite tiltro til at noen av de kan bidra såpass mye i en alder av (neste år) 33 og 34 at det er verdt distraksjonen, lønnen, og demperen på spilletid for de vi allerede har -og vil utvikle.

Jeg forstår godt at de vil melke den tiden de har igjen, og har null problemer med det. Samtidig kan man erkjenne at den tiden det var ønskelig å hente de hjem er forbi.
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 03:27    Post subject: Reply with quote

Skjelbred og Tettey må nok vende hjemover nå ja om de skal kunne bidra med noe, men om det først blir til neste sommer, så betyr ikke det at siste toget har gått. De er henholdsvis ett og to år eldre enn vår kaptein Mike Jensen, som har kontrakt i 2.5 år til.

Vi har hatt spillere som for eksempel Ørjan Berg som ble omskolert til å spille sentral midtbane som 32-åring (med stor suksess så lenge det varte), og en evigung Roar Strand som tok ett år av gangen og gikk foran med et godt eksempel på treningsfeltet og virket fornøyd med den spilletiden han fikk. Han fikk mye ros av Hamrén for å være den som gikk foran og viste de andre hva som krevdes på treningsfeltet, på tross av at han var klart eldst. Steffen Iversen spilte brukbart under Hamrén og NAE som 33-34-åring, og Vidar Riseth var 35 da han headet inn målet mot Valencia på Lerkendal høsten 2007. Kvarme var rundt 33 når han vendte hjem og spilte fast, frem til strikkmotoren brått tok slutt våren 2008, og da var han 36.

Skjelbred og Tettey har mye rutine, er trøndere, og vil også trekke mye publikum til Lerkendal. Er de gode nok, og ikke alt for dyre i drift, så er de begge selvsagt hjertelig velkommen tilbake. Også om de stemmer Rødt eller FRP eller noe et sted imellom. Vi lever tross alt i et demokrati hvor vi "alle" i praksis er sosialdemokrater; alle de norske partiene representert på Stortinget ville ligget klart til venstre i for eksempel amerikansk eller britisk politikk. Tett i nøtta? Det er å ikke bruke stemmeretten!

Tilbake til fotballen: Kanskje kan en av de spille sentral midtbane? Ser for meg at Tettey kunne tatt på seg en slags Annan-rolle, mens Skjelbred kanskje ville vært mer en playmaker. Kommer de til neste år kan de sikkert bidra i minst 2-3 år eller vel så det på godt eliteserienivå.
Back to top
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 06:03    Post subject: Reply with quote

Hvis du presterer å tro at ikke både Tettey og Skjelbred hadde gått rett inn og forsterket den sentrale rollen på midten så kan du ikke ha fulgt med særlig! Når Tettey er tilbake fra skade vil han stort sett spille fast i PL denne sesongen, sist de var i PL var han Norwich sin absolutt viktigste spiller pga sin enorme kapasitet. Skjelbred har også nytt stor tillit for en god Bundesliga-klubb. De siste to sesongene har han blitt mer en «squad» player med mindre spilletid, men er likevel viktig for klubben! Herta har fått inn en ekstremt god sentral midtbane i Grujic og Arne Maier, at de ville forlenge med Skjelbred for å ha han som en backup der sier at han fortsatt innehar viktige kvaliteter! At de er «over middagshøyden» er mye mulig. Men hvor lenge de kan prestere på toppnivå er opp til dem selv og kroppen, hva den tåler! De kan begge fint være gode nok til de er 36-37, dersom motivasjonen er der.

Men det er vel tvilsomt at noen av de er aktuelle før neste sommer, muligens Skjelbred kunne vurdert vinter...men for all del; skulle gjerne hatt de her for et år eller to siden..
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 06:45    Post subject: Reply with quote

Lord Oakley wrote:
Hvis du presterer å tro at ikke både Tettey og Skjelbred hadde gått rett inn og forsterket den sentrale rollen på midten så kan du ikke ha fulgt med særlig!

Meg du sikter til? Selvsagt tror jeg de er gode nok. Vi leter etter en som kan løse den sentrale midtbanerollen slik som for eksempel Selnæs lyktes med da han fikk tillit, og jeg tror både Skjelbred og Tettey ville lyktes bedre enn de vi har på midtbanen i dag. Hverken Trondsen, Konradsen eller Lundemo har blomstret i den sentrale posisjonen. Med Tagseth, Skjelbred og Tettey inn hadde jeg skrotet to eller tre av TKL, og beholdt Jensen og Åsen.

Spørsmålet var ment å være retorisk og åpent i forhold til hva andre tror, fordi jeg tror de ville tilført den sentrale midtbanerollen forskjellige kvaliteter, med den konsekvensen at laget ville spilt noe forskjellig med henholdsvis Tettey eller Skjelbred sentralt. Tettey kanskje i en noe mer defensiv rolle (a la Skammelsrud/Annan), mens Skjelbred kanskje ville fungert bedre som indreløper, selv om jeg tror han besitter kvalitetene til å være en mer fremover-rettet playmaker/ballfordeler. Da tenker jeg mer på de kvalitetene han viste i sin første periode i klubben før han ble skadet, og mindre på hvordan han fremsto i sin senere periode, hvor det kunne se ut som han trengte et miljøskifte for å utvikle seg videre. Jeg har ikke sett mye av Skjelbred eller Tettey i de senere årene, men spilletiden taler for seg.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 07:25    Post subject: Reply with quote

Skjelbred råtnet mye bort på kant i 4-4-2-tullball, ville vært knall som indreløper, tenk litt Midtsjø bare bedre.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 13.08.2019 08:19    Post subject: Reply with quote

Hverken Skjelbred eller Tettey skal hentes til RBK som spillere. De har valgt pengene og det er greit. Men at de skal komme hit å slappe av sine dårlige siste dager på høy lønn er uaktuelt. Maks 400.000 i året som fastlønn og Evt bonuser.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 08:43    Post subject: Reply with quote

Alder har ikke så mye å si hvis de fremdeles holder nivået og motivasjonen. Er ikke helt med på at de har "valgt pengene", det stemmer forsåvidt, men jeg synes ikke det skal holdes imot dem, det er ofte slik at de har en 10-15 år på seg til å sikre seg økonomisk, og det er nok litt mer gøy å spille i f eks Bundesliga enn i Norge. Er de gode nok og er motiverte til å gjøre en innsats så er det bare tull å ikke la de få komme, men legendestatus får en kanskje ikke.
Back to top
eporkg
Proff

PostPosted: 13.08.2019 08:55    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Alder har ikke så mye å si hvis de fremdeles holder nivået og motivasjonen. Er ikke helt med på at de har "valgt pengene", det stemmer forsåvidt, men jeg synes ikke det skal holdes imot dem, det er ofte slik at de har en 10-15 år på seg til å sikre seg økonomisk, og det er nok litt mer gøy å spille i f eks Bundesliga enn i Norge. Er de gode nok og er motiverte til å gjøre en innsats så er det bare tull å ikke la de få komme, men legendestatus får en kanskje ikke.
Litt gøy at man må "sikre seg økonomisk" i 10-15 år når man tjener så mye som de gjør. Tettey tjente vel 7-8 mill i Rennes, og det dobbelte i Norwich. Skal ikke jobbe mange årene før man har jobbet opp det de fleste tjener i løpet av et liv.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.08.2019 09:13    Post subject: Reply with quote

Uten overgangssum og med normal lønning så er det uproblematisk å signere Tettey og Ciljan om de fortsatt holder nivået.

Noen er ferdig når de blir 31, andre holder høyt nivå til 36. James Milner ble 33 år i januar og holder koken i PL. Et lass av eksempler.

Om for eks Tettey kommer hjem og holder PL-nivået sitt i Rosenborg i 2 sesonger, så kan det holde til 2 EL og kanskje skyte mot CL.

Ja til spillere som holder et høyere sportslig nivå enn de vi har fra før av.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 09:38    Post subject: Reply with quote

Tillater meg å være uenig. Tror at når en av de omsider vender gjem, er det fordi nivået har begynt å helle feil vei. Sorry gutter - nå er det for sent. Ligger ikke noe framtid i å hente midtbanespillere på 32 og 33 år.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 09:43    Post subject: Reply with quote

eporkg wrote:
Litt gøy at man må "sikre seg økonomisk" i 10-15 år når man tjener så mye som de gjør. Tettey tjente vel 7-8 mill i Rennes, og det dobbelte i Norwich. Skal ikke jobbe mange årene før man har jobbet opp det de fleste tjener i løpet av et liv.

De fleste kommer til å gå på en skikkelig smell når det viser seg at de ikke har fått lagt av nok til egen pensjon og staten ikke har råd til å dekke mer enn det absolutt nødvendige.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.08.2019 09:44    Post subject: Reply with quote

Da er du jo ikke uenig. Jeg skriver som en forutsetning at det sportslige nivået er høyere enn hva vi har, og at det ikke blir utforholdsmessig dyre kontrakter.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 13.08.2019 11:21    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Maks 400.000 i året som fastlønn og Evt bonuser.

Laughing

MAKS TOLV KRONER I UKA OG EVENTUELT EN SLIKKEPINNE HVIS DE ER SNILLE!

Jeg tror vel verken Per eller Alex er typen til å slacke dersom de eventuelt skulle vende tilbake til klubben, akkurat, det er vel snarere sånn at de hadde vist hvor skapet skulle stå. Det er og blir viktig å ha litt rutine i laget, og egenproduserte klubbspillere med tresifret antall RBK-kamper før de dro utenlands til store ligaer er nøyaktig det vi skal se lyst på å få tilbake. Ja, selv om de er litt på hell, og ikke lenger spiller fast i PL eller BL.

Men som flere påpeker, selvfølgelig ikke til enhver pris og uansett alder og nivå. Klubben skal selvfølgelig sjekke selv hvilket nivå de ligger på fysisk før man signerer noen kontrakt med millionlønn. Fotballmessig er det i mine øyne tåpelig å tro at ikke begge er bedre enn de spillerne vi allerede har.
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 13.08.2019 11:30    Post subject: Reply with quote

Var det ikke Rasmus & Saga som besøkte Tettey nylig? Fikk inntrykk fra den podcast'en at Tettey ikke følte seg som noen RBKer oppe i hodet, så han går nok ut karrieren i Norwich. Tror det er lite å hente når han evt kommer tilbake til Trondheim. Mulig han dukker frem på Insta som luremus igjen dog når siste kontrakten skal forhandles...

Last edited by larsarus on 13.08.2019 13:52; edited 1 time in total
Back to top
Kai88
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 11:45    Post subject: Reply with quote

Har en følelse av at Per kan dominere tippeligaen til han blir 36. Alex har hatt mye skadeproblemer og vil nok ikke holde like lenge, men kanskje ett paradeår for klubben og fansen før han gir seg?
Back to top
Brødsmula
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 12:11    Post subject: Reply with quote

Begge får trolig brukbart med spilletid i PL/BL i år, så at de holder nivået noen år til er det ikke tvil om.

Men midtbanen blir i overkant gammel om vi skal ha Mike, Konradsen og/eller Skjelbred/Tettey alle over 30 samtidig.
Back to top
otters
Rutinert

PostPosted: 13.08.2019 13:20    Post subject: Reply with quote

Både Per og Alex er nå kommet såpass opp i åra at de ikke bør hentes, må er det viktig at den neste generasjon får tre frem.
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 13.08.2019 13:25    Post subject: Reply with quote

Toget har gått for de to. Fokus bør heller rettes mot å hente hjem Henriksen, Svensson, Selnæs og Midtsjø før de runder 30.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 13.08.2019 13:34    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
Var det ikke Rasmus & Saga som besøkte Tettey nylig? Fikk inntrykk fra den podcast'en at Tettey ikke følt seg som noen RBKer oppe i hodet, så han går nok ut karrieren i Norwich.

Men det handlet jo ikke om det du fremstiller det som. Han ville ikke kalle seg RBK'er, fordi han følte han ikke hadde gjort nok for klubben til å fortjene en slik benevnelse. Han er stor RBK-fan og ser på RBK som sin klubb, men følte det var respektløst å si at han var RBK'er når han ikke hadde vært her på mange år.

Kom tydelig fram i samme pod at han gjerne ville tilbake hit, men understreket samtidig at han ikke bare kunne troppe opp på Lerkendal og forvente å få spille her. Måtte være god nok og fortjene det.

Tettey sa alt de riktige tingene i den sekvensen der, og viste at han har tenkt mye mer gjennom dette enn mange andre proffspillere som virker å ta det for gitt at de bare kan komme "hjem" og hente noen siste millioner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 13.08.2019 13:55    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Toget har gått for de to. Fokus bør heller rettes mot å hente hjem Henriksen, Svensson, Selnæs og Midtsjø før de runder 30.

Dette er jo fullstendig urealistisk, med mindre de i mellomtiden flopper fullstendig på det nivået de spiller på, eller vi spiller oss opp til et helt annet økonomisk og sportslig nivå i mellomtiden. Hver enkelt av disse spillerne koster jo 60-100 millioner pluss i dagens marked, og skal lønnes tilsvarende.

Vi kan ikke bestrebe oss på å hente hjem igjen våre fremste eksporter på høyden av sine karrierer. Rett og slett. Vi må være flinke til å utvikle spillerne, gi de gode nok betingelser til at vi tøyer strikken litt for hvor lenge de blir, og så være attraktive for en retur i det skjæringspunktet der de begynner å fases ut for yngre krefter på høyere nivå, men fortsatt er bedre spillere enn våre. Det skjer ikke før fylte tredve, og knapt nok rett etter, det er helt utopisk.

Opprettholder vi kontinuitet i spillestil over tid vil denne 'ruta' være litt større, idet en spiller som Skjelbred dermed kanskje vil være en topp RBK-spiller lenger enn han er en topp Hertha- eller Rapid Wien-spiller (eller en annen tilfeldig mellomeuropeisk klubb), med tanke på at han allerede forstår spillestilen.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 13.08.2019 14:03    Post subject: Reply with quote

Altså, "om Tettey holder PL-nuvået sitt"?
Han har ikke spilt en PL-kamp på over tre år.

Og Per får ikke noen gratis håndbagasje-poeng fra meg fordi om han uttaler seg tii sosialismens fordel. Jeg bare konstaterer at han har et fattig ordforråd ("...skjønne du?") og virker å forstå lite av verden rundr seg. At han har vært lands.kapt. betyr heller ikke mye når det var Høgmo som utnevnte han. Helt feil valg. En out-of-position spiller uten lederegenskaper og pondus som blir byttet ut etter 65 min hver gang.

PCS var en spennende spiller i 2005. Som teknisk begavet OMS. Etter langtidsskaden kom han tilbake som en løpe- og taklespiller med ekstremt lite sluttprodukt. Synes ikke det har vært noe wow-faktor over den spilleren siden tenårene, og det fins veldig mange jeg heller ville hatt som indreløper enn en 33-34 år gammel Skjelbred.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 13.08.2019 14:20    Post subject: Reply with quote

De må nok være litt fattig utrustet de Hertha-folkene også da, tenker jeg, som til stadighet spilte med en løpe- og taklespiller uten lederegenskaper, pondus og wow-faktor, med ekstremt lite sluttprodukt, fast på midtbanen gjennom flere sesonger i verdens tredje beste liga. Selv om han tydeligvis har blitt genetisk out of position, uansett hvor man bruker ham på banen.

Jeg tenker det sånn sett er ganske umulig at han kan ha noen andre ferdigheter du har 'glemt' å ta hensyn til, som kunne innvirket på sannsynligheten for at han ville ha noe å tilby Rosenborg.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 158, 159, 160  Next
Page 133 of 160

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb