English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rini Coolen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 32, 33, 34  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2511

PostPosted: 04.02.2019 23:46    Post subject: Reply with quote

Bør ikke bedømmes på sluttprodukt, men på prossessen. Kan ikke kalle han en akademigud om en Martin Ødegaard kommer opp gjennom systemet, med enorme mengder egentrening og en far som pusher på. Ei heller skal han slaktes om det ikke kommer noen megatalenter.

Det jeg forsøker å si er vel at jeg håper at lokale profiler og andre rbk-ansatte holder et øye med treningene og sørger for at jobben som er gjort holder rbk-standard.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 05.02.2019 13:04    Post subject: Reply with quote

Rosenborg har alle forutsetninger til å ha Norges beste akademi. Over tid skal man jo selvsagt kunne se det gjennom spillerne vi produserer. 50 % av jobben er å finne og tilknytte seg de med størst potensiale. Over tid vil man se om jobben som gjøres er bra nok.
Back to top
View user's profile Send private message
ErdoganLomas
Proff


Joined: 14 Aug 2014
Posts: 395

PostPosted: 05.02.2019 13:22    Post subject: Reply with quote

Synes ikke det er dårlig rekrutering fra egne rekker, tross lite trøndere i stallen i dag. Sammenligner vi med andre klubber i Eliteserien kommer vi da ikke så dårlig ut?

Hvilke andre klubber kan skilte med en Skjelbred, Tettey, Henriksen, Svenson, Midtsjø, Sørloth, T.Johnsen, (Hou Sæter) i det store utland pt, og ikke for å snakke om de med en fortid i RBK jr som har tatt steget til Eliteserien. Har ikke oversikt over alle lagene i Eliteserien, men vi må jo være den klubben som har levert flest toppspillere de siste 10 årene isolert sett?


Last edited by ErdoganLomas on 05.02.2019 18:34; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 05.02.2019 16:51    Post subject: Reply with quote

Fullstendig oversikt: -> "De tok steget"
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 05.02.2019 18:23    Post subject: Reply with quote

Men det er jo en liten følelse av at hvis vi tar vekk alle som gikk fra RBK til Nederland/Frankrike/Tyskland og som vi stort sett visste at hadde det potensialet inne så er det jo omtrent ingen som kom seg inn i førstelagsdiskusjonen uten å bruke flere sesonger annetsteds først.
Back to top
View user's profile Send private message
ErdoganLomas
Proff


Joined: 14 Aug 2014
Posts: 395

PostPosted: 05.02.2019 18:44    Post subject: Reply with quote

Men de med det store potensiale kom jo alle fra egne rekker. Er det tilfeldig når det er såpass mange? Vi ser og kan bevise at det er potensiale i mange spillere som har vært innom akademiet. Men treneren må tørre å ta de i bruk på A-laget. Der har det vært mye ymse. Det kan heller ikke være slik at akademiet feiler med å produsere spillere på toppnivå sålenge de ikke Slår igjennom på A-laget. Mye av ansvare ligger også på villigheten i å satse på talentene.
Jeg synes definitivt vi er bedre enn alle andre på å få frem talenter via akademiet. Jeg kan ikke nevne mange navn når jeg tenker på hva Molde, Brann, VIF har fått frem av egne spillere de siste 10 åra.
Ergo, vi er ikke så værst som alle skal ha det til RBK RBK
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 05.02.2019 23:38    Post subject: Reply with quote

Bedre enn andre i Norge er ikke nødvendigvis bra nok.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 06.02.2019 00:49    Post subject: Reply with quote

Det er lett å klage på at unge spillere ikke slipper til på A-laget de siste sesongene, men de må faktisk være gode nok til det også. Det har ingenting for seg å slippe til spillere som ikke har noe å gjøre på det nivået bare for å gjøre det. Det eneste det gir er en dårlig opplevelse i form av å ikke holde nivået.

Som sagt tidligere så vil det svinge litt mellom årgangene. Det var et hull mellom Skjelbred/Tettey og Midtsjø/Selnæs/Svensson/Henriksen også. Det er urealistisk at vi hele tiden skal hoste opp gull. Noen ganger går det noen år i mellom, mens andre ganger dukker det plutselig flere i samme årgang
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 06.02.2019 07:58    Post subject: Reply with quote

Så har du Helmersen og flere i hans generasjon som rett og slett har vært mye preget av skader, av en eller annen grunn.

Pluss sånne som Dahl Reitan som dessverre ikke viste godt nok nivå da han fikk prøve seg (men det kan jo bli bedre).
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.03.2019 22:51    Post subject: Reply with quote

Coolen mimrer tilbake til da Dries Mertens spilte i AGOVV Apeldoorn.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 04.05.2020 19:02    Post subject: Reply with quote

EERSTE ELFTALFC Twente grijpt naast Ulderink, Coolen genoemd als goede tweede optie
Google Translate for oss som ikke leser nederlandsk
Quote:
"Jeg kan ha en god kandidat," fortsetter Ten Voorde ved TC Tubantia . "Jeg vil gjerne se Rini Coolen der. Jeg tror han er borte fra Rosenborg og har gjort det veldig bra som trener for PEC Zwolle. Den klubben var ikke mye for ungdommen og i løpet av noen år har han trent godt vet hvordan jeg skal legge kortet, så det virker som en veldig passende kandidat. "

Rini Coolen er ikke et ukjent navn i Enschede. Han begynte som trener hos Jong FC Twente, ble først assistenttrener og ble hovedtrener for FC Twente sommeren 2004. Dette ble ikke en suksess, hvoretter han trente forskjellige klubber i inn- og utland. Han er for tiden sjef for ungdomstrening i Rosenborg i Norge.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.05.2020 21:28    Post subject: Reply with quote

Ten Voorde er "clubwatcher", altså en som følger klubben tett som (supporter)journalist?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 04.05.2020 22:06    Post subject: Reply with quote

Virker å stamme fra denne podcasten til lokalavisa Tubantia.

Og der har denne Leon Ten Voorde tilsynelatende en fast spalte av noe slag.

Så en slags Løfaldli-type?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 27.05.2020 09:36    Post subject: Reply with quote

Twente neste?
COOLEN SLUTTER I ROSENBORG
Quote:
Rosenborg og Akademileder Rini Coolen er enige om å avslutte arbeidsforholdet 31. mai – sju måneder før kontrakten går ut.

- Jeg er veldig glad for min tid i klubben og alle folkene jeg har blitt kjent med. Nå ser jeg frem til å tilbringe mer tid med familien i Nederland, sier Rini Coolen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 27.05.2020 09:53    Post subject: Reply with quote

Tenk at etter et år der akademiet presterte nydelig fotball med imponerende resultater, mens A-laget var motsatt, har vi før neste sesong fjernet alle som bidro til akademiets suksess på dør for å gjøre dem mer som A-laget. Gud bedre.
Back to top
View user's profile Send private message
everlong
Senior


Joined: 05 Jul 2012
Posts: 169
Location: Trønder i Oslo

PostPosted: 27.05.2020 10:04    Post subject: Reply with quote

Det er intent mindre enn skremmende...
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.05.2020 10:24    Post subject: Reply with quote

Sånn bør det helst ikke være. Uansett interne tillitsmålinger så har ikke A-laget under Horneland vært i nærheten av å forsvare å skulle støpe om hele klubbfilosofien av de siste årene. Coolens akademi har jo vært regnet som der 'malen' for hvordan Rosenborg skal spille over tid utvikles, og en endring i det synet må jo sies å være et tungt strategisk valg.

Men det er jo etter hvert mye som tyder på at klubben har lyst til, og strukturert jobber med, å fjerne seg fra 'nederlender-prosjektet' sitt og nærme seg en mer norskættet tilnærming til fotballen. Det framstår jo som et ideologisk valg mer enn noe annet, idet alle RBK-lag som har hatt en av nederlenderne som hovedtrener vel har vunnet sin liga, og det strider jo dessuten veldig med det som ble uttalt fra klubbhold så sent som i fjor vår.

Fasiten kommer vel når erstatteren til Coolen er klar. Ender vi med flere trenere fra 'rett oppi gata' så er det vanskelig å konkludere med annet enn at klubben avvikler sin nederlandske kobling og går full Eliteserie. Er Nederland-prosjektet noe vi ønsker å videreføre så regner jeg med at den gjenværende(?) nederlenderen tar over, og/eller at det kommer en ny ressurs inn fra treskoland.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 27.05.2020 10:54    Post subject: Reply with quote

Så nederlender eller ikke-nederlender er avgjørende for hvordan akademiet drives og filosofien til klubben i sin helhet? Fasinerende logikk. Det samme å antyde at Rini ut er lik Rosenborg bytter filosofi. Det handler selvsagt alt om hvilken kompetanse og filosofi og type vedkommende er, nasjonalitet er uvesentlig.
Jeg har et godt inntrykk av jobben Coolen har gjort, men grunnlaget er ganske tynt å bedømme ut fra. Det har vell knapt (rukket å) kommet opp noen fra akademiet til A-Laget i løpet av hans tid, som jo må være det han bedømmes etter i lengden. Men ja, blir spennende å se hva som kommer istedet.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 27.05.2020 11:29    Post subject: Reply with quote

Jeg liker ikke at både Coolen og Herkees gir uttrykk for uenighet med de høyere opp i systemet. Begge to har vist at de er veldig dyktige karer som sannsynligvis kan vel så mye fotball som hvilken som helst ikke-pensjonist i Norge.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 27.05.2020 11:37    Post subject: Reply with quote

Quote:
– Det ligger ingen konflikter bak. Hele samfunnet har vært inne i en spesiell tid, og nå er jeg og klubben enige om at kontrakten termineres, sier han - og legger til: - Jeg er veldig glad for min tid i klubben og alle folkene jeg har blitt kjent med. Nå ser jeg frem til å tilbringe mer tid med familien i Nederland.


Hvor leser du at Coolen gir uttrykk for uenighet med noen?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.05.2020 11:41    Post subject: Reply with quote

Du kan jo kalle logikken "fascinerende" eller ikke, Montana, men det har jo vitterlig vært et bevisst valg å hente inn akademikompetanse fra et annet land med sterkere kultur for talentutvikling. Det er så veletablert at jeg ikke engang gidder å kildehenvise til det. Man må vel rett og slett være litt vrangt innstilt for å mene at det prosjektet er totalt urelatert til nasjonalitet; at man i den prosessen åpnet for alle søkere, det være seg fra Norge, Sverige, Usbekistan eller Somalia, og ikke rett og slett headhuntet kandidater i det nederlandske markedet.

Derfor vil jeg også påstå at å erstatte flere av de nederlenderne vi hadde med norske trenere - hvis det blir sånn - det er et strategisk valg. Det er i praksis avvikling av nåværende (fase av) Salmar-prosjektet. Det er ikke nødvendigvis det samme som å kaste erfaringene på båten og spille NFF-ball, det kan jo også bety at klubben tror de har lært alt de kan om nederlandsk akademidrift, og ikke lenger er avhengige av 'primærkildene'. Det blir spennende å se hva slags kompetanse og bakgrunn som vektlegges hos erstatteren - jeg er redd for at pendelen svinger tilbake til vernet bedrift for kandidater med riktig etternavn/klubbakgrunn.

Ellers er jeg stort sett enig i vurderingen av Coolens periode - vi har noen lovende prospekter nå, og vi får håpe de kan etablere seg på A-laget, men på godt og vondt handler jo ikke det om de får sjansen på A-laget vårt kun om kvaliteten på jobben som gjøres i akademiet. Det kan vel neppe være tvil om at vi er sterkere og tydeligere i dybden (les: 2. laget) nå enn det vi har vært, til tross for gjennomført lav deltakelse fra A-lagsreservene, og det er jo også et greit parameter for nivået på de unge.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 27.05.2020 11:44    Post subject: Reply with quote

Han skriver om uenighet i et innlegg på rbk.no. Jeg synes det er interessant at han peker på ulikt syn på talentarbeid i Norge versus i Nederland. Det får meg til å lure på hvor godt man hadde satt seg inn i den nederlandske modellen før man valgte å ansette flere nederlendere. Det er liten vits å ansette folk med en annen ideologi hvis mange i organisasjonen ikke tror på den ideologien.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 27.05.2020 11:53    Post subject: Reply with quote

Quote:
Most of my time as the academy director, I worked in the framework of the club. My personal vision regarding youth development and associated responsibilities of the academy director in the organization is not one the board of directors fully shared with me. We come from a different background and have different experiences.

There is no conflict regarding this. In a professional football club different opinions are part of driving the organization forward and to develop!

I have enjoyed us having many constructive disagreements and arguments along the pathway. With the obvious differences between the Norwegian model and the Dutch model of talent development, there would always be things to discuss. I would like to refer to Nils Arne Eggen that was very often quoted in expressing that progress at the club often started by people having different opinions. But if there are mutual understanding and respect for each other’s position, there will always come something positive out of such processes.


Nå er det jo vanskelig å skjønne akkurat hva han sikter til her, hadde vert interessant å hørt fra noen i ledelsen hva og i hvilken grad uenigheten var. Men ellers synes jeg dette høres veldig udramatisk ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 27.05.2020 11:54    Post subject: Reply with quote

Ja det er interessant. Men jeg syns det blir feil å snakke om den nederlandske akademimodellen og Rini Coolen som en og samme ting. Mistenker at det har dukket opp noen personlige kræsjer her som surner samarbeidet. Kanskje det bidro negativt at Bjørnebye dro, som vel var den som ansatte Coolen(?)
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 27.05.2020 12:19    Post subject: Reply with quote

Det kan være 1000 grunner til at noen slutter i en jobb, og enda flere når denne jobben er borte fra sitt hjemland. Skal vi annta at dette er pga et surnet samarbeid eller en filosofiendring så må vi nesten ha litt mer å backe det med. Og dersom det faktisk er pga et surnet samarbeid/uenighet om filosofi så sitter vi jo heller ikke på noen fasit om hvem som "har mest rett" av partene.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 32, 33, 34  Next
Page 33 of 34

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb