View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Montana Veteran

|
Posted: 14.05.2019 14:49 Post subject: |
|
|
Kulturoppbyggingen har han tatt til det nivået at enten er du med på min filosofi og den nye måten å være og trene på eller så får du ikke spille. At han har tatt det til det nivået istedet for å tenke kortsiktig og fortsette å dulle med de kan være det som fører til hans undergang, men det forteller jo også om hvor ille det har vært. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 14.05.2019 15:13 Post subject: |
|
|
Spartacus wrote: | Horneland står for det som ofte betegnes som effektiv fotball. De to mest sentrale skikkelsene for den typen fotball i Norge er Drillo og Nils Arne Eggen. |
Dette er, i mine øyne, renspikket tøv. Det har ingenting å gjøre med Eggen-fotball, og knapt nok noe å gjøre med Drillo-fotball. Og hvis man først skal snakke om at spillestiler 'slekter' på hverandre, så er det helbom å hevde at dette slekter på det Eggenske. I denne sammenhengen er metaforen 'neandertaler' særdeles treffende.
Hvis dette er 'effektiv' fotball, så er Tony Pulis og Arne Erlandsen også innenfor samme tradisjon som Eggen. Og ved ekstrapolering absolutt alle fotballtrenere noensinne. |
|
Back to top |
|
 |
Francisco Clementine Veteran
|
Posted: 14.05.2019 16:10 Post subject: |
|
|
Helt enig, zap. Godt innlegg.
Ikke måte på hvor mange storheter Horneland skal sammenlignes med her inne. Eggen, Drillo, Pochettino og Klopp, og det er bare siden i går. Og dette er etter å ha bivånet hans taktiske og pedagogiske kompetanse over flere måneder.
Tro hva de tenker om LAN i Brann? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.05.2019 16:21 Post subject: |
|
|
Ingen har halvert tilskuersnittet så effektivt noen sinne. |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 14.05.2019 16:35 Post subject: |
|
|
I tillegg til å bryte tilskuerrekorder kan Horneland skryte av å være den kanskje sterkeste bidragsyteren til at Norges aldersbestemte landslag (g19/g17) har størst fremgang i Europa.
Etter han sa opp jobben som landslagstrener har Norge gått fra 29. til 10.plass på rankingen over g17/g19-lag.
https://www.aftenposten.n...ifolge-NFF |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 14.05.2019 17:10 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Spartacus wrote: | Horneland står for det som ofte betegnes som effektiv fotball. De to mest sentrale skikkelsene for den typen fotball i Norge er Drillo og Nils Arne Eggen. |
Dette er, i mine øyne, renspikket tøv. Det har ingenting å gjøre med Eggen-fotball, og knapt nok noe å gjøre med Drillo-fotball. Og hvis man først skal snakke om at spillestiler 'slekter' på hverandre, så er det helbom å hevde at dette slekter på det Eggenske. I denne sammenhengen er metaforen 'neandertaler' særdeles treffende.
Hvis dette er 'effektiv' fotball, så er Tony Pulis og Arne Erlandsen også innenfor samme tradisjon som Eggen. Og ved ekstrapolering absolutt alle fotballtrenere noensinne. |
Jeg synes det er rart at du mener dette er renspikket tøv. Dette er ganske allment, men det er klart det er forskjeller mellom Drillo og Eggen. I likhet med at det er forskjeller mellom Guerdiola og Cruyff. Men poenget er at både NAE og Drillo favoriserer en fotball hvor det går fort i lengderetningen, i motsetning til en ballbesittende stil. Når man oppnår et brudd skal man angripe så direkte som mulig, og med full fart fremover. Det er innenfor denne tradisjonen Horneland plasserer seg - selv om dette er veldig rundt. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 14.05.2019 17:40 Post subject: |
|
|
Spartacus wrote: | zaphod81 wrote: | Spartacus wrote: | Horneland står for det som ofte betegnes som effektiv fotball. De to mest sentrale skikkelsene for den typen fotball i Norge er Drillo og Nils Arne Eggen. |
Jeg synes det er rart at du mener dette er renspikket tøv. Dette er ganske allment, men det er klart det er forskjeller mellom Drillo og Eggen. I likhet med at det er forskjeller mellom Guerdiola og Cruyff. Men poenget er at både NAE og Drillo favoriserer en fotball hvor det går fort i lengderetningen, i motsetning til en ballbesittende stil. Når man oppnår et brudd skal man angripe så direkte som mulig, og med full fart fremover. Det er innenfor denne tradisjonen Horneland plasserer seg - selv om dette er veldig rundt. |
Å plassere Rosenborgs spillestil for sesongen 2019 i forhold til en eller annen fotballfilosofi er som å gå til psykolog og bli bedt om å si hva du ser i en svart flekk maling på et hvitt papirark. Svarer du feil får du ei sprøyte i armen og får hilse på et par hyggelige onkler i hvite frakker. Noe lignende tror jeg også ville skjedd om du tok turen til Lerkendal og på vei ut etter kampen ble stoppet av et tv-team som ber om en kommentar, og du hadde svart at "dette var som å se en blanding av den fotballen Eggen og Drillo sto for!".
Kan noen fortelle meg hva slags utdannelse og skolering Horneland har, utover grunnskolen? Har han noen gang gitt intervju hvor han utdyper sin fotballfilosofi, eller tilkjennegir et lags eller treners spillestil som han ser som et forbilde han ønsker Rosenborg skal ta etter? Han har formodentlig den høyeste fotballutdannelsen som NFF tilbyr. Hva var tema og problemstilling i særoppgaven? "Innsats, kulturbygging og kunsten å bara peisa på!"? |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 14.05.2019 18:46 Post subject: |
|
|
Bare en digresjon her...
Roar forteller om en episode med Nils på t reningsfeltet.
https://www.dagbladet.no/...s/xBc7dY1V _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
Emilie wrote: | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 14.05.2019 19:31 Post subject: |
|
|
Eggen gjorde mange slike smarte trekk. Han var vel også kjent for å dømme som en idiot på trening for å få opp tempen og på mange måter la gutta øve på å havne i sånne urettferdige situasjoner og unngå unødevendige gulkort den veien. Det var alltid en genialitet bak galskapen. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 14.05.2019 19:35 Post subject: |
|
|
Spartacus wrote: | zaphod81 wrote: | Spartacus wrote: | Horneland står for det som ofte betegnes som effektiv fotball. De to mest sentrale skikkelsene for den typen fotball i Norge er Drillo og Nils Arne Eggen. |
Jeg synes det er rart at du mener dette er renspikket tøv. Dette er ganske allment, men det er klart det er forskjeller mellom Drillo og Eggen. I likhet med at det er forskjeller mellom Guerdiola og Cruyff. Men poenget er at både NAE og Drillo favoriserer en fotball hvor det går fort i lengderetningen, i motsetning til en ballbesittende stil. Når man oppnår et brudd skal man angripe så direkte som mulig, og med full fart fremover. Det er innenfor denne tradisjonen Horneland plasserer seg - selv om dette er veldig rundt. |
Det finnes ingen lag i verden nå som ikke ønsker å angripe veldig direkte ved brudd. Jeg utfordrer deg til å finne ett eneste lag som ikke ønsker å utnytte de situasjonene maksimalt og hurtig. Det er rett og slett ikke et parameter.
Hvis setningen midt i der betyr at du ser Guardiola og Cruyff som motpoler til 'Drillo og Eggen', så er du offisielt på bærtur. |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 14.05.2019 20:16 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Spartacus wrote: | zaphod81 wrote: | Spartacus wrote: | Horneland står for det som ofte betegnes som effektiv fotball. De to mest sentrale skikkelsene for den typen fotball i Norge er Drillo og Nils Arne Eggen. |
Det finnes ingen lag i verden nå som ikke ønsker å angripe veldig direkte ved brudd. Jeg utfordrer deg til å finne ett eneste lag som ikke ønsker å utnytte de situasjonene maksimalt og hurtig. Det er rett og slett ikke et parameter.
Hvis setningen midt i der betyr at du ser Guardiola og Cruyff som motpoler til 'Drillo og Eggen', så er du offisielt på bærtur. |
De fleste lag vil utnytte brudd, men hyppigheten og omfanget av det varierer mellom lag. Du mener altså at alle lag er like gjennombruddshissige?
For nysgjerrigheten sin skyld, hvorfor er jeg på bærtur? _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.05.2019 22:56 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Spartacus wrote: | Horneland står for det som ofte betegnes som effektiv fotball. De to mest sentrale skikkelsene for den typen fotball i Norge er Drillo og Nils Arne Eggen. |
Et spørsmål fra en som er langt unna og bare kan se kamper på TV.
Er din beskrivelse av spillestilen basert på Horneland i Haugesund, kampene med RBK hvor laget ikke har fåått til spillet, eller treningene til RBK? |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 15.05.2019 09:56 Post subject: |
|
|
Full tilt på Zaphod. Brukte å være en dyktig og nyansert debattant, trist
Av en eller annen grunn mener han at han er bedre til å bedømme hva Horneland står for basert på hvordan laget har sett ut i en trøblete oppstart, enn det Eggen, Bratseth, Winsnes, Heggem, og Gjermund Åsen er, med det grunnlaget og den kompetansen de har.
Unyanserte meninger slenges rundt i hytt og gevær på dette forumet, som påpekt også av Kjernens talsmann. Grunnlaget for påstandene er ofte syltynt, men alle skal idiotforklares og folk foreslår helt seriøst at klubben skal bruke forumet til å trene laget, ta ut startoppstillingen, og ansette sytpeiser bak et nick som hovedtrener.
Nivået har sunket betraktelig, og mye tyder på at følelser heller enn fornuften styrer det meste for tiden. Det er forståelig, men også trist. Rbkweb brukte å være bedre enn facebookgrupper som "Rosenborg ballklubbs trofaste supportere", eller kommentarfelt og forum på vg. Men den tiden er vel over. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 15.05.2019 10:36 Post subject: |
|
|
Det er en liten håndfull her inne som er i "full tilt". Det siste laguttaket til Horneland var etter hva jeg forstår den siste dråpen. Dette kan sees i sammenheng med at man ikke er villig til å innse problemene dette laget har hatt med kulturen.
Det er følelsesstyrt og unyansert. Det har blitt skrevet side opp og side ned om hvilken elendig jobb Kåre gjorde og hvordan hans metoder har gitt oss en lat og bortskjemt stall. Man har sett hvor elendig de samme guttene har spilt i 2 sesonger og blitt rævpult i Europa nå sist på et nivå vi aldri har blitt før, det har også blitt skrevet side opp og ned om hvilket elendig overgangsvindu Bjørnebye gjorde nå sist, men alikevell er det ingen forståelse for at ting ikke automatisk går på skinner når det kommer inn en ny som åpenbart prøver å gå til roten av problemene i laget.
En fortsettelse av hva Horneland har levert til nå vil tvinge fram at han går av uansett, det vet vi alle sammen. Så man trenger ikke å fyre opp ekstra eller late som man tror at det som leveres på banen er ønskelig fra noen som helst. Nå gjelder det å sammen snu motgangen gjennom å støtte laget på kamp. |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 15.05.2019 10:58 Post subject: |
|
|
Det handler ikke bare om resultatene, laguttak eller hvordan vi har fremstått til nå, men også om hvordan Horneland ønsker at vi skal fremstå. Og dette gjelder ikke bare forumet. Det er ikke tilfeldig at tilskuertallet på Lerkendal daler.
Fotball er følelser, og folk, meg selv inkludert, kan komme med utbrudd på grensen til det usaklige, men argumentene for at Horneland skal få tid er syltynne. Har til gode å se et godt argument for å beholde Horneland. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 15.05.2019 10:59 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Full tilt på Zaphod. Brukte å være en dyktig og nyansert debattant, trist
Av en eller annen grunn mener han at han er bedre til å bedømme hva Horneland står for basert på hvordan laget har sett ut i en trøblete oppstart, enn det Eggen, Bratseth, Winsnes, Heggem, og Gjermund Åsen er, med det grunnlaget og den kompetansen de har. |
Flyttet mitt tilsvar på denne til riktig tråd, så du kan lese min siste tilt der i stedet for i denne tråden. Der kan du jo godt finne og legge inn sitatene fra Eggen, Bratseth, Winsnes, Heggem og Åsen der de forklarer nøyaktig hva det er Horneland står for, og hvorfor det ikke fungerer så langt i Rosenborg, i stedet for bare å namedroppe de som sannhetsvitner for ditt synspunkt.
Eller forsøke å analysere og begrunne det på egen hånd, for all del.
Jeg synes dog det er litt synd at du tror at fordi debattanter her inne er uenige med deg og det du oppfatter som meningen til folk rundt omkring i fotball-Norge, så betyr det at de tror de er 'bedre' til å bedømme det enn andre, og hvis de ikke er det, så skal de bare la være å skrive. Den dagen jeg tror jeg er generelt bedre til å bedømme noe fotballmessig enn Nils Arne Eggen, så har enten jeg plutselig blitt topptrener, Eggen veldig gammel, eller jeg klar for innleggelse på Østmarka. Det hindrer ikke meg i å skrive min tolkning av situasjonen på et forum som er opprettet nettopp med det formålet. Selv ikke din ad hominem-argumentasjon hindrer det.
Er det ikke lettere for deg å bare følge nyhetsfeeden til VG, i stedet for å være et sted der hvem som helst kan mene noe? |
|
Back to top |
|
 |
Pappelg Veteran

|
Posted: 15.05.2019 12:53 Post subject: |
|
|
Jeg må bare tre inn her og gi min støtte til Zaph.
Jeg er enig i veldig mye av det han skriver og synes det er mye vettugt i det.
Å komme med sånne hersketeknikker som Hedning her bruker, uten å komme med noe som helst vettugt selv, rent fotballfaglig eller i sådan retning, og ta mann i stedet for ball i samme slengen - sier mer om ham enn om Zaphod.
I mine øyne er det nettopp - sånne som Zaphod som gjør dette forumet verdt å lese! Jeg kommer IKKE hit for å lese personfeider eller hersketeknikker eller selvopphøyde bedreviteres svada, da synes jeg Zaphod er en av de veldig få som faktisk skriver noe som er bra rent innholdsmessig her inne.
Og synes at det skal vi ta vare på. Det som er saklig kritikk - det må være lov! SPESIELLT når spill og resultater er som de er.
Vi hadde ikke vært Rosenborg om vi aksepterte hva som helst av resultater og spill. Ambisjoner og krav SKAl være en del av Rosenborg, og om LANGSIKTIGHET og TÅLMOD var så viktig, så kanskje man ikke skulle ha valgt Horneland til å begynne med men en trener litt mer i Eggens ånd! |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 15.05.2019 13:17 Post subject: |
|
|
Det er lov å være uenig i meninger og konklusjoner, men at innlegg hvor en bruker har tatt seg tid til å se på ny treners kamper i forrige klubb, analysere relativt grundig rundt sine observasjoner, og skrive et langt og solid innlegg om det her inne er absolutt ikke grunnen til at forumet har falt i kvalitet (og økt i kvantitet) over tid. Om noe er dét at vi har svært få igjen av denne type debattanter fra 10 år tilbake en vesentlig viktigere faktor. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 15.05.2019 13:40 Post subject: |
|
|
SIF-supporterne roper etter Cifuentes nå! Få han til Trondheim, før det er for seint! _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 15.05.2019 13:49 Post subject: |
|
|
Enig, pappelg. Det er ikke zaphod som "tilter" her, tvert imot. |
|
Back to top |
|
 |
JXS Junior
|
Posted: 15.05.2019 13:50 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Full tilt på Zaphod. Brukte å være en dyktig og nyansert debattant, trist
Av en eller annen grunn mener han at han er bedre til å bedømme hva Horneland står for basert på hvordan laget har sett ut i en trøblete oppstart, enn det Eggen, Bratseth, Winsnes, Heggem, og Gjermund Åsen er, med det grunnlaget og den kompetansen de har.
Unyanserte meninger slenges rundt i hytt og gevær på dette forumet, som påpekt også av Kjernens talsmann. Grunnlaget for påstandene er ofte syltynt, men alle skal idiotforklares og folk foreslår helt seriøst at klubben skal bruke forumet til å trene laget, ta ut startoppstillingen, og ansette sytpeiser bak et nick som hovedtrener.
Nivået har sunket betraktelig, og mye tyder på at følelser heller enn fornuften styrer det meste for tiden. Det er forståelig, men også trist. Rbkweb brukte å være bedre enn facebookgrupper som "Rosenborg ballklubbs trofaste supportere", eller kommentarfelt og forum på vg. Men den tiden er vel over. |
Vet bedre enn den samme ekspertisen som sto bak Janne, perry og kåre, gjør han opplagt.
Hva mente du samtlige av de nevnte skulle gjøre da? Slakte sin egen nyansettelse 4 mnd etterpå? Eggen har støttet og funnet det plsitive i samtlige trenere etter han selv. Det er en mulighet for de å ta i bruk kompetsnsen hans instedet for å prøve å rive ned det han bygde opp. Fullstrndig timbakestående innlegg forøvrig |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 15.05.2019 13:51 Post subject: |
|
|
Yv89 wrote: | SIF-supporterne roper etter Cifuentes nå! Få han til Trondheim, før det er for seint! |
De er neppe de eneste. Hentes han ikke til oss i løpet av sesongen ender han nok opp i en større liga. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 15.05.2019 14:32 Post subject: |
|
|
Dette handler ikke om Zaphod slik jeg ser det. Hedning bommet kanskje litt i måten han formulerte seg? (han får svare selv). Saken som Hedning, slik jeg tolker det er inne på, er at det er en veldig unyansert og destruktiv kritikk av Horneland om dagen her inne. Horneland fortjener all mulig kritikk for vår tabellposisjon og at det ikke har vært noe fremgang før de siste 60 mot LSK. Men dette er også mye større enn den jobben Horneland har gjort. Ørtogførti innlegg om at Horneland vil ha "kick and run" og at han utelater spillere fra 11'ern "bare fordi at", samt neglisjering av de reele problemene er unyansert og drar nivået ned. |
|
Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 15.05.2019 14:36 Post subject: |
|
|
destruktiv kritikk |
|
Back to top |