|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Bakklandia Legende
|
Posted: 18.10.2004 18:28 Post subject: |
|
|
Beklager, selvfølgelig er det Bent det er snakk om når det gjelder Malmö, den tar jeg på min kappe, jeg blandet dem sammen.
Så var det Lunna, poenget her er ikke utlånet, poenget er tillit/misstillit. Dette med at erfaring fra TL er viktig for CL, hadde Christer George debutert i TL da han kom inn mot Paris S-G, scoret begge målene og var RBK beste spiller? Når det gjelder utlån er vi enige ja, bortsett fra i akkurat denne saken, tydeligvis. Dette utlånet lukter det nemlig Storflor-, Svenning-, og Moen-tilfelle av. Dessuten, var det noen som snakket om utleie av Johnsen da Arni var førstekeeper? Ja, han hadde tippeligaerfaring fra Start, men det betyr egentlig bare at han har førstelagserfaring. Det har Lunna også, selv om det er lenger ned io divisjonene.
Ja, jeg VET at de (Sibaya og Ludvigsen) fikk en del kamper fra start, men så vidt jeg husker var vel ikke plassen på banen de ble brukt særlig fast, men dette er jeg ikke helt sikker på, så her velger jeg å være litt forsiktig.
Hareides suksessgjenskapning har vi diskutert tidligere, her var jo til og med våre danske venn med, og for egen del kan jeg jo legge til at Hareide ble seriemester med Brøndby, for så å forlate dem når de lå på topp for andre sesong på rad, eller har jeg tatt feil nå? Er ikke helt sikker her heller. Uansett hadde nok Hareide blitt i Brøndby, men så vidt jeg husker lurte Michael Laudrup i kulissene allerede den gang, og da er det f... meg ikke rart at Hareide tar hatten sin og går.
Selvfølgelig har også dette med pengesekken flere sider, men dette poenget var ikke nemnt i artikkelen min fordi det er mange gråsoner omkring dette, og da holder jeg meg unna.
Du driver fortsatt å ramser opp hva gamlegutta har gjort etter at de kom tilbake, ser jeg. Igjen, kvaliteter og prestasjoner inngår ikke i denne diskusjon, det er alderen jeg reagerer på. Så var det dette med at gamlegutta blir hentet tilbake fordi vi vet hva de står for, og at det passer inn i stilen. Nå understreker du nok et av poengene mine ubevisst. Dette har også med sårbarheten til Eggen-stilen å gjøre. Den tåler ikke endringer, derfor kan det ikke hentes spillere "utenfra". Det er derfor noen av norges største talenter ikke har "vært gode nok" for norges beste lag. Gamlefar Eggen er også for sta til å endre postulatene sine, slik at det hadde vært mulig å få inn noe større slingrinnsmånn. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 18.10.2004 19:10 Post subject: |
|
|
| VerneTroyer wrote: |
Du driver fortsatt å ramser opp hva gamlegutta har gjort etter at de kom tilbake, ser jeg. Igjen, kvaliteter og prestasjoner inngår ikke i denne diskusjon, det er alderen jeg reagerer på. Så var det dette med at gamlegutta blir hentet tilbake fordi vi vet hva de står for, og at det passer inn i stilen. Nå understreker du nok et av poengene mine ubevisst. Dette har også med sårbarheten til Eggen-stilen å gjøre. Den tåler ikke endringer, derfor kan det ikke hentes spillere "utenfra". Det er derfor noen av norges største talenter ikke har "vært gode nok" for norges beste lag. Gamlefar Eggen er også for sta til å endre postulatene sine, slik at det hadde vært mulig å få inn noe større slingrinnsmånn. |
Altså poenget mitt med Brattbakk er at en spiller som leverer i 3 år er et godt kjøp. Jo da. Jeg vil gjerne ha en ny Strand eller Skammelsrud som kommer unge og blir lenge, men dette er sjeldnere nå. Carew ble ett år. Karadas ble 2,5. Saarinen ville bort når den første kontrakten gikk ut og ble derfor solgt etter 2,5 år. Både Carew og Saarinen fikk da tillit av Eggen!!!
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men hvis du så hvordan Skammelsrud kom inn etter Brandhaug er dette forskjellige typer som gjorde en bra figur på midten. Rollene kan tilpasses, men grunntanken er den samme.
Derfor er ikke stilen statisk. Samme med Drillo og landslaget. Drillo gjorde tilpasninger til nye spillere og til og med plukket spillere etter motstanderen (dette er ikke så lett i klubblag hvis stallen skal være under 30), når Semb kom prøvde han å tvinge spillere i uvante roller for å holde drillostilen. Det blir feil!!!!
Når jeg tidligere sa Eggen gjennom generasjoner mener jeg. De første årene var det By Rise, Brandhaug, Sørloth og etter hvert Bragstad og Løken som var Eggens kontinuitetsbærere. Hvorfor forsvant de?
By Rise ble utkonkurrert av Jamtfall og la opp. Brandhaug ødela ryggen og la opp. Sørloth og Bragstad forsvant til profftilværelsen, Løken til Stabæk for å flytte nærmere familien sin. I løpet av tidlig 90-tall ble det Hoftun, Strand og Skammelsrud som tok disse rollene. Og her skjer den store forskjellen. Heggem og Iversen som var naturlige arvtakere forsvant bort i ung alder. Du kan kritisere det med å slippe til unge spillere, men disse er i et annet kaliber enn de som har blitt avsett med lite spilletid.
INGEN av disse kom inn fordi de var unge, men fordi de styrket laget. I motsetning til Sørloth og Bragstad som valgte å prøve lykken utenlands valgte dagens gamlegutter å bli i klubben. Problemet er at de unge spillerne som virkelig kan prege RBK, ønsker seg ut så fort de får muligheten. Og RBK kan da i det lengste holde igjen til kontrakten går ut.
Ludvigsen spilte ving under Eggen. En posisjon han hadde lykkes med i Glimt og som Eggen ønsket han til. Men han fikk mye mere spilletid enn han fikk hos Hareide.
Sibaya fikk prøve den sentrale rolle i hvert fall i en kamp, ellers ble det en del indreløper.
Det er mulig jeg husker feil, kanskje Harald har et svar. Da Hareide forlot Brøndby hadde det stokket seg i serien. De hadde mange kamper på rad med lite poeng. Jeg trodde de tapte for København det året.
Men igjen, jeg er ikke ute etter å dytte masse skyld på Hareide. Men det er ikke Eggen som skal ha den heller.
Faktisk er det vel spillerne som må ta tak i det.
Det er ikke stilen som feiler. Spillerne står og venter på ballen i stedet for å møte eller bevege seg i rom. De tusler i offside (hvor mange ganger mot Stabæk). De presser ikke ballfører og lar senest Stenvoll få gå lett opp å skyte. Kanskje kunne Johnsen tatt den, kanskje ødela sola. Etter min mening skulle han aldri få skutt! Forsvaret følger ballen i stedet for mann (Dorsin mot Maccabi H.) (Midstopperne på 0-2 i helga).
OG DE MÅ LIGGE UNDER 2-0 FØR DE FORSTÅR AT NÅ KAN VIF PASSERE!!!!
Og hvis det er slik at spillerne i dag ikke kan løpe uten ball, da har vi gjort feil kjøp da..... |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 18.10.2004 20:13 Post subject: |
|
|
Det var da svært. Eggen, Drillo, Semb,Hareide, landslaget,Rosenborg og Brøndby i samme innlegget. Fælt til vingling da. Jeg har sveipet innom Brøndby når tidligere innlegg har krevd det, men ellers har jeg holdt meg til Rosenborg. Grunnen til at jeg bemerker dette er fordi denne tråden og artikkelen den bygger på, omhandler Rosenborg først og fremst. Dette er flisespikkeri fra min side, men jeg klarer ikke å la det ligge.
Nei, jeg husker ikke overgangen mellom Brandhaug og Skammelsrud, men etter de uttalelsene jeg har hørt om dem, var de egentlig ikke så ulike. Dette er basert på andre uttalelser og meninger, og dermed kan jeg ikke utbroddere dette noe særlig.
Carew brukte RBK som springbrett, det viste både han, VIF, og RBK da han ble kjøpt. RBK brydde seg imidlertid ikke om det, fordi de trengte enn spiss med hans fysiske utrustning og fordi det bare var et tidsspørsmål før han forsvant til utlandet uansett. Dette førte også til at Carew ble en av RBK dyreste innkjøp, om ikke den dyreste. Prisklassen hans er ikke urealistisk i dag heller, selv om Rune B. bedyrer det motsatte. Karadas ble solgt, men hadde vel egentlig ikke yttret et ønske om å forlate klubben. Benfica var veldig keen på å skaffe seg Karadas, noe som nok var hovedgrunnen til at Karadas bestemte seg for å dra, han vistte han var ønsket. Janne lyste det ambisjoner av i hele hans tid på Lerkendal, desverre for RBK, feil type ambisjoner. Verken Frode Johnsen eller Jan Gunnar Solli har yttret ønske om å forlate klubben, og Solli er rett mann til å fylle skoene til Roar. Unge spillere av i dag er i ferd med å bli mer fornuftige.
Ja, Brattbakk var et godt kjøp, men det må da finnes yngre spillere som er minst like gode. Disse er etter min menig alltid å foretrekke.
Hvordan vet vi at Iversen og Heggem er/var i en klasse for seg? Det er akurat det samme som å sammenligne Maradona med Pele. Siden de ikke spillte sammen er det egentlig umulig å sammenligne de to, ikke sant? Er jo det samme med Iversen/Heggem vs. andre talenter, forsømte eller ikke. edit Slik Rosenborg legger lista nå, er talentene dømt til å rive, de kan jo spassere under, for svarte!
Kontinutetsbærere er alltid viktig, men de finnes grenser. Rune B. mener det er de eldstes jobb å heve Rosenborg. De eldste har hevet Rosenborg i over et tiår. Før eller siden må jo de også få nok. I slike tilfeller må det være lov å forvente drahjelp fra de yngre spillerne, men nei, ikke i følge bl.a. Rune B. En slik mentalitet er ødeleggende for enhver klubb i lengden, og det er jo i bunn og grunn Eggens postulater som tilrettelegger denne mentaliteten.
Hvorfor klarer andre lag, som ikke har råd til å holde på talentene sine, og holde nivået oppe år etter år? Fordi de alltid har nye spillere som er klare til å ta over. Slik ståa er i Rosenborg, er ikke dette tilfellet i klubben i dag. Jeg har derfor vært forberedt på denne "nedturen" vi nå opplever, men håpet i det lengste at den ikke skulle komme før neste sesong, slik at Ola skulle gå klar av en del av kritikken. Noe av det jeg fryktet når Ola tok over, var at spessielt en del av de eldre spillerne skulle ta det som en sovepute. Det er desverre dette som nå har skjedd. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 18.10.2004 21:57 Post subject: |
|
|
| VerneTroyer wrote: | | Det var da svært. Eggen, Drillo, Semb,Hareide, landslaget,Rosenborg og Brøndby i samme innlegget. Fælt til vingling da. Jeg har sveipet innom Brøndby når tidligere innlegg har krevd det, men ellers har jeg holdt meg til Rosenborg. . |
Jeg kutter ut litt av det du skriver for å få ned lengden litt.
Jeg dro inn eksempelet på overgangen mellom Drillo og Semb for å vise til et annet eksempel der stilen er den samme, men resultatet forskjellig. I dette også en kritikk til å kjøpe fra øverste hylle. Det er ikke sikkert de beste kjøpene er de som briljerer i andre klubber. Brøndby, nok en gang fordi jeg vil sette Eggen opp mot Hareide, og siden landslaget ble viktigere for Hareide kan ikke dette gjøres med bare Rosenborg.
| VerneTroyer wrote: | | Nei, jeg husker ikke overgangen mellom Brandhaug og Skammelsrud, men etter de uttalelsene jeg har hørt om dem, var de egentlig ikke så ulike. |
Har du ikke sett dem så har du ikke det. De er stødige/gode midtbanemenn begge, men ellers ulike. Mange forventet at Bent skulle bli en kopi, men han fikk lov og gjorde rollen til sin egen.
Carew brukte RBK som springbrett, det viste både han, VIF, og RBK da han ble kjøpt.
Karadas ble solgt, men hadde vel egentlig ikke yttret et ønske om å forlate klubben. Janne lyste det ambisjoner av i hele hans tid på Lerkendal, desverre for RBK, feil type ambisjoner. Verken Frode Johnsen eller Jan Gunnar Solli har yttret ønske om å forlate klubben, og Solli er rett mann til å fylle skoene til Roar. Unge spillere av i dag er i ferd med å bli mer fornuftige. |
Ja Carew ville videre og Saarinen også. Men de gjorde jobben sin i klubben så lenge de var her. Karadas er det litt verre å si med. En skal ikke tro alt som står i avisene, men fremmed for å dra ut var han vel ikke.
Nå har vel Johnsen også passert 30 så han faller egentlig ikke under kategorien. Håper Solli blir jeg også, men poenget mitt komnmer:
Ja, Brattbakk var et godt kjøp, men det må da finnes yngre spillere som er minst like gode. Disse er etter min menig alltid å foretrekke. |
Det blir litt vanskelig å vurdere spillermarkedet i 2000/2001. Men faktum er vel at det da fortsatt var rimelig høye priser. Jeg husker rett og slett ikke om RBK vurderte andre da, men i tillegg til at Brattbakk var en spiller med kjente kvaliteter, visste man at han høyst sannsynlig ville bli ut karrieren. At flere og flere ser RBK som et perfekt sted å bli er kjempebra, men slik var det ikke for noen år tilbake.
Hvordan vet vi at Iversen og Heggem er/var i en klasse for seg? Det er akurat det samme som å sammenligne Maradona med Pele. |
Fordi de klarte å etablere seg i laget og også på div. landslag.
Hvorfor klarer andre lag, som ikke har råd til å holde på talentene sine, og holde nivået oppe år etter år? Fordi de alltid har nye spillere som er klare til å ta over. |
Vet ikke helt hvilke andre lag du sikter til.
I Norge er de andre på et helt annet nivå i hele Eggentida. Med noen unntak er det stort sett ut i 1.runde i Europa. Lag som er utfordrer ett år er i bunnen neste år.
I Europa opererer de med et helt annet nivå, ikke minst på reservelagsnivå. Tror du alle de unge norske spillerne som sliter benken i utlandet ville gjort det samme i RBK og vært like fornøyd?
Slik ståa er i Rosenborg, er ikke dette tilfellet i klubben i dag. Jeg har derfor vært forberedt på denne "nedturen" vi nå opplever, men håpet i det lengste at den ikke skulle komme før neste sesong, slik at Ola skulle gå klar av en del av kritikken. Noe av det jeg fryktet når Ola tok over, var at spessielt en del av de eldre spillerne skulle ta det som en sovepute. Det er desverre dette som nå har skjedd. |
Er enig i at nedturen ville komme og sølv er ikke en alvorlig nedtur. Ola må ta sin del av skylda han også, men ikke så drastisk at han bør gå. Han har langsiktige visjoner for laget og vil bringe dem til topps igjen. Men hvis Ola har ført til at eldre spillere har fått en sovepute er det han som må røske opp i det. Samtidig må de spillerne som slipper til TA sjansen.
Dorsin har fått mange, men har ikke fått den utviklingen vi håpet på. Solli er god, men enda bedre på landslaget. Storflor er på gang, men litt formsvikt nå, likevel han er framtida. Braaten er også ujevn, men helt klart framtida.
Tilbake til de spillerne som kom i Eggens siste sesong. Sibaya og Ludvigsen fikk sjanser, men manglet litt i prestasjonene. Hadde Eggen fortsatt tror jeg vinteren hadde vært brukt til å spille dem inn og de hadde vært med i fjor. På høsten måtte imidlertid en tight serieinnspurt og CL prioriteres.
Karadas tror jeg nok Eggen ville ha som midtstopper og der slo han ikke til. Men som tidligere sagt. Jeg er enig i at Hareide fikk mer ut av han.
Etter min mening tegner dette til at Eggen ville fornye laget, men Hareide var ikke enig i Eggens valg. En ærlig sak det at han ville ha andre spillere.
Strengt tatt er det vel stilskifte to år på rad som bryter med tradisjonene og postulatene. Og som vi sliter med nå..... |
|
| Back to top |
|
 |
ssjovold Proff
|
Posted: 19.10.2004 05:40 Post subject: eggenskolen og suksessgjentaking |
|
|
Tror Trond Sollied hadde vaert perfekt akkurat naa. Flott tidspunkt aa komme inn i kabalen; kan snu trendene med ren psykologisk effekt. Det er som om stjernene har plassert seg rett for hans tilbakekomst. Og han har ogsaa bevist at han kan gjenskape sucesser. Han er an klar og direkte trener, samtidig som han ikke vil staa for et massivt stilbrudd. _________________ Svein Sjovold |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 19.10.2004 08:04 Post subject: |
|
|
Andre lag trenger ikke nødvendigvis å holde nivået til Rosenborg, bare sitt eget. Se på Start og Sogndal f. eks. For ikke å snakke om Odd.
Ellers virker det på meg som om vi er i ferd med å komme til en slags enighet, vi nærmer oss i alle fall hverandre på en del punkter. Jeg har ikke noe imot at vi ikke er helt sammkjørte iht. artikkelen, men synes det alltid gjør seg med ytringer og diskusjoner over innholdet.
Jeg vet Frode har passert 30, men han er jo likevell "ny" ift. Erik, Ørjan, Roar m.fl., i tillegg til at han senest denne sesongen var ønsket til England, derfor tok jeg han med.
Når det gjelder Brattbakk opp mot evt. andre kjøp, tror jeg ikke vi vil komme særlig nærmere en enighet enn det vi allerede er. Ikke i Iversen/Heggem-saken heller.
Dette med stilskifte to sesonger på rad, er vel egentlig en del av poenget mitt, det kommer bare litt dårlig frem i artikkelen. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Zbegra Rutinert

|
Posted: 19.10.2004 12:58 Post subject: Ola By Rise åpner for egen avgang |
|
|
Ola ser ikke bort ifra at han ikke er trener til jul.
VG skriver at Eggen ikke utelukker at han kan komme til å trene RBK igjen senere, men ikke på kort sikt. Hvorvidt Eggen har sagt dette eller hva VG har "gravd" seg fram til vet jeg ikke.
Eggen åpner for Comeback. _________________
Kvit og Svart, Alltid!  |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 19.10.2004 14:18 Post subject: |
|
|
Uansett om Eggens utallelse er VG-lagd eller riktig er det litt som må ses på vedr. dette.
Hvor lenge vil Eggen evt. gjøre et comeback. Vi vet jo at Moss hentet han inn for enkelttreninger i fjor uten at det fikk den store effekten.
Hvis han kommer tilbake for 1-2 sesonger er det etter min mening for kort. By Rise fortjener fornyet tillit. Han kunne kanskje gjort noe bedre, men nå har han den erfaringen som manglet i fjor. |
|
| Back to top |
|
 |
Zbegra Rutinert

|
Posted: 19.10.2004 14:59 Post subject: |
|
|
Ja, tror alt vil gå mye bedre neste år. Nå har han skaffet seg et år med viktig erfaring, og jeg tror nok ikke RBK vil vente så lenge med å kjøpe spillere neste år. Ola bør får minst et år til helst flere. Har troa på Ola, men nå må laget begynne å spille fotball. _________________
Kvit og Svart, Alltid!  |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 19.10.2004 16:03 Post subject: |
|
|
| trondh wrote: | Det er mulig jeg husker feil, kanskje Harald har et svar. Da Hareide forlot Brøndby hadde det stokket seg i serien. De hadde mange kamper på rad med lite poeng. Jeg trodde de tapte for København det året.
Men igjen, jeg er ikke ute etter å dytte masse skyld på Hareide. Men det er ikke Eggen som skal ha den heller. |
Hareide havde ført Brøndby til 2 sølvmedaljer, men i hans tredje sesong stoppede han før sesongen var afgjort. Den officielle grund til at han stoppede var pga dårlige resultater i den sidste tid. Men den egentlige grund var nok interne problemer vedrørende spillestil og kultur, og måske et tilbud fra Rosenborg .
Men han efterlod sit hold på første pladsen, og de vandt, nogle uger efter han stoppede, faktisk serien på bedre målscore end FC København. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 19.10.2004 19:51 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: |
Hareide havde ført Brøndby til 2 sølvmedaljer, men i hans tredje sesong stoppede han før sesongen var afgjort. Den officielle grund til at han stoppede var pga dårlige resultater i den sidste tid. Men den egentlige grund var nok interne problemer vedrørende spillestil og kultur, og måske et tilbud fra Rosenborg .
Men han efterlod sit hold på første pladsen, og de vandt, nogle uger efter han stoppede, faktisk serien på bedre målscore end FC København. |
Er så fint å ha "fagmenn" på områder der fakta ikke helt strekker til hos oss andre. Jeg hadde litt rett, trondh hadde litt rett, og Harald kunne fylle inn det som manglet. Det er sånn slikt skal fungere _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.10.2004 17:34 Post subject: |
|
|
Siden både Sibaya og Ludde har vært nevnt:
- Sibaya var et hastekjøp, men vi fikk igjen pengene vi brukte. Ludvigsen slo ikke til, men det var guttens problem, ikke vårt, sier Rune Bratseth til Aftenposten. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |