View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Indreløper Veteran

|
Posted: 23.01.2019 11:15 Post subject: |
|
|
Interesant at det ikke på noen måte avklarer viktige spørsmål ift kontraktsinngåelse, ja. Horneland nevnte vel i Rasmus & Saga noe i retning av at den nye kontrakten hans med FKH ble skrevet med denne rettssaken i bakhodet. _________________ - Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal! |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 23.01.2019 11:16 Post subject: |
|
|
Pressemelding:
Etter initiativ fra tingretten har partene forhandlet om en minnelig løsning. Saken har vært en stor belastning for både trenerne og klubben, og det er derfor gledelig å kunne meddele at partene har blitt enige om et forlik.
Partene er enige om at prosessen har vært uheldig. For å sette sluttstrek i saken, er partene blitt enige om å bevare taushet om forlikets innhold.
(100 % Sport) _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Ellepo Proff
|
Posted: 23.01.2019 11:17 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Forlik bekrefter jo bare at Kåre bare er ute etter penger, og at våset om å belyse stillingsværnet til trenere rettslig bare er et alibi for å pynte på det utad. Måtte han aldri bli å se i RBK igjen. |
Dette!
Kjenner det er bittert at dette skal avgjøres i et forlik. Ikke sikkert at RBK hadde vunnet, men skaden er skjedd, og da er det bedre at RBK får presentert sin sak fult ut.
Får håpe RBK lærer av dette og blir mer profesjonel med personalbehandlingen, men hele saken har bare gjort meg mye sikrere på at det var helt rett å sparke Kåre. Håpet i det lengste at Kåre virkelig var personen som skulle bli en kontinuitetsbærer som kunne utvikle seg som trener sammen med laget. Men etterhvert surnet han jo bare helt, og etterspillet viser jo at han er villig til å brenne alle broer for å tjene noen ekstra millioner på det hele.
Men som flere har nevnt vil jo det prinsipielle i Kåres sak bli avgjort. Derfor kan en fort komme ut i en lignende situasjon senere. Syns forøvrig det er hårreisende hvordan media har portretert saken, som om det å sparke treneren på kort varsel er noe unikt som bare slemme RBK gjør. Kanskje er det ikke innenfor loven, og da er det selvsagt rett at RBK må betale erstatning. Men dette har jo vært praksis i alle norske klubber så lenge jeg har fulgt med på fotball. Sånn sett kunne denne saken like fort ha vært i Vålrenga eller Brann hvis de hadde ansatt en trener som viste seg å surne så fulstendig som Kåre. |
|
Back to top |
|
 |
BBQsaus Rutinert

|
Posted: 23.01.2019 11:20 Post subject: |
|
|
Lurer på hvor mye ressurser og advokatkroner dette har kostet partene |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 23.01.2019 11:22 Post subject: |
|
|
Synd med forlik. Ikke for det, jeg er glad saken er over og at vi nå kan gå videre, men dommen i denne saken hadde vært prinsipielt viktig. Den handler om mye mer enn Rosenborg vs Ingebrigtsen og Hoftun; den handler om hovedtreners rolle og plass, kontrakter og klausuler. Vi kan jo potensielt få en mer eller mindre identisk sak - eller saker senere i Norge, hvor alt startes fra scratch.
Det hadde vært veldig godt å få avgjort dette en gang for alle. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
joma Junior
|
Posted: 23.01.2019 11:22 Post subject: |
|
|
Fint at saken ender i forlik. Selv om det ikke virker sånn når man leser her inne, så virker det som folk flest mener Rosenborg har hatt en dårlig sak. I mitt hode har alle tapt på dette, Rosenborg har fremstått lite profesjonelle. Jeg er veldig takknemlig for jobben Kåre har gjort for klubben og hans ettermæle er egentlig ikke svekket i stor grad på grunn av denne saken.  |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 23.01.2019 11:23 Post subject: |
|
|
Det ble trolig dyrt for Rosenborg, men ikke så dyrt som kravet var. |
|
Back to top |
|
 |
Troillongen Senior
|
|
|
Synes dette ble for dumt. Når saken først hadde gått så langt, hadde det vært greit å få en rettslig avgjørelse på saken. Kåre fortjente ikke ett øre mer, og jeg håper han holder seg langt unna RBK for all fremtid. Erik har jeg heller ikke sympati med. Han fortjente en bedre avslutning, men det skuffer meg dypt at han var villig til å dra Rosenborg ned i den rettslige gjørma til tross for et rikelig økonomisk plaster på såret. Og for hva?  |
|
Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
|
|
så Kåre og Erik fikk slenge dritt om klubben over flere måneder, gå på person angrep i rettsaken, dagen vi skulle høre fra vitner som hadde kommet til å slakte jobben Kåre og Erik har gjort så får de faen meg inngå forlik. dette etter at de har pushet rettsak selv hele veien. pengegrisk og motbydelig oppførsel. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 23.01.2019 11:24 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Forlik bekrefter jo bare at Kåre bare er ute etter penger, og at våset om å belyse stillingsværnet til trenere rettslig bare er et alibi for å pynte på det utad. |
Meget godt poeng. _________________ Influencerâ„¢ |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 23.01.2019 11:29 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | den handler om hovedtreners rolle og plass, kontrakter og klausuler. Vi kan jo potensielt få en mer eller mindre identisk sak - eller saker senere i Norge, hvor alt startes fra scratch |
Det har jo allerede kommet fram at Rosenborg har skjerpet formuleringen i Hornelands kontrakt. Rosenborg og alle andre klubber som har fulgt saken kommer i framtiden til å være bevist på og sikre seg mot noe lignende i framtiden. |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 23.01.2019 11:29 Post subject: |
|
|
Synd at saken ikke gikk til doms. Det hadde vært nyttig for alle parter, inklusive for hele fotballNorge. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 23.01.2019 11:32 Post subject: |
|
|
Jondahl wrote: | så Kåre og Erik fikk slenge dritt om klubben over flere måneder, gå på person angrep i rettsaken, dagen vi skulle høre fra vitner som hadde kommet til å slakte jobben Kåre og Erik har gjort så får de faen meg inngå forlik. dette etter at de har pushet rettsak selv hele veien. pengegrisk og motbydelig oppførsel. |
Kanskje, men det hadde uansett ikke fått Rosenborg Ballklubb til å se bedre ut selv om de fikk anledning til å slakte Kåre og Erik idag.
Bra for Rosenborg at det er over. Skulle aldri hatt saken til å begynne med. |
|
Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
|
|
Zorac wrote: | Sløvsekken wrote: | Forlik bekrefter jo bare at Kåre bare er ute etter penger, og at våset om å belyse stillingsværnet til trenere rettslig bare er et alibi for å pynte på det utad. |
Meget godt poeng. |
Sannsynligvis har de fått noe mer penger enn det de opprinnelig fikk, men mye mindre enn det som var kravet. Hvis særlig Kåre føler dette som en seier, kan det være en Pyrrhosseier. Blir sannsynligvis vanskeligere å få trenerjobb nå etter dette.
Bør også bli en grei gjennomgang av prosess i RBK. Hva er vitsen med juridiske tjenester hvis de ikke brukes. De aller fleste som ønsker å avslutte et arbeidsforhold, særlig i en så fremtredende stilling, bør ta en liten runde om advokaten slik at man i hvert fall ikke snubler i rene formalfeil.
Hvis det er slik at de gjorde det, og så fikk rådet om å gjøre det på denne måten, bør man 1. sende en regning til advokatkontoret, 2. se seg om etter andre advokater. |
|
Back to top |
|
 |
BalleK Veteran

|
|
|
Veldig flott at dette endte i et forlik. Det hadde ikke vært kjekt å høre på Eggen mens han spikret Ingebrigtsen fast til veggen. Det hadde antageligvis blitt veldig ydmykende for Ingebrigtsen.
Ingebrigtsen har etter min mening kommet veldig dårlig ut av dette. Han fremstår som bitter uten grunn og at han er grådig (krever å få CL-bonuser utbetalt selv om dette ligger inn i fremtiden).
Det fremkom også at han ringte RBK mens Perry Hansen var trener (og mens han selv var under kontrakt med Viking) og sa at han kunne ta RBK-jobben. Det er veldig spesielt - høres nærmest illojalt ut mot Viking og veldig ukollegialt mot Hansen.
RBK har heller ikke kommet godt ut av dette. Det virker som om mange beslutninger tas etter innfallsmetoden og at det ikke er noen felles forståelse for rollefordeling mellom folk - hvem skal gjøre hva i RBK - hvem skal beslutte - hvem skal tas med på råd? I næringslivet kaller vi slike ting "prosess-styring". Beslutninger virker å bli tatt uten at man helt har tenkt igjennom hva som følger av dem - ref. Hoftun-sparkingen. At de ikke klarer å følge alle lover og regler mens det "koker" er nå så - mange som sliter med det. Man skal selvsagt alltid følge lover og regler, men dette har jeg en viss forståelse for når ting utvikler seg fort og folk er følelsesmessig oppkavet.
Hoftun har kommet bra ut av dette synes jeg. Det virker som at han ble litt "glemt" oppi alt styret og at det ikke var noen god plan for hva han skulle gjøre i RBK-systemet etter at Ingebrigtsen fikk sparken.
Men flott at folk tok til vettet og snakket seg frem til noe alle kunne bli enige om. _________________ RBK fjepper
Toillat folk e folk det å |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 23.01.2019 11:35 Post subject: |
|
|
Vi noterer oss også at dette ikke har ført til at Kåre fikk jobben tilbake, slik enkelte sterkt har argumentert for. Styret har faktisk heller ikke gått. Og Coolen ble faktisk ikke trener.
Greit med slike avklaringer innimellom, føler jeg. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 23.01.2019 11:37 Post subject: |
|
|
Om vi skal peke på noe bra som har kommet ut av dette så er det iallefall ikke noen tvil i fremtiden om hvem som er Rosenborgs øverste leder. |
|
Back to top |
|
 |
Iziba Jaja Veteran
|
Posted: 23.01.2019 11:38 Post subject: |
|
|
Forlik bekrefter bare at KÃ¥re er ute etter penger. Handlet ikke denne saken om en avklaring i forhold til stillingsvern? |
|
Back to top |
|
 |
Ellepo Proff
|
Posted: 23.01.2019 11:41 Post subject: |
|
|
joma wrote: | Jeg er veldig takknemlig for jobben Kåre har gjort for klubben og hans ettermæle er egentlig ikke svekket i stor grad på grunn av denne saken.  |
Syns du virkelig det? Jeg kan være enig i at det er all grunn til å være takknemlig for jobben Kåre har gjort, og hvorvidt man var for eller mot sparkingen hadde jo mer med troen på hvor det kom til å bære i fremtiden enn resultatene i årene før. Men når han så velger å lage så mye bråk og attpåtil saksøke klubben fordi han ikke syns at de 3 millionene han får i etterlønn er nok, så syns jeg han viser en så negativ side av seg selv og så lite hensyn til klubben at jeg ikke kan forstå at enkelte RBK-fans stadig sympatiserer med han. Og hva gjelder hans omdømme som trener, så ville jeg tenkt meg VELDIG godt om før jeg ansatte han hvis jeg var styreleder i en klubb. |
|
Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 23.01.2019 11:42 Post subject: |
|
|
Jesper Mathiesen tror hverken Kåre Ingebrigtsen eller Erik Hoftun kommer tilbake i Rosenborg de neste 10 åra.
Personlig håper jeg Erik Hoftun ønskes velkommen så snart som mulig. Bare ikke som sportslig leder. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
Back to top |
|
 |
Indreløper Veteran

|
Posted: 23.01.2019 11:45 Post subject: |
|
|
Vil tro enkelte i styret sitter med en litt uggen følelse etter disse to dagene. Det sportslige alibiet til visse i styret er jo blitt slitt sønder og sammen når det fremgår at de knapt er interessert i hva som skjer på treningsfeltet. Jeg har i utgangspunktet tillit til styret, men det kan ikke være tvil om at det til tider bedrives urmakeri med polvotter. _________________ - Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal! |
|
Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 23.01.2019 11:49 Post subject: |
|
|
@Indreløper: Det skal du ikke si, i vitneforklaringene kunne du hørt at de hadde vært der mange ganger og sett på. Kåre trenger ikke ha lagt merke til dem hvis de var innom en stund fra tid til annen. Dessuten sa Kåre at han ikke hadde fått beskjed om misnøye og forventninger om forbedringer, mens det ble dokumentert at det hadde han fått. Derfor skal vi ikke ta for god fisk det Kåre sa om styremedlemmene. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 23.01.2019 11:51 Post subject: |
|
|
larenim wrote: |
Personlig håper jeg Erik Hoftun ønskes velkommen så snart som mulig. Bare ikke som sportslig leder. |
På meritter, ikke navn vel å merke. Vi skal ikke ta inn Hoftun som "vennetjeneste"; klubben har jo allerede hatt ham i godt lønnede stillinger han ikke håndterer i flere år. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Robin Rutinert
|
Posted: 23.01.2019 11:54 Post subject: |
|
|
Indreløper wrote: | Vil tro enkelte i styret sitter med en litt uggen følelse etter disse to dagene. Det sportslige alibiet til visse i styret er jo blitt slitt sønder og sammen når det fremgår at de knapt er interessert i hva som skjer på treningsfeltet. |
Det ble vel ikke slått fast. Det var Kåre som sa han f.eks hadde sett Bratseth kun en 4-5 ganger, men i følge Adressa så var jo det feil, journalistene hadde sett ham langt oftere enn det på treningsfeltet.
Det kunne altså vært interessant å høre ham selv...
Når det er sagt. Kjedelig med forlik, unner ikke KI noenting. EH - der var det greit med forlik i og for seg. Men også kjedelig med forlik i forhold til en slags endelig avklaring. Den får man jo ikke. |
|
Back to top |
|
 |
enur81 Senior
|
Posted: 23.01.2019 11:55 Post subject: |
|
|
@Indreløper: det skal sies at Petter Rasmus selv stusset på utsagnet til Kåre angående Rune Bratseth sin tilstedeværelse på trening (hevdet å ha sett han fire ganger), han hadde selv sett han der ganske mange ganger.
Så er det jo flott at noen journalister tar seg bryet med å lage en sak på Kåre sin pinlige telefon til Ivar.
PS: litt sent ute! |
|
Back to top |
|
 |
|